H E L L O

GA4 e-commerce – jak wykorzystać Google Analytics 4, żeby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Google Analytics 4 (GA4) to zaawansowane narzędzie analityczne, które umożliwia właścicielom sklepów internetowych dogłębną analizę zachowań klientów i optymalizację strategii sprzedażowych. Dzięki funkcjom, takim jak śledzenie zdarzeń, raporty zakupowe i segmentacja odbiorców, GA4 e-commerce pozwala na monitorowanie efektywności kampanii marketingowych oraz identyfikację kluczowych czynników wpływających na konwersję. Dowiedz się, jak wykorzystać potencjał narzędzi Google e-commerce.

Integracja GA4 e-commerce z platformą sklepową – jak zrobić to dobrze?

Google Analytics 4 jest narzędziem zaprojektowanym do analityki internetowej i przedstawiania danych w formie czytelnych raportów. Od użytkownika zależy, czy będą to informacje związane z ruchem, sprzedażą, kliknięciami, czy efektywnością całych kampanii marketingowych. To również po jego stronie leży interpretacja tych danych – wykrywanie problemów (np. tych związanych z wydajnością lejka zakupowego), a także prognozowanie trendów konsumenckich, umożliwiających kształtowanie pozytywnych doświadczeń i lojalności, zwiększanie przychodów oraz budowanie przewagi na rynku bez narażania się na zbędne koszty.

Przeczytaj też: Google Analytics w sklepie internetowym – najważniejsze funkcje dla e-commerce

Jak skorzystać z narzędzi GA4 dla e-commerce? Zacznij od podłączenia systemu do swojego sklepu internetowego. Jeśli korzystasz z platformy SaaS, takiej jak Shopify, IdoSell czy Shoper, w panelu administratora znajdziesz gotowy integrator lub aplikację (np. Google & YouTube w Shopify), które krok po kroku przeprowadzą Cię przez proces instalacji. W przypadku dedykowanego e-sklepu proces będzie wymagał dodania tagu śledzącego Google do kodu sklepu internetowego. Możesz zrobić to, używając bezpłatnej aplikacji Google Tag Manager lub biblioteki gtag.js przeznaczonej dla programistów HTML, CSS i JavaScript.

Aplikacja Google e-commerce w panelu sklepowym Shopify. Źródło: Shopify.com

Aplikacja Google e-commerce w panelu sklepowym Shopify. Źródło: Shopify.com

W GA4 dla e-commerce sprawdzisz, które kampanie, słowa kluczowe i grupy reklam Google Ads realnie wpływają na sprzedaż. Aby utworzyć jedną, spójną bazę danych z opcją automatycznego porównywania wyników, zaloguj się na swoje konto do Google Analytics 4, wejdź w ustawienia administracyjne i w kolumnie „Usługa” wybierz „Połączenia z Google Ads” (Google Ads Links). Następnie wybierz konto reklamodawcy i potwierdź utworzenie połączenia. Od tej pory możesz korzystać z remarketingu Google Ads w oparciu o dane GA4 (personalizacji reklam, która ma pozytywny wpływ na konwersję), a statystyki sklepu internetowego czy sprzedaży zostaną uzupełnione o kliknięcia w reklamy płatne.

Najważniejsze raporty GA4 dla e-commerce – co warto analizować?

Wszystkie kluczowe dla procesu sprzedaży dane znajdziesz w raportach e-commerce GA4. Są to gotowe zestawy liczbowe, które pozwalają analizować zachowania użytkowników i skuteczność działań sprzedażowych. Znajdziesz je w sekcji „Raporty” oraz w zakładce „Eksploracje”, gdzie możesz tworzyć własne analizy dopasowane do potrzeb sklepu.

Kluczowe raporty GA4 dla e-commerce:

1.     Zakupy (Raporty > Monetyzacja > Zakupy e-commerce)

Pokazuje, które produkty są najczęściej przeglądane i kupowane, ile razy dodano je do koszyka oraz jak wygląda ich ścieżka konwersji. Pomaga ocenić skuteczność oferty i merchandisingu.

2.     Lejek zakupowy (Eksploracje > Lejek konwersji)

Umożliwia analizę krok po kroku – od wejścia na stronę po zakup. Identyfikuje miejsca, gdzie użytkownicy rezygnują z dalszych działań.

3.     Źródła ruchu (Raporty > Pozyskiwanie > Pozyskiwanie użytkowników / Pozyskiwanie ruchu)

Informuje, skąd pochodzą użytkownicy, którzy dokonują zakupów. Ułatwia ocenę skuteczności kampanii marketingowych i inwestycji reklamowych.

Przykładowy raport GA4 dla e-commerce. Źródło: Analytics.google.com

Przykładowy raport GA4 dla e-commerce. Źródło: Analytics.google.com

4.     Ścieżki konwersji (Reklamy > Atrybucja > Ścieżki atrybucji)

Pokazuje, jakie kanały marketingowe współpracują ze sobą w drodze do zakupu – przydaje się do podejmowania decyzji o budżetach i optymalizacji lejka omnichannel.

Oprócz standardowych raportów dostępnych w GA4 właściciele sklepów internetowych powinni stworzyć raporty niestandardowe (Explorations), w których porównane zostaną kluczowe dla celów biznesowych wskaźniki. Podstawą są raporty o porzuconych koszykach, raporty RFM (Recency, Frequency, Monetary) segmentujące klientów według częstotliwości bądź wartości zakupów oraz raporty LTV (Customer Lifetime Value), pomagające ocenić opłacalność kampanii płatnych (np. Google Ads, Meta Ads).

Przeczytaj też: Raport KPI – jak liczyć kluczowe wskaźniki efektywności w e-commerce?

Jeśli aktywnie pracujesz nad UX, uzupełnij strumień danych o raport ścieżek użytkowników (Path exploration). Znajdą się w nim informacje o liczbie i demografii użytkowników opuszczających sklep internetowy na konkretnym węźle lejka zakupowego, np. po wybraniu promocji z poziomu strony głównej. Dowiesz się więc, czy nawigacja działa poprawnie, a landing page zachęca do sfinalizowania transakcji.

Konfiguracja raportu Path exploration GA4 e-commerce. Źródło: Analytics.google.com

Konfiguracja raportu Path exploration GA4 e-commerce. Źródło: Analytics.google.com

Od danych do działania – jak wyciągać wnioski i zwiększać sprzedaż dzięki raportom Google e-commerce?

Analityka GA4 dla e-commerce zapewnia realne wsparcie w podejmowaniu decyzji przynoszących wzrost sprzedaży. Dzięki precyzyjnym danym dostarczanym w czasie rzeczywistym nie działasz intuicyjnie – znasz produkty, które sprzedają się najlepiej, elementy oferty generujące najwyższe zaangażowanie oraz reklamy sprzyjające konwersji. To w nie warto inwestować, aby bezpiecznie zwiększać zyski.

Przeczytaj też: Gotowy sklep internetowy – ranking platform dla małych, średnich i dużych biznesów

Nie wszystkie wskaźniki e-commerce GA4 są oczywiste. Oto kilka typowych problemów i optymalizacji wspierających sprzedaż:

Wyzwanie

Możliwe przyczyny

Przykładowe rozwiązania

Niski współczynnik dodawania produktów do koszyka

Zbyt mało informacji o produkcie, nieczytelna karta produktu, brak opinii lub zdjęć

Popraw opisy i zdjęcia, dodaj rankingi produktów, przetestuj layout z systemem ocen gwiazdkowych

Wysoki współczynnik odrzuceń na stronie głównej lub kategorii

Nieintuicyjna nawigacja, nieczytelna oferta, brak wyróżników

Uprość menu, dodaj promocje lub sekcje „bestsellery”, popraw widoczność CTA

Duży ruch z reklam, ale niska konwersja

Niedopasowane kampanie, źle dobrane grupy docelowe

Przeanalizuj słowa kluczowe i segmenty użytkowników, dostosuj komunikaty reklamowe

Produkty często dodawane do koszyka, ale rzadko kupowane

Zbyt wysokie koszty wysyłki, niejasna polityka zwrotów, brak szybkich płatności, brak preferowanych opcji dostawy

Przetestuj darmową dostawę od określonej kwoty, dodaj kod zniżkowy lub pakiet lojalnościowy

Mało konwersji mobilnych przy dużym ruchu z urządzeń mobilnych

Słaba optymalizacja wersji mobilnej, błędy techniczne

Przetestuj UX na smartfonach, popraw szybkość ładowania, uprość proces zakupowy.

 

Rozpoznawanie zależności między konkretnymi zdarzeniami i parametrami GA4 dla e-commerce wymaga doświadczenia, wiedzy w zakresie marketingu oraz nowych technologii. Jeśli nie chcesz eksperymentować, skonsultuj współpracę z Agencją SEO/SEM, która dzięki wsparciu specjalistów wielu dziedzin zarekomenduje i wdroży optymalizacje zgodnie z zaplanowanym budżetem.

GA4 e-commerce – podsumowanie

  • Integracja GA4 z e-commerce pozwala na kompleksowe śledzenie danych o sprzedaży, kampaniach czy zachowaniach użytkowników w jednym miejscu. Narzędzie jest bezpłatne, łatwe do aktywacji oraz przystosowane do agregowania danych z Google Ads.
  • Pełen obraz ścieżki zakupowej i barier wpływających na sprzedaż wymaga skorzystania zarówno z domyślnych raportów e-commerce GA4, jak i eksploracji niestandardowych. Kluczowe dla strategii biznesowej zdarzenia musisz zdefiniować samodzielnie, aby system uwzględnił je w statystykach.
  • Dzięki odpowiedniej interpretacji raportów Google e-commerce dowiesz się, czego potrzebują Twoi klienci, aby chętniej wkładali produkty do koszyka i spędzali w sklepie internetowym więcej czasu. Dane analizuj wielopoziomowo, uwzględniając relację poszczególnych KPI i standardy branżowe.
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość