H E L L O

Poradnik Facebook Ads dla e-commerce – jak promować sklep internetowy na Facebooku?

Reklamy Facebook Ads przyniosły markom takim jak Reserved, Tommy Hilfiger czy Omay Foods nawet 72% wzrostu sprzedaży w internecie, 5-krotnie więcej zapytań od potencjalnych kupców i do 39% więcej konwersji. Wszystko za sprawą przemyślanych działań marketingowych i efektywnej optymalizacji kampanii. Sprawdź, jak reklamować sklep na Facebooku, aby uzyskać możliwie najlepszy zwrot z inwestycji.

System reklamowy Meta – co to jest Facebook Ads?

Platforma Meta Ads, znana także jako Facebook Ads, oferuje zbiór narzędzi umożliwiających wygodne tworzenie kampanii promocyjnych w kanałach social media, docierających do nawet 24 milionów internautów w Polsce (OSGA) i prawie 3 miliardów na szerokości całego globu (Statista). Reklamodawcą może stać się zarówno osoba prywatna, jak i organizacja non-profit, grupa polityczna czy firma, w tym oczywiście sklep internetowy, ale nie każdy, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Reklama Facebook Ads w sekcji Stories.

Reklama Facebook Ads w sekcji Stories. Źródło: Facebook

Jak działają reklamy na Facebooku? Kampanie trafiają do odbiorców, gdy przeglądają oni aktualności Facebooka czy Instagrama, czytają wiadomości z wykorzystaniem komunikatora Messenger lub używają aplikacji mobilnych i stron www zintegrowanych z Meta Audience Network – siecią partnerów Meta.

Popularne umiejscowienia reklam Facebook Ads:

Typ

Kanał

Sekcja

Media

Reklama w aktualnościach

Facebook, Instagram, Messenger

Aktualności (feed użytkownika), Marketplace, prawa kolumna Facebooka, karta Eksploruj na Instagramie

Tekst i obraz z opcją dodawania podglądów karuzelowych, kolekcji produktowych, przekierowań URL

Reklama w wyszukiwarce

Facebook, Instagram

Wyniki wyszukiwania

Tekst

Relacje i rolki

Facebook, Instagram, Messenger

Stories

Obraz, wideo, tekst, elementy interaktywne

Reklama in-stream

Facebook

Wideo na życzenie, transmisje na żywo, stories

Wideo, grafika w formie baneru

Reklama sklepu

Aplikacje Audience Network, Facebook

Aktualności (feed użytkownika)

Grafika i wideo, posty karuzelowe, przekierowania URL

Forma oraz treść komunikatów są ściśle określone. Reklamy Facebook Ads muszą pokrywać się z wytycznymi technicznymi oraz regulaminem (zasadami zamieszczania reklam), który zabrania promowania m.in. hazardu, przemocy, produktów leczniczych czy asortymentu dedykowanego pełnoletnim odbiorcom. Niedopuszczalne są też kampanie Facebook Ads wprowadzające w błąd, czego przykład stanowią usługi inwestycyjne obiecujące szybki, pewny zysk.

Przeczytaj też: Social media marketing w e-commerce – jak promować e-sklep w mediach społecznościowych?

Jak to działa od strony technicznej na Facebook Ads? Podobnie jak w Google Ads. Użytkowanie systemu jest bezpłatne, a wydatki pojawiają się przy emisji kampanii. Cała konfiguracja przebiega z jednego miejsca – managera Meta Ads – gdzie tworzysz gotowe reklamy oraz ustalasz, jak, gdzie i kiedy mają być dystrybuowane.

Facebook Ads czy Google Ads – która platforma sprawdzi się lepiej w e-commerce?

To, czy warto będzie stworzyć reklamę na Facebooku, zależy przede wszystkim od branży, w której działa sklep internetowy oraz produktów i usług, które oferuje. Kampanie w sieciach społecznościowych doskonale sprawdzają się na wczesnych etapach ścieżki zakupowej – skuteczniej niż Google Ads budują świadomość marki, a więc informują o istnieniu e-sklepu, wzbudzają zainteresowanie jego asortymentem oraz umożliwiają dalsze interakcje: wejście na stronę www, sprawdzenie ceny produktu, wysłanie zapytania i oczywiście dokonanie zakupu.

Wybierz Facebook Ads, gdy:

  • chcesz budować rozpoznawalność marki,
  • handlujesz produktami dobrej jakości i dbasz o niezawodną obsługę klienta,
  • działasz w branżach, w których skuteczna sprzedaż opiera się na emocjach (np. wnętrzarskiej, modowej, beauty, art. dla dzieci),
  • Twój główny target to osoby w grupach wiekowych 18-24, 25-35 lub 35-44,
  • masz zasoby do tworzenia atrakcyjnych, multimedialnych reklam.

Skorzystaj z Google Ads, jeśli:

  • Twoi potencjalni i stali klienci aktywnie poszukują już produktów bądź usług,
  • chcesz prowadzić działania lokalnie,
  • stać Cię na zakup wartościowych słów kluczowych i wiesz, jak ich używać,
  • chcesz zobaczyć efekty kampanii tuż po starcie (konwersje na kolejnych etapach customer journey są rejestrowane szybciej, ale tylko wśród rozpoznawalnych marek),
  • w grupie docelowej są przedsiębiorcy (B2B) bądź seniorzy.

Czy reklama na Facebooku jest skuteczna? Zdecydowanie tak, jeśli stanowi element przemyślanej strategii biznesowej. Użytkownicy mediów społecznościowych surowo krytykują reklamodawców, którzy zaszli im za skórę, ignorują reklamy powtarzalne i te ze stockowym zdjęciem, a ochoczo lajkują posty sponsorowane zaskakujące kreatywnością, trafionym żartem bądź widowiskowym wideo. Jeśli potrafisz mówić językiem social mediów, to potencjał reklam Facebook Ads w e-commerce jest ogromny. Zwłaszcza że ekosystem ten można z powodzeniem stosować równolegle z Google Ads.

Wydatki na promocję a konwersje – ile kosztuje reklama na Facebooku?

Zgodnie z cennikiem Facebook Ads płacisz za kliknięcia lub wyświetlenia oraz pozycję wśród konkurentów rywalizujących w systemie aukcyjnym o dogodne pory emisji czy umiejscowienia. Oznacza to tyle, że reklamodawcy z większymi budżetami mogą liczyć na dodatkowe konwersje i lepszą widoczność na dynamicznych rynkach. Przykładowo z budżetem 1000 PLN wywołasz ponad 10 000 wyświetleń na polskojęzycznym Facebooku, a w Stanach Zjednoczonych będzie ich tylko ok. 1000.

Widok główny managera.

Widok główny managera. Źródło: Facebook Ads

Na ceny Facebook Ads wpłynie też inny parametr – trafność. Potencjalnie zyskasz więcej konwersji z reklam o wysokiej ocenie jakościowej, które platforma pokaże zamiast dobrze opłacanych formatów z nieangażującym przekazem. Stworzyłeś amatorską grafikę i kilku użytkowników zareagowało śmiechem? W takiej sytuacji algorytm automatycznie wyliczy nową, wyższą stawkę emisyjną.

Na koniec niespodzianka, która nie powinna dziwić – cennik kampanii Facebook Ads został skonstruowany tak, aby dowozić wyniki w niższych stawkach na początku trwania kampanii. Później system odważniej licytuje konwersje i wyświetlenia, co bez kontroli kosztów może skończyć się przepaleniem budżetu.

A zatem – ile wydać na reklamę na Facebooku? Zasadniczo zacząć możesz z budżetem całkowitym na poziomie nawet 4-5 PLN, który pozwala na emisję komunikatu promocyjnego. Kwota ta wystarczy jednak na zakup tylko ok. 5 wyświetleń. Lepszym pomysłem jest zainwestowanie kilkusetzłotowej kwoty na testowanie pierwszych reklam. Zacznij od 3 osobnych kampanii w miesiącu, ustawiając budżet całkowity każdej z nich na poziomie ok. 100-300 PLN, i zwiększaj stopniowo kwoty dla tych, które generują najlepsze wyniki.

Nie zapomnij też o dodawaniu i testowaniu nowych kampanii w kolejnych miesiącach. Z większymi budżetami zgłoś się agencji marketingowej prowadzącej działania Facebook Ads. Wsparcie profesjonalistów pozwoli na bezpieczne rozdysponowanie środków i kontrolowanie kampanii przynoszących wymierne efekty.

Jak zacząć z Facebook Ads – konfiguracja kampanii od podstaw

W celu stworzenia kampanii Facebook Ads zaloguj się do Managera reklam i przejdź do przeglądu konta. Znajdziesz tam informację o stronach, do których masz dostęp. Jeśli nie widnieje wśród nich konto firmowe sklepu internetowego, skontaktuj się z jej administratorem, aby przyznał niezbędne ustawienia (lub po prostu zaloguj się na konto Facebooka, które zarządza stroną firmową). Dobrym pomysłem będzie też dodanie metody płatności, gdyż jest to krok niezbędny do publikacji reklamy.

Panel Przegląd Konta.

Panel Przegląd Konta. Źródło: Facebook Ads

Analiza społeczności – jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?

Przed utworzeniem kampanii zobacz, jak z Facebook Ads korzystają rywale. Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku? Zrobisz to z poziomu Meta Ad Library – dedykowanej biblioteki z wyszukiwarką. Monitorowanie działań konkurencji daje wgląd do trendów, poziomu treści wizualnych, umiejscowień i zasięgów w kontekście zwrotu emisyjnego. Dowiesz się w ten sposób, jakie strategie działają w Twojej branży i na których niszach panuje niewielka konkurencja. Precyzyjnie zawęzisz też grupę odbiorców, uzyskując lepszą trafność (i niższy ROAS, który informuje o przewidywanym zwrocie z wydatków) dla reklam.

Przykłady reklam emitowanych z Facebook Ads.

Przykłady reklam emitowanych z Facebook Ads. Źródło: Meta Ad Library

Szczegóły reklamy Facebook Ads.

Szczegóły reklamy Facebook Ads. Źródło: Meta Ad Library

Definiowanie grupy docelowej – jak targetować reklamy?

Czas na utworzenie i skonfigurowanie pierwszej kampanii. Kreator Ads Manager poprosi Cię o wybór celu marketingowego. Intuicyjnym wyborem dla e-commerce będzie opcja Sprzedaż. Jeśli jednak masz nowy sklep internetowy, warto rozważyć któryś z celów budujących świadomość marki – Rozpoznawalność, Ruch, Aktywność (jeśli startujesz np. z konkursem dla nowych fanów).

Wybór celu kampanii.

Wybór celu kampanii. Źródło: Facebook Ads

W następnym kroku wybierzesz odbiorców reklamy Facebook Ads. Jak targetować reklamy na Facebooku? Najlepiej samodzielnie. Wybierając automatyzację Advantage+, skazujesz się na łaskę systemu, który będzie testował rozwiązania, zamiast trafiać od razu w grupę docelową. Jeśli znasz ją dobrze, dodaj grupy niestandardowych odbiorców, wskazując ich wiek, płeć oraz zainteresowania. Upewnij się też, że lokalizacja reklam nie jest zbyt szeroka. Niestety bywa i tak, że system automatycznie nastawia ten parametr na Stany Zjednoczone.

Wybór grupy docelowej.

Wybór grupy docelowej. Źródło: Facebook Ads

Konfiguracja kampanii – jakie inne ważne ustawienia stosować w menedżerze reklam?

Aby reklamy z celem Sprzedaż działały poprawnie, niezbędna okaże się instalacja narzędzia Pixel. Do czego służy Pixel systemu Facebook Ads? Jest to krótki kod śledzący, który identyfikuje sklep internetowy i działania (zdarzenia) w witrynie podejmowane przez osoby oglądające reklamy. Dzięki niemu pomiar konwersji jest dokładniejszy.

Kolejnym ważnym ustawieniem jest harmonogram. W określonych porach dnia i tygodnia użytkownicy social mediów są po prostu aktywniejsi i gotowi do zakupów. Dla wielu e-sklepów momentem kulminacyjnym jest poniedziałek, gdyż to wtedy konsumenci finalizują transakcje, licząc na dostawę towaru przed weekendem. Tego typu tendencje warto wykorzystać w działaniach marketingowych.

Konfiguracja harmonogramu.

Konfiguracja harmonogramu. Źródło: Facebook Ads

Jak reklamować sklep na Facebooku – podsumowanie

  • Reklama Facebook Ads sprawdzi się w działaniach sprzedażowych i wizerunkowych sklepu internetowego. Jej skuteczność zależy od branży, asortymentu e-sprzedawcy oraz gotowości do tworzenia przekazu wpisującego się w trendy social mediów.
  • Testowanie kampanii Facebook Ads to sposób na wypracowanie dobrych wyników bez narażania się na zbędne koszty. Jak zrobić dobrą reklamę na Facebooku? Chociażby łącząc kreatywne podejście do tworzenia materiałów promocyjnych z baczną obserwacją preferencji odbiorców i działań konkurencji.
  • Jeśli nie wiesz, jak stworzyć reklamę na Facebooku, poszukaj specjalistów. Agencje marketingowe przygotują dla Ciebie atrakcyjne materiały wizualne i skonfigurują system Facebook Ads, aby zapewniał najlepszą trafność, realne wyniki oraz wysoki ROAS.

 

Źródła:

https://www.facebook.com/business/success

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość