H E L L O

E-mail marketing w e-commerce – jak robić to dobrze?

Kampanie e-mail marketingowe stanowią jeden z najbardziej opłacalnych kanałów reklamowych. Przynoszą rekordowo wysoki ROI – wydatki na newslettery, powiadomienia czy wiadomości promocyjne zwracają się ponad 40-krotnie* – a sama komunikacja generuje ponad 9% ruchu w e-commerce**. Sprawdź, jakie elementy są kluczowe dla sukcesu e-mail marketingu sklepu internetowego i jak wykorzystać to narzędzie w budowaniu pozytywnych relacji z klientami oraz generowaniu wyższej sprzedaży.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jakie są zalety e-mail marketingu w e-commerce,
  • jakie rodzaje kampanii możesz wykorzystać,
  • jak zbudować atrakcyjną komunikację e-mailową,
  • jak optymalizować proces.

Korzyści e-mail marketingu w handlu online

Masowa komunikacja z obecnymi i potencjalnymi klientami przy pomocy wiadomości elektronicznych – tak najprościej można odpowiedzieć na pytanie, co to e-mail marketing. O potencjale sprzedażowym kampanii trafiających bezpośrednio do wirtualnych skrzynek pocztowych zdano sobie sprawę już w 1978 roku, gdy wysyłka promocyjnego maila do ok. 400 potencjalnych klientów przyniosła firmie Digital Equipment Corporation 13 milionów dolarów zysku***.

E-mail marketing nadal pozostaje lukratywnym kanałem pozyskiwania ruchu w sklepach internetowych, zachęcania klientów do kolejnych zakupów oraz budowania zaufania w sieci. Topowi marketerzy na każdej złotówce zainwestowanej w e-mail marketing sklepu internetowego wypracowują ponad 40 złotych przychodu (4000% ROI!)**. Wiadomości docierają do konsumentów z różnych pokoleń oraz o zróżnicowanej sile nabywczej. Są chętnie czytane, jeśli tylko towarzyszy im staranna personalizacja (treści dostosowane do zainteresowań), profesjonalna, atrakcyjna forma, dbałość o prywatność odbiorcy oraz odpowiednia częstotliwość wysyłek.

Przeczytaj też: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Checklista

Chcesz zrobić pozytywne pierwsze wrażenie? Wysyłaj powitalne wiadomości e-mail. Chcesz upewnić się, że internauta przejdzie przez wszystkie etapy lejka zakupowego i sfinalizuje transakcję? Przesyłaj przypomnienia o niedokończonych zakupach. Chcesz utrzymać zaangażowanie? Stwórz newslettery z rekomendacjami produktów, konkursami bądź kuponami rabatowymi.

Przykładowa kampania promocyjna w e-mail marketingu.

Przykładowa kampania promocyjna w e-mail marketingu. Źródło: Zalando

E-mail marketing wspiera sklep internetowy na wiele sposobów, a przy tym daje się z powodzeniem automatyzować. Odpowiednio przygotowany stanowi wsparcie wizerunkowo-sprzedażowe dla biznesów z dowolnej branży i o dowolnej skali, a prostota wdrożenia czyni kampanie mailingowe świetnym kanałem reklamowym dla przedsiębiorców stawiających pierwsze kroki w e-commerce.

Rodzaje kampanii e-mail marketingowych sklepu internetowego

E-mail marketing ma charakter strategiczny, co oznacza, że jego skuteczność jest ściśle zależna od celu biznesowego, potrzeb bądź oczekiwań klientów oraz doboru odpowiednich formatów komunikacji. Do najpopularniejszych rodzajów kampanii należą:

  • E-maile powitalne – wysyłane do nowych subskrybentów, budują zaufanie względem nowo poznanej marki sprzedawcy. Potwierdzają interakcję ze sklepem internetowym i poprawne działanie systemu sprzedażowego. Dają też przestrzeń do polecenia wybranych produktów lub przekazania pierwszej zniżki na asortyment.
  • Newslettery – regularne wiadomości z nowościami, ofertami specjalnymi lub treściami edukacyjnymi, które utrzymują stały kontakt z klientem. Pozwalają na podtrzymywanie zaangażowania i świadomości marki.
  • Kampanie promocyjne i wyprzedażowe – e-maile związane z okresowymi promocjami, wyprzedażami, akcjami typu Black Friday czy sezonowymi rabatami. Mają na celu zachęcenie do szybkiego zakupu, często z ograniczeniem czasowym.
  • Przypomnienia o porzuconych koszykach – wiadomości wysyłane do klientów, którzy dodali produkty do koszyka, ale nie dokończyli zakupu. Takie e-maile przypominają o niedokończonych zakupach, często oferując dodatkowy rabat, by zwiększyć konwersję.
  • E-maile transakcyjne – komunikaty potwierdzające dokonane zakupy, takie jak szczegóły zamówienia, informacje o wysyłce lub przypomnienie o płatności. Są istotne, ponieważ zwiększają poczucie bezpieczeństwa kupującego.
Spersonalizowany e-mail transakcyjny.

Spersonalizowany e-mail transakcyjny. Źródło: Allegro

  • Rekomendacje produktów – kampanie personalizowane, które polecają produkty na podstawie wcześniejszych zakupów lub przeglądanych stron. Pomagają zwiększyć sprzedaż, oferując klientowi produkty dopasowane do jego zainteresowań.
  • Kampanie lojalnościowe – e-maile oferujące ekskluzywne rabaty, nagrody, dostęp do przedsprzedaży lub programów partnerskich. Zachęta do ponownych zakupów i świetny sposób na wzmacnianie relacji ze stałymi klientami.
  • E-maile okolicznościowe – wiadomości z okazji urodzin, rocznicy zakupów lub świąt, zawierające życzenia i specjalne rabaty. Pomagają budować sprzedaż opartą na emocjach.
  • Edukacyjne i inspiracyjne e-maile – treści, które nie są nastawione na bezpośrednią sprzedaż, ale dostarczają klientom wartościowych informacji (np. porady, instrukcje, inspiracje), co wzmacnia wizerunek marki jako eksperta.
  • Badania i ankiety – e-maile z prośbą o opinię na temat towaru lub obsługi. Doskonały sposób, by dowiedzieć się, co warto ulepszyć w sklepie internetowym czy jak zmiany UX/UI zostały przyjęte przez klientów, lub by zachęcić do pozostawiania ocen produktów przydatnych w kampaniach SEO/SEM.

Efektywny e-mail marketing sklepu internetowego powinien łączyć kilka typów kampanii. W strategii nie może zabraknąć zwłaszcza treści informujących o zamówieniu newslettera i maili transakcyjnych, gdyż klienci ich po prostu oczekują. W dalszej kolejności powinieneś zadbać o przypomnienia związane z porzuconymi koszykami. Dlaczego? Ponieważ statystycznie odzyskują nawet 57% konwersji****, które zwyczajnie stracisz bez dopasowanego e-mail marketingu.

Jak budować atrakcyjną komunikację e-mail marketingową?

Jeśli chcesz maksymalizować zysk, zadbaj o to, by e-mail marketing sklepu internetowego wykorzystywał segmentację odbiorców i personalizację. Dostosowanie treści do różnych grup zwiększy kluczowe wskaźniki skuteczności, takie jak open rate czy klikalność. Dziel odbiorców na podstawie zainteresowań, historii zakupów lub demografii. Zgodnie z tym rekomenduj produkty i usługi, używając np. imienia klienta w nagłówkach oraz zwrotów bezpośrednich. Wszystko to da odbiorcom poczucie indywidualnego podejścia oraz świadomość, że mailingi e-sklepu nie są spamem, a wartościowym źródłem informacji.

Dobrze przemyślane, angażujące nagłówki będą odgrywać kluczową rolę – używaj krótkich, ciekawych sformułowań i mocnych słów przyciągających wzrok. Możesz w nich nawiązywać do świąt sprzedażowych,  np. „Ekskluzywna oferta Black Friday dla Ciebie!”, lub typowych rozterek kupujących, np. „Sprawdź nasz przewodnik prezentowy na Dzień Babci i podaruj uśmiech bliskim!”. W tytułach zamieszczaj emotikony, o ile pasują do tożsamości marki. Wiele programów pocztowych wyświetli je poprawnie, co jeszcze bardziej zwiększy widoczność i wyróżni Cię na tle konkurencji.

E-mail marketing z elementami edukacyjnymi.

E-mail marketing z elementami edukacyjnymi. Źródło: E-Horyzont

Nie przesadzaj z długością – zawartość np. newslettera będzie zależała od jego celu, branży oraz grupy docelowej, ale przeważnie zawierać będzie nie więcej niż 200 słów, by konsument mógł przeczytać go w całości w czasie krótszym niż 2 minuty. Stosuj format „magazynowy” – wstęp oraz krótkie nagłówki ze zwięzłymi opisami i linkami do pełnych treści na blogu sklepu internetowego bądź na dedykowanym landing page’u.

Zadbaj o grafikę: obrazy powinny być wysokiej jakości, wizualnie spójne z marką i wspierać treść wiadomości, a nie ją przytłaczać.

Optymalizacja kampanii i pomocne narzędzia e-mail marketingu

Skuteczność kampanii e-mail marketingowych ocenić można tylko w liczbach, dlatego od samego początku korzystaj z silników wysyłkowych umożliwiających analizowanie wskaźników, takich jak otwarcia, kliknięcia czy konwersje. Jeśli korzystasz z nowoczesnej platformy e-commerce, to gotowe narzędzia będą czekały na Ciebie bezpośrednio w systemie. Funkcje automatyzacji mailingów mają m.in. Shopify czy WooCommerce. Alternatywą będzie użycie rozwiązań zewnętrznych, ale dostępnych dla wszystkich. Chętnie wybieraną usługą jest zwłaszcza Mailchimp, z gotowymi szablonami e-mail marketingowymi, segmentacją odbiorców oraz funkcjami raportowania wyników.

Mailingi warto będzie zintegrować z Google Analytics. Dzięki kodom śledzenia UTM zbadasz ruch pochodzący z kampanii. Dowiesz się, ilu odbiorców przechodzi do sklepu internetowego, jak angażująca jest treść mailingu oraz ile dokładnie konwersji generuje.

Pamiętaj o ograniczeniach skrzynek mailowych! Optymalizuj zawartość wizualną, by wyświetlała się szybko, również na urządzeniach mobilnych. W każdym e-mailu zamieszczaj wyraźne wezwanie do działania, czyli CTA (call to action), takie jak „Kup teraz” czy „Zarejestruj się”. Dzięki temu konsument będzie wiedział, co może i powinien zrobić, a w rezultacie – chętniej wejdzie w interakcję z e-sklepem.

Przeczytaj też: Lejek marketingowy – co to jest i jak wykorzystać lejek sprzedażowy w e-commerce

Zasady skutecznego e-mail marketingu w e-commerce – podsumowanie

  • E-mail marketing jest jednym z najbardziej opłacalnych narzędzi reklamowych, szczególnie dla współczesnego e-commerce. Warto wdrożyć go już na etapie zakładania sklepu internetowego, aby regulować retencję klientów.
  • Fundamentami e-mail marketingu sklepu internetowego powinny być personalizacja treści oraz segmentacja odbiorców. Zaplanuj każdą wysyłkę, by przynosiła konkretne korzyści biznesowe.
  • Automatyzuj mailingi, których nie musisz tworzyć samodzielnie. Dzięki temu e-mail marketing stanie się tańszy i skuteczniejszy.

 

Źródła:

* https://www.notifyvisitors.com/blog/ecommerce-email-marketing-statistics/

** https://www.convertcart.com/blog/ecommerce-email-marketing-statistics

*** https://en.wikipedia.org/wiki/Email_marketing

**** https://campaignrefinery.com/abandoned-cart-email/

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość