Działania remarketingowe należą do najskuteczniejszych metod poprawy retencji klientów i budowania świadomości marki. Oferują sprzedawcom lepsze, automatyczne dopasowanie przekazu reklamowego do preferencji odbiorców, co przekłada się na skuteczniejsze kampanie marketingowe czy wyższą konwersję. Dzięki nim 26% potencjalnych klientów wraca na ścieżkę zakupową, a zaangażowanie w e-sklepie rośnie o nawet 700%*. Sprawdź, co to remarketing, i poznaj sposoby na jego efektywne wykorzystanie.
Z tego wpisu dowiesz się:
- czym jest remarketing w e-commerce,
- czym różni się od retargetingu,
- jak skutecznie wdrożyć ten proces w handlu online.
Co to jest remarketing i jak podnosi zyski sklepów internetowych?
Zadaniem remarketingu jest docieranie do osób, które odwiedziły sklep internetowy bądź weszły w interakcję z marką. Systemy remarketingowe analizują zachowania użytkowników, identyfikując ich zainteresowania, preferencje oraz niedokończone transakcje. Następnie wykorzystują te dane do wyświetlania spersonalizowanych reklam w kanałach, takich jak media społecznościowe, wyszukiwarki, e-maile, urządzenia mobilne czy strony partnerskie.
Wyobraź sobie użytkownika, który dodał produkt do koszyka, ale nie sfinalizował zakupu. Czasem odłożył zakup na wieczór, a czasem dał sobie czas na porównanie cen konkurencji. To, co remarketing mu zapewni, to komunikat w firmie przypomnienia, wyświetlany przy okazji codziennej aktywności w internecie i często uzupełniony o rabat czy kod na darmową dostawę. Tak skonstruowany przekaz znacznie podnosi szansę na zdobycie konwertującego klienta. Poprawia doświadczenie użytkownika, ponieważ sytuuje markę w gronie sprzedawców dbających o potrzeby (w opozycji do tych wyświetlających irytujące, przypadkowe reklamy). Świetnie kształtuje też rozpoznawalność i wynikającą z niej długofalową lojalność – praktyczny wymiar reklam remarketingowych umożliwia ich częstsze wyświetlanie tym samym użytkownikom.
Przykładowa wiadomość remarketingu e-mail dla e-commerce. Źródło: Allegro.pl
Jak skuteczny jest remarketing w e-commerce? Komunikaty tego typu mają 10-krotnie wyższy CTR (klikalność) w porównaniu ze zwykłymi reklamami. Podnoszą rozpoznawalność marki o średnio 57% w B2C i 71% w B2B oraz zwiększają liczbę konwersji prawie o połowę**. Należą do grupy działań marketingowych przynoszących najlepszy zwrot z inwestycji, a ponadto nie są zbyt skomplikowane w obsłudze. Zakładając oczywiście, że procesy remarketingowe podane zostają automatyzacji.
Przeczytaj też: Automatyzacja marketingu w e-commerce – jak wejść na wyższy poziom sprzedaży?
Remarketing a retargeting – typy kampanii powtórnego dotarcia
Istnieje wiele strategii remarketingowych, a sama istota tych działań może przybierać formę manualną (sam tworzysz listy użytkowników i konfigurujesz reklamy) lub dynamiczną, gdzie proces identyfikowania odbiorców reklam oraz tworzenia komunikatów promocyjnych przebiega automatycznie w czasie rzeczywistym. Nie byłoby to możliwe bez integracji systemów analitycznych, takich jak Google Analytics 4, Google Ads, Meta Ads z platformami CRM.
Dynamiczny remarketing na stronie e-commerce. Źródło: X-kom.pl
Działania remarketingowe różnicuje też obszar aktywności bądź jej nadrzędny cel. Wartość klienta w czasie zwiększysz, jeśli odbiorcami reklam będą użytkownicy, którzy mają już za sobą zakupy w Twoim sklepie internetowym lub wykonali w nim jakąś pożądaną akcję, np. zamówili newsletter lub oglądali w produkty z tej samej kategorii. Możesz zaprezentować im sekcję dynamicznych reklam display, w której znajdą produkty odpowiadające potrzebom. Jest duża szansa, że któryś z nich wpadnie im w oko. Inne podejście zakłada maksymalizowanie zysku ze sprzedaży jednorazowych. W takiej sytuacji remarketing przybiera formę retargetingu – lokowania dynamicznych komunikatów w płatnych sieciach reklamowych, takich jak Google Ads czy Meta Ads, których celem jest odzyskanie porzuconego koszyka, a nie wzmacnianie lojalności.
Przeczytaj też: Płatna reklama online sklepu internetowego – co wybrać?
Remarketing vs retargeting – na które podejście warto stawiać?
Najlepiej używać ich jednocześnie i stale automatyzować proces. Dynamiczny remarketing oferuje najwięcej korzyści, gdyż mimo techniczno-prawnej złożoności (informowanie o plikach cookies, konfiguracja stawek w kampaniach typu Performance Max etc.) monetyzuje się lepiej i drastycznie obniża koszty operacyjne. Dobrze zoptymalizowany remarketing dynamiczny jest praktycznie bezobsługowy, dzięki czemu z powodzeniem może wspierać biznes lokalnie, regionalnie lub globalnie.
5 sposobów na skuteczny remarketing dla e-commerce
Remarketing jest bardzo zróżnicowany w zakresie dostępnych rozwiązań i sposobów dostosowania ich do potrzeb. Klienci B2C podejmują decyzje zakupowe szybciej, często impulsywnie oraz więcej czasu spędzają w kanałach oferujących treści rozrywkowe, np. na YouTubie, Instagramie czy Facebooku. To tam warto dostarczyć im kontent remarketingowy w pierwszej kolejności, a najłatwiej (i najszybciej) zrobisz to z pomocą retargetingu.
W B2B ścieżka klienta jest dłuższa, a zakup motywowany bywa decyzją kilku osób. Tu lepiej stawiać na lojalnościowe działania remarketingowe – budowanie rozpoznawalności i nawiązywanie relacji. Świetnie sprawdzą się zatem reklamy kierowane na wyszukiwarkę Google, serwisy branżowe czy kampanie e-mail z treściami edukacyjnymi.
1. Automatyzacja list remarketingowych
Zamiast ręcznie tworzyć grupy odbiorców reklam, możesz skonfigurować dynamiczne grupy na podstawie określonych zachowań. Monitoruj zwłaszcza:
- odwiedzenie strony produktu, ale brak zakupu,
- porzucenie koszyka,
- oglądanie strony kontaktowej, ale brak interakcji,
- zakup produktu X, ale nie produktu Y.
Dane te zbierane przy pomocy Google Analytics, swojej platformy e-commerce lub systemu automatyzacji zakupionego oddzielnie (np. HubSpot). Następnie dołącz je do Google Ads lub systemu mailingowego, aby kierować spersonalizowane komunikaty bez potrzeby konfigurowania każdej kampanii z osobna.
2. Remarketing produktowy w Google Ads i Meta Ads
System remarketingowy może automatycznie tworzyć reklamy ze zdjęciami produktów czy usług z Twojej oferty na podstawie historii aktywności użytkownika. Połącz Google Merchant Center z Google Ads i dodaj tag remarketingowy na stronie. Po opłaceniu kampanii dynamiczne banery graficzne będą dystrybuowane w sieciach reklamowych Google’a.
Dynamiczne reklamy remarketingowe na Instagramie. Źródło: Instagram.pl
Podobne reklamy możesz generować też w sieciach społecznościowych. Na Facebooku zrobisz to instalując Meta Pixel. Po podłączeniu go do katalogu produktów będziesz mógł tworzyć kampanie reklamowe „Dynamic Ads”.
3. Remarketing e-mail w e-commerce
Mając do dyspozycji lity remarketingowe możesz wysyłać klientom wiadomości prowadzące do sfinalizowania zakupu lub konwersji innego typu, np. pobrania e-booka, zapisania się do webinaru lub wzięcia udziału w konkursie.
Oto rodzaje wiadomości, które warto dołączyć do strategii remarketingu mailowego w e-commerce:
- przypomnienia o porzuconym koszyku,
- rekomendacje produktów na podstawie wcześniejszych zakupów lub przeglądanych ofert,
- kupony rabatowe dla nieaktywnych klientów,
- zniżki lub inne bonusy lojalnościowe dla aktywnych użytkowników.
Przeczytaj też: Jak stworzyć newsletter dla e-commerce – poradnik
Dodatkowo możesz ustawiać reguły wysyłki, aby podobne wiadomości docierały nie tylko chwilę po porzuceniu koszyka, ale i np. w godzinach wieczornych lub następnego dnia. Monitorując ruch w sklepie internetowym, będziesz wiedzieć, kiedy Twoi klienci są najaktywniejsi.
4. Remarketing w inteligentnych kampaniach PPC
Zamiast samodzielnie licytować stawki w Google Ads czy Facebook Ads możesz skorzystać z systemów uczenia maszynowego, które przy optymalizacji budżetu wezmą pod uwagę dane remarketingowe. Takie funkcje znajdziesz w Google Ads (np. kampanie Performance Max) oraz w Meta Advantage+.
Remarketing e-commerce z narzędziami AI nie tylko kieruje reklamy na użytkowników z lejka sprzedażowego, ale i poleca im produkty najczęściej wybierane. Potencjalnie jest więc kanałem o wysokim zwrocie wydatków (ROAS). Pamiętaj jednak, że wymaga stałego nadzoru, gdyż algorytmy są stale aktualizowane, a ich działanie jest silnie skorelowane z aktywnością konkurencji.
5. Remarketing RLSA e-commerce i video
Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) to sposób lokowania reklam w sieciach wyszukiwania, np. w wynikach Google’a. Jeśli użytkownik szukał danego produktu, ale nie dokonał zakupu, po ponownym wpisaniu podobnej frazy w Google’u zobaczy reklamę Twojego sklepu internetowego.
Na podobnych zasadach potencjalny klient może trafić na ofertę, oglądając filmy YouTube. Remarketing w sieci wideo będzie użyteczny, jeśli prowadzisz kanał firmowy (np. z recenzjami czy porównaniami produktów), szukasz odbiorców usług profesjonalnych lub działasz w branży polegającej na atrakcyjnym wizerunku, np. modowej.
Efektywny remarketing dla e-commerce – podsumowanie
- Działania remarketingowe dla e-commerce to sposób na zwiększenie rozpoznawalności sklepu internetowego, liczby konwersji oraz wartości klienta w czasie. Ich efektywność zależy od stopnia personalizacji przekazu reklamowego.
- W e-commerce stawiaj na remarketing dynamiczny, w którym zawiera się retargeting. Strategia oparta na automatyzacji pozwoli wygenerować więcej transakcji, ograniczając koszty operacyjne do minimum.
- Optymalizacja procesów remarketingowych dla e-commerce wymaga kompetencji technicznych i prawnych. Jeśli nie wiesz, jak wdrażać pliki cookies, piksele Google Ads czy Meta Ads oraz tworzyć politykę prywatności użytkownika, zleć te zadania profesjonalistom, np. wielozadaniowym agencjom SEO/SEM.
Źródła:
* https://www.demandsage.com/retargeting-statistics/
** https://cropink.com/retargeting-statistics
