Skuteczna strategia pozycjonowania sklepu internetowego musi uwzględniać tworzenie treści zoptymalizowanych pod SEO (czyli zawierających m.in. frazy kluczowe) i dostosowanych do intencji wyszukiwania użytkowników. Zdarza się, że przedsiębiorcy skupiają się głównie na opisach produktów, pomijając inne rodzaje contentu, który także przyciąga klientów i wpływa na pozycje w Google’u, np. opisy kategorii. Jak je tworzyć? Poznaj najlepsze praktyki na podstawie raportu „Wpływ obecności opisów kategorii na widoczność w wynikach wyszukiwania” Senuto Enterprise.
Jaką długość powinien mieć opis kategorii w sklepie internetowym?
O ile wielokrotnie udowodniono, że treści odgrywają jedną z najważniejszych ról w pozycjonowaniu sklepu internetowego, o tyle nie ustalono jednoznacznie, które teksty zajmują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google’a – dłuższe czy krótsze. Z jednej strony – sama liczba zzs (znaków ze spacjami) w opisie kategorii nie determinuje pozycji adresu URL w wyszukiwarce. Z drugiej strony – im dłuższa treść, tym większa szansa, że udziela wyczerpujących odpowiedzi na pytania użytkowników poszukujących szczegółowych informacji. Co więcej, opisy kategorii przyczyniają się do budowy topical authority, czyli tzw. autorytetu tematycznego domeny, która zaczyna być postrzegana jako eksperckie źródło informacji przez roboty Google’a.
Analiza treści w sklepach internetowych wykazała, że optymalna długość opisu kategorii to między 8000 a 12 000 zzs. Te opisy osiągnęły największą widoczność i najwyższy ruch organiczny. Widoczność dotyczy liczby słów kluczowych w TOP 3, TOP 10 i TOP 50, na które pojawia się dana podstrona, a ruch organiczny – liczby bezpłatnych kliknięć adresów URL wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google’a. Co ważne, eksperci zwracają uwagę, że opisy kategorii przekraczające 15 000 zzs nie przynoszą korzyści pod względem SEO. Ich niska widoczność może wynikać z m.in. nadmiernego rozmycia treści, która przestaje być dopasowana do intencji zakupowej.
Oczywiście warto pamiętać, że istnieją wyjątki od wspomnianych zasad, np. popularne sklepy internetowe z domenami o długiej historii i mocnym profilem linków.
Krótki opis kategorii zajmującej TOP 1 na konkurencyjną frazę „kozaki damskie”. W tym przypadku wysoka pozycja jest zapewniona przez m.in. reputację domeny. Źródło: eObuwie
Przeczytaj także: Jak tworzyć dobre opisy produktów pod SEO i UX w sklepie internetowym?
Ile słów kluczowych powinna uwzględniać optymalizacja opisu kategorii pod SEO?
Kategorie produktowe, które wyświetlają się na najwięcej słów kluczowych w TOP 3 wyników wyszukiwania Google’a, są wypełnione treściami o długości od 9000 do 10 000 zzs. Średnia widoczność optymalnego opisu kategorii to 3,5 słowa kluczowego. Chociaż ten wynik nie wydaje się imponujący, pamiętaj, że adresy URL o charakterze sprzedażowym rywalizują o wysoce konkurencyjne frazy kluczowe, które mają nawet kilkaset tysięcy wyszukiwań w skali miesiąca. To sprawia, że kategoria wypozycjonowana na najważniejsze zapytanie może wygenerować tysiące odwiedzin sklepu internetowego.
Opisy kategorii o długości od 11 000 do 12 000 zzs zdobywają ok. 11 słów kluczowych w TOP 10, natomiast opisy mające od 13 000 do 14 000 zzs – ok. 42 słowa kluczowe w TOP 50. Jaki z tego wniosek? Właściciele sklepów internetowych powinni się skupić na opisywaniu kategorii tak, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki w TOP 3 i TOP 10, które generują ruch organiczny. Liczba fraz kluczowych w TOP 50 wygląda imponująco w raporcie SEO, ale nie przynosi korzyści biznesowych, ponieważ użytkownicy wyszukiwarki nie przeglądają tak odległych wyników.
Fragment zoptymalizowanego opisu kategorii pod SEO (z TOP 3 na frazę „ekspres do kawy ciśnieniowy”. Źródło: Coffeedesk
Kiedy dopasowujesz zapytania do opisu kategorii, zastanów się, które z nich należy wykorzystać w:
- poradniku na blogu sklepu internetowego (np. „jak wybrać rower elektryczny”),
- opisach produktów (np. „Samsung Galaxy S25”),
- filtrach kategorii (np. „czarna lodówka z kostkarką”).
Dzięki precyzyjnemu przyporządkowaniu słów kluczowych do adresów URL w drzewku kategorii unikniesz optymalizowania opisu pod zbyt wiele zapytań, co mogłoby doprowadzić do niekorzystnego rozmycia treści i obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania Google’a.
Zobacz więcej: Strategia SEO w e-commerce – najlepsze praktyki według liderów
Jaką strukturę powinien mieć opis kategorii pod SEO w sklepie internetowym?
Opisy kategorii bywają traktowane jak najmniej pożądane treści pod SEO w e-commerce. Dlaczego? Istnieje przeświadczenie, że potencjalni klienci chcą tylko obejrzeć i porównać produkty w sklepie, a nie zapoznawać się z tekstem. To założenie prowadzi do celowego ukrywania opisów kategorii przed użytkownikami witryny, którzy nie mogą się z nimi zapoznać. W efekcie potencjał sprzedażowy zostaje zmarnowany. Jakie rozwiązania sugerują eksperci?
- Opisy kategorii powinny mieć nagłówki ułatwiające skanowanie treści przez odbiorców i jej interpretowanie przez roboty Google’a.
- Aby zwiększyć szansę na złożenie zamówienia przez klienta, warto stosować CTA (Call To Action, czyli wezwanie do działania) i linkowanie wewnętrzne do produktów. Osoby poszukujące informacji i porównań docenią linki do poradników oraz rankingów na blogu.
- Potencjalny klient nie powinien natknąć się na „ścianę tekstu” po otworzeniu kategorii produktowej. W tym celu wyświetlaj jedynie fragment opisu z możliwością rozwinięcia nad listingiem produktów.
- Pamiętaj o formatowaniu: listach punktowanych i numerowanych, sekcji FAQ (Frequently Asked Questions, czyli najczęściej zadawane pytania), pogrubieniach ważnych fragmentów.
Sekcja FAQ w drugiej części opisu kategorii pod listingiem produktów w sklepie internetowym. Źródło: Zooplus
Zobacz także: Projektowanie sklepów internetowych – najważniejsze zasady
Opisy kategorii a SEO – najważniejsze informacje
- Opis kategorii, który wspiera pozycjonowanie sklepu internetowego, powinien mieć od 8000 do 12 000 zzs. Pamiętaj, aby dopasować długość treści do m.in. charakterystyki kategorii, oczekiwań odbiorców i konkurencji w wynikach wyszukiwania Google’a.
- Zoptymalizowane opisy kategorii pod SEO wyświetlają się na ok. 3 słowa kluczowe w TOP 3 i ok. 11 słów kluczowych w TOP 10. Widoczność w TOP 50 jest większa, ale nie przekłada się na wyższy ruch organiczny.
- Jeśli zależy Ci, aby użytkownicy mogli się zapoznać z opisem kategorii o charakterze sprzedażowym, wyświetlaj fragment treści z możliwością rozwinięcia nad listą produktów.
