H E L L O

8 podstawowych błędów UX - sprawdź swoją stronę internetową

Zastanawiałeś się kiedyś, co może decydować o sukcesie strony internetowej? Co może sprawić, że użytkownicy chętnie na nią wracają i rzeczywiście korzystają z oferty? Badaniem i optymalizacją właśnie tych zagadnień zajmuje się dziedzina zwana User Experience (UX). Dzięki audytowi UX możesz dowiedzieć się, jak bardzo Twoja strona internetowa jest przyjazna dla klientów ją odwiedzających.

W stronie internetowej ważny jest nie tylko jej wygląd i kwestie wizualne, ale bardziej to, żeby wykorzystać je na swoją korzyść. Dodatkowo użyteczna strona internetowa to taka, na której łatwo znaleźć informacje, po której łatwo się „poruszać”. Co może dać Ci audyt witryny? Dbałość o doświadczenie użytkownika może oczywiście przełożyć się na konwersję, czyli coś, na czym nam zależy. Dzięki audytowi wychwycimy błędy na stronie i utrudnienia, które mogą potencjalnych klientów zniechęcać.

W tym tekście wymienimy najczęstsze błędy, które dotyczą użyteczności strony internetowej.

1. Zbyt wolne ładownie strony

To taka pierwsza rzecz, która przychodzi na myśl, kiedy myślimy o powodzie rezygnacji. Żyjemy szybko, mamy stały dostęp do informacji i tego samego oczekujemy od strony internetowej. Tworząc stronę, powinniśmy pogodzić dobry design, z dobrymi rozwiązaniami technicznymi.

2. Brak responsywności

Jeśli chcesz, aby odwiedziny Twojej strony przekładały się na konwersję, zadbaj o to, aby była poprawnie wyświetlana i czytelna na różnych urządzeniach. Większość z nas korzysta z Internetu na smartfonach i strona, która nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, traci. I nie chodzi tylko o to by strona ”działa” i była kopią strony komputerowej. Należy ją dostosować pod mniejsze ekrany, przemyśleć układ na nowo i ilość elementów, które zawiera.

3. Przeładowanie treścią

Strona musi być czytelna. To powinna być jej podstawowa cecha. Unikaj więc zbyt długich bloków tekstów i nie potrzebnie przedłużonych opisów produktów. Zamiast tego, używaj akapitów, wypunktowań, zawieraj najważniejsze informacje. Teksty na stronie powinny sprawiać wrażenie lekkich, szybkich do przeczytania. Użytkownik, który zobaczy zbyt długi, nieczytelny tekst, może zrezygnować na wstępie, zakładając, że zajmie to zbyt wiele czas.

4. Przerost formy and treścią

To punkt, który łączy się z poprzednim. I tu również chodzi o czytelność. Zbyt dużo animacji, grafik, niejasna struktura strony, nie będą działać na jej korzyść. Obecnie przy tworzeniu stron stawia się na minimalizm. Im bardziej będziesz starał się wyróżnić, wprowadzając oryginalne rozwiązania, tym bardziej możesz odciągnąć użytkownika od podstawowego celu witryny.

5. Nieprawidłowe rozmieszczenie istotnych elementów

Najważniejsze elementy strony, powinny być widoczne i czytelne tak, aby użytkownik nie musiał ich szukać i domyślać się, co powinien dalej zrobić. Zaliczyć możemy do tego również widoczne, wyróżniające się przyciski CTA. Przyjęło się, że informacje, na których najbardziej nam zależy, umieszczamy na planie listery F. Badania dowodzą, że właśnie w ten sposób ludzkie oko „skanuje” ekran i tak wychwytuje fragmenty tekstu.

6. Dodatkowe elementy zakłócające nawigację

Nie ma chyba nic bardziej irytującego niż pojawiające się w trakcie przeglądania strony okienka z dodatkowymi informacjami. Jeśli chcesz zachęcić użytkownika do jakiegoś działania, np. zapisu do newsletteru, należałoby pomyśleć o innym sposobie. Jeśli uwaga użytkownika będzie stale przerywana przez dodatkowe elementy, może całkowicie zrezygnować z dalszych działań.

7. Przymusowa rejestracja przed zakupem

Użytkownicy chcą mieć wybór. Jeśli im go nie pozostawisz, część z nich na pewno zrezygnuje. Możesz zachęcić ich do rejestracji, proponując w zamian jakąś korzyść, ale nie wymagaj tego, jako rzeczy niezbędnej do skorzystania z oferty.

8. Rozbudowane formularze

Jeśli już zdecydujesz się na umieszczenie na stronie formularza i oczekujesz od użytkowników jego wypełnienia, to zadbaj o to, aby był maksymalnie prosty. Im więcej pól i zawiłości, tym większa szansa, że część użytkowników zrezygnuje w trakcie wypełniania. Doprecyzuj też, jakie dane chcesz uzyskać, podaj konkretne jednostki, jeśli wymagasz np. podania wzrostu lub format daty. Pamiętaj, żeby wskazywać użytkownikom po wypełnieniu formularza, czy został poprawnie przesłany, a jeśli nie, wskazać błędy. Nie wystarczy sama informacja o popełnieniu błędu, ale i wskazanie konkretnego miejsca, w którym coś było nie tak.

Przyjrzyj się swojej stronie jeszcze raz bardziej krytycznym okiem. Zastanów się, co można by na niej zmienić, co usprawnić. Zwróć się do specjalistów, którzy pomogą Ci to zmienić. Te elementy wydają się niewielkie, ale mogą przynieść naprawdę zaskakujące efekty. Dbałość o UX przyniesie Ci długofalowe korzyści, w postaci lepszej konwersji i zadowolonych powracających użytkowników.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość