Czy uważasz, że cena produktu jest determinującym czynnikiem w wyborze prezentu na Dzień Dziecka? Statystyki mogą Cię zaskoczyć, bo tylko 1/4 konsumentów kieruje się budżetem w wyborze upominku dla pociechy. Niemal 2/3 respondentów uczestniczących w badaniu PayPo zadeklarowało, że najważniejsze dla nich są preferencje dzieci*. Wirtualne koszyki wypełniają się przede wszystkim słodyczami, zabawkami, grami, książkami, gadżetami i sprzętem sportowym. Jak zaplanować strategię e-commerce na Dzień Dziecka, aby osiągnąć wysokie słupki sprzedażowe?
Z tego wpisu dowiesz się:
- jak robić opisy produktów, które są dedykowane dzieciom,
- jak ograć Dzień Dziecka w social mediach,
- jaką strategię obrać w SEO.
Opisy produktów na Dzień Dziecka w e-commerce
Jak tworzyć dobre opisy produktów w sklepie internetowym, których użytkownicy pochodzą z pokolenia zaznajomionego z nowymi technologiami od najmłodszych lat? Ponad 40% dzieci w wieku od 4 do 9 lat korzysta ze smartfona, a niemal 70% – z komputera, laptopa lub tabletu**. Czy to oznacza, że opisy produktowe powinny się zwracać bezpośrednio do małoletniego odbiorcy? I tak, i nie.
Chociaż internauci z pokolenia alfa, czyli urodzeni w latach 2010-2024, mogą samodzielnie wybierać prezenty na Dzień Dziecka w sklepie internetowym, prawdopodobnie nie zamówią ich bez udziału rodziców (z wyjątkiem nastolatków z kieszonkowym na rachunku bankowym). Opis produktu powinien zawierać komunikaty trafiające zarówno do młodocianego użytkownika (np. podkreślające popularność modelu butów wśród rówieśników czy dziecięcych gwiazd), jak i starszego decydenta (np. zwracające uwagę na solidne wykonanie z nietoksycznych materiałów).
Opis produktu skierowany do decydenta, np. rodzica dbającego o poprawny rozwój pociechy. Źródło: Bajum
Czy warto stosować młodzieżowy slang w opisach produktowych? To dość ryzykowne. Chociaż dzieci w wieku szkolnym mogą posługiwać się na co dzień tak specyficznymi wyrażeniami, jak „slay” czy „sigma”***, to zdarza się, że oceniają używanie tych słów przez starsze osoby i marki za „cringe”, czyli… żenujące zachowanie. Co więcej, możesz wprowadzić rodziców w zakłopotanie i niechcący zwiększyć współczynnik odrzuceń. Jeżeli nie budujesz brandingu sklepu internetowego dla nastolatków, unikaj wcielania się w ich rolę w opisach produktów. Taki język komunikacji sprawdzi się lepiej w mediach społecznościowych, w których możesz zaplanować np. kampanię reklamową z młodym influencerem.
Marka odzieżowa stosuje swobodną komunikację w social mediach, mimo że opisy produktów na stronie internetowej rzadko zawierają podobne słownictwo. Źródło: Cropp
Ponadto Twoi klienci mogą być wymagający pod kątem składu produktów (np. słodyczy), pochodzenia (np. miejsca produkcji) czy wpływu na środowisko (np. certyfikatów wegańskich). Jeśli asortyment wpisuje się w idee społeczne, warto je podkreślić w opisie. Pamiętaj, aby unikać greenwashingu, czyli komunikowania, że produkty są ekologiczne, mimo że nie masz na to dowodów.
Dzień Dziecka w sklepie internetowym a social media
Promocja e-sklepu w mediach społecznościowych z okazji Dnia Dziecka powinna się rozpocząć najpóźniej po Dniu Matki, który wypada 26 maja. Czy kilka dni odstępu między tymi wydarzeniami to nie za mało, aby skutecznie przyciągnąć potencjalnych klientów w social mediach?
Z jednej strony – tak, jeśli Twoja całoroczna strategia marketingu przewiduje niewielką ilość materiałów skierowanych do osób z początku lejka sprzedażowego w e-commerce. W tej sytuacji warto postawić na płatne materiały, czyli reklamy w formie statycznych grafik, dynamicznych rolek czy relacji u influencerów, które szybko przebiją się do pożądanej grupy odbiorców.
Z drugiej strony – jeżeli systematycznie budujesz świadomość marki u konsumentów, którzy obserwują Twój profil, ale nie dokonali jeszcze zakupu, to Dzień Dziecka jest doskonałą okazją do „popchnięcia” ich w stronę finalizacji zamówienia. Postaraj się publikować bezpłatne posty pokazujące produkty w użyciu oraz zachęcające odbiorców do dzielenia się inspiracjami, np. „Co wrzuciłaby Twoja pociecha do koszyka, gdyby miała do dyspozycji 200 zł?”.
Marka zrepostowała rysunek artysty wykonany jej produktami, aby zaprezentować możliwości odbiorcom i zachęcić ich do dyskusji. Źródło: Faber-Castell Polska
Pamiętaj, aby odnosić się do komentarzy użytkowników w mediach społecznościowych, nawet jeśli są krytyczne. Istnieje szansa, że dyskusje pełne pozytywnych emocji przyćmią pojedyncze negatywne opinie, a algorytm pokaże materiał większej liczbie odbiorców ze względu na wysokie zaangażowanie.
Rolka z inspiracjami prezentowymi na Dzień Dziecka. Niestety, marka nie odniosła się zarówno do pozytywnego, jak i negatywnego komentarza odbiorców. Źródło: Empik
Dzień Dziecka w strategii SEO dla sklepu internetowego
Pozycjonowanie sklepu internetowego to długofalowy proces, który wymaga regularnych działań – nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. E-commerce jest zdominowane przez dużych graczy z potężnymi budżetami na SEO. Strategia pozycjonowania małego sklepu internetowego powinna się skoncentrować na mniej popularnych, lecz dobrze konwertujących i konkretnych frazach. Zapytanie „zabawki na Dzień Dziecka” jest wysoce konkurencyjne, ale zwróć uwagę, że nie precyzuje np. wieku pociechy, który determinuje wybór produktu. W efekcie potencjalny klient może tylko przejrzeć dużą, ogólną kategorię produktów… i opuścić sklep internetowy. Co ciekawe, słowo kluczowe „co na prezent dla 7-latki” ma kilka przewag nad poprzednim zapytaniem:
- ma identyczną średnią miesięczną liczbę wyszukiwań (1300),
- nie jest popularne wyłącznie w maju, kiedy konsumenci zaczynają szukać prezentów na Dzień Dziecka, więc może przyciągać klientów przez cały rok,
- precyzuje użytkowniczkę produktu, czyli dziewczynkę w określonym wieku, co pozwala zawęzić kategorię produktów,
- ma charakter poradnikowy, który warto uwzględnić w opisie kategorii lub artykule na blogu w zależności od treści dominujących w aktualnych wynikach wyszukiwania.
Z tych względów warto przyjąć strategię „od szczegółu do ogółu”, szukając fraz do zaprojektowania strategii SEO na Dzień Dziecka.
Strategia e-commerce na Dzień Dziecka – najważniejsze informacje
- Przygotowania do Dnia Dziecka w e-commerce powinny obejmować stworzenie opisów produktów, które trafiają zarówno do „cyfrowych tubylców”, czyli pokolenia alfa, jak i rodziców ze starszych generacji. Komunikuj cechy, zalety i korzyści dla obu grup, ale unikaj skrajnie specyficznych sformułowań.
- Dzień Dziecka w social mediach może bazować na materiałach bezpłatnych dla followersów oraz kampaniach reklamowych przyciągających konsumentów, którzy nie znają marki, ale są niemal zdecydowani na zakup pewnego rodzaju produktu, np. zestawu kredek do rysowania.
- Jeżeli chcesz wypozycjonować sklep internetowy na Dzień Dziecka, stwórz treści krążące wokół tej tematyki z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Pamiętaj o specjalnej kategorii „Dzień Dziecka”, którą wyróżnisz w głównym menu, oraz stosuj frazy związane z prezentami dla najmłodszych.
Źródła:
* https://paypo.pl/blog/badanie-paypo-zwyczaje-zakupowe-polakow-z-okazji-dnia-dziecka/
** https://www.gov.pl/web/krrit/az-427-dzieci-w-wieku-od-4-do-9-lat-korzysta-ze-smartfona
*** https://zsp2.radom.pl/psp11/wyniki-plebiscytu-na-szkolne-mlodziezowe-slowo-roku-2025/