H E L L O

Marketing mobilny, czyli jak poprawić sprzedaż w m-commerce

Ponad 90% polskich internautów korzysta z telefonów lub tabletów, stając się odbiorcami kampanii mobilnych, które sprzyjają zwiększeniu sprzedaży w sklepach internetowych1. Dynamiczne i statyczne banery, krótkie filmy oraz interaktywne, spersonalizowane reklamy to jedne ze sposobów na przyciąganie nowych klientów w m-commerce. Jakie inne rozwiązania warto stosować, aby rozkręcić sprzedaż za pomocą marketingu mobilnego? Poznaj sprawdzone metody i trendy w mobile shoppingu.

Definicja mobile commerce – czym się różni od e-commerce?

M-commerce (mobile commerce), czyli tzw. handel mobilny, to segment handlu elektronicznego, w którym proces zakupowy i finalizacja transakcji przebiegają za pośrednictwem małych urządzeń mobilnych, w tym smartfonów i tabletów. Co wyróżnia mobile shopping na tle podróży konsumenta, który używa laptopa albo komputera stacjonarnego, aby złożyć zamówienie w sklepie internetowym?

Chociaż na pierwszy rzut oka użytkownik urządzenia mobilnego przechodzi przez tradycyjne etapy lejka sprzedażowego w e-commerce, to takie niedopatrzenia, jak nieczytelny font, agresywne okienka pop-up, które zasłaniają cały ekran, czy zbyt wolne ładowanie zawartości karty produktowej mogą zdecydowanie szybciej zniechęcić „mobilnego” konsumenta niż „desktopowego”. Za wysokim współczynnikiem odrzuceń w m-commerce kryje się wyjątkowo niecierpliwe zachowanie użytkowników, którzy są przyzwyczajeni do korzystania z urządzeń mobilnych w chwilach krótkiego znudzenia, np. podczas stania w kolejce czy krótkiej podróży autobusem.

Wszelkie błędy z zakresu UX (user experience – doświadczenia użytkownika) oraz UI (user interface – interfejsu użytkownika) odbijają się na wskaźniku konwersji, który jest kilkukrotnie niższy w m-commerce w porównaniu z e-commerce. Jeśli sklep internetowy nie ma własnej aplikacji, powinien skupić się na nienagannej responsywności, czyli płynnym dostosowywaniu się szablonu do wielkości małych ekranów.

Strona sklepu internetowego jest dostosowana do widoku mobilnego, ale marka reklamuje aplikację, zachęcając użytkowników dodatkowym rabatem. Źródło: Reserved

Strona sklepu internetowego jest dostosowana do widoku mobilnego, ale marka reklamuje aplikację, zachęcając użytkowników dodatkowym rabatem. Źródło: Reserved

Warto przeczytać: Audyt UX sklepu internetowego – jak i dlaczego warto go wykonać? Checklista

Media społecznościowe napędzają trendy w mobile shopping

Konsumenci są coraz bardziej zainteresowani zakupami mobilnymi, w tym dokonywanymi w mediach społecznościowych. Chociaż polscy przedsiębiorcy nie mogą założyć sklepu na Facebooku, aby sprzedawać produkty bezpośrednio na platformie, to istnieją taktyki umożliwiające zwiększenie przychodów bez płatnych kampanii reklamowych. Wystarczy zadbać o strategię postów organicznych lub organizować live commerce, czyli darmowe transmisje na żywo.

Według danych TikToka co trzecie przedsiębiorstwo z sektora MŚP zwiększa sprzedaż dzięki mediom społecznościowym, szczególnie jeśli współtworzy kreatywną przestrzeń inspiracji dla użytkowników. Odbiorcy szukają materiałów, które są naturalne, ludzkie, a wręcz niedoskonałe, co sprzyja rozwojowi niszowych marek z niewielkimi budżetami na marketing mobilny. Sukcesy odnoszą autentyczne treści, które nie przypominają tradycyjnych reklam2.

Przeczytaj więcej: Social commerce od A do Z – jak sprzedawać w sieciach społecznościowych?

Aplikacje zakupowe – fundament marketingu mobilnego

Jeżeli sklep internetowy dysponuje większym budżetem na m-commerce, powinien rozważyć zaprojektowanie aplikacji mobilnej. To must have dla 90% konsumentów, szczególnie kobiet oraz przedstawicieli pokolenia Z. Największym atutem aplikacji dla użytkowników jest szybkość zakupu ze względu na możliwość zapisania danych (np. ulubionych produktów) oraz preferencji (np. metody płatności czy sposobu dostawy). Konsumenci podkreślają również, że:

  • niektóre funkcje aplikacji są niedostępne w „zwykłych” sklepach internetowych,
  • zyskują dostęp do spersonalizowanych ofert i rabatów,
  • czują się bezpieczniej podczas korzystania z aplikacji,
  • mogą przyspieszyć proces płatności, zatwierdzając transakcję za pomocą funkcji biometrycznych, np. weryfikacji linii papilarnych,
  • zależy im na płynnym przeglądaniu produktów,
  • mogą „wyprzedzić” osoby, które nie korzystają z aplikacji, zwłaszcza w okresie wyprzedaży.
Sklep internetowy x-kom przygotował landing prezentujący atuty aplikacji mobilnej dla nowych użytkowników. Źródło: x-kom

Sklep internetowy x-kom przygotował landing prezentujący atuty aplikacji mobilnej dla nowych użytkowników. Źródło: x-kom

Niemniej warto podkreślić, że co dziesiąty konsument migruje między kanałem online i mobilnym. Tylko 25% osób, które deklaruje, że robi zakupy na urządzeniach mobilnych, finalizuje transakcje za pomocą smartfona3. Czy pozostali potencjalni klienci porzucają koszyki?

Chociaż taka tendencja jest wyraźniejsza w mobile commerce w porównaniu z e-commerce, to część użytkowników wyszukuje produkty za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a kupuje je za pomocą laptopa lub komputera stacjonarnego. To zachowanie jest charakterystyczne dla pokolenia millenialsów i starszych generacji, szczególnie w przypadku zakupów opiewających na kilka tysięcy złotych. Z tego względu należy zadbać o to, aby produkty dodane do koszyka w aplikacji mobilnej pojawiły się w nim, kiedy użytkownik zaloguje się w tradycyjnym sklepie internetowym.

Najbardziej pożądane formy płatności w m-commerce

Od kilku lat liderem szybkich płatności w m-commerce pozostaje BLIK, z którego korzysta niemal 40% konsumentów generujących kody w aplikacjach mobilnych banków. Jak podkreślają eksperci, BLIK cieszy się tak dużą popularnością w mobile commerce, ponieważ zwiększa poczucie bezpieczeństwa, szczególnie w dobie licznych internetowych oszustw. Użytkownik nie musi ani podawać danych karty (której często nie ma przy sobie), ani logować się do bankowości elektronicznej. Wystarczy, że wygeneruje kod i zatwierdzi transakcję4.

Trzeba jednak przyznać, że internauci coraz częściej skłaniają się do płacenia kartą – zarówno zapisaną w sklepie, jak i dodaną do portfela elektronicznego, szczególnie Google Pay. Ponadto, jeśli chcesz ograniczyć porzucenia koszyków podczas zakupów na smartfonie, zapewnij klientom możliwość skorzystania z płatności odroczonych oraz systemów ratalnych, na które decyduje się aż 65% konsumentów mobilnych3.

Metody płatności dostępne w aplikacji mobilnej Empik. Źródło: Empik

Metody płatności dostępne w aplikacji mobilnej Empik. Źródło: Empik

Marketing mobilny w Polsce – najważniejsze informacje

  • M-commerce, czyli tzw. handel mobilny, to segment handlu elektronicznego, w którym wszystkie procesy zakupowe i transakcje są przeprowadzane za pomocą urządzeń mobilnych, przede wszystkim smartfonów i tabletów.
  • Konsumenci, szczególnie kobiety i przedstawiciele pokolenia Z, preferują składanie zamówień za pomocą aplikacji mobilnych, które zapewniają szybkie działanie, wysoki poziom bezpieczeństwa i wygodne płatności.
  • Płatności dominujące w sektorze m-commerce to BLIK, szybkie przelewy oraz karta płatnicza – także zapisana w portfelu elektronicznym. Im więcej form płatności zaproponujesz użytkownikom aplikacji mobilnej, tym mniejsze ryzyko, że porzucą koszyk.

 

Źródła:

1 https://www.iab.org.pl/kategorie/baza-wiedzy/kategorie-rynkowe/mobile-kategorie-rynkowe/

2 https://newsroom.tiktok.com/tiktok-smb-research-2025?lang=pl-PL

3 https://eizba.pl/wp-content/uploads/2025/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2025-skrot.pdf

4 https://tpay.com/blog/mcommerce-w-polsce-2025-smartfon-w-roli-glownej

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość