Pozytywne opinie Google o firmie budują wiarygodność marki, poprawiają pozycjonowanie SEO i bezpośrednio napędzają sprzedaż. Dzięki recenzjom i ocenom wyświetlanym w wynikach wyszukiwania e-sprzedawcy generują średnio 20% więcej konwersji*, a ruch na stronach produktowych rośnie o nawet 35%**. Sprawdź, jak zbierać opinie o sklepie internetowym i zarządzać nimi, aby zyskać widoczność w wyszukiwarce i Google Ads oraz satysfakcjonujący wzrost przychodów.
Jak działają opinie Google o firmach?
Google Opinie to funkcja ekosystemu Google My Business, która umożliwia użytkownikom ocenę lokalizacji bądź firm oraz dzielenie się wrażeniami z zakupów czy jakości dostarczanych przez nie usług. Agreguje ona także recenzje z wybranych źródeł internetowych, takich jak Opineo, Trusted Shops, Facebook, TripAdvisor czy GoWork. Opinie są wyświetlane w płatnych i organicznych wynikach wyszukiwania oraz w wizytówkach Google Maps, gdzie zachęcają (bądź zniechęcają) potencjalnych klientów do interakcji z firmami.
Przeczytaj też: Wysoki współczynnik konwersji w e-commerce – jak go osiągnąć?

Przykłady opinii firmy w Google’u. Źródło: Google.pl
Rodzaje opinii Google’a o firmach:
- recenzje tekstowe – komentarze konsumentów o zróżnicowanej długości, które opisują doświadczenia np. z obsługą sklepu,
- recenzje multimedialne – poza tekstem zawierają też zdjęcia przesyłek bądź nagrania wideo z użytkowania zakupionych produktów. Wizualna formuła jest wiarygodna i atrakcyjna dla użytkowników, dlatego Google promuje tego typu opinie w wynikach wyszukiwania oraz Mapach,
- star rating – opinie Google o firmie w formacie gwiazdek (skala 1-5) pozbawione komentarza. Jest to średnia wszystkich ocen agregowanych przez Google’a,
- third-party reviews – recenzje z zewnętrznych źródeł, widoczne w wydzielonej kategorii wizytówki firmowej,
- Q&A – sekcja profilu firmowego do odpowiadania na pytania klientów. Podobnie jak typowe opinie Google o firmie pozwala kształtować pozytywny wizerunek, generować ruch i identyfikować problemy.
Google sprawdza, czy opinie są prawdziwe oraz zgodne z zasadami. Proces ten jest złożony i obejmuje weryfikację recenzji zgłoszonych przez właścicieli profili firmowych, jak też automatyczne filtrowanie komentarzy obraźliwych, spamu czy podejrzanych aktywności, takich jak nagły wzrost liczby recenzji, który może być skutkiem zakupu opinii o sklepie. Wielu konsumentów zdaje sobie z tego sprawę i traktuje opinie Google o firmach jako istotny element procesu zakupowego.
Wystawione opinie Google a marketing i sprzedaż w e-commerce
Autentyczne opinie budują wiarygodność, a to z kolei prowadzi do lepszych wyników sprzedażowych, zwłaszcza długoterminowo. Aż 93% konsumentów zwraca uwagę na opinie firmowe w Google’u, a 79% ufa im tak samo jak rekomendacjom przyjaciół***. W rezultacie sklepy internetowe z dużą liczbą ocen i przychylnych recenzji są częściej odwiedzane przez klientów i realizują średnio o 17-20% więcej transakcji. Jest to związane także z lepszą widocznością w wynikach wyszukiwania – Google indeksuje zawartość opinii, premiując w SERP podmioty cieszące się dobrą reputacją.
Wyraźne awanse można zauważyć zwłaszcza w wynikach „near me” (wyszukiwaniach lokalnych typu „sklep odzieżowy Warszawa”), gdzie konkurencja jest mniejsza i nie zawsze skłonna do szybkiego, umiejętnego odpowiadania na opinie negatywne. Z drugiej strony oceny są widoczne także w wynikach płatnych. Nietrudno domyślić się, który sklep wybierze potencjalny klient, jeśli wynikach sponsorowanych jeden wynik będzie miał o jedną gwiazdkę więcej od konkurencji.

Opinie o sklepie w wynikach Google Ads. Źródło: Google.pl
Recenzje, zwłaszcza te multimedialne, są sygnałem dla algorytmu E-E-A-T, wedle którego oceniana jest jakość treści w sieci. Serwisy z dobrymi recenzjami i ocenami zyskają więc jeszcze lepszą rozpoznawalność w najbliższej przyszłości, gdy więcej użytkowników zacznie korzystać z wyszukiwania AI Overviews, a samo narzędzie zostanie dostosowane do sprzedaży.
Przeczytaj też: AI Overviews a wyniki wyszukiwania sklepu internetowego – kluczowe elementy
Poza sprzedażą i SEO opinie o sklepie mają znaczenie również w marketingu. Jako tzw. social proof mogą być cytowane w materiałach reklamowych marki i publikowane w social mediach, aby wzmocnić przekaz. Jeśli korzystasz z WooCommerce, PrestaShopu bądź Magento, z łatwością dodasz sekcję z opiniami Google o firmie np. na stronie głównej – wystarczy skorzystać z wtyczki Google Customer Reviews. Czytając recenzje, dowiesz się, które elementy oferty warto zmienić, aby więcej internautów przeszło płynnie przez cały lejek zakupowy. Uzupełniając Q&A, pozyskasz niezdecydowanych klientów, a profesjonalna reakcja na opinie negatywne pozwoli uniknąć kosztownych kryzysów wizerunkowych.
Jak pozyskiwać i odpowiadać na opinie Google, by marka na tym zyskała?
Skuteczne pozyskiwanie opinii o sklepie internetowym wymaga strategii budującej zaufanie i zachęcającej klientów do dzielenia się feedbackiem. Zacznij od założenia wizytówki firmy w Google My Business. Wraz z nią otrzymasz link do Google Reviews (np. g.page/r/[ID_firmy]/review), który możesz przesłać klientom po finalizacji zakupu z prośbą o przesłanie recenzji. Po zdobyciu minimum 100 opinii (możesz zbierać je też poprzez TrustPilot lub innych partnerów Google’a) uruchomione zostaną oceny gwiazdkowe.
Przeczytaj też: E-mail marketing w e-commerce – jak robić to dobrze?
Spersonalizowane e-maile z prośbą o komentarz 2-3 dni po dostawie zakupów to najlepszy sposób na zbieranie opinii. Treść wiadomości powinna być uprzejma, np. „Twoja opinia pomoże innym klientom!”. Oferuj zachęty, jak 5% rabatu lub darmowa przesyłka przy kolejnej transakcji, ale unikaj naruszania zasad, zwłaszcza kupowania recenzji. W najlepszym przypadku zostaną one po prostu usunięte, w najgorszym z Google’a bezpowrotnie zniknie profil firmy. Aby zbieranie opinii o sklepie było mniej uciążliwe, zautomatyzuj proces przy pomocy narzędzi do e-mail marketingu, takich jak Mailchimp, Klaviyo czy GetResponse. O opinię poproś również po pozytywnych interakcjach, np. po szybkiej dostawie lub rozwiązaniu problemu przez obsługę klienta. Jeśli masz aplikację sprzedażową lub zgody marketingowe, przesyłaj też powiadomienia push i SMS z linkiem do pozostawienia opinii.

Jeśli opinia Google’a o firmie jest nieprawdziwa, warto ją zgłosić. Źródło: Trustedshops.pl
Jak odpowiadać na opinie Google? Z zachowaniem standardów PR. Odpowiadaj na każdą recenzję w ciągu 24 godzin. Podziękuj za pozytywny komentarz, a negatywny staraj się kompensować w formie zwrotu, wymiany towaru lub kuponu rabatowego. Działając w ten sposób, zyskasz średnio o 20-30% więcej opinii o sklepie w ciągu roku, dając świadectwo zaangażowania na poziomie pojedynczego klienta. Próby manipulacji lub nieuczciwej konkurencji zgłaszaj od razu, klikając przycisk tuż obok opinii – Google reaguje na nie dość szybko, co przeciwdziała stratom wizerunkowym.
Opinie o firmie w Google’u – podsumowanie
- Wystawione opinie Google pozwalają użytkownikom rozpoznawać sklepy internetowe i firmy z wiarygodną, atrakcyjną ofertą oraz dobrą obsługą klienta. Są one na bieżąco weryfikowane, co sprawia, że dla wielu konsumentów stają się kluczowe w podejmowaniu decyzji zakupowych.
- Dobre recenzje i ponad 4 gwiazdki w opiniach Google o firmie umożliwiają zwiększenie przychodów o nawet 20%. Sprzyjają też pozycjonowaniu, zwiększając widoczność marki w wynikach organicznych, Google Ads czy AI Overviews.
- Zdobywanie opinii o sklepie jest zadaniem długofalowym, wymagającym infrastruktury i działań zachęcających do dzielenia się recenzjami. Odpowiadaj na każdy komentarz – dzięki zaangażowaniu zyskasz opinię marki godnej zaufania oraz lojalnych klientów.
Źródła:
* https://moz.com/learn/seo/local-ranking-factors
** https://www.locallogy.com/star-ratings-in-search-results-can-increase-clicks
*** https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey/