Handel elektroniczny ma objąć aż 20% całej sprzedaży detalicznej w Polsce do 2026 roku1. Rozwojowi e-commerce towarzyszą metamorfozy klientów. Rośnie znaczenie jakości produktów, ekologii i personalizacji2. To świetny moment na założenie e-sklepu, który podąża za konsumenckimi trendami, zapewniając satysfakcjonujące doświadczenia zakupowe. Sprawdź, jak otworzyć sklep internetowy, nawet jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu własnego biznesu, sprzedaży i marketingu.
Z tego wpisu dowiesz się:
- od czego zacząć, planując działalność e-commerce,
- jak nazwać swój sklep online,
- jakie rodzaje platform do obsługi e-sklepu masz do wyboru,
- jakie systemu płatności warto wziąć pod uwagę,
- jak zacząć promować swój e-biznes,
- jakie aspekty prawne to must have.
Pierwsze kroki w e-commerce. Jak zacząć pracę nad własnym sklepem internetowym?
Jak założyć sklep online, aby zyskać jak największą szansę na wyróżnienie się wśród konkurencji? Twój sukces w e-handlu zależy od określenia oferty produktowej i grupy docelowej. Raporty omawiające e-commerce w Polsce ułatwią Ci ustalenie, co i komu zamierzasz sprzedawać. Warto znaleźć złoty środek, czyli punkt łączący Twoje preferencje z popularną kategorią produktową.
Polscy internauci najczęściej kupują online odzież (w tym odzież sportową), obuwie, kosmetyki, perfumy, książki, produkty farmaceutyczne (np. suplementy) oraz sprzęt AGD i RTV. Konsumentki chętnie zamawiają artykuły dziecięce, wyposażenie wnętrz i biżuterię, a konsumenci – części samochodowe, akcesoria do smartfonów czy oprogramowanie komputerowe3.
Czy zdecydowanie się na sprzedaż produktów z tych kategorii gwarantuje udany start w e-commerce? Tak, jeśli wybierzesz niszę, czyli stosunkowo wąską grupę potencjalnych klientów, którym zaoferujesz specyficzny asortyment. Zawężenie oferty ułatwi Ci wyróżnienie się na przesyconym rynku i zapamiętanie marki przez konsumentów.
To zrozumiałe, że może Ci brakować środków na badania rynku, które zasugerowałyby Ci niedostatecznie zagospodarowany – i tym samym mało konkurencyjny – segment e-commerce. Research niszy ułatwią Ci narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych, czyli fraz, które wpisują Twoi potencjalni klienci w wyszukiwarkę.
Każdej frazie kluczowej przyporządkowana jest liczba wyszukiwań. Ten parametr odzwierciedla popularność danego produktu wśród internautów. Jeśli główne słowo kluczowe, np. „sukienki”, ma aż 301 000 wyszukiwań, to za niszową frazę można uznać „sukienki kąpielowe” (2400 wyszukiwań) lub „sukienki kąpielowe z szortami” (320 wyszukiwań). Dzięki tej metodzie nie tylko określisz asortyment, ale także zaprojektujesz drzewko kategorii produktowych.
Jak nazwać własny sklep internetowy?
Jeśli założysz sklep internetowy o oryginalnej nazwie, ułatwisz sobie zakup domeny w atrakcyjnej cenie i zwiększysz prawdopodobieństwo zapamiętania marki wśród konsumentów. Rozpoznawalny branding sprzyja utrzymywaniu wysokiej lojalności klientów oraz redukuje koszty marketingowe.
Pamiętaj, że nazwa nowo założonego sklepu internetowego musi być łatwa do zapamiętania. Potencjalni klienci nie powinni mieć trudności z jej wymówieniem lub zapisaniem. Projektując adres URL, unikaj zbędnych elementów, np. znaków specjalnych. Jeżeli myślisz o ekspansji zagranicznej, rozważ uniwersalną nazwę w języku angielskim, która będzie zrozumiała dla konsumentów z różnych krajów. Przemyśl także zakup domeny z rozszerzeniem „.com” zamiast „.pl” oraz zarezerwowanie domen z rozszerzeniami przypisanymi do konkretnych krajów, np. „.co.uk”, „.de” lub „.cz”.
Jak założyć sklep internetowy? Przegląd darmowych i płatnych rozwiązań
Zbudowanie e-sklepu od zera wymaga ścisłej współpracy z agencją marketingową, która dysponuje zespołem grafików, copywriterów i programistów wyspecjalizowanych w e-commerce. Jeśli chcesz maksymalnie ograniczyć koszty otwarcia sklepu online, możesz skorzystać z gotowych platform, które pozwalają na kompleksowe zarządzanie stroną. Przedsiębiorcy posiłkują się:
- Platformami e-commerce open source – bezpłatnymi oprogramowaniami, które umożliwiają swobodną edycję kodu źródłowego. Ich największym atutem jest elastyczność i możliwość personalizacji wyglądu sklepu internetowego. Jeżeli przedsiębiorca nie ma wiedzy technicznej, może zakupić rozszerzenia, aby wdrożyć pożądane funkcjonalności kilkoma kliknięciami.
- Platformami e-commerce SaaS (Software as a Service) – płatnymi oprogramowaniami, które są dostępne w modelu abonamentowym. Przedsiębiorca opłaca „subskrypcję”, aby skorzystać z intuicyjnego kreatora do zbudowania sklepu internetowego. Główne atuty tego rozwiązania to m.in. e-mailowe i telefoniczne wsparcie techniczne, integracje z porównywarkami internetowymi oraz szablony podstron, np. kart produktowych.
Zakładanie sklepu internetowego a systemy płatności
Rozbudowany system płatności w sklepie internetowym zmniejsza ryzyko porzucania koszyków. To sytuacja, w której konsumenci rezygnują ze składania zamówień, mimo że poświęcili czas na wybór produktów i zbliżali się do wirtualnej kasy. Wśród najczęstszych powodów niedomknięcia transakcji dominują skomplikowane procesy płatności4. Co więcej, aż 58% klientów sklepów internetowych wycofuje się z zakupów ze względu na brak możliwości wyboru ulubionej formy płatności. Konsumenci preferują BLIK i szybkie przelewy, które można realizować za pośrednictwem PayU, Przelewy24, Tpay czy Paynow5.
Mimo wszystko nie pomijaj klientów, którzy korzystają z innych form płatności:
- tradycyjnych przelewów bankowych,
- kart debetowych i kredytowych,
- portfeli elektronicznych,
- zakupów ratalnych,
- kart podarunkowych,
- bonów płatniczych.
Ponadto nowo otwarty sklep internetowy powinien umożliwiać użytkownikom sfinalizowanie transakcji w systemie BNPL (Buy Now, Pay Later). To oznacza, że klienci mogą zamawiać produkty, za które zapłacą po upływie np. 30 dni. Aż 69% konsumentów zrezygnowało z zamówień online ze względu na brak płatności odroczonych w sklepach w 2023 roku6. W tym przypadku średnia wartość koszyka zakupowego wynosi ok. 200 zł7, więc nie musisz się martwić, że narażasz klientów na nadmierne zadłużanie się.
Pierwsi klienci w sklepie internetowym – jak zacząć promocję?
Jak otworzyć sklep internetowy, który zacznie przyciągać konsumentów i zarabiać już pierwszego dnia działalności? Błyskawiczne dotarcie do potencjalnych klientów, szczególnie w dobie natłoku reklam w środkach masowego przekazu, wydaje się utrudnione. Wystarczy jednak dopasować formę i kanał komunikacji do odbiorców.
Kampania SEM sprawi, że Twoja oferta wyświetli się osobom szukających produktów w wyszukiwarce. Największą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że docierasz do konsumentów zdecydowanych na zakup.
Płatnym reklamom w wynikach wyszukiwania Google’a mogą towarzyszyć posty sponsorowane w social mediach, np. reklamy na Facebooku, Instagramie czy TikToku. Obie formy promocji sklepu internetowego należą do modelu PPC (Pay Per Click), w którym ponosisz opłatę za każde kliknięcie reklamy. Im lepiej dopasujesz treść materiału sponsorowanego do grupy docelowej, tym bardziej zwiększysz szansę na wysokie ROI (Return on Investment), czyli zwrot z inwestycji.
W dłuższej perspektywie warto się zainteresować także pozycjonowaniem sklepu internetowego i content marketingiem. Optymalizacja sklepu pod SEO sprawia, że witryna zaczyna się wyświetlać na coraz wyższych pozycjach na ważne słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania Google’a. Content marketing polega na dostarczaniu konsumentom wartościowych treści, które rozwiązują ich problemy i wspierają w podejmowaniu decyzji zakupowych.
Pamiętaj, że content marketing i pozycjonowanie to długofalowe procesy. Ich efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach konsekwentnego realizowania strategii. Jeżeli zależy Ci na natychmiastowych korzyściach, zacznij od wspomnianych płatnych reklam.
Dowiedz się więcej: Jak wypromować sklep internetowy i dotrzeć do nowych klientów? Top 5 sposobów
Forma działalności gospodarczej a własny sklep internetowy – jak zacząć legalnie sprzedawać?
Czy założenie sklepu internetowego jest w zasięgu osób, które wolą uniknąć rejestrowania działalności gospodarczej, obawiając się kosztów utrzymania firmy? Tak, możesz otworzyć sklep online, prowadząc działalność nierejestrowaną. Głównym ograniczeniem jest comiesięczny przychód, który nie może przekroczyć 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przekroczenie limitu zobowiązuje przedsiębiorcę do zarejestrowania działalności gospodarczej w CEIDG ciągu 7 dni8.
Warto skorzystać z działalności nieewidencjonowanej, aby zbadać popyt na produkty przed otworzeniem sklepu internetowego. W tym celu można stworzyć limitowaną ofertę, aby mieć pewność, że wyniki sprzedażowe nie będą przewyższać ustawowego przychodu. Co więcej, to rozwiązanie bazuje na regule niedostępności, która zwiększa zainteresowanie potencjalnych klientów.
Jeśli zamierzasz jednocześnie założyć sklep online i zarejestrować działalność gospodarczą, rozważ konsultację z doradcą podatkowym, który doradzi Ci optymalną formę opodatkowania.
Jak otworzyć sklep internetowy zgodnie z prawem? Lista niezbędnych dokumentów
Otworzenie sklepu internetowego zobowiązuje przedsiębiorcę do opublikowania dokumentów wynikających z przepisów chroniących interesy konsumentów. Braki w dokumentacji narażają właścicieli e-sklepów na kary finansowe. Klienci wykrywający niedopatrzenia w zakresie regulaminów i polityk w sklepach online mogą powiadomić UOKiK (Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Co ważne, UOKiK kontroluje e-commerce także pod kątem dark patterns, czyli niedozwolonych praktyk, które manipulują konsumentami9.
Jak zacząć legalny biznes w e-commerce? Skorzystaj z darmowych lub płatnych wzorów dokumentów bądź indywidualnej opieki prawnej, aby udostępnić klientom:
- regulamin sklepu internetowego,
- regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną,
- regulamin newslettera,
- politykę plików cookies,
- politykę prywatności.
Przeczytaj więcej w artykule: Regulamin sklepu internetowego – jak go przygotować?
Jak założyć własny sklep internetowy? Najważniejsze informacje
- Założenie sklepu internetowego wymaga skrupulatnego przygotowania się pod kątem grupy docelowej i oferty. Jeżeli postawisz na niszę, dotrzesz do osób, które narzekają na słabą dostępność specyficznego asortymentu. Wypełnienie luki na rynku ułatwi Ci zdobycie pierwszych klientów.
- Legalny biznes w e-commerce wymaga dopilnowania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Pamiętaj, że potencjalni klienci mogą zgłaszać niedopatrzenia do UOKiK, który nakłada kary finansowe na przedsiębiorców.
- Promowanie oferty za pomocą kampanii PPC w wynikach wyszukiwania Google’a i social mediach pozwoli Ci zdobyć pierwszych klientów nawet w dniu uruchomienia własnego sklepu internetowego.
Źródła:
1 https://www.trade.gov/country-commercial-guides/poland-ecommerce
2 https://www.statista.com/page/consumer-trends-2024-ons
4 https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2019/08/Poradnik-E-Commerce-2019.pdf
5 https://autopay.pl/baza-wiedzy/aktualnosci/finanse-w-czasach-inflacji-podsumowanie-raportu
7 https://www.telepolis.pl/fintech/prawo-finanse-statystyki/comfino-raport-platnosci-odroczone-w-polsce
8 https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00115
9 https://uokik.gov.pl/wielkie-wymiatanie-zlych-praktyk-w-e-commerce