H E L L O

Przekierowanie 301 - jak je poprawnie ustawić?

W obecnych czasach, kiedy to w internecie jest mnóstwo stron www i informacji, istotne jest, aby dana witryna była łatwo dostępna i dobrze widoczna dla potencjalnych użytkowników. Jednym z najważniejszych aspektów jest wdrożenie przekierowań 301. Mimo iż nazwa brzmi nieco tajemniczo, ustawienie przekierowania wcale nie jest skomplikowane. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest popularna trzysta jedynka i jak ją poprawnie wdrożyć. 

Czym jest przekierowanie 301?

Przekierowanie 301 to sposób na przekierowywanie ruchu z jednego, starszego adresu URL na drugi, w najnowszej wersji adres. Zastosowanie tej techniki w marketingu internetowym i pozycjonowaniu stron jest niezwykle istotne, ponieważ pozwala zachować ruch oraz wartość linków po zmianie URL lub przy przejściu z http na https. Przekierowanie 301 jest trwałe i stałe. Oznacza to, że wszystkie linki prowadzące do starego adresu zostaną przekierowane na nowy. W ten sposób zostanie zachowana wartość linków i uda się uniknąć spadku ruchu organicznego na stronie internetowej. 

Kiedy nie powinno się stosować przekierowań 301?

Przekierowanie 301 jest skutecznym rozwiązaniem, które może znacznie usprawnić optymalizację witryny internetowej, jednak należy pamiętać, że stanowi to dużą ingerencję w jej strukturę. Dla użytkownika internetu zastosowanie przekierowania 301 może być niezauważalne, oprócz ewentualnej zmiany adresu URL, ale dla wyszukiwarek internetowych oznacza to konieczność wykonania dużego zakresu pracy, ponieważ pełne przeindeksowanie strony może trwać od kilku dni do kilku miesięcy. Efektem takich prac nad przeniesieniem serwisu mogą być wahania w pozycjach w wynikach wyszukiwania, które mogą utrzymywać się przez pewien czas. Dlatego warto zastanowić się, czy stosowanie przekierowania 301 jest rzeczywiście konieczne w danym przypadku.

Co istotne, nie jest zalecane wykorzystywanie przekierowania 301 w okresie przed lub w trakcie sezonu sprzedażowego w danej branży. W tym czasie stabilność strony jest kluczowa, a ryzyko wahania pozycji i ruchu organicznego może negatywnie wpłynąć na wyniki konwersji. Istnieje również ryzyko popełnienia błędów podczas dokonywania takich zmian, co wymaga czasu na obserwację i wprowadzanie ewentualnych korekt. 

Należy także pamiętać, że przekierowanie strony na inny adres nie zawsze jest dobrym pomysłem, szczególnie jeśli obecne URLe są czytelne i wartościowe, a celem są tylko drobne zmiany. Przekierowanie jest dużą ingerencją i powinno być dokładnie przemyślane pod kątem wpływu na efekty pozycjonowania oraz korzystania z serwisu. Ważne jest zastanowienie się, czy rzeczywiście takie działanie przyczyni się do poprawy SEO i czy sprawi, że nawigacja na stronie będzie bardziej przyjazna dla użytkowników. Jeśli odpowiedzi na te pytania są negatywne, bezpieczniejszym rozwiązaniem może być rezygnacja z przekierowania, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji i negatywnego wpływu na serwis.

Ważne jest także, aby nie nadużywać przekierowań na inne strony. Nie należy kierować wszystkich starych podstron na stronę główną, lecz stosować różne rozwiązania. Stare adresy powinny mieć nowe odpowiedniki lub mogą zostać usunięte. W przypadku usunięcia, zamiast przekierowania 301, można zastosować na przykład kod 404 (not found) lub 410 (gone). Takie podejście pozwala na lepszą organizację witryny i uniknięcie problemów związanych z nadmiernym stosowaniem przekierowań, które mogą negatywnie wpłynąć na odbiór strony przez użytkowników i wyszukiwarki.

Jaki wpływ na pozycjonowanie i SEO ma przekierowanie 301?

Obecnie popularna 301-ka to jedno z najskuteczniejszych i najbezpieczniejszych metod przekierowania dla wyszukiwarek. Jeszcze kilka lat temu specjaliści SEO zakładali, że zastosowanie redirect 301 sprawiało, iż część mocy z linków przychodzących spadała. Należy jednak wiedzieć, że tak nie jest. Odpowiednio wykonane przekierowanie przekazuje 100 procent mocy linków dla docelowego adresu URL. W związku z tym tego typu działania nie powinny negatywnie wpływać na pozycjonowanie strony. 

Co jednak istotne, indeksowanie witryny może zająć sporo czasu, czego efektem mogą być czasowe wahania pozycji w SERPach. Warto także podkreślić, że 301-ka ma wpływ na linkowanie zewnętrzne. W ten sposób można odzyskać te linki, które poznikały i prowadziły do strony 404. W takim przypadku nieistniejącą podstronę przekierowuje się na nowy adres w obrębie tej samej kategorii. 

Jakie są inne rodzaje przekierowań na stronach internetowych?

Nie ma wątpliwości co do tego, że HTTP 301 moved permanently to jedno z najpopularniejszych przekierowań, które stosują administratorzy serwisów oraz specjaliści od pozycjonowania stron. Trzeba jednak dodać, że istnieją również inne rodzaje przekierowań i warto co nieco o nich wiedzieć.

Przekierowanie 302

Przekierowanie 302 działa podobnie jak 301, ale z tą różnicą, że jest to działanie na jakiś czas. Z punktu widzenia internauty rezultat będzie identyczny, ale dla przeglądarki różnica jest znacząca. 302-ka przekazuje informację o tym, że dany zasób tylko na chwilę zmienił swój adres URL, ale wyszukiwarka nie powinna go usuwać z indeksu czy też zastępować nowym URLem. W tej sytuacji roboty Google będą wracać na pierwotny adres, aby zweryfikować, czy przywrócono zawartość. W praktyce jednak nie wykorzystuje się zbyt często tego przekierowania.

Przekierowanie 303

Ten typ przekierowania informuje o przekierowaniu tymczasowym, ale z tą różnicą, że funkcjonuje tylko i wyłącznie z formularzami, które wysyłają dane za pomocą metody HTTP POST. W kolejnym kroku włączane jest przekierowanie na konkretny adres URL. 

Przekierowanie 304

Jeśli chodzi o to przekierowanie, to zasób, który nie podlega żadnym modyfikacjom, więc z punktu widzenia użytkownika internetu zawartość jest taka sama. Ten typ przekierowania ma na celu przekazać informację robotom Google dane znajdujące się w pamięci są aktualne. Treść znajdująca się na stronie może być wyświetlana odbiorcom, ale musi być pobierana ze źródła. 

Przekierowanie 305

To przekierowanie służy do wykonywania działań na konkretnym serwerze proxy, na którym będzie wyświetlana zawartość strony internetowej. Zastosowany w tym przypadku komunikat określa serwer, na który powinna zwracać uwagę wyszukiwarka. 

Przekierowanie 307

Jest to tymczasowe przekierowanie podobne do 302. W przypadku jego wykorzystania metoda zapytania nie powinna ulegać zmianie, natomiast powinna wiązać się z tym, że użytkownicy wpierają prawidłowe rozpoznawanie przekierowania przez obsługę specyfikacji HTTP/11.

Jak prawidłowo ustawić przekierowanie 301?

Jak zrobić przekierowanie 301? Można wykorzystać do tego celu kilka metod, które dobiera się w zależności od potrzeb witryny internetowej. 

Przekierowanie przy pomocy .htaccess

Przekierowanie 301 w większości przypadków jest wdrażane za pomocą pliku .htaccess. Znajduje się on w głównym katalogu strony www. Jeśli administrator nie ma do niego dostępu albo nie wie, gdzie go szukać, może skontaktować się z firmą hostingową. Wtedy w pliku należy dodać wiersze:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?domena-stara\.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://domena-nowa.pl/$1 [R=301,L]

Przekierowanie 301 w WordPress

W przypadku popularnego CMS jakim jest WordPress sytuacja jest jeszcze prostsza. Przekierowanie można wdrożyć przez panel administracyjny przy pomocy gotowych wtyczek, np. Redirect, czy też YoastSEO. 

Co zrobić, kiedy 301 redirect nie działa?

Należy jednak wiedzieć, że przekierowanie 301 nie jest rozwiązaniem niezawodnym. Niezbędne jest wykorzystanie dodatkowego rozwiązania, a wtedy z pomocą przychodzi link kanoniczy, czyli rel='canonical'. Jest to tag, który należy umieścić w nagłówku HTML strony internetowej. Jego celem jest poinformowanie robotów Google, że na stronie występuje zduplikowana treść lub bardzo podobna do innej. Link kanoniczny moze być także potrzebny, gdy zastosowano przekierowanie z domeny na subdomenę. W tej sytuacji Google będzie starało się zaindeksować najtrafniejszy adres URL, za który może uznać krótszy. Warto także pamiętać, że poza tagiem canonical, stary adres URL musi zawierać informacje o źródle i odsyłać do niego. 

Przekierowanie 301 ze starych adresów na nowe - podsumowanie

Nie da się ukryć, że stosując 301-kę można wiele zyskać w aspekcie pozycjonowania strony internetowej. Należy jednak pamiętać o tym, aby wdrażać poprawnie przekierowania. Jeśli nie ma się pewności, czy wykona się takie działanie samodzielnie, lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług specjalistów SEO. 

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość