H E L L O

Hashtagi – najważniejsze zmiany i wskazówki dla e-commerce

Hashtagi to jeden z elementów w treści postów udostępnianych w mediach społecznościowych, który może sprawić, że Twoje publikacje będą docierać do grupy docelowej spoza obserwatorów – nawet długo po opublikowaniu materiału. Chociaż niektórzy specjaliści ds. social mediów nie zwracają uwagi na hashtagi, trudno im odmówić potencjału, zwłaszcza w e-commerce. Sprawdź, jak używać hashtagów na Instagramie, TikToku i Facebooku, aby przyciągać potencjalnych klientów do sklepu internetowego.

Czym są hashtagi i do czego służą?

Hashtagi to słowa lub wyrażenia poprzedzone symbolem kratki (#), których używa się w mediach społecznościowych, aby przypisać post w formie zdjęcia, karuzeli czy rolki do wybranej tematyki, np. #skincare, #pumpkinspicelatte, #audi, #szlakiwtatrach, #underarmour. Kiedy odbiorca posta opublikowanego w social mediach kliknie hashtag lub wpisze go w wyszukiwarkę w aplikacji, zostanie przeniesiony do zakładki wyświetlającej najpopularniejsze treści oznaczone danym hasłem. Głównym celem hashtagów jest kategoryzowanie materiałów – zarówno dla algorytmów, jak i użytkowników platform społecznościowych.

Hashtagi w opisie rolki sklepu plastycznego na Instagramie. Źródło: Instagram

Hashtagi w opisie rolki sklepu plastycznego na Instagramie. Źródło: Instagram

Jak dodawać hashtagi w social mediach?

Hashtagi na Instagramie, TikToku czy Facebooku umieszcza się zwykle na końcu treści posta – najczęściej w formie wyliczenia, a poszczególnych hashtagów nie oddziela się przecinkami. Jeśli pożądane słowo pojawia się w opisie posta, można je zamienić na hashtag, aczkolwiek warto pamiętać, aby nie stosować na siłę nieodmienionych form, ponieważ będą brzmieć nienaturalnie.

Co ważne, odmienione słowo poprzedzone symbolem kratki, np. #sukienkęnawesele, nie przeniesie odbiorcy do głównego hashtagu, np. #sukienkanawesele. Pamiętaj również o polskich znakach. Zanim zaczniesz używać hashtagów z literami ze znakami diakrytycznymi, np. „ą ”, „ć ”, „ó ”, „ż” czy „ę”, sprawdź, która wersja jest popularniejsza wśród potencjalnych klientów sklepu internetowego. Nie ma potrzeby używania obu wariantów. Uważaj także na literówki, zwłaszcza jeśli publikujesz posta w ramach kampanii reklamowej z unikatowym hashtagiem i zachęcasz odbiorców do udziału w konkursie.

Brak konsekwencji w hashtagach – w poście zastosowano warianty ze znakami diakrytycznymi i bez. Źródło: Instagram

Brak konsekwencji w hashtagach – w poście zastosowano warianty ze znakami diakrytycznymi i bez. Źródło: Instagram

Zanim wybierzesz hashtag, zwróć uwagę, ile postów opublikowano z jego użyciem. To zrozumiałe, że mogą Cię kusić najbardziej popularne hashtagi, np. #kubek zamiast #kubekceramicznyzkotem, ale im częściej używany hashtag, tym większe ryzyko, że Twój post nie zostanie zarekomendowany ze względu na dużą konkurencję. Ponadto najpopularniejsze hasła, np. #prezent, nie odzwierciedlają precyzyjnie intencji użytkowników w porównaniu z rzadziej używanymi oznaczeniami, np. #prezentnachrzciny.

Przeczytaj także: Social media marketing w e-commerce – jak promować e-sklep w mediach społecznościowych?

Ile hashtagów należy umieścić w poście w mediach społecznościowych?

Adam Mosseri, CEO Instagrama, uważa, aby nie przywiązywać nadmiernej uwagi do liczby hashtagów i nie upatrywać w nich szansy na „przechytrzenie” algorytmów. Liczba i rodzaj hashtagów powinna wynikać ze strategii sklepu internetowego w mediach społecznościowych, przy czym oznaczenia warto traktować jako dodatek, który wspiera kategoryzację publikacji. Szef IG podkreśla, że twórcy powinni odkryć balans między oczekiwaniami od platformy a formatem materiałów, które są najczęściej rekomendowane nowym odbiorcom. Jak mówi Mosseri, on sam używa nie więcej niż kilku hashtagów, a jego wypowiedzi sugerują, że ma mocno sceptyczne podejście do tego rozwiązania.

Jak używać hashtagów na TikToku?

#foryoupage, #foryou, #viral, #dlaciebie, #dc, #follow – to najpopularniejsze hashtagi na TikToku. Czy powinien ich używać sklep internetowy, który chce pozyskać nowych odbiorców? W teorii – wspomniane hashtagi mają zarekomendować algorytmowi umieszczenie filmu w sekcji For You Page (Dla Ciebie), w której pojawiają się materiały odpowiadające zainteresowaniom użytkownika. W praktyce – wyświetlenie filmu nowym odbiorcom zależy od wielu innych czynników, więc umieszczanie w opisie tak ogólnych hashtagów może okazać się nieskuteczne. Trzeba też podkreślić, że takie hashtagi, jak #viral, wcale nie sprawią, że post zyska większą szansę na masowe rozprzestrzenienie się na danej platformie. Ponadto virale niekoniecznie muszą przynieść Ci nowych followersów, a tym bardziej klientów, szczególnie jeśli mają typowo humorystyczny charakter.

Jeśli chcesz używać popularnych hashtagów na TikToku, sprawdź TikTok Creative Corner, czyli platformę przeznaczoną dla przedsiębiorców, którzy zamierzają tworzyć materiały reklamowe. Darmowe narzędzie podpowie Ci, jakie hashtagi zdobyły popularność w wybranej branży w ciągu ostatnich 7, 30 lub 120 dni. W ten sam sposób odkryjesz trendującą muzykę, formaty filmów i docenianych twórców, aczkolwiek ostatni filtr nie pozwala na wybór polskich tiktokerów.

Najpopularniejsze hashtagi na TikToku w branży beauty Polsce w ciągu ostatnich 7 dni. Źródło: TikTok Creative Corner

Najpopularniejsze hashtagi na TikToku w branży beauty Polsce w ciągu ostatnich 7 dni. Źródło: TikTok Creative Corner

Zobacz także: Sklep internetowy na TikToku – bez tej wiedzy ani rusz

Jakich hashtagów warto używać na fanpage’u sklepu internetowego na Instagramie?

Od 13 grudnia 2024 roku użytkownicy Instagrama nie mogą śledzić hashtagów. Wcześniej konsumenci mogli je obserwować – tak samo jak fanpage’e – ale wyłączono tę funkcję, aby m.in. ograniczyć spam na platformie. Co więcej, Adam Mosseri oznajmił, że „hashtagi nie działają”, czym wzbudził kontrowersje u specjalistów ds. social mediów na początku 2025 roku*. Czy to oznacza, że hashtagi w branży e-commerce na Instagramie są zbędne? Wcale nie.

Szef IG określił hashtagi jako nieskuteczne w kontekście zwiększania zasięgu na platformie, szczególnie tuż po publikacji posta. Jak zwracają uwagę niektórzy eksperci w branży, hashtagi działają pod kątem długofalowego pozyskiwania odbiorców, którzy korzystają z sekcji „Eksploruj”, aby znaleźć posty i rolki o konkretnej tematyce. Sam Mosseri podkreślił, że hashtagi kategoryzują treści, ułatwiając zarekomendowanie ich potencjalnie zainteresowanym internautom**.

Niestety nie istnieją dane przedstawiające, ilu użytkowników szuka materiałów za pomocą hashtagów, a ilu wpisuje wyłącznie zwykłe zapytania w instagramową wyszukiwarkę. Co prawda podobną funkcję pełnią słowa kluczowe, które można ująć na końcu opisu zdjęcia, karuzeli czy rolki albo użyć naturalnie w treści. Niemniej zdecydowanie nie warto rezygnować z hashtagów, oczywiście o ile są dopasowane do marki i grupy docelowej.

Podobnie jak na innych platformach, sklep internetowy na Instagramie powinien skupić się na używaniu hashtagów:

  • unikatowych dla marki, #wzwiązkuzpielęgnacją to hasło wykorzystywane przez BasicLab Dermocosmetics, a #technologiapoprostu – przez x-kom,
  • związanych z produktami, np. #legginsysportowe, #walentynki, #pomyslynaobiad,
  • popularnych sezonowo, np. #halloween, #jesiennedekoracje, #czapkizwełny.

Jak używać hashtagów dla strony e-commerce na Facebooku?

Używanie hashtagów na Facebooku jest wskazane przede wszystkim w przypadku grup podporządkowanych fanpage’om sklepów internetowych. Jeśli uwzględnisz w regulaminie grupy informację o używaniu oznaczeń przez członków, ułatwisz pozostałym osobom wyszukiwanie pytań i odpowiedzi. Stosowanie hashtagów w postach publikowanych na fanpage’ach nie ma większego sensu, ponieważ użytkownicy Facebooka nie traktują go jako wyszukiwarki informacji – taką rolę odgrywa przede wszystkim TikTok, głównie wśród młodszych pokoleń. Z tego względu posty na Facebooku bywają zwykle kopią materiałów opublikowanych w innych mediach społecznościowych, a twórcy nie przywiązują większej uwagi do hashtagów w tym kanale.

Dowiedz się więcej: Sprzedaż na Facebooku. Jak założyć sklep na Facebooku i skutecznie sprzedawać produkty?

Hashtagi dla e-commerce – najważniejsze informacje

  • Hashtagi to krótkie hasła poprzedzone symbolem kratki (#), które kategoryzują materiały w social mediach, ułatwiając sklepom internetowym docieranie do nowych odbiorców.
  • Adam Mosseri, CEO Instagrama, podkreśla, że twórcy powinni się skupiać na jakości treści oraz ich dopasowaniu do grupy docelowej, a nie liczbie hashtagów, które nie zwiększają zasięgu postów bezpośrednio po publikacji.
  • Sklepy internetowe powinny tworzyć unikatowe hashtagi, które będą wspierać budowanie wizerunku marki poprzez jej skojarzenie z niepowtarzalnym hasłem.

 

Źródła:

* https://www.linkedin.com/posts/socialmediatips_adam-mosseri-hashtags-they-dont-work-activity-7291908427113508864-loJu/

** https://www.instagram.com/p/DK98O50qDhV/?img_index=7

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość