H E L L O

Opisy kategorii w sklepie internetowym – jak je tworzyć? Przykłady

Opisy kategorii są kluczowymi formatami treści, które budują widoczność i eksperckość sklepów internetowych – podaje raport „E-commerce 2025: Prognozy przychodów z SEO i Content Marketingu w dobie AI”. Niestety, ponad 100 tys. przeanalizowanych stron nie generuje ruchu m.in. ze względu na brak optymalizacji tekstu. Co prawda stosowanie słów kluczowych i odpowiednia struktura linków zwiększa widoczność kategorii w wynikach wyszukiwania Google’a, ale to dopiero początek pracy nad treściami motywującymi konsumentów do zakupów. Sprawdź, jak tworzyć opisy kategorii, które zwiększają sprzedaż w sklepie internetowym.

Jeżeli zastanawiasz się, jak zoptymalizować opisy kategorii pod SEO, przeczytaj artykuł Czy opisy kategorii są konieczne w pozycjonowaniu sklepu internetowego? Wnioski z raportu, w którym podsumowano dobre i złe praktyki w sklepach internetowych. Dzięki temu poradnikowi dowiesz się, jak dopasować słowa kluczowe do opisu kategorii, określić długość treści oraz zaprojektować jej strukturę.

Czy opisy kategorii zwiększają sprzedaż?

Chociaż ponad 80% firm z branży e-commerce deklaruje, że opisy produktów w sklepie internetowym są najbardziej efektywne pod kątem wspierania decyzji zakupowych oraz widoczności asortymentu w wyszukiwarce, to prawie 30% respondentów uważa, że opisy kategorii również wpływają na przychody. Co ciekawe, niemal 11% sklepów internetowych zamierza zintensyfikować prace nad opisami kategorii1.

Pamiętaj, że opis kategorii o charakterze sprzedażowym, podobnie jak opis produktu, koncentruje się na problemach i potrzebach klientów. W tego typu treściach sprawdza się język korzyści, który zakłada transformację cechy produktu (np. ekranu AMOLED w smartfonie) w zaletę (np. szczegółowe odwzorowanie detali), a zalety – w korzyść dla użytkownika (np. łatwe dostrzeganie zagrożeń w grach mobilnych).

Opis kategorii z wypunktowaniami pozwala na szybkie przeskanowanie treści i zapoznanie się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi produktów danej marki. Źródło: Media Markt

Opis kategorii z wypunktowaniami pozwala na szybkie przeskanowanie treści i zapoznanie się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi produktów danej marki. Źródło: Media Markt

Jeżeli kategoria zawiera produkty różnych marek z niskiej i wysokiej półki cenowej, postaraj się określić, dla kogo są przeznaczone poszczególne modele, np. biurko marki A dla osób ceniących przystępną cenę i prostotę, a biurko marki B – dla użytkowników preferujących naturalne materiały oraz styl retro. Dzięki temu rozwiązaniu unikniesz niekorzystnego porównywania jakości tanich i drogich produktów.

Gdzie powinien się wyświetlać opis kategorii w sklepie internetowym?

Co do zasady, opis kategorii powinien się znajdować w polu above the fold, czyli sekcji, która pojawia się na ekranie użytkownika od razu po załadowaniu strony internetowej – bez przewijania zawartości. Zwróć jednak uwagę, że wyświetlenie całego opisu na stronie mogłoby zwiększyć współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym w przypadku klientów, którzy chcą przeglądać produkty, ale zrobili już research i nie potrzebują dodatkowych porad. Z tego względu pokazuje się zwykle zaledwie kilka zdań opisu kategorii – najlepiej z intrygującym pytaniem – i ukrywa się pozostałe pod przyciskiem „Czytaj więcej”.

Część opisu kategorii znajduje się przed przyciskiem rozwijającym treść, ale zawartość nie przekonuje do dalszego czytania. Źródło: JYSK

Część opisu kategorii znajduje się przed przyciskiem rozwijającym treść, ale zawartość nie przekonuje do dalszego czytania. Źródło: JYSK

Unikaj umieszczania opisu kategorii w jednej z bocznych kolumn ze względu na niski poziom czytelności. Co do zasady, giganci w branży e-commerce wyświetlają w lewej kolumnie breadcrumbs (menu okruszkowe), które ułatwia nawigację, oraz sekcję z rozbudowanymi filtrami, które pozwalają na szybkie wyselekcjonowanie pożądanych produktów.

Jakich błędów w opisach kategorii warto unikać?

„Strój kąpielowy to nieodzowny element letniej odzieży, który umożliwia wygodne zażywanie kąpieli słonecznych na piaszczystej plaży” – tak oczywiste zdania, które brzmią nienaturalnie, a wręcz pompatycznie, nie zachęcają klientów sklepu internetowego do przeczytania całego opisu kategorii, a tym bardziej złożenia zamówienia. Jeden z najczęstszych błędów w opisywaniu kategorii produktowej polega na serwowaniu użytkownikom nudnych komunikatów (a nawet słownikowych definicji) zamiast odpowiedzi na realne zapytania konsumentów.

Opis kategorii definiuje ochraniacze na rower, co jest zbędne, ponieważ potencjalny klient wie, czym jest produkt, który zamierza kupić. Tylko ostatnie zdanie to pomysłowe CTA (Call To Action, czyli wezwanie do działania). Źródło: Centrum Rowerowe

Opis kategorii definiuje ochraniacze na rower, co jest zbędne, ponieważ potencjalny klient wie, czym jest produkt, który zamierza kupić. Tylko ostatnie zdanie to pomysłowe CTA (Call To Action, czyli wezwanie do działania). Źródło: Centrum Rowerowe

Klient, który szuka ochraniaczy rowerowych, doskonale wie, że „Jazda na rowerze wydaje się prosta, ale wiąże się z ryzykiem bolesnego upadku oraz odniesienia kontuzji”. Informacje, których naprawdę potrzebuje, dotyczą m.in. materiałów czy konstrukcji ochraniaczy. Co prawda szczegółowe porady powinny się znaleźć w artykule „Jak wybrać ochraniacze rowerowe?” na blogu sklepu sportowego, ale warto, aby opis kategorii zawierał ich skrót oraz link do poradnika.

Zdarza się również, że opis kategorii jest podzielony na dwie części: pierwsza zawiera ogólne, często banalne informacje, a druga – praktyczne wskazówki prosprzedażowe. Niestety, umieszczenie eksperckich porad pod listingiem produktów ogranicza szansę na dotarcie klientów do wiedzy ułatwiającej podjęcie decyzji zakupowej.

Druga część opisu, która znajduje się pod listą produktów, zawiera kilka praktycznych wskazówek. Niestety, istnieje ryzyko, że nie zostaną przeczytane przez odbiorcę, który może nie wyświetlić tej części strony. Źródło: Centrum Rowerowe

Druga część opisu, która znajduje się pod listą produktów, zawiera kilka praktycznych wskazówek. Niestety, istnieje ryzyko, że nie zostaną przeczytane przez odbiorcę, który może nie wyświetlić tej części strony. Źródło: Centrum Rowerowe

Jak tworzyć opisy kategorii w sklepie internetowym? Najważniejsze wnioski

  • Opisy kategorii o charakterze sprzedażowym wykorzystują techniki perswazyjne, m.in. język korzyści, które stosuje się również w opisach produktów.
  • Początek opisu kategorii z przyciskiem „Więcej” znajduje się przeważnie w polu above the fold, czyli w części strony internetowej, która wyświetla się na ekranie użytkownika – bez scrollowania.
  • Pierwsze zdania opisu kategorii powinny zaskoczyć odbiorcę bezpośrednim zwrotem lub intrygującą informacją, zachęcając klienta do zapoznania się z całą treścią. Postaraj się pisać tak, aby imitować przyjaznego, lecz rzetelnego doradcę klienta w sklepie stacjonarnym.

 

Źródła:

1 https://raport.harbingers.io/ecommerce-cm-seo-25  

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość