Pozycjonowanie sklepu internetowego nie musi wiązać się z dużymi wydatkami – wiele zadań można zrealizować samodzielnie, posiłkując się odpowiednimi narzędziami SEO. Wśród nich znaleźć można rozwiązania do analizy słów kluczowych, konkurencji, konwersji czy trendów contentowych, a także tworzenia audytów widoczności oraz automatyzacji czasochłonnych procesów. Sprawdź, które z płatnych i darmowych narzędzi SEO są najbardziej wartościowe dla e-commerce.
1. Google Search Console – narzędzie SEO do monitorowania widoczności e-sklepu
Wielu specjalistów SEO zaczyna działania właśnie od tego narzędzia. Co to Google Search Console? Jest to w 100% darmowe rozwiązanie od Google’a, które pokazuje, jak algorytmy wyszukiwarki widzą i oceniają sklep internetowy.
Raport wydajności w Google Search Console. Źródło: Google.com
Po weryfikacji własności domeny w GSC dowiesz się:
- jakie frazy wyszukiwania realnie sprowadzają ruch na karty produktów i kategorie,
- które podstrony mają dobry CTR, a które wymagają poprawy meta title/description,
- czy masz problemy z Core Web Vitals (błędy indeksacji, mobile usability, duplicate content itp.),
- kto linkuje do Twojego e-sklepu i które strony produktowe angażują konsumentów najbardziej.
Za pośrednictwem Google Search Console prześlesz też mapy strony XML i pojedynczych URL-i prosto do Google’a. Dzięki temu nowości z oferty bądź wyprzedaże zostaną szybciej zaindeksowane.
2. Google Analytics 4 – narzędzie SEO do analizy ruchu i konwersji
Chcesz dowiedzieć się, co klienci robią w Twoim sklepie internetowym? Google Analytics 4 pozwala szczegółowo analizować zachowania użytkowników – wykrywać źródła ruchu, które generują sprzedaż oraz miejsca, w których konsumenci napotykają problemy na ścieżce zakupowej. Z GA4 poznasz dokładną liczbę porzuconych koszyków bądź kliknięć, sprawdzisz konwersje i przychody z różnych źródeł ruchu (w tym SEO) oraz dane demograficzne rzeczywistych klientów, przydatne podczas tworzenia kampanii reklamowych. Zdefiniujesz też własne zdarzenia czy parametry, aby automatycznie i kompleksowo zbierać informacje o preferencjach czy potrzebach konsumentów.
Google Analytics 4 to doskonałe, darmowe narzędzie SEO do oceny skuteczności działań i podejmowania korzystnych decyzji biznesowych.
Przeczytaj też: GA4 e-commerce – jak wykorzystać Google Analytics 4, żeby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
3. Semrush – jedno narzędzie SEO do wszystkiego
Szczegółowy audyt techniczny SEO, analiza konkurencji pod kątem ruchu, bestsellerów i strategii treści, asystent do tworzenia angażującego contentu sprzedażowego oraz moduły analityki SERP – to, co Semrush potrafi, zaspokoi potrzeby każdego wirtualnego sprzedawcy. Z pomocą tego narzędzia SEO znajdujesz luki w katalogu (np. produkty, których nie ma u Ciebie, a są u lidera w branży), zoptymalizujesz strony produktowe pod frazy używane przez konsumentów oraz pomysły na wpisy blogowe przyciągające klientów. Wszystko to ze wsparciem sztucznej inteligencji (AI) szkolonej zgodnie z najlepszymi praktykami marketingu cyfrowego.
4. Ahrefs – narzędzie SEO do analizy linków i konkurencji
Ahrefs jest jednym z ulubionych narzędzi w agencjach SEO, bo najskuteczniej radzi sobie ze skalą dużych sklepów internetowych oraz tam, gdzie konkurencja o słowa kluczowe jest największa. Odświeżana co 15 minut baza danych pozwala w kilka chwil rozebrać profil linków zwrotnych – własnych i konkurencji. Funkcja Keyword Explorer pokazuje rzeczywiste kliknięcia, CPC i to, jak trudno będzie Ci wejść do TOP10 Google’a na dane słowo kluczowe (metryka Keyword Difficulty), a moduły Content Gap czy Parent Topic podpowiadają, na jakie frazy typu long-tail warto się pozycjonować, aby widoczność i sprzedaż rosły. To, co Ahrefs robi dobrze, to również audyty SEO. Wskazuje ogólne problemy z optymalizacją sklepu internetowego i rekomenduje kolejność napraw.
Analiza widoczności konkurencyjnych podmiotów w Ahrefs. Źródło: Ahrefs.com
5. Screaming Frog SEO Spider – najlepsze narzędzie SEO do diagnostyki technicznej
Najskuteczniejszy desktopowy crawler na rynku, który bez problemu przeszukuje sklepy z setkami tysięcy podstron. Zapewnia dokładniejsze skanowanie niż Ahrefs czy Semrush, poprawne renderowanie całej zawartości oraz bezpieczeństwo danych (tryb offline). Raporty dostarczane w czasie rzeczywistym umożliwiają natychmiastowe eliminowanie problemów wpływających na widoczność w Google’u, również tych na poziomie pojedynczych URL-i. Screaming Frog SEO Spider będzie pomocny również przy wszelkich modernizacjach sklepu internetowego. Po ustawieniu filtrów wyciągniesz ze strony dowolne dane, aby zaktualizować markup schema.org, dodawać breadcrumbsy i inne elementy z grupy Core Web Vitals wpływające na SEO.
Przeczytaj też: Breadcrumbs w sklepie internetowym – co to jest i jak je tworzyć? Menu strony w praktyce
6. Senuto – narzędzie SEO do monitoringu widoczności fraz w Polsce
Co to Senuto? To wiodące polskie narzędzie SEO do monitorowania ruchu organicznego. Umożliwia śledzenie fraz produktowych, sezonowości i zmian algorytmów, a także porównywanie widoczności z konkurencją.
Senuto opiera się na bazie słów kluczowych dostosowanej do polskich realiów. Generuje pełne klastry tematyczne, frazy powiązane i gotowe tematy, idealne dla blogów czy kategorii e-commerce dedykowanych polskim konsumentom. Ma też szczegółowe dane o konkurencyjnych sklepach działających w Polsce. Jeśli chcesz wygrywać w polskich wynikach, Senuto będzie bardzo pomocne.
Moduł sezonowości jest tu bezkonkurencyjny – od razu widzisz, które zapytania produktowe trendują przed Black Friday, świętami czy wakacjami i o ile procent rośnie ich wyszukiwalność rok do roku. Senuto jest też jednym z pierwszych narzędzi SEO wyposażonych w moduł monitorowana widoczności w wynikach Google AI Overviews.
Przeczytaj też: Jak analizować dane z AI Overviews – przewodnik dla e-commerce
7. Surfer SEO – narzędzie SEO do optymalizacji treści i opisów produktowych
Surfer SEO o najszybsza droga do wzrostu widoczności bez pisania od zera. Narzędzie analizuje istniejące treści, porównuje je z tym, co faktycznie rankuje w Google’u i podpowiada konkretne działania. Dowiesz się m.in., jakie frazy kluczowe dodać, gdzie nasycenie keywordsów jest zbyt duże oraz które nagłówki należy poprawić. Zyskasz też wsparcie w tworzeniu nowej zawartości – wyszukiwarka Topical Map odkryje przed Tobą klastry tematyczne i pomysły na nowe wpisy blogowe, a zintegrowany z edytorem toolkit w czasie rzeczywistym oceni, czy powstający opis produktowy ma odpowiednią strukturę, słowa kluczowe oraz linki.
Edytor treści Surfer SEO z metryką jakości Content Score. Źródło: Surferseo.com
8. Semstorm – narzędzie SEO do analizy słów kluczowych i planowania treści
Jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu lokalnym, badaniu fraz, content marketingu i monitorowaniu pozycji – Semstorm może być bardzo dobrym wyborem. To, co Semstorm oferuje, w dużej części pokrywa się z możliwościami Senuto, jednak na uwagę zasługuje tu większa baza danych, aktualizowana z myślą odkrywania wartościowych słów kluczowych bądź trendów rynkowych. Semstorm jest łatwy w obsłudze i rozwijany w Polsce. Dostarcza więc wiarygodnych danych o rodzimym e-commerce. Sprawdza się też jako narzędzie do audytu SEO mniejszego sklepu internetowego pod kątem optymalizacji kodu, wersji mobilnych oraz treści.
Narzędzia do audytu SEO w Semstorm. Źródło: Semstorm.com
Przeczytaj też: Pozycjonowanie sklepu internetowego WooCommerce – to musisz wiedzieć
9. PageSpeed Insights i GTmetrix – narzędzia SEO do analizy prędkości i Core Web Vitals
Obydwa rozwiązania umożliwiają analizę wydajności i stabilności sklepu internetowego, pozostających ważnymi czynnikami rankingowymi Google’a. PageSpeed Insights jest darmowym narzędziem SEO. GTmetrix wymaga niewielkiej opłaty (licencja Lite to wydatek 4,99 USD/mc), ale testuje szybkości z różnych lokalizacji i dostarcza bardziej szczegółowych danych. Z pomocą tych rozwiązań sprawdzisz m.in. czas ładowania kluczowych elementów sklepu internetowego, wykryjesz problemy z serwerem, JavaScriptem, CSS bądź zdjęciami oraz uzyskasz wskazówki optymalizacyjne związane z Core Web Vitals.
10. AnswerThePublic – narzędzie SEO do wyszukiwania pytań i potrzeb klientów
Znakomite narzędzia do monitorowania SEO pod kątem trendów. AnswerThePublic analizuje autouzupełnianie Google (Google Suggest) i wyciąga z niego pytania użytkowników, porównania, frazy długiego ogona (long-tail) oraz tematy, które dobrze się klikają. Następnie przedstawia to w formie czytelnych map pytań (koła/diagramy), listy fraz lub raportu.
Z AnswerThePublic dowiesz się, o co pytają konsumenci, zanim kupią produkt. Zyskasz więc wsparcie w weryfikowaniu potrzeb klientów, planowaniu tematów na bloga, YouTube bądź TikToka oraz tworzeniu sekcji FAQ sklepu. Zidentyfikujesz też niszowe, ale wartościowe słowa kluczowe.
Narzędzia do monitorowania SEO – podsumowanie
- Google Search Console i Google Analytics 4 to dwa kluczowe, w pełni darmowe narzędzia SEO, które powinny stanowić fundament optymalizacji sklepu internetowego. Razem umożliwiają precyzyjne diagnozowanie problemów, wykrywanie fraz z dobrą konwersją, mierzenie efektywności działań oraz podejmowanie lepszych decyzji biznesowych.
- Do monitorowania sieci i budowania strategii contentowych używaj Semrush, Senuto albo Semstorm. Backlinki najszybciej przeanalizujesz z pomocą Ahrefs, a przy pisaniu treści wspomagaj się edytorem Surfer SEO.
- Najlepszymi narzędziami SEO do audytów technicznych są GTmetrix oraz Screaming Frog SEO Spider. Inwestuj w płatne rozwiązania po sprawdzeniu darmowego PageSpeed Insights, gdy podstawowe optymalizacje zostały już wdrożone.
