H E L L O

Google Analytics w sklepie internetowym – najważniejsze funkcje dla e-commerce

Jeśli chcesz monitorować zachowanie potencjalnych klientów w sklepie internetowym, zacznij od bezpłatnego narzędzia Google’a dla e-commerce, czyli Google Analytics. Dzięki niemu dowiesz się, jak użytkownicy poruszają się w Twoim sklepie online, i zidentyfikujesz obszary, które warto udoskonalić, aby zwiększyć sprzedaż. Zobacz, jak dodać stronę do Google Analytics i jakich informacji dostarczy Ci GA e-commerce.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czym jest Google Analytics,
  • jak krok po kroku dodać stronę do GA,
  • jakie są najważniejsze funkcje Analyticsa w sprzedaży online.

Google Analytics – co to jest?

Google Analytics to bezpłatne narzędzie do analityki stron www, także sklepów internetowych. GA w e-commerce jest podstawowym źródłem informacji o zachowaniach potencjalnych klientów. Raporty prezentują, skąd przychodzą i jakimi ścieżkami podążają użytkownicy e-sklepu, a przy okazji ułatwiają wykrycie słabych punktów, które mogą się przyczyniać do m.in. porzucania koszyków. Dzięki Google Analytics z modułem e-commerce możesz śledzić realizację wskaźników sprzedażowych dla sklepu internetowego, np. liczbę transakcji czy średnią wartość zamówienia w wybranym okresie.

Strona główna Google Analytics na koncie testowym.

Strona główna Google Analytics na koncie testowym. Źródło: Google

Jak dodać stronę do Google Analytics?

Jeżeli chcesz dodać sklep internetowy do Google Analytics, musisz wykonać kilka prostych kroków:

1. Wejdź na Google Analytics i zaloguj się na konto Google.

Strona logowania do Google Analytics.

Strona logowania do Google Analytics. Źródło: Google

2. Kliknij „Rozpocznij pomiary” na ekranie powitalnym.

Ekran powitalny w usłudze Google Analytics.

Ekran powitalny w usłudze Google Analytics. Źródło: Google

3. Utwórz nazwę konta i zdecyduj, czy chcesz udostępniać dane z Google Analytics, aby uzyskiwać m.in. rekomendacje od Google’a.

Tworzenie konta dla sklepu internetowego w Google Analytics.

Tworzenie konta dla sklepu internetowego w Google Analytics. Źródło: Google

4. Określ nazwę usługi, strefę czasową i walutę sklepu internetowego.

Tworzenie usługi w Google Analytics dla e-commerce.

Tworzenie usługi w Google Analytics dla e-commerce. Źródło: Google

5. Wskaż branżę i wielkość firmy.

Podstawowe dane o sklepie internetowym na etapie konfiguracji Google Analytics.

Podstawowe dane o sklepie internetowym na etapie konfiguracji Google Analytics. Źródło: Google

6. Wskaż, które cele biznesowe są dla Ciebie najważniejsze.

Cele biznesowe sklepu internetowego podczas zakładania konta Google Analytics.

Cele biznesowe sklepu internetowego podczas zakładania konta Google Analytics. Źródło: Google

7. Po zaakceptowaniu warunków korzystania z usługi możesz rozpocząć zbieranie danych. Zaznacz źródło (stronę internetową, aplikację na Androida lub iOS-a) i postępuj zgodnie z instrukcją.

Konfiguracja Google Analytics dla sklepu internetowego.

Konfiguracja Google Analytics dla sklepu internetowego. Źródło: Google

8. Google umożliwia połączenie sklepu internetowego z Google Analytics na kilka sposobów: przy pomocy kreatora witryn, platformy CMS (np. WordPress) lub ręcznie. Jeżeli wybierzesz ostatnią opcję, wyświetli Ci się instrukcja dodania kodu śledzącego na stronę.

Instrukcja dodania kodu śledzącego Google Analytics do sklepu internetowego.

Instrukcja dodania kodu śledzącego Google Analytics do sklepu internetowego. Źródło: Google

Jakie są kluczowe funkcje Google Analytics dla sklepu internetowego?

Połączenie strony internetowej z Google Analytics to dopiero pierwszy krok ku pogłębionej analityce zachowań użytkowników. Zanim narzędzie dostarczy Ci informacji o ścieżkach zakupowych konsumentów, musisz skonfigurować zdarzenia, które chcesz śledzić w sklepie internetowym, i poznać najważniejsze funkcje GA e-commerce.

Zdarzenia, kluczowe zdarzenia i konwersje w GA e-commerce

Jeśli oznaczysz akcję podjętą przez użytkownika, np. zakup produktu, jako najważniejszą dla Twojego sklepu internetowego, Google Analytics sklasyfikuje taką czynność jako kluczowe zdarzenie. Co istotne, to rozwiązanie zostało wdrożone wiosną 2024 roku.

Google przekształciło dotychczasowe konwersje w Google Analytics w kluczowe zdarzenia ze względu na rozbieżności w nazewnictwie i danymi między Google Analytics a Google Ads. Modyfikacja sprawiła, że termin „konwersja” odnosi się do tych samych miar w obu systemach, co pozwala na spójne raportowanie danych*. Aktualnie kluczowe zdarzenia w Google Analytics są podstawą do utworzenia konwersji, którą możesz wykorzystać do optymalizacji stawek w kampanii SEM dla sklepu internetowego.

Pojęcie w Google Analytics dla e-commerce

Definicja

Zdarzenie

Akcja wykonana przez użytkownika sklepu internetowego.

Kluczowe zdarzenie (dawna konwersja)

Akcja wykonana przez użytkownika sklepu internetowego oraz oznaczona jako ważna dla firmy. Nie można używać tych danych bezpośrednio do optymalizacji kampanii i określania stawek w Google Ads.

Konwersja

Utworzona na podstawie kluczowego zdarzenia i wykorzystywana do pomiaru efektywności kampanii Google Ads oraz optymalizacji stawek.

Kluczowe zdarzenia i konwersje w Google Analytics:

Poradnik Google Analytics dla e-commerce sugeruje, aby śledzić zdarzenia występujące przed ewentualną transakcją, m.in.:

  • wyświetlanie koszyka,
  • dodawanie produktów do koszyka i usuwanie,
  • użycie kodu rabatowego,
  • rozpoczęcie procesu płatności,
  • uzupełnienie adresu dostawy,
  • podanie danych karty płatniczej,
  • wyświetlanie i klikanie banerów z akcjami promocyjnymi**.
Przykładowe zdarzenia w GA e-commerce.

Przykładowe zdarzenia w GA e-commerce. Źródło: Google

Dzięki analizie zachowania konsumenta, który przygotowuje się do zakupu produktu lub rozmyślił się tuż przed złożeniem zamówienia, możesz się zorientować, co warto poprawić np. w budowie karty produktowej.

Źródła pozyskiwania klientów w sklepie internetowym

Analityka sklepu internetowego powinna obejmować przegląd źródeł pozyskiwania potencjalnych klientów. Dzięki Google Analytics sprawdzisz, jakie działania w sklepie internetowym wykonują osoby, które odkryły Twoją markę wskutek social media marketingu lub pozycjonowania. Wystarczy kliknąć zakładkę „Raporty”, a następnie „Pozyskanie” i „Pozyskiwanie użytkowników”, aby zobaczyć, skąd pochodzą nowi użytkownicy i czy wygenerowali kluczowe zdarzenia.

Źródła pozyskiwania nowych użytkowników na koncie testowym w Google Analytics.

Źródła pozyskiwania nowych użytkowników na koncie testowym w Google Analytics. Źródło: Google

Co oznaczają najpopularniejsze źródła ruchu w sklepie internetowym w Google Analytics?

  • Direct – bezpośrednie odwiedziny sklepu internetowego. W tę kategorię wpisują się osoby, które wpisują adres URL w przeglądarce (np. stronę główną sklepu) lub otwierają link zapisany w zakładkach bądź historii wyszukiwania.
  • Organic search – kliknięcia linków wyświetlanych w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google’a.
  • Referral – bezpośrednie odwiedziny sklepu dzięki linkom umieszczonym na innych stronach internetowych (poza social mediami).
  • Paid search – wejścia z płatnych wyników wyszukiwania, czyli reklam wyświetlanych w ramach systemu Google Ads.
  • Organic social – ruch wygenerowany przez użytkowników mediów społecznościowych (poza reklamami).
  • Organic shopping – kliknięcia bezpłatnych wyników wyświetlane w zakładce „Produkty” w wynikach wyszukiwania Google’a.
Bezpłatne wyniki wyszukiwania w zakładce „Produkty” znajdują się pod reklamami wyświetlanymi w ramach kampanii Google Ads.

Bezpłatne wyniki wyszukiwania w zakładce „Produkty” znajdują się pod reklamami wyświetlanymi w ramach kampanii Google Ads. Źródło: Google

Statystyki dotyczące przychodów w Google Analytics dla e-commerce

Jeden z kluczowych modułów e-commerce w Google Analytics dotyczy przychodów. Jeśli klikniesz zakładkę „Raporty”, wybierzesz „Generowanie przychodu” i „Przegląd”, zobaczysz podstawowe dane o transakcjach w Twoim sklepie internetowym. Widok może obejmować m.in.:

  • przychody z zakupów,
  • całkowitą liczbę kupujących,
  • liczbę osób, które pierwszy raz złożyły zamówienie,
  • średni przychód na użytkownika strony w wybranym okresie,
  • wyświetlenia produktów objętych promocją.

Co istotne, Google Analytics pozwala na filtrowanie przychodów według kodów rabatowych użytych przez klientów, kodów produktowych, nazw produktów czy aktualnych promocji.

Przykładowa konfiguracja widoku z przychodami sklepu internetowego na koncie testowym Google Analytics.

Przykładowa konfiguracja widoku z przychodami sklepu internetowego na koncie testowym Google Analytics. Źródło: Google

Google Analytics w e-commerce – podsumowanie

  • Google Analytics to bezpłatne narzędzie analityczne, które dostarcza szczegółowych informacji o ścieżkach zakupowych konsumentów. Analiza tych danych wpływa na funkcjonowanie biznesu, dlatego warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji e-commerce we wdrożeniu Google Analytics w sklepie internetowym.
  • GA e-commerce umożliwia m.in. śledzenie postępów w realizacji wskaźników sprzedażowych, ocenę skuteczności social media marketingu lub pozycjonowania sklepu internetowego oraz monitorowanie zachowania potencjalnych klientów w witrynie.
  • Efektywna analityka sklepu internetowego bazuje na kluczowych zdarzeniach charakterystycznych dla e-commerce, czyli akcjach związanych z przeglądaniem asortymentu, dodawaniem produktów do koszyka i procesem składania zamówienia. Google Analytics pozwala zidentyfikować obszary w e-sklepie, które należy ulepszyć, aby zwiększyć konwersję.

 

Źródła:

* https://support.google.com/analytics/answer/13965727?visit_id=638493822796074309-1635702688

** https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość