H E L L O

Dlaczego warto stworzyć brand book dla marki e-commerce? Przykłady

Brand book to nie tylko narzędzie do zarządzania wizerunkiem e-firmy, ale także kluczowy element pozycjonowania i rozwoju marki na rynkach online. To dzięki niemu działania marketingowe są spójne, skuteczne i zwyczajnie tańsze, a dodatkowo przekładają się na pozytywne doświadczenia klientów czy związany z tym wzrost sprzedaży. Sprawdź, co to jest brand book, i poznaj powody, dla których korzystają z niego uznane marki.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czym jest brand book,
  • co daje marce e-commerce,
  • co powinna zawierać księga znaku,
  • jakie są koszty takiego dokumentu.

Co to jest brand book?

Brand book to pochodna pełnej, poprawnie stworzonej identyfikacji marki w formie dokumentacji technicznej. Przeważnie jest to wielostronicowy przewodnik, opisujący standardy tożsamości i komunikacji brandu, a w szczególności reguły użytkowania logo, kolorów, fontów oraz innych kluczowych elementów wizualnych. Z tego powodu brand booki nazywane są również księgami znaków.

Przeczytaj też: Internetowy branding marki i produktów – podstawy budowania wizerunku dla e-biznesu

Podstawowym zadaniem brand booka jest zapewnienie spójnej prezentacji marki zarówno wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz. Pracownik mający pod ręką księgę znaku będzie mógł skorzystać z zawartych w niej instrukcji m.in. podczas tworzenia materiałów promocyjnych, nowych podstron sklepu internetowego czy aplikacji sprzedażowych. Brand book udostępniony patronom medialnym, dziennikarzom, partnerom biznesowym bądź dostawcom usług ograniczy z kolei możliwość pomyłek czy niekontrolowanych zmian w strategii promocyjnej, które potencjalnie mogłyby działać na niekorzyść marki.

Dlaczego warto przygotować brand book dla swojej e-marki?

Zalety brand booków znacznie przewyższają koszt ich przygotowania, dlatego dokumenty tego typu na stałe weszły do marketingu marek dbających o wizerunek, rozpoznawalność i efektywne zarządzanie kosztami. W e-commerce księga znaku jest właściwie niezbędna, gdyż interakcje z klientami odbywają się głównie online, a atrakcyjny, profesjonalny image marki to klucz do zdobycia ich zaufania.

Oto co brand book oferuje właścicielom marek e-commerce:

  • Ochrona wizerunku marki – z księgą znaku masz pewność, że elementy brandingu (takie jak logo, kolory, typografia czy styl graficzny) będą dystrybuowane w sposób przewidywalny, spójny i zgodny z przyjętą wizją estetyczną. Dzięki temu marka w sposób jednoznaczny zapisze się w wyobraźni klientów, a z czasem zyska pozytywny odbiór, rozpoznawalność i oczywiście przewagę konkurencyjną.
  • Efektywny marketing – brand book zawiera nie tylko wytyczne dotyczące wizerunku, ale również tonu komunikacji i wartości, które firma reprezentuje. Wystarczy posiłkować się nimi przy tworzeniu kampanii promocyjnych, aby działania marketingowe stały się trafniejsze i skuteczniej odpowiadały na potrzeby czy oczekiwania grup docelowych.
  • Lepsza sprzedaż – konsekwentne stosowanie wytycznych brand booka przekłada się na wzrost zaufanie konsumentów do marki. Klienci widzący spójność wizerunku oraz profesjonalizm czują się bardziej komfortowo i bezpiecznie, a co za tym idzie – chętniej dokonują zakupów online.
  • Optymalizacja procesów – dzięki brand bookowi każdy członek zespołu, niezależnie od tego, czy pracuje nad projektem graficznym, treścią na stronie, czy kampanią reklamową, wie, jakie elementy powinny być uwzględnione i jak powinny być prezentowane. To znacznie usprawnia proces kreatywny. Ponadto brand book może stanowić świetne wprowadzenie dla nowych pracowników, przyspieszające wdrożenie przy jednoczesnym zredukowaniu kosztów. Podpisujesz umowę z influencerem lub kolejny patronat medialny? Z brand bookiem nie musisz za każdym razem instruować partnerów, jak powinni obchodzić się z Twoją marką, co o niej warto powiedzieć i jak należy to zrobić.

Dobry brand book to komfort pracy zespołowej, swoboda nawiązywania nowych kontaktów i skalowania biznesu e-commerce. Warto zaznaczyć, że dokument sam w sobie jest symbolem – dla doświadczonych przedsiębiorców czy mediów to znak profesjonalnego podejścia do e-handlu, a to zawsze zaprocentuje nowymi kontraktami czy szansami rozwojowymi.

Co powinien zawierać dobry brand book?

To, co brand book opisuje, zależy przede wszystkim od potrzeb firmy oraz złożoności brandingu. Marki bardziej rozwinięte, działające na różnych rynkach, aktywne w wielu kanałach sprzedażowych będą potrzebowały dokumentacji w wersji rozszerzonej (zbiorczej i kompleksowej) oraz dedykowanej, która w skrócie wyjaśni wybrane elementy identyfikacji z obszaru projektowania graficznego, digitalu, tone of voice, event managementu czy kształtowania kultury organizacji (employer brandingu). Mniejszym wystarczą na początek 4 podstawowe rozdziały.

Kluczowe elementy band booków to:

Rozdział I: Cel, misja i wizja marki

Wyjaśnia, dlaczego marka została powołana do życia, do czego zmierza, jakimi wartościami się kieruje oraz co wnosi do życia swoich klientów. Im krócej uda się opisać te elementy, tym lepiej.

Przykładowa wizja marki.

Przykładowa wizja marki. Źródło: InPost Brand Book

Rozdział II: Logo i typografia

To tu zamieszczone zostają reguły posługiwania się logo lub logotypem, krojami pisma oraz polami ochronnymi. Wbrew pozorom to dość skomplikowane zagadnienie, gdyż na potrzeby druku i ekranów powstają rozmaite wersje tych elementów, np. warianty monochromatyczne, pozytywowe i negatywowe, które w określonych zastosowaniach wyglądają lepiej niż ich alternatywy, a jednocześnie pozostają spójne z kodem wizualnym marki.

Pole ochronne znaku i reguły jego stosowania.

Pole ochronne znaku i reguły jego stosowania. Źródło: Amazon

Zasady parowania logotypu z tłem.

Zasady parowania logotypu z tłem. Źródło: Allegro

Rozdział III: System kolorów

Zestawienia kolorów pasujące do siebie i tożsamości marki. Typowe w brandingu są triady (kolor główny, kolor dodatkowy i kolor uzupełniający) oraz ich warianty potrzebne w projektowaniu stron internetowych czy aplikacji. Wszystkie należy opisać metryką RGB (ekrany i druk cyfrowy), CMYK (druk wysokonakładowy) i HEX (web design) oraz pokazać, jak powinny być poprawnie zestawiane.

Palety kolorystyczne w identyfikacji wizualnej.

Palety kolorystyczne w identyfikacji wizualnej. Źródło: PayU

Rozdział IV: Przykłady stylów w kontekście

Wizualizacje reklam, stron internetowych, postów w mediach społecznościowych czy filmów promocyjnych, w których elementy marki działają ze sobą w synergii.

Przykład brand booka zawierającego kreacje materiałów promocyjnych.

Przykład brand booka zawierającego kreacje materiałów promocyjnych. Źródło: InPost Brand Book

Wymienione wyżej rozdziały należy rozbudować zgodnie z założeniami brandingu i w przyszłości, gdy wizja marki zostanie rozwinięta bądź zaktualizowania. Do brand booka warto wpisać zasady doboru fotografii reklamowych, ikon, tekstur, ilustracji oraz przykłady niedozwolonych zabiegów czy modyfikacji, aby zabezpieczyć się na wypadek nadużyć i uniknąć błędów kreatywnych w przyszłości.

Komu zlecić przygotowanie brand booka i ile to kosztuje?

Jeśli chcesz budować silną, spójną oraz rozpoznawalną markę, w brand book warto zainwestować już na etapie tworzenia marki e-commerce, a więc wtedy, gdy do pracy przystępuje agencja brandingowa. Dlaczego? Bo to podejście rozsądne i przystępne finansowo. Kupując brand book w pakiecie z kreacją identyfikacji wizualnej czy tone of voice, za całość zapłacisz mniej, niż podczas zamawiania tych usług pojedynczo. Twórcy marki to ponadto osoby, które najlepiej rozumieją jej tożsamość, Twoje potrzeby i konkurencyjność rynku. To oni dostarczą dokument kompletny, zrozumiały i dostosowany do potrzeb w największym stopniu.

Na koszt brand booka wpłyną czynniki, takie jak: złożoność projektu, portfolio wykonawcy, zakres prac i lokalizacja. Wielkomiejskie agencje kreatywne zaproponują najwyższe ceny, gdyż doświadczenie w realizacji projektów o zasięgach ogólnopolskich i globalnych pozwala im dowozić efekty na profesjonalnym poziomie.

Szacunkowa cena brand booka:

Typ

Zakres pracy

Koszt

Podstawowy brand book (ok. 10 stron) dla firmy lokalnej

Pole ochronne, minimalne wielkości logo, kolory (digital i druk), typografia, niedozwolone użycie znaku

500 – 1 000 PLN

Kompleksowy brand book dla średniej firmy z guidelinem technicznym (20-40 stron)

Reguły użytkowania logo, typografii, palety kolorystycznej a dodatkowo wprowadzenie do tożsamości marki, metody tworzenia materiałów promocyjno-informacyjnych, doboru zdjęć i elementów graficznych

od 3 000 PLN

Brand book dla korporacji (powyżej 50 stron)

Szczegółowe omówienie wszystkich aspektów marki – identyfikacji wizualnej, tone of voice, pozycjonowania produktów i marek, employer brandingu, kampanii promocyjnych oraz doświadczeń odbiorców

od 20 000 PLN

Jeśli nie chcesz lub nie możesz zgłosić się do specjalistów, poszukaj freelancera z doświadczeniem lub firmy konsultingowej, która doboru podwykonawcy dokona za Ciebie. Bez wiedzy technicznej i projektowej brand booka nie warto tworzyć samodzielnie, ponieważ każdy błąd w dokumentacji będzie skutkował niepotrzebnymi problemami w przyszłości.

Brand book dla e-marki – podsumowanie

  • Brand book to kluczowe narzędzie zarządzania wizerunkiem marki online, definiujące standardy jej identyfikacji wizualnej. Dzięki niemu działania marketingowe są spójne i efektywne oraz prowadzą do wzrostu sprzedaży.
  • To, co brand book oferuje przedsiębiorcom, zależy od jego zawartości. Dokumentacja będąca efektem profesjonalnego brandingu zapewnia kompleksową ochronę znaków firmowych, a przy tym upraszcza procesy kreatywne, marketingowe czy pr-owe i ogranicza ich koszty.
  • Zadbaj o to, by brand book odpowiadał potrzebom firmy i pozwalał na jej wzrost. Jeśli nie chcesz mówić otwarcie o misji firmy czy zasadach tworzenia materiałów reklamowych, przygotuj guideline prasowy, zawierający wyłącznie informacje o zasadach poprawnego używania logo, typografii i kolorów marki.
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość