H E L L O

Pozycjonowanie sklepu internetowego PrestaShop – to musisz wiedzieć

Rozbudowane funkcje e-commerce, elastyczność w tworzeniu dużych i małych sklepów internetowych, a przy tym całkowicie darmowy dostęp to tylko kilka powodów, dla których przedsiębiorcy z całego świata rozwijają swoje biznesy online w oparciu o oprogramowanie PrestaShop. Czy jest ono przyjazne wyszukiwarkom? Jakie wyzwania czekają na nich w SEO? Sprawdź techniki pozycjonowania Presta i narzędzia do optymalizacji SEO, z których skorzystać może nawet laik.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czy pozycjonowanie Presta różni się od zwykłego SEO,
  • jak wygląda pozycjonowanie PrestaShop od strony technicznej,
  • jak optymalizować bloga i treści w sklepie internetowym,
  • co warto wiedzieć o linkowaniu wewnątrz strony,
  • jakie narzędzia i wtyczki pomagają w SEO sklepu PrestaShop.

Czy pozycjonowanie PrestaShop różni się od zwykłego SEO?

PrestaShop to oprogramowanie open source, które poza możliwością bezpłatnego pobierania i użytkowania oferuje pełen dostęp do kodu źródłowego. Z perspektywy SEO to spora zaleta, gdyż pozwala na bezproblemową, kompleksową optymalizację, tak jak ma to miejsce w przypadku witryn HTML tworzonych od podstaw. Dodatkowo użytkownik ma możliwość skorzystania z gotowych narzędzi (wtyczek, dodatkowych modułów) tworzonych przez społeczność i niezależnych deweloperów oraz dedykowanych platformie. Wśród nich znajdziesz ponad 100 rozszerzeń umożliwiających m.in. automatyczną konwersję zdjęć i obrazów dla szybszego ładowania się e-sklepu, tworzenie map witryny, wyeliminowanie błędów 404 czy duplikatów treści bądź dodawanie SEO meta tagów.

Przeczytaj też: Pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper – to musisz wiedzieć

W odróżnieniu od innych platform e-commerce, takich jak np. Shoper, pozycjonowanie Presta przypomina więc optymalizację zwykłej witryny internetowej. Kluczowe aspekty SEO to zatem: optymalizacja on-site – koncentrująca się na wydajności, responsywności czy treści – oraz optymalizacja off-site, która jest związana z link buildingiem.

Pozycjonowanie Presta od strony technicznej

Pierwszym krokiem pozycjonowania sklepu internetowego PrestaShop powinna być podstawowa konfiguracja techniczna, przyspieszająca ładowanie składników witryny, gwarantująca poprawne indeksowanie w Google’u oraz poprawiająca UX i zadowolenie klientów.

Na tym etapie PrestaShop SEO warto przygotować:

  • opisy meta zawierające słowa kluczowe (strukturę nagłówków, znaczniki alt zdjęć itd.),
  • przyjazną strukturę adresów URL,
  • mapę strony – sitemap.xml,
  • certyfikat bezpieczeństwa SSL,
  • skompresowane zdjęcia produktów i grafiki,
  • przekierowania 301 chroniące autorytet domeny,
  • menu okruszkowe (breadcrumbs), które wpływa na wygodę poruszania się po kartach produktowych i jest czynnikiem rankingowym Google’a.

Powyższe rozwiązania wdrożysz samodzielnie, posiłkując się wtyczkami, które omawiamy poniżej. Nieco trudniejsza okaże się dalsza praca nad zwiększaniem wydajności, gdyż będzie ona wymagała pewnych umiejętności technicznych i działań od strony serwera. Co warto wówczas zrobić? M.in. pozbyć się niepotrzebnych skryptów szablonu Presty, spowalniających ładowanie, oraz przetestować usprawnienia cache w PrestaShop.

Opcje wydajności PrestaShop.

Opcje wydajności PrestaShop. Źródło: Prestashop.com

Blog i optymalizacja treści w pozycjonowaniu sklepu Presta

Blog firmowy w sklepie internetowym świetnie buduje widoczność i generuje konwersje sprzedażowe, dlatego warto rozważyć jego budowę w ramach pozycjonowania PrestaShop. Tworząc blog, skup się na dokładnym researchu słów kluczowych, które są istotne dla Twojej branży i klientów. Szukaj fraz przystępnych cenowo, tzn. zapewniających dobrą liczbę miesięcznych wyszukiwań przy stosunkowo niskiej konkurencyjności. W tym celu możesz posiłkować się narzędziami od Semrush, Ahrefs czy Google (Keyword Planner) do odnajdywania atrakcyjnych zapytań.

Podstawowa konfiguracja adresów URL.

Podstawowa konfiguracja adresów URL. Źródło: Prestashop.com

Słowa kluczowe należy rozmieścić semantycznie na całej stronie www. Roboty skanujące Google’a będą szukać ich zwłaszcza w nawigacji, meta opisach oraz nagłówkach H1-H5. Na pozycjonowanie sklepu Presta wpłyną też równo rozłożone bloki tekstu oraz karty produktów opatrzone zdjęciami, infografikami czy multimediami. Pamiętaj, że treść w Twoim sklepie internetowym powinna być unikalna.

PrestaShop – optymalizacja SEO z linkowaniem

Odpowiednie linkowanie wewnętrzne pozwala na szybsze indeksowanie podstron w Google’u oraz zatrzymuje potencjalnych klientów na kartach sklepu internetowego. Co można uznać za dobrą praktykę w tym przypadku? Warto zadbać chociażby o to, by każda karta produktowa i artykuł blogowy zawierały co najmniej 3 odnośniki do pasujących (związanych semantycznie i przydatnych) treści w witrynie, np. powiązanych kategorii, produktów czy usług.

Przeczytaj też: Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak robić to skutecznie?

Linkowanie zewnętrzne do znanych źródeł zbuduje z kolei wiarygodność e-sklepu, wzmocni autorytet Twojej domeny i przyciągnie odbiorców. Zadbaj o strukturę URL-i (powinny być krótkie, zrozumiałe i zawierać słowa kluczowe), dodaj je do wpisów sponsorowanych oraz zajmij się ich publikacją w innych serwisach internetowych – najlepiej tych obecnych w sieci od wielu lat.

Narzędzia i wtyczki pomocne w Presta SEO

Zadania związane z pozycjonowaniem PrestaShop wykonasz szybciej, jeśli skorzystasz z dostępnych dodatków. Możesz wybierać wśród bezpłatnych i płatnych rozszerzeń, zyskując więcej automatyzacji w przypadku tych drugich.

Wtyczki SEO Presta znajdziesz w sekcji modułów.

Wtyczki SEO Presta znajdziesz w sekcji modułów. Źródło: Prestashop.com

Polecane wtyczki do PrestaShop SEO to:

  • moduł Super Speed – optymalizuje wiele składników e-sklepu wpływających na wydajność,
  • Pretty Links lub Pretty URL – zapewnia czytelność adresów URL,
  • Ekspert SEO – przygotowuje plik XML do indeksowania wszystkich podstron sklepu internetowego, niezbędne przekierowania i linki wewnętrzne,
  • Image Optimization – kompresuje elementy wizualne, by ładowały się szybciej;
  • ChatGPT Content Generator – moduł sztucznej inteligencji do generowania opisów, nagłówków i słów kluczowych zgodnych z Presta SEO.

Pamiętaj, że wtyczki do pozycjonowania sklepu Presta nie zastąpią profesjonalnej optymalizacji SEO. Narzędzia te mogą zautomatyzować niektóre zadania, takie jak generowanie meta tagów czy poprawa struktury URL, ale nie uwzględnią strategicznego researchu słów kluczowych, analizy konkurencji, optymalizacji treści pod kątem docelowego klienta czy bieżących zmian w algorytmach wyszukiwania.

Pozycjonowanie sklepu internetowego presta – podsumowanie

  • Wszystkie zasady dobrego SEO można z powodzeniem stosować przy pozycjonowaniu sklepu Presta. Kluczowe będzie znalezienie wartościowych słów kluczowych i treści oraz optymalizacja nawigacji, wydajności i meta tagów.
  • Przy pozycjonowaniu Presta zwróć uwagę na dostępne rozszerzenia, które umożliwiają wykonanie optymalizacji technicznej e-sklepu bez konieczności żmudnego modyfikowania kody witryny,
  • Pozycjonowanie PrestaShop wymaga holistycznego podejścia – wiele drobnych kroków wpływa na całokształt procesu i jego efekt, którym powinna być przede wszystkim lepsza widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość