H E L L O

Google Zakupy – jak dodać sklep i produkty? Instrukcja krok po kroku

Lepsza widoczność serwisu, zwiększenie sprzedaży, milionowe zasięgi platformy – to tylko kilka korzyści dla sklepów internetowych, które dodają swoje produkty do Zakupów Google. Przeczytaj, jak działa Merchant Google Shopping i jak dodać asortyment do Google Zakupów tak, żeby na tym zyskać.

Jak działa Merchant Google Shopping? Przydatne atrybuty

W przeciwieństwie do Google Ads platforma Google Shopping prezentuje użytkownikom produkty, bazując na feedzie produktowym, a nie frazach kluczowych, które userzy wpisują w wyszukiwarkę. Oznacza to, że system tworzy reklamy na podstawie pliku XML lub CSV z listą produktów, który przygotowuje sprzedający. Istotne w tym przypadku są atrybuty opisujące asortyment. Oprócz tych niezbędnych, takich jak nazwa produktu, strona docelowa czy zdjęcie, warto wykorzystywać też atrybuty uzupełniające. Zwiększa to bowiem szansę na większą skuteczność kampanii w Merchant Google Shopping.

Przykładowe atrybuty, które warto wykorzystywać, dodając plik do Zakupów Google:

Atrybut

Format

Wymagany

Unikalny identyfikator (np. SKU produktu)

[id]

TAK

Tytuł

[title] lub [structured_title]

TAK

Opis produktu

[description] lub [structured_description]

TAK

Dostępność

[availability]

TAK

Cena

[price]

TAK

Marka

[brand]

TAK

Kolor

[color]

TAK ale tylko dla produktów w kategorii Ubrania i akcesoria, produktów występujących w różnych kolorach oraz przy kierowaniu na wybrane rynki (np. Francję, Niemcy czy Wielką Brytanię)

Płeć

[gender]

TAK ale tylko w przypadku produktów odzieżowych kierowanych na wybrane rynki lub gdy płeć odbiorcy jest określona

Tabela rozmiarów, rodzaj rozmiaru

[size type], [size system]

NIE

Długość, szerokość, waga

[product_lenght], [product_width], [product_weight]

NIE

Kraje wykluczone z kampanii

[shopping_ads_excluded_country]

NIE

Cena promocyjna

[sale_price]

NIE

Kategoria produktów

[google_product_category]

NIE

 

Pamiętaj! Reklama w Google Zakupy nie zostanie zatwierdzona i wyświetlona użytkownikom, jeśli feed produktowy będzie niepełny, robot odnajdzie w nim błędy lub stwierdzi naruszenia niezgodne z ogólnodostępną specyfikacją. Tak stanie się np. jeśli na liście znajdą się treści dla osób dorosłych, a Ty nie wyróżnisz ich przy pomocy odpowiedniego atrybutu.

Przeczytaj też: Zakupy Google z perspektywy sprzedawcy – podstawy

Jak dodać sklep i produkty do Google Zakupów?

Jeśli chcesz sprzedawać produkty za pośrednictwem Zakupów Google, musisz utworzyć konto w Google Merchant Center. W utworzonym Centrum Sprzedawcy Google utworzysz wspomniany już feed produktowy, który warto następnie połączyć z Google Ads, a dodatkowo uruchomić Kampanię Produktową lub Performance Max.

Tworzenie kampanii Google Shopping.

Tworzenie kampanii Google Shopping. Źródło: Google Ads

Google Zakupy – jak dodać? Instrukcja krok po kroku

Krok 1: Załóż konto w Google Merchant Center

Przejdź na stronę Google Merchant Center i załóż konto. Wypełnij wymagane informacje o swojej firmie, takie jak nazwa, adres, kraj działalności i strona internetowa.

Krok 2: Zweryfikuj stronę sklepu internetowego

Google wymaga, aby sprzedawcy potwierdzili własność domeny, z której chcą sprzedawać produkty. Zrobisz to, dodając tag HTML w kodzie witryny lub korzystając z Google Analytics czy Google Tag Managera. Przed weryfikacją upewnij się, że masz certyfikat bezpieczeństwa SSL, gdyż jest to jeden z elementów niezbędnych do przejścia procesu.

Krok 3: Przygotuj feed produktowy

Plik w formacie XML lub CSV z danymi produktów możesz stworzyć samodzielnie lub przy użyciu rozszerzeń dla platform e-commerce. Moduł tego typu ma m.in. Shopper (znajdziesz go w panelu administracyjnym, przechodząc do zakładki Google Products i uruchamiając śledzenie), który automatycznie tworzy i aktualizuje rekordy udostępniane Google.

Krok 4: Prześlij feed produktowy do Google Merchant Center

Po utworzeniu feedu załaduj go do Google Merchant Center. Google sprawdzi zgodność danych i zatwierdzi produkty do wyświetlania. Pamiętaj, że procesu weryfikacji nie przejdą rekordy prowadzące do niedziałającej podstrony lub nawiązujące do treści zabronionych: hazardu, produktów finansowych, broni, alkoholu, medykamentów etc.

Krok 5: Zintegruj konto z Google Ads (opcjonalnie)

Aby promować swoje produkty za pomocą płatnych reklam, połącz Google Merchant Center z kontem Google Ads. Kliknij ikonę Ustawienia i narzędzia, przejdź do sekcji Aplikacje i usługi, po czym kliknij przycisk Dodaj usługę. Przed Tobą pojawi się okno z opcją wyboru i konfiguracji konta reklamowego.

Pamiętaj, że pełne monitorowanie kampanii Google Zakupy jest możliwe tylko z poziomu Google Ads, a sam feed produktowy to Twoje „centrum dowodzenia”, które określa co i jak wyświetlane jest konsumentom. Jeśli nie chcesz narażać się na straty wizerunkowe czy finansowe, zadbaj o regularną aktualizację danych.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość