H E L L O

Webinar marketing w e-commerce, czyli jak darmowy webinar wspomaga sprzedaż

Wyobraź sobie, że jeden płatny webinar może wygenerować niemal 100 tys. zł przychodu, aczkolwiek nawet darmowe webinary o charakterze edukacyjnym przyciągają potencjalnych klientów sklepu internetowego. Aż 55% webinarów bazuje na przekazywaniu merytoryki*, w którą wplecione są nienachalne polecenia produktów rozwiązujących problemy grupy docelowej. Co warto wiedzieć przed zorganizowaniem pierwszego darmowego lub płatnego webinaru w e-commerce?

Webinar w e-commerce – co to jest?

Webinar w e-commerce to darmowe lub płatne spotkanie w formie wideokonferencji, podczas której prelegent wygłasza wykład dla odbiorców i prezentuje produkty ze sklepu internetowego – najczęściej w kontekście bolączek grupy docelowej. Co do zasady, prelegent jest widoczny dla uczestników, natomiast oni sami nie korzystają z kamer i mikrofonów, które są ograniczone na rzecz czatu, chyba że spotkanie przybiera formę otwartej dyskusji albo warsztatów.

Chociaż webinar jest skierowany do marek cukierniczych, księgarnia mogłaby zaproponować klientom spotkanie skoncentrowane na słodkich przepisach… które można znaleźć w książkach. Źródło: Ula Stępniak

Chociaż webinar jest skierowany do marek cukierniczych, księgarnia mogłaby zaproponować klientom spotkanie skoncentrowane na słodkich przepisach… które można znaleźć w książkach. Źródło: Ula Stępniak

Webinary odbywają się w czasie rzeczywistym, natomiast niektóre sklepy internetowe – często w celu optymalizacji kosztów – sięgają po autowebinary, czyli nagrania odtwarzane na żądanie. Automatyczne webinary przypominają jednoodcinkowe kursy, ponieważ eliminują dynamiczne interakcje między osobami prowadzącymi a uczestnikami. Niestety, zdarza się, że twórcy autowebinarów wprowadzają odbiorców w błąd, ponieważ nie informują ich, że jeśli np. zapiszą się do newslettera sklepu internetowego, otrzymają dostęp wyłącznie do nagrania, a nie spotkania na żywo. Narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji umożliwiają generowanie odpowiedzi na pytania uczestników autowebinaru, aczkolwiek konsumenci, którzy zorientują się, że nie rozmawiają z osobą prowadzącą, mogą się poczuć oszukani.

Czym się różni webinar od innych transmisji na żywo w e-commerce?

Webinar w e-commerce nie jest synonimem transmisji na żywo, podczas której organizatorzy zachwalają produkty, odpowiadają na pytania uczestników live’a oraz zachęcają konsumentów do zakupów. Co do zasady, webinar nie stanowi stricte transmisji sprzedażowej, mimo że wspiera konwersję w sklepie internetowym. Głównym zadaniem webinaru jest pozyskanie nowych klientów poprzez budowanie wizerunku marki jako przyjaznego eksperta, który doradza, inspiruje i rozwiązuje problemy grupy docelowej. O ile osoba prowadząca webinar powinna prezentować produkty w kontekście, np. odnowienia drewnianej komody czy upieczenia ciasta, o tyle nie powinna proponować natychmiastowego zakupu asortymentu. Potencjalni klienci zapisują się na webinary z myślą o zdobyciu wiedzy, a nie słuchaniu nachalnej komunikacji sprzedażowej, która jest dopuszczalna w innych transmisjach na żywo.

Może Cię także zainteresować: Transmisje na żywo: sprzedaż ubrań. Jak robić to z głową?

Jak zorganizować webinar w e-commerce?

Organizacja webinaru dla sklepu internetowego nie wymaga korzystania z płatnych narzędzi – przy założeniu, że zamierzasz wyświetlać stosunkowo prostą prezentację i nie potrzebujesz zaawansowanych funkcji związanych z udostępnianiem ekranu. Wystarczy, że włączysz transmisję na żywo w wybranych mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie, YouTubie czy TikToku. Wybór medium zależy przede wszystkim od obecności Twoich potencjalnych klientów w poszczególnych kanałach komunikacji. Zwróć również uwagę, że jeśli dopiero zamierzasz założyć fanpage na danej platformie, webinar pomoże Ci zdobyć nowych followersów.

Jeżeli zależy Ci na budowaniu pozytywnego, godnego zaufania wizerunku marki, zaproś ekspertów do udziału w webinarze. Specjalni goście nie będą bezpośrednio reklamować Twoich produktów, ale udzielą merytorycznych odpowiedzi odbiorcom pytającym o np. pozytywny wpływ kolagenu na skórę, włosy czy stawy. Rozważ także zaangażowanie osoby dbającej o kwestie techniczne (np. jakość dźwięku) oraz monitorującej komunikaty pojawiające się na czacie. Ponadto warto ułożyć plan webinaru. Dzięki rozpisce unikniesz chaotycznej narracji, która bywa przerywana pytaniami – najlepiej zająć się nimi podczas końcowej sesji Q&A.

Webinar marki sportowej z udziałem eksperta. Źródło: DFBG

Webinar marki sportowej z udziałem eksperta. Źródło: DFBG

Zobacz też: E-commerce B2B – bez tej wiedzy ani rusz

Jak zrobić webinar na Facebooku?

Jeśli chcesz zorganizować webinar na Facebooku, możesz go zaproponować:

  • wszystkim potencjalnym klientom poprzez włączenie transmisji live na fanpage’u,
  • wybranym osobom, które są zapisane do Twojej grupy na Facebooku.

O ile pierwsze rozwiązanie nie gwarantuje, że odbiorcy zostaną Twoimi followersami, o tyle druga opcja sprzyja zwiększeniu liczebności członków grupy i częstszej ekspozycji na Twoją markę. Teoretycznie – uczestnik webinaru może się wypisać z grupy po zakończeniu spotkania, w praktyce – istnieje spora szansa, że zainteresują go dyskusje prowadzone przez inne osoby.

Sklep sportowy może sprzedawać webinary dotyczące wyboru i używania sprzętu sportowego. Co ważne, materiał powinien wykraczać poza darmowe materiały w poradnikach na blogu firmowym. Źródło: Tadeusz Sowiński

Sklep sportowy może sprzedawać webinary dotyczące wyboru i używania sprzętu sportowego. Co ważne, materiał powinien wykraczać poza darmowe materiały w poradnikach na blogu firmowym. Źródło: Tadeusz Sowiński

Jak zrobić webinar na YouTubie?

Co istotne z perspektywy uczestników, webinary na YouTubie nie różnią się (prawie) niczym od standardowych filmów. Dzięki temu rozwiązaniu możesz z łatwością dotrzeć do starszej grupy docelowej, która swobodnie korzysta z YouTube’a, aczkolwiek mogłaby mieć problem z odtworzeniem webinaru za pomocą specjalnego narzędzia do wideokonferencji. Pamiętaj, aby zaplanować transmisję na żywo z wyprzedzeniem. Potencjalni subskrybenci – i klienci – którzy wejdą na Twój kanał, zobaczą datę i godzinę zbliżającego się streamu.

Platforma umożliwia również m.in. włączenie przypomnienia o webinarze, a zakończona transmisja zostaje zapisana i umieszczona w specjalnej zakładce. Co ważne, możesz zadecydować, czy chcesz udostępnić zapisany webinar wszystkim użytkownikom YouTube’a, czy tylko osobom mającym link, który wyślesz np. e-mailem.

Webinar marketing w e-commerce – najważniejsze informacje

  • Webinar w e-commerce polega na zorganizowaniu spotkania online z potencjalnymi klientami sklepu internetowego, którzy chcą poznać rozwiązania swoich problemów – także za pomocą asortymentu danej marki.
  • Chociaż webinar wspiera konwersję, to nie odgrywa roli transmisji sprzedażowej, w której nacisk kładzie się na promowanie produktów i motywowanie konsumentów do zakupów.
  • Sklep internetowy może zorganizować darmowy webinar w mediach społecznościowych – na Facebooku, YouTubie czy Instagramie. Organizator decyduje, czy transmisja zostaje zapisana i udostępniona wszystkim użytkownikom danej platformy.

 

Źródła:

* https://knowledge.clickmeeting.com/uploads/2025/01/soe2025-pl.pdf

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość