Skoro aż 85% klientów sklepów internetowych podejmuje decyzje zakupowe na podstawie opisów i zdjęć*, to dlaczego niektóre karty produktowe nie sprzedają, mimo że zawierają te elementy? Droga do wyższej konwersji tkwi w szczegółach. Sprawdź, co powinien zawierać wzór karty produktu, który skłania konsumentów do zakupów, a nawet zwiększa wartość zamówień i redukuje liczbę porzuconych koszyków.
Z tego wpisu dowiesz się:
- co to jest karta produktu,
- jak zaprojektować wzór karty produktowej,
- jakie dodatkowe elementy warto dodać na podstronę sprzedażową.
Czym jest karta produktu?
Karta produktowa to podstrona w e-sklepie, która zbiera wszystkie informacje o danym produkcie i przedstawia go tak, aby zmotywować potencjalnego klienta do jak najszybszego złożenia zamówienia. Co istotne, osoby przeglądające karty produktów to te, które dotarły do końca lejka sprzedażowego. To oznacza, że lada moment podejmą decyzję zakupową. A zatem, jeśli zaprojektujesz konwertujący wzór karty produktowej, w którym wykorzystasz m.in. techniki wpływu społecznego, zwiększysz szansę na sfinalizowanie transakcji w Twoim sklepie internetowym.
Jak zaprojektować wzór karty produktowej?
Dobrze, jeśli wzór karty produktowej zawiera elementy, takie jak:
- nazwa w nagłówku H1 – z najważniejszymi cechami produktu i słowami kluczowymi używanymi przez potencjalnych użytkowników,
- opis – napisany językiem korzyści i podzielony na czytelne sekcje z nagłówkami H2 (i niższego rzędu w razie potrzeby) oraz krótkimi akapitami,
- cena – z informacją o ewentualnej akcji promocyjnej i płatności ratalnej,
- dane o wysyłce – koszty, terminy i sposoby dostawy,
- zdjęcia – pokazujące asortyment na neutralnym tle i podczas użytkowania,
- specyfikację techniczną – najlepiej w formie tabeli,
- opinie klientów – punktowane (zwykle w formie gwiazdek) i opisowe.
Na karcie produktu nie może zabraknąć również elementów sprzyjających zwiększeniu wartości koszyka, np. karuzel z komplementarnymi i podobnymi produktami.
Nazwa karty produktowej
Tytuł karty produktu w sklepie internetowym powinien być unikatowy. Niepowtarzalne nazwy produktów ułatwiają klientom odszukanie interesującego ich asortymentu i wpływają korzystnie na pozycjonowanie podstron sklepu na precyzyjne słowa kluczowe.
Zróżnicowane nazewnictwo towarów to jeden z czynników zapobiegających kanibalizacji, czyli wewnętrznej rywalizacji podstron produktowych o pozycje na te same frazy w wynikach wyszukiwania Google’a. W tej sytuacji algorytmy wyświetlają naprzemiennie co najmniej dwie karty produktowe z Twojego sklepu, które zajmują niższe i wyższe pozycje. Taka roszada przyczynia się do spadku ruchu organicznego.
Rodzaj asortymentu wpływa na elementy zawarte w nazwie produktu:
- markę, np. Apple, Garmin, Lenovo;
- model, np. iPhone 15 Pro, Fenix 7 Solar Edition, ThinkPad L13 Gen 4;
- parametry techniczne, np. częstotliwość odświeżania ekranu smartfona, rozmiar koperty zegarka, procesor w laptopie;
- cechy zewnętrzne, np. kształt kolczyków, kolor opaski smartwatcha, wzór na koszuli;
- przeznaczenie, np. buty do wspinaczki, spodenki do biegania, spódnica na wesele;
- określenia definiujące grupę docelową, np. damskie legginsy, sukienka plus size, smycz flexi dla psa do 50 kg.
Umieść nazwę produktu w nagłówku H1, który może brzmieć identycznie jak meta title, czyli nazwa podstrony sklepu w wynikach wyszukiwania Google’a. Oba tytuły są elementami optymalizacji karty produktu pod SEO. Pamiętaj również o uzupełnieniu meta description, czyli opisu widocznego pod meta title.
Opis na karcie produktu
Skuteczne opisy w sklepach internetowych prezentują asortyment z perspektywy klientów, którzy chcą się dowiedzieć, czy dany produkt wpisuje się w ich głębokie potrzeby. Jak je odkryć? Wesprze Cię w tym jedna z podstawowych technik sprzedażowych, czyli język korzyści.
Rozbudowany opis na karcie produktowej warto podzielić na kilka części. Zastanów się, które korzyści są najważniejsze dla użytkownika. Możesz je wypunktować w segmencie ze zdjęciami w górnej części podstrony.
Szczegółowy opis na podstronie produktowej powinien uwzględniać nagłówki H2 i krótkie akapity, które można łatwo przeskanować wzrokiem.
Pamiętaj, że zaledwie kilka linijek tekstu w widoku desktopowym oznacza dłuższy blok treści w widoku mobilnym. Sprawdź, czy treść na karcie produktowej jest czytelna na małym ekranie, np. 5-calowym wyświetlaczu smartfona, aby nie zaprzepaścić efektywności komunikatów sprzedażowych.
Cena na karcie produktu
Karta produktowa powinna informować odwiedzających sklep o aktualnych promocjach. Zegar odliczający czas do zakończenia akcji promocyjnej wpisuje się w regułę niedostępności. Potencjalni klienci odczuwają większe pożądanie produktu, który mogą kupić w okazyjnej cenie przez ograniczony okres.
Jednym z ciekawych i rzadkich rozwiązań stosujących regułę niedostępności jest komunikat o podwyżce na karcie produktowej. Ten nietypowy zabieg nie tylko motywuje klienta do złożenia zamówienia, ale także wpływa korzystnie na wizerunek marki, która uczciwie ostrzega konsumentów przed wyższą ceną.
Jeżeli oferujesz klientom zakupy ratalne, karta produktowa powinna wyświetlać maksymalną liczbę rat, minimalną wysokość raty i oprocentowanie.
Zdjęcia na karcie produktu
Konwertujące karty produktowe zawierają rozmaite fotografie.
- Tradycyjne zdjęcia na białym lub beżowym tle – zapobiegają rozproszeniu konsumenta przez detale na drugim planie.
- Zdjęcia produktu podczas użytkowania – must have w branży modowej. Konsumenci oczekują prezentowania akcesoriów, odzieży i obuwia przez osoby różniące się aparycją, bo chcą zobaczyć, jak wygląda produkt noszony przez ludzi podobnych do nich.
- Zdjęcia produktu 360°C – umożliwiają obejrzenie towaru pod dowolnym kątem.
- Zdjęcia prezentujące efekt uzyskany dzięki produktowi – zdjęcia „przed” i „po” wpływają na konsumentów również poza branżą beauty. Sprawdzają się na kartach produktów, które obiecują namacalny efekt, np. usunięcie zabrudzeń ze skórzanych butów.
Dostępne warianty na karcie produktowej
Jeśli dany model jest dostępny w różnych wersjach, to karta produktowa powinna umożliwiać potencjalnemu klientowi płynne przełączanie się między wariantami.
Tabela z danymi technicznymi na karcie produktu
Specyfikacja techniczna produktu w formie tabeli powinna znajdować się w dolnej części karty, np. między opisem sprzedażowym a opiniami klientów. W tej sekcji warto umieścić link do pobrania instrukcji obsługi. Ten dokument przydaje się nie tylko użytkownikom produktu, ale też osobom usiłującym znaleźć odpowiedź na drobiazgowe pytanie, które zostało pominięte w opisie.
Informacje o dostawie na karcie produktu
Brak informacji o wysyłce na karcie produktowej zniechęca 21% konsumentów do zakupów, bo uniemożliwia im szybkie oszacowanie całkowitego kosztu zamówienia**. Klient, który dopiero po przejściu do koszyka dowie się, że nie spełnia warunków darmowej dostawy lub otrzyma paczkę dopiero za kilka dni, prawdopodobnie zrezygnuje z transakcji.
Podstawowe dane o dostawie mogą być widoczne obok ceny i przycisku dodającego towar do koszyka. Interaktywne karty produktowe umożliwiają klientom sprawdzenie czasu, kosztu i sposobu wysyłki bez opuszczania podstrony. Wystarczy, że osoba zainteresowana produktem kliknie wyróżniony komunikat o dacie dostawy, a następnie wpisze swój kod pocztowy. System wyświetli ceny i terminy wysyłek dla różnych przewoźników.
Stałe informacje o czasie i koszcie dostawy warto natomiast ulokować w zakładce na karcie produktowej.
Opinie klientów na karcie produktowej
Segment z opiniami klientów, którzy kupili dany produkt, realizuje regułę społecznego dowodu słuszności. Zgodnie z tą zasadą ludzie podejmują decyzje, kierując się postępowaniem grupy nieznanych osób. Duża liczba pozytywnych recenzji na karcie produktowej zwiększa szansę na kolejne zamówienia, zwłaszcza jeśli opinie są szczegółowe i zawierają zdjęcia wykonane przez użytkowników.
Co jeszcze warto uwzględnić we wzorze karty produktu?
Wzór karty produktowej warto wzbogacić o elementy, które:
- zachęcają klientów do powrotu do sklepu,
- ułatwiają podjęcie decyzji zakupowej,
- sprzyjają zwiększeniu wartości zamówienia.
Karta produktu powinna także prezentować podstawowe warunki zwrotów. Co ważne, możesz ograniczyć ich liczbę. Wystarczy, że przedstawisz klientom dane, które zmniejszają ryzyko zamówienia niedopasowanego modelu. Ponadto informacje o właściwym użytkowaniu, np. praniu odzieży, zredukują liczbę reklamacji.
Lista ulubionych produktów
Lista życzeń to funkcja dla zarejestrowanych użytkowników sklepu internetowego. Karta produktowa powinna zawierać klikalny symbol – zwykle serca – który umożliwia zapisanie produktu na liście ulubionych. Jeśli klient zgodzi się na otrzymywanie informacji o akcjach promocyjnych na skrzynkę e-mailową, powiadomisz go o zmianie ceny modelu podczas wyprzedaży.
Porównanie podobnych produktów
Niektóre osoby odwiedzające karty produktowe znajdują się na środkowym etapie lejka sprzedażowego. To oznacza, że planują kupić produkt, ale jeszcze nie wybrały konkretnego modelu. Ułatw im podjęcie decyzji zakupowej, wyświetlając tabelę porównującą maksymalnie 3 opcje na 1 podstronie. Jeśli chcesz spersonalizować doświadczenie użytkownika, stwórz interaktywną kartę produktową, która umożliwia wybór dowolnych modeli do porównania.
Listy podobnych, uzupełniających i ostatnio oglądanych produktów
Konwertująca karta produktowa powinna zawierać linki do podobnych produktów w ramach up-sellingu (zachęty do zakupu modelu z wyższej półki cenowej) lub uzupełniających akcesoriów w ramach cross-sellingu (rekomendacji towarów związanych z danym produktem). Odnośniki do innych kart produktowych mogą przyjąć formę karuzeli. Zwróć uwagę, że miniaturki produktów uzupełniających zawierają cenę, średnią ocenę i liczbę opinii, co ułatwia klientowi podjęcie wstępnej decyzji.
Jeśli chcesz zwiększyć szansę na zakup komplementarnego produktu, zaoferuj go w opłacalnym pakiecie.
Rekomendacje łączenia produktu z innymi tej samej marki
Karty produktowe w sklepie internetowym z kosmetykami powinny zawierać zalecenia i ostrzeżenia związane z używaniem różnych produktów w jednej rutynie pielęgnacyjnej. Dzięki temu rozwiązaniu marka buduje wizerunek zaufanego eksperta, który podpowiada, jak używać produktów, aby osiągnąć jak najlepsze efekty i zminimalizować niepożądane interakcje między składnikami aktywnymi.
Co więcej, rekomendacje na karcie produktowej odciążają biuro obsługi klienta, ponieważ odpowiadają na najczęściej zadawane pytania.
Wzór karty produktowej – najważniejsze informacje
- Skuteczne karty produktowe sprzedają, bo satysfakcjonują konsumentów, którzy nie chcą tracić czasu na poszukiwanie danych o kompatybilnych akcesoriach, kosztach dostawy czy warunkach zwrotów.
- Skonsultuj budowę karty produktu z działem obsługi klienta. Konsultanci podpowiedzą Ci, o co najczęściej pytają konsumenci, którzy zastanawiają się nad złożeniem zamówienia.
- Interaktywne karty produktowe personalizują doświadczenia użytkowników, umożliwiając im m.in. tworzenie tabel porównujących produkty lub sprawdzanie warunków dostawy dla konkretnego adresu.
** https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate