H E L L O

Strategia e-commerce na lato – jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym w wakacje?

1/3 Polaków spędza w internecie 3-4 godziny dziennie w celach prywatnych, przy czym niemal 50% konsumentów przeznacza ten czas na zakupy online, a 25% szuka promocji, rabatów i wyprzedaży*. Te statystyki mają tendencję spadkową w okresie letnim, kiedy internauci korzystają z aktywności poza ekranami. Na szczęście przemyślana strategia e-commerce na wakacje, szczególnie w przypadku produktów sezonowych, może utrzymać, a nawet zwiększyć sprzedaż w sklepach internetowych latem. Jakie okazje warto uwzględnić w kampaniach marketingowych w czerwcu, lipcu i sierpniu?

Nietypowe święta w strategii e-commerce na lato

Sklepy internetowe planujące akcje promocyjne w związku z najpopularniejszymi okazjami, np. strategię e-commerce na Dzień Dziecka, mogą pomijać mniej znane wydarzenia. Chociażby Światowy Dzień Roweru (3 czerwca) sprzyja przyciąganiu nowych klientów i zwiększeniu sprzedaży w sklepie sportowym. Pamiętaj, że nie musisz wyselekcjonować wyłącznie tych świąt nietypowych, które dosłownie odzwierciedlają asortyment na wirtualnych półkach czy identyfikują Twoją grupę docelową. Jeżeli sprzedajesz ekologiczne produkty, to wykorzystaj Światowy Dzień Środowiska (5 czerwca), aby zakomunikować potencjalnym klientom, jak ich codzienne wybory – i zakupy w Twoim sklepie – wpływają na przyrodę. Niezależnie od oferty możesz zwrócić uwagę konsumentów na m.in. biodegradowalne pakowanie zamówień czy refille (wkłady uzupełniające). W zależności od charakterystyki odbiorców możesz się pokusić także o żarty oparte na grze słów.

Ekologiczna marka wykorzystała Światowy Dzień Żółwia do promocji prośrodowiskowych rozwiązań i udostępnienia kodu rabatowego z humorem w tle. Źródło: Facebook

Ekologiczna marka wykorzystała Światowy Dzień Żółwia do promocji prośrodowiskowych rozwiązań i udostępnienia kodu rabatowego z humorem w tle. Źródło: Facebook

Strategia e-commerce na lato powinna uwzględniać zarówno uniwersalne okazje (np. Dzień Przyjaciela – 9 czerwca, Światowy Dzień Wellness – 13 czerwca), jak i specyficzne (np. Międzynarodowy Dzień Sushi – 18 czerwca, Międzynarodowy Dzień Jogi – 21 czerwca). Niektóre nietypowe święta można wykorzystać na różne sposoby, np. Światowy Dzień Mózgu (22 lipca) sprzyja promowaniu suplementów czy aktywności offline z rozmaitymi produktami, np. grami planszowymi bądź książkowymi zagadkami kryminalnymi.

Inne ciekawe święta, które warto obchodzić latem w sklepach internetowych, to:

  • Międzynarodowy Dzień Kąpieli (14 czerwca),
  • Dzień Leniwych Spacerów (19 czerwca),
  • Dzień Deskorolki (21 czerwca),
  • Dzień Przytulania (24 czerwca),
  • Dzień Bikini (5 lipca),
  • Światowy Dzień Emoji (17 lipca),
  • Dzień Lodów (20 lipca),
  • Dzień Bezpiecznego Kierowcy (25 lipca),
  • Dzień Miłośników Książek (9 sierpnia),
  • Światowy Dzień Optymisty (21 sierpnia),
  • Międzynarodowy Dzień Psa (26 sierpnia).

Poznaj więcej ważnych dat: Kalendarz dla e-commerce – najważniejsze okazje i święta dla sklepu internetowego w 2025 roku

Jak wykorzystać nietypowe okazje w strategii e-commerce na wakacje?

Kompleksowa strategia e-commerce na lato powinna obejmować działania marketingowe w obrębie witryny (np. przygotowanie opisów produktów w branży home & garden) oraz poza nią (np. reklamy sklepu internetowego na Instagramie). Pozycjonowanie e-sklepu, które pozwala na przyciąganie potencjalnych klientów z wyników wyszukiwania Google’a, wymaga skupienia się na produktach sezonowych z wyprzedzeniem. Treści promujące asortyment popularny między czerwcem a sierpniem warto opublikować na stronie internetowej nawet kwartał wcześniej.

Dobrym pomysłem jest przygotowanie specjalnej kategorii produktowej, do której przypiszesz wyselekcjonowany asortyment związany z wybraną okazją. Jeśli prowadzisz sklep zoologiczny, utwórz kategorię „Dzień Psa”, w której nie umieścisz wszystkich produktów przeznaczonych dla psów, ale tylko asortyment objęty limitowaną promocją. Specjalną kategorię wyróżnij w menu głównym i na banerach. Kreacje graficzne przydadzą Ci się również do retargetingu, czyli pozyskiwania nowych klientów za pomocą spersonalizowanych reklam wyświetlanych w m.in. sieci Google Display Network. Ponadto przemyśl opublikowanie artykułu omawiającego nietypową okazję na blogu firmowym, np. „Jak spędzić Dzień Psa z pupilem? 10 pomysłów na zabawy z psem”. Pamiętaj, że jedną dłuższą formę tekstową możesz przekształcić w kilka krótszych publikacji w ramach recyklingu treści, np. poradnik to baza relacji i rolek w social mediach.

Landing z okazji Dnia Psa w sklepie zoologicznym. Źródło: Zooplus

Landing z okazji Dnia Psa w sklepie zoologicznym. Źródło: Zooplus

Skoro o mediach społecznościowych mowa, strategia e-commerce na lato powinna zawierać materiały aktywizujące potencjalnych klientów na Facebooku, Instagramie czy TikToku. Zwróć uwagę, że algorytmy gigantów technologicznych premiują posty generujące zaangażowanie, czyli komentarze, reakcje i udostępnienia odbiorców.

Post zachęcający followersów do oznaczania znajomych pozwala na szybkie rozprzestrzenianie się informacji o promocji i specjalnych pakietach. Źródło: Instagram

Post zachęcający followersów do oznaczania znajomych pozwala na szybkie rozprzestrzenianie się informacji o promocji i specjalnych pakietach. Źródło: Instagram

Jakie produkty warto promować w sklepie internetowym podczas wakacji?

Bikini, kremy do opalania, kijki trekkingowe, leżaki, namioty, lodówki turystyczne – to zaledwie kilka z tysięcy produktów kojarzonych z letnimi miesiącami. Pamiętaj, że miesięczna liczba wyszukiwań zapytań dotyczących asortymentu popularnego podczas wakacji może rosnąć już w maju. Jeśli nie przygotujesz treści w sklepie internetowym z wyprzedzeniem, stracisz potencjalnych klientów z początkowego etapu lejka marketingowego, czyli osoby, które dopiero zaczynają szukać rozwiązań problemów. To doskonały moment, aby rozpocząć ich edukację i kreować markę na pomocnego, przyjaznego eksperta.

Wykres z trendami przedstawia zmienną liczbę wyszukiwań frazy sezonowej – popularność rośnie w letnich miesiącach i spada niemal do zera jesienią oraz zimą. Źródło: Semrush

Wykres z trendami przedstawia zmienną liczbę wyszukiwań frazy sezonowej – popularność rośnie w letnich miesiącach i spada niemal do zera jesienią oraz zimą. Źródło: Semrush

Przeczytaj więcej: Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy?

Ponadto śledź newsy lokalne, krajowe i międzynarodowe, aby nie przegapić szansy na RTM (real-time marketing), czyli marketing w czasie rzeczywistym, często w zabawnym wydaniu. RTM niekoniecznie zwiększa sprzedaż w sklepie internetowym, ale ma potencjał viralowy o wysokim ekwiwalencie reklamowym. To oznacza, że sprzyja budowaniu świadomości marki wśród potencjalnych klientów, przy czym główny koszt to wyłącznie stworzenie posta czy rolki w social mediach. Co do zasady, RTM nie dotyczy zaplanowanych wydarzeń, tylko nieprzewidzianych. Im szybciej marka zareaguje na gorący temat, tym większa szansa na duże zasięgi i niepowtarzalny komentarz sytuacji.

Post promujący produkty przydatne podczas fali upałów – z lekką komunikacją w empatycznym tonie. Źródło: Facebook

Post promujący produkty przydatne podczas fali upałów – z lekką komunikacją w empatycznym tonie. Źródło: Facebook

Strategia e-commerce na lato – najważniejsze informacje

  • Sprawdź kalendarz świąt nietypowych i kalendarz e-commerce, aby dowiedzieć się, które mniej znane – a nawet niszowe – okazje warto uwzględnić w strategii dla sklepu internetowego na wakacje.
  • Lato w sklepie internetowym powinno odzwierciedlać się specjalnymi kategoriami produktowymi (np. „Na upały”), które należy wyeksponować w menu głównym oraz na banerach.
  • Użyj narzędzi SEO, np. Ubersuggest albo Senuto, aby sprawdzić, jak zmienia się liczba wyszukiwań słów kluczowych związanych z Twoimi produktami w czerwcu, lipcu i sierpniu. Dzięki Google Trends dowiesz się, jakie zapytania są popularne wśród klientów ze względu na wydarzenia na poziomie lokalnym, krajowym czy międzynarodowym.

 

Źródła:

* https://www.santanderconsumer.pl/gfx/santander/userfiles/_public/o_banku/raport_ppw_polacy_w_sieci.pdf

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość