Przeciętny internauta w Polsce korzysta z 6 platform społecznościowych w ciągu miesiąca i spędza prawie 2 godziny dziennie na YouTubie, Facebooku, Instagramie, TikToku, LinkedInie czy X1. Sklepy internetowe, które chcą dotrzeć do klientów indywidualnych oraz biznesowych w social mediach, muszą inwestować w m.in. reklamy. Zdarza się, że przedsiębiorcy samodzielnie tworzą materiały graficzne, używając Canvy – popularnego programu online. Czy wiesz, jak tworzyć reklamy w Canvie dla e-commerce, aby nie narazić się na złamanie przepisów o prawach autorskich?
Bezpłatna lub płatna Canva – którą wybrać, aby tworzyć reklamy dla sklepu internetowego?
Co do zasady, możesz korzystać z Canvy za darmo, ale bezpłatna wersja programu ma liczne obostrzenia, które utrudniają sprawne tworzenie oryginalnych kreacji. Jeśli prowadzisz co najmniej kilka fanpage’ów w ramach social media marketingu, może Ci brakować m.in. funkcji szybkiego przekształcania rozmiarów grafik tak, aby były dostosowane do aktualnych wytycznych Meta Platforms.
Niemniej najważniejsze ograniczenie dotyczy dostępności różnorodnych elementów graficznych w Canvie. Im węższa biblioteka, tym mniejsza szansa na zaprojektowanie grafik wyróżniających markę na tle innych. Wiele ikon, grafik czy zdjęć w Canvie zostało zaimportowanych z darmowych źródeł, np. stocków Pixabay i Pexels. Niestety, to oznacza, że reklamy utworzone za pomocą bezpłatnej wersji Canvy mogą być odbierane przez konsumentów jako wtórne, a nawet sztuczne. Co więcej, ograniczony katalog zwiększa ryzyko wykorzystania tego samego contentu przez różne firmy – w tym konkurentów w tej samej branży.
Płatna wersja Canvy pozwala na m.in. szybkie dostosowywanie rozmiarów grafik do różnych mediów społecznościowych. Źródło: Canva
Użytkownicy płatnej wersji Canvy zyskują nielimitowany dostęp do elementów z etykietą „Pro”, które są często tworzone przez artystów, ilustratorów czy studia graficzne. Jeżeli wolisz uniknąć kosztów subskrypcji, a chcesz użyć co najmniej jednego elementu „Pro”, musisz wydać minimum kilkanaście złotych. Co ważne, wtedy zyskujesz prawo wyłącznie do jednorazowego (!) użycia danego elementu w wybranym projekcie. Płatny wariant zapewni Ci również dostęp do większej liczby szablonów, dodatkowych funkcji i aplikacji.
Canva umożliwia utworzenie projektu graficznego o wymiarach dopasowanych do poszczególnych mediów społecznościowych. Źródło: Canva
Przeczytaj również: Zdjęcia produktów do sklepu internetowego – kompleksowy poradnik
Canva w e-commerce a prawa autorskie
Zanim użyjesz jakiegokolwiek bezpłatnego lub płatnego elementu w Canvie, sprawdź, skąd pochodzi i jakie zastosowanie obejmuje licencja. Bezpłatne konto nie wyklucza komercyjnego wykorzystywania zawartości biblioteki, ale – w zależności do elementu – może zawężać użytkowanie w ramach promowania sklepu internetowego. Niestety, może się zdarzyć, że zdjęcie stockowe dostępne w Canvie zostało zaimportowane z Pixabay lub Pexels, ale zostało tam umieszczone bez zgody autora lub sfotografowanych osób. Z tego względu warto korzystać przede wszystkim z własnych zdjęć. Canva podkreśla, że użytkownicy powinni mieć prawa do treści, które wgrywają do programu.
Przykładowa informacja o licencji bezpłatnego szablonu do utworzenia relacji (również w formie reklamy) na Instagramie. Źródło: Canva
Co do zasady, grafiki, które stworzysz w Canvie, będą objęte prawem autorskim, aczkolwiek istnieje ryzyko, że inna firma przypadkiem użyje tych samych lub podobnych szablonów. W efekcie Twój projekt utraci indywidualny charakter, który jest jednym z wyróżników utworów objętych przepisami prawa autorskiego.
Pełny opis licencji wydawanych przez Canvę znajdziesz tutaj. Pamiętaj, aby zapoznać się również z zasadami dotyczącymi elementów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, które znajdują się w bezpłatnej bibliotece Canvy.
Na co uważać, korzystając z Canvy w celach komercyjnych?
Jeśli nie masz logo firmy, to… nie możesz go utworzyć w Canvie, a tym bardziej zarejestrować go jako znaku towarowego. Twórcy oprogramowania dopuszczają wykorzystywanie własnych materiałów (np. wcześniej przygotowanych przez grafika) i najprostszych form (np. zwykłych linii) oraz bazowanie na gotowych układach zaprojektowanych z myślą o logo, ale nie zezwalają na użycie innych elementów, np. grafik czy zdjęć. Kolejne ważne wykluczenie obejmuje muzykę. O ile możesz użyć plików muzycznych, tworząc rolkę na Instagram, o tyle Canva nie zezwala na ich zastosowanie w tradycyjnych reklamach – telewizyjnych czy radiowych. Co ciekawe, muzyka z etykietą „Pro” może zostać użyta w reklamie sklepu internetowego na YouTubie, ale nie można jej zastosować w podcastach.
Co więcej, żaden element z biblioteki Canvy nie może być udostępniany w sposób, który umożliwia jego wyeksportowanie przez osoby trzecie. Twórcy zakazują także tworzenia produktów z niezmienionymi elementami z biblioteki na zamówienie – koszulek, kubków, plecaków itd.
Dozwolona i zakazana praktyka w projektowaniu nadruków w Canvie. Źródło: Canva
Canva w e-commerce – najważniejsze informacje
- Sklep internetowy, który chce używać Canvy do tworzenia materiałów graficznych do reklam, powinien wykupić wersję płatną programu, aby uzyskać dostęp do bogatej biblioteki elementów oraz dodatkowych funkcji.
- Canva przydziela licencję każdemu wykorzystanemu elementowi z biblioteki. Autorzy poszczególnych elementów mogą ograniczać zakres użytku komercyjnego, dlatego odpowiedzialne używanie Canvy wymaga każdorazowej weryfikacji licencji.
- Co do zasady, materiały graficzne tworzone w Canvie są objęte prawem autorskim, ale szablony postów do reklam oraz ograniczony wybór elementów w darmowej bibliotece ograniczają indywidualny charakter projektów.
Źródła:
1 https://empemedia.pl/social-media-w-polsce-2025-raport-digital-poland/
