H E L L O

6 sprawdzonych sposobów na reklamę sklepu internetowego

Jesteś właścicielem sklepu internetowego i chciałbyś dotrzeć do szerszej grupy odbiorców? Jeśli nie wiesz od czego zacząć swoje działania reklamowe, to przygotowaliśmy dla Ciebie kilka propozycji. Przedstawimy Ci ich plusy i minusy, abyś mógł zdecydować się na rozwiązanie optymalne dla Ciebie i Twojej firmy. Pamiętaj, że nie trzeba skupiać się na jednej z form reklamy w sieci, a warto działać wielopłaszczyznowo. Często różne formy reklamy uzupełniają się i pomagają dotrzeć do szerszego grona klientów.

Nie wystarczy stworzenie sklepu internetowego. Trzeba pomóc potencjalnym klientom odnaleźć go w sieci.

Przejdźmy do konkretów. Poniżej przedstawiamy Ci możliwości dzięki którym pokażesz swój sklep potencjalnym klientom.

1. Pozycjonowanie i SXO

Pozycjonowanie sklepu w wynikach wyszukiwarki to chyba najważniejszy element strategii promocyjnej. Większość z nas poszukiwania tego, co nas interesuje, rozpoczyna od wpisania nazwy produktu w wyszukiwarkę. Im wyżej na liście znajdzie się Twój sklep, tym większe szanse na wejście klienta i realny zysk. Zaletą tych działań jest to, że płacimy tylko za pracę osoby lub agencji, która zajmuje się pozycjonowaniem. Nie ponosimy kosztów za reklamę, wyświetlenia czy kliknięcia.

Pozycjonowanie jest procesem długofalowym. Należy nastawić się na to, że efekty będą widoczne nawet po kilku miesiącach, ale utrzymają się przez jakiś czas, również wtedy, kiedy zakończymy działania.

Obecnie samo pozycjonowanie to za mało, dlatego ważne aby działać wielotorowo. Na popularności zyskuje SXO czyli połącznie działań SEO i UX (User Experience).

Jest to szereg działań które mają dostosować witrynę do oczekiwań użytkowników, tak aby poprawić wyniki konwersji. Ważne jest, aby użytkownik, który pojawił się na stronie dzięki działaniom SEO, szybko ją załadował, znalazł na niej to czego szukał i nie miał problemu z poruszaniem się po menu. Strona powinna zachęcać odwiedzającego do podjęcia oczekiwanych zachowań np. zakup, wypełnienie ankiety czy kontakt z firmą.

Największą zaletą pozycjonowania jest to, że przy stałym budżecie, liczba nowych użytkowników będzie sukcesywnie wzrastać.

2. Reklamy Google (SEM)

Google daje użytkownikom możliwość reklamy w systemie Google Ads, który opiera się na wyświetleniach w wyszukiwarce i stronach partnerskich Google. W ramach Google Adwords możemy utworzyć reklamy tekstowe, reklamy na portalach zewnętrznych i kampanie Google Shopping. Są to reklamy płatne i zwykle opierają się na stawkach za kliknięcia lub wyświetlenia. Płatność za kliknięcie jest w tym przypadku i wadą i zaletą. Przy dobrym dobraniu słów kluczowych, zawężeniu grupy docelowej czy lokalizacji i nadzorowaniu budżetu jesteśmy w stanie dotrzeć do rzeczywiście zainteresowanych naszym sklepem osób. Natomiast nieumiejętne operowanie wszystkimi danymi lub brak doświadczenia sprawi, że szybko „przepalimy” budżet na nieefektywne wyświetlenia. Omówimy w skrócie możliwości jakie daje Google, a w kolejnych artykułach na blogu znajdziesz szczegółowe informacje.

Najpopularniejszym formatem jest reklama skierowana na sieć wyszukiwania. To nic innego jak reklama, którą widzimy nad lub pod bezpłatnymi wynikami z wyszukiwarki. Istotne jest, aby dobrze doprecyzować do kogo chcemy dotrzeć i na jakim etapie sprzedaży np. zawężając słowa kluczowe, stosując wykluczenia, doprecyzowując lokalizacje i pod te informacje przygotować różne typy reklam. Wówczas z innym komunikatem możemy dotrzeć do klienta, który rozeznaje się w temacie, lub takiego który już wie, czego potrzebuje.

Ciekawą formą dla e-sklepu będzie kampania Google Shopping, która bazuje na grafice.

W wynikach wyszukiwania wyświetlają się karty produkty z jego zdjęciem, ceną, linkiem i krótkim opisem. Klient od razu widzi skoncentrowane, najważniejsze dla niego informacje, a po wybraniu produktu zostaje przeniesiony na stronę sklepu.

Google daje nam również dostęp do portali partnerskich, które z kolei udostępniają swoją przestrzeń pod reklamy. Dzięki temu możemy wyświetlać swoją reklamę na największych platformach jak YouTube, w aplikacjach lub skierować ją na portale związane z naszą branżą. Trzeba być jednak w tym przypadku ostrożnym, bo sieć reklamowa generuje dużo kliknięć, często przypadkowych i jeśli mamy ograniczony budżet nie jest dobrym wyborem.

Jeśli za to chcemy utrwalić wizerunek marki i dotrzeć do jak największej liczby użytkowników, ta kampania nam w tym pomoże. Korzystanie z reklam Google pozwala nam na zebranie bazy informacji o użytkownikach, który dotarli na naszą stronę. Te informacje, możemy wykorzystać do Remarketingu. To ponowne dotarcie z reklamą do osób, które były na stronie, ale z jakichś powodów zaprzestały procesu zakupowego. Następnie w zależności od tego, na jakim etapie porzuciły chęć zakupu, dobieramy odpowiedni kanał ponownej reklamy.

3. Social Media

Prowadzenie kanałów w Social Media, to w dzisiejszych czasach już niemal obowiązek. Jest to świetna forma dotarcia do klienta, ale i wejścia z nim w bardziej bezpośrednią relację. Media społecznościowe możemy wykorzystać na dwa sposoby.

Regularne posty, odpowiedzi na komentarze, prowadzenie relacji pozwoli wzmocnić pozycje marki i świadomość wśród klientów.

Jeśli będziemy prowadzić nasze kanały w sposób ciekawy, dzielić się wiedzą, opowiemy trochę o naszym biznesie od kuchni, a treści będą udostępniane- pokażemy się szerszemu gronu odbiorców. Na Instagramie czy Facebooku możemy też informować o bieżących promocjach, oferować kody rabatowe lub pokazywać najlepiej sprzedające się produkty. Warto również umożliwić klientom dodawanie opinii i recenzji, co wpłynie na naszą wiarygodność. Jest to forma bezpłatnej reklamy, którą możemy z powodzeniem prowadzić samodzielnie, jeśli mamy opanowane „poruszanie się” po portalach społecznościowych.

Facebook daje możliwość płatnych reklam. Mamy możliwość skorzystania z promocji postów, banerów reklamowych czy reklamy video. Facebook nie ustalił dolnego limitu reklamowego, więc możemy zacząć od naprawdę niskich stawek.

Plusami kampanii na Facebooku jest ogromna liczba odbiorców, możliwość doprecyzowania grupy docelowej i stosunkowo niski koszt za kliknięcie w reklamę. Jeżeli zdecydujemy się samodzielnie prowadzić social media, musimy liczyć się z tym, że będzie to wymagało od nas czasu i zaangażowania. Mogą pojawić się również negatywne opinie i komentarze w stronę naszych produktów.

4. Blog firmowy

Jeśli wydawało Ci się, że blogi to przestarzała forma komunikacji i zostały wyparte przez social media to nic bardziej mylnego. To świetne narzędzie content marketingu, który opiera się na tworzeniu wartościowych, oryginalnych treści, które mogą zainteresować klienta. Łączy się to mocno z wcześniej wspomnianym pozycjonowaniem, ponieważ dobrze napisane teksty, nasycone odpowiednio słowami kluczowymi pomagają poprawić pozycję witryny w wyszukiwarce.

Blog jest najprostszą formą, dzięki której możesz podzielić się z klientami swoją wiedzą, doświadczeniem i odpowiedzieć na ich pytania. Pokaż się jako ekspert w swojej dziedzinie i zbuduj pozytywny wizerunek firmy.

Tematyka bloga musi być związana z Twoją branżą i może dotyczyć przedmiotów, które sprzedajesz, tego jak powstają, czym się wyróżniają i wszystkimi tematami, które mogą zainteresować klienta. Przykładem świetnie prowadzonego bloga jest blog EcoWater, gdzie pojawiają się tematy nie tylko związane z produktem jaki sprzedają, czyli zmiękczacze wody, ale i związane z samą wodą i środowiskiem. Blog będzie też dobrym miejscem, z którego osoby szukające odpowiedzi na nurtujące pytania trafią wprost do Twojego sklepu, np. artykuł z propozycjami prezentów „Jaką zabawkę wybrać dla 3 latka?”, może przedstawiać propozycje z Twojego sklepu z produktami dla dzieci.

5. E-mail marketing

Kampania mailingowa to dobry sposób na nawiązanie dłuższych relacji z klientem i jego powrót do sklepu. Warunkiem jest, aby dostarczać mu wartościowe treści, które zachęcą go do działania. Mogą to być kody rabatowe, przypomnienie o trwających/kończących się promocjach czy informacja o nowościach. Im bardziej dopasujemy treść do odbiorców, tym większe szanse, że wrócą i dokonają zakupu. E-mail marketing to nie tylko wysyłanie newsletteru.

Baza pozyskanych adresów to dobra podstawa do działań remarketingowych. Pomyśl, jak możesz odzyskać klienta z tzw. „porzuconego koszyka”.

Może wystarczy przypomnieć mu o produkcie, a może mailem zaproponować indywidualny rabat.

Dla klientów, którzy dokonali zakupu, możesz wysłać maila z prośbą o wystawienie opinii. Pozytywne opinie i recenzje utwierdzają klientów w tym, że dokonują zakupu w sprawdzonym bezpiecznym miejscu.

Na koniec pamiętaj o tym, aby kontrolować ilość wysłanych maili do jednej osoby. Zbyt duża ich ilość podziała zupełnie odwrotnie i zostanie uznana za spam.

6. Fora i blogi tematyczne

Udzielanie się na forach i blogach tematycznych jest o tyle ważne, że pozwala Ci dotrzeć do Twojej sprecyzowanej grupy odbiorców. To również bezpłatne narzędzie wspomagające pozycjonowanie, ale i pozwalające przyciągnąć nowych klientów. Wystarczy założyć konto na forum związanym z Twoją branżą, a później udzielać się i doradzać innym użytkownikom. Kiedy zdobędziesz zaufanie, możesz śmiało polecać swoje produkty (nie rób tego na samym początku, by nie było to uznane za spam). Na części forów, istnieje możliwość podpięcia linku do strony przy profilu lub w podpisie postu a to z kolei wspiera pozycjonowanie Twojego sklepu. W przypadku wielu typów blogów, w komentarzu masz możliwość zostawienia linka do strony. Jeśli komentarze będą wartościowe, dadzą kolejną szansę na pociągnięcie za sobą nowych klientów.

Na koniec warto przypomnieć, że samo wdrożenie jakiejkolwiek formy reklamy nie przyniesie natychmiastowych skutków. Budowanie świadomości marki, to proces długofalowy i musisz być na to przygotowany. Ponadto niezbędne jest stałe analizowanie swoich poczynań, a także obserwacja działań konkurencji. Dokładna analiza pozwoli Ci dowiedzieć się, które formy reklamy sprawdzają się na Twojej platformie, a które nie. Jeśli sam nie chcesz poświecić na to wystarczającej ilości czasu, warto zwrócić się do agencji marketingowej, która wesprze Cię w tych działaniach.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość