Czy wiesz, że skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga m.in. przeanalizowania konkurencji w wynikach wyszukiwania Google’a? Dzięki raportowi „SEO w e-commerce 2025” poznasz najlepsze praktyki, które są stosowane przez liderów z różnych branż. Sprawdź, jakie rozwiązania warto wdrożyć w sklepie internetowym, aby strategia SEO w e-commerce w 2025 roku przyciągnęła nowych klientów i wygenerowała większą sprzedaż.
Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie treści uwzględnić w swoim planie,
- jaka platforma daje przewagę w e-handlu,
- dlaczego Google jest konkurencją dla Twojego sklepu online,
- dlaczego Twój serwis musi być responsywny.
Twórz treści dopasowane do intencji wyszukiwania użytkowników na różnych etapach lejka
Twórcy raportu „SEO w e-commerce 2025” zweryfikowali, ilu potencjalnych klientów z wyników wyszukiwania Google’a muszą uzyskać serwisy z różnych branż, aby osiągnąć ruch organiczny o wartości 1000 zł. Badanie uwzględniało stawki PPC (Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie) w Google Ads, które są podstawą rozliczeń za kampanie SEM dla sklepów internetowych.
Przeciętny e-sklep potrzebuje od 2100 do 3000 bezpłatnych wejść, aby wartość ruchu osiągnęła 1000 zł. Co ważne, sklepy budowlane, dziecięce, ogrodnicze, medyczne czy motoryzacyjne muszą wygenerować od 3000 do nawet 5000 wejść, aby ruch organiczny był kaloryczny, czyli miał szansę na konwersję rozumianą jako zakup produktu. Konsumenci zainteresowani asortymentem ze wspomnianych branż zadają liczne pytania z początku lejka marketingowego w e-commerce, które mają niski potencjał sprzedażowy, np. „domowe sposoby na wciornastki” lub „jak odnowić stare drzwi”.
Niemniej publikowanie treści z zakresu inspiracji, DIY i poradników na blogu firmowym jest konieczne, aby przeprowadzić klientów od początkowego etapu szukania rozwiązań problemu do złożenia zamówienia. Zwróć uwagę, że content poradnikowy pozwala na linkowanie wewnętrzne do produktów, np. rekomendowanie materiałów do renowacji mebli.
Linkowanie wewnętrzne do kategorii w sklepie internetowym i rekomendacja produktu w poradniku. Źródło: kwiatydonice.pl
Ponadto raport „SEO w e-commerce 2025” podkreśla, że sklepy internetowe wyspecjalizowane w konkretnej dziedzinie, np. sprzedaży telefonów komórkowych i akcesoriów, potrzebują od 1000 do 2000 wejść z Google’a, aby osiągnąć ruch o wartości 1000 zł. To oznacza, że jeśli masz wąski asortyment, prawdopodobnie łatwiej Ci targetować frazy zakupowe, np. „etui na telefon samsung j5”.
Zobacz więcej porad: Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak robić to skutecznie?
Wybierz platformę e-commerce ułatwiającą optymalizację sklepu pod SEO
Czy opłaca się założyć gotowy sklep internetowy na platformie e-commerce w modelu SaaS (Software as a Service), czyli oprogramowania jako usługi, czy lepiej zlecić zbudowanie serwisu od podstaw? Jak podają statystyki, wśród 1000 sklepów internetowych z największym ruchem organicznym w Polsce dominują rozwiązania customowe. Niestety, koszt założenia sklepu internetowego bez gotowych szablonów może sięgać kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Początkujący przedsiębiorcy decydują się na zakup oprogramowania w abonamencie, dzięki któremu ograniczają wydatek do kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Top 3 najpopularniejszych platform e-commerce wśród liderów to Magento, PrestaShop i Shoper, z których korzystają m.in. apteki internetowe, sklepy sportowe, ogrodnicze czy modowe.
Platformy e-commerce w modelu SaaS tworzą bazy wiedzy dla klientów zainteresowanych pozycjonowaniem sklepu internetowego. Źródło: shoper.pl
Dowiedz się więcej: Gdzie założyć sklep internetowy? Poznaj 6 popularnych platform e-commerce SaaS
Pamiętaj o konkurencji dla Twojego sklepu internetowego, czyli… Google’u
Raport „SEO w e-commerce 2025” przypomina właścicielom sklepów internetowych, że ich główną konkurencją nie są wyłącznie inne sklepy, portale aukcyjne, ogłoszeniowe czy marketplace’y, ale także… Google. Gigant technologiczny wdraża rozwiązania, które obniżają wskaźnik CTR (Click-Through Rate), czyli stosunek kliknięć do wyświetleń danego adresu URL w wynikach wyszukiwania. Ograniczeniu liczby odwiedzin sprzyjają m.in.:
- AI Overviews (odpowiedzi generowane przez sztuczną inteligencję w wynikach wyszukiwania),
- Direct Answers (fragmenty treści ze stron internetowych wyświetlające się na tzw. pozycji 0),
- People Also Ask (sekcja z podobnymi pytaniami i fragmentami odpowiedzi ze stron),
- kampanie PPC dla sklepów internetowych (pozwalające na wyświetlanie linków sponsorowanych nad bezpłatnymi w wynikach wyszukiwania).
Wyniki wyszukiwania Google’a na zapytanie informacyjne wyświetlają elementy, które zmniejszają szansę na odwiedziny sklepów internetowych. Źródło: Google
Zanim zdecydujesz się na pozycjonowanie sklepu internetowego na dane zapytanie, zweryfikuj, jak wyglądają aktualne wyniki wyszukiwania. Przeanalizuj, z jakimi konkurencyjnymi elementami masz do czynienia, a potem zastanów się, co możesz zrobić, aby wyświetlać się we wspomnianych sekcjach. Pamiętaj, że nawet jeśli konsument nie zdecyduje się na kliknięcie linku, to może zwrócić uwagę na markę, która mu pomogła.
Może Cię zainteresować: Jak przyciągać klientów do sklepu online? 5 kluczowych wniosków z raportu „Ranking blogów w e-commerce”
Dostosuj sklep internetowy do wymagających użytkowników mobilnych
Według raportu „Finanse w czasach niepewności” Autopay 93% konsumentów składa zamówienia online za pomocą smartfonów. To oznacza, że sklep internetowy powinien być responsywny, czyli dostosowujący się do zmiennych, małych wyświetlaczy, oraz wspierający szybkie poruszanie się między kategoriami, produktami i wpisami blogowymi. Jeśli Twój serwis nie ma m.in. breadcrumbs (menu okruszkowego), które ułatwia nawigację, ryzykujesz, że zniecierpliwieni, zagubieni konsumenci opuszczą podstronę w ciągu zaledwie kilku sekund.
Ponadto warto zadbać o:
- niewielką liczbę formularzy na krótkiej ścieżce zakupowej,
- różnorodne metody płatności,
- rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo danych konsumentów, np. certyfikat SSL.
Zobacz także: Wysoki współczynnik konwersji w e-commerce – jak go osiągnąć?
Strategia SEO w e-commerce – najlepsze praktyki
- Skuteczna strategia SEO w e-commerce wymaga tworzenia treści dla konsumentów z różnych etapów lejka marketingowego: od szukających rozwiązań problemu po zdecydowanych na zakup produktu.
- Platforma e-commerce musi pozwalać Ci na optymalizację sklepu internetowego pod SEO – zarówno w warstwie tekstowej, jak i na poziomie kodu.
- Pamiętaj, że jednym z Twoich głównych konkurentów jest… Google, które wdraża rozwiązania zatrzymujące użytkownika w wynikach wyszukiwania. Zastanów się, jak możesz zwiększyć ekspozycję sklepu internetowego w AI Overviews, Direct Answers czy People Also Ask.
Źródła:
https://www.elephate.com/pl/seo-w-ecommerce-raport
https://autopay.pl/baza-wiedzy/aktualnosci/finanse-w-czasach-niepewnosci-edycja-2024