Jeśli chcesz monitorować zachowanie potencjalnych klientów w sklepie internetowym, zacznij od bezpłatnego narzędzia Google’a dla e-commerce, czyli Google Analytics. Dzięki niemu dowiesz się, jak użytkownicy poruszają się w Twoim sklepie online, i zidentyfikujesz obszary, które warto udoskonalić, aby zwiększyć sprzedaż. Zobacz, jak dodać stronę do Google Analytics i jakich informacji dostarczy Ci GA e-commerce.
Z tego wpisu dowiesz się:
- czym jest Google Analytics,
- jak krok po kroku dodać stronę do GA,
- jakie są najważniejsze funkcje Analyticsa w sprzedaży online.
Google Analytics – co to jest?
Google Analytics to bezpłatne narzędzie do analityki stron www, także sklepów internetowych. GA w e-commerce jest podstawowym źródłem informacji o zachowaniach potencjalnych klientów. Raporty prezentują, skąd przychodzą i jakimi ścieżkami podążają użytkownicy e-sklepu, a przy okazji ułatwiają wykrycie słabych punktów, które mogą się przyczyniać do m.in. porzucania koszyków. Dzięki Google Analytics z modułem e-commerce możesz śledzić realizację wskaźników sprzedażowych dla sklepu internetowego, np. liczbę transakcji czy średnią wartość zamówienia w wybranym okresie.
Jak dodać stronę do Google Analytics?
Jeżeli chcesz dodać sklep internetowy do Google Analytics, musisz wykonać kilka prostych kroków:
1. Wejdź na Google Analytics i zaloguj się na konto Google.
Jakie są kluczowe funkcje Google Analytics dla sklepu internetowego?
Połączenie strony internetowej z Google Analytics to dopiero pierwszy krok ku pogłębionej analityce zachowań użytkowników. Zanim narzędzie dostarczy Ci informacji o ścieżkach zakupowych konsumentów, musisz skonfigurować zdarzenia, które chcesz śledzić w sklepie internetowym, i poznać najważniejsze funkcje GA e-commerce.
Zdarzenia, kluczowe zdarzenia i konwersje w GA e-commerce
Jeśli oznaczysz akcję podjętą przez użytkownika, np. zakup produktu, jako najważniejszą dla Twojego sklepu internetowego, Google Analytics sklasyfikuje taką czynność jako kluczowe zdarzenie. Co istotne, to rozwiązanie zostało wdrożone wiosną 2024 roku.
Google przekształciło dotychczasowe konwersje w Google Analytics w kluczowe zdarzenia ze względu na rozbieżności w nazewnictwie i danymi między Google Analytics a Google Ads. Modyfikacja sprawiła, że termin „konwersja” odnosi się do tych samych miar w obu systemach, co pozwala na spójne raportowanie danych*. Aktualnie kluczowe zdarzenia w Google Analytics są podstawą do utworzenia konwersji, którą możesz wykorzystać do optymalizacji stawek w kampanii SEM dla sklepu internetowego.
Pojęcie w Google Analytics dla e-commerce |
Definicja |
Zdarzenie |
Akcja wykonana przez użytkownika sklepu internetowego. |
Kluczowe zdarzenie (dawna konwersja) |
Akcja wykonana przez użytkownika sklepu internetowego oraz oznaczona jako ważna dla firmy. Nie można używać tych danych bezpośrednio do optymalizacji kampanii i określania stawek w Google Ads. |
Konwersja |
Utworzona na podstawie kluczowego zdarzenia i wykorzystywana do pomiaru efektywności kampanii Google Ads oraz optymalizacji stawek. |
- wyświetlanie koszyka,
- dodawanie produktów do koszyka i usuwanie,
- użycie kodu rabatowego,
- rozpoczęcie procesu płatności,
- uzupełnienie adresu dostawy,
- podanie danych karty płatniczej,
- wyświetlanie i klikanie banerów z akcjami promocyjnymi**.
Dzięki analizie zachowania konsumenta, który przygotowuje się do zakupu produktu lub rozmyślił się tuż przed złożeniem zamówienia, możesz się zorientować, co warto poprawić np. w budowie karty produktowej.
Źródła pozyskiwania klientów w sklepie internetowym
Analityka sklepu internetowego powinna obejmować przegląd źródeł pozyskiwania potencjalnych klientów. Dzięki Google Analytics sprawdzisz, jakie działania w sklepie internetowym wykonują osoby, które odkryły Twoją markę wskutek social media marketingu lub pozycjonowania. Wystarczy kliknąć zakładkę „Raporty”, a następnie „Pozyskanie” i „Pozyskiwanie użytkowników”, aby zobaczyć, skąd pochodzą nowi użytkownicy i czy wygenerowali kluczowe zdarzenia.
Co oznaczają najpopularniejsze źródła ruchu w sklepie internetowym w Google Analytics?
- Direct – bezpośrednie odwiedziny sklepu internetowego. W tę kategorię wpisują się osoby, które wpisują adres URL w przeglądarce (np. stronę główną sklepu) lub otwierają link zapisany w zakładkach bądź historii wyszukiwania.
- Organic search – kliknięcia linków wyświetlanych w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google’a.
- Referral – bezpośrednie odwiedziny sklepu dzięki linkom umieszczonym na innych stronach internetowych (poza social mediami).
- Paid search – wejścia z płatnych wyników wyszukiwania, czyli reklam wyświetlanych w ramach systemu Google Ads.
- Organic social – ruch wygenerowany przez użytkowników mediów społecznościowych (poza reklamami).
- Organic shopping – kliknięcia bezpłatnych wyników wyświetlane w zakładce „Produkty” w wynikach wyszukiwania Google’a.
Statystyki dotyczące przychodów w Google Analytics dla e-commerce
Jeden z kluczowych modułów e-commerce w Google Analytics dotyczy przychodów. Jeśli klikniesz zakładkę „Raporty”, wybierzesz „Generowanie przychodu” i „Przegląd”, zobaczysz podstawowe dane o transakcjach w Twoim sklepie internetowym. Widok może obejmować m.in.:
- przychody z zakupów,
- całkowitą liczbę kupujących,
- liczbę osób, które pierwszy raz złożyły zamówienie,
- średni przychód na użytkownika strony w wybranym okresie,
- wyświetlenia produktów objętych promocją.
Co istotne, Google Analytics pozwala na filtrowanie przychodów według kodów rabatowych użytych przez klientów, kodów produktowych, nazw produktów czy aktualnych promocji.
Google Analytics w e-commerce – podsumowanie
- Google Analytics to bezpłatne narzędzie analityczne, które dostarcza szczegółowych informacji o ścieżkach zakupowych konsumentów. Analiza tych danych wpływa na funkcjonowanie biznesu, dlatego warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji e-commerce we wdrożeniu Google Analytics w sklepie internetowym.
- GA e-commerce umożliwia m.in. śledzenie postępów w realizacji wskaźników sprzedażowych, ocenę skuteczności social media marketingu lub pozycjonowania sklepu internetowego oraz monitorowanie zachowania potencjalnych klientów w witrynie.
- Efektywna analityka sklepu internetowego bazuje na kluczowych zdarzeniach charakterystycznych dla e-commerce, czyli akcjach związanych z przeglądaniem asortymentu, dodawaniem produktów do koszyka i procesem składania zamówienia. Google Analytics pozwala zidentyfikować obszary w e-sklepie, które należy ulepszyć, aby zwiększyć konwersję.
Źródła:
* https://support.google.com/analytics/answer/13965727?visit_id=638493822796074309-1635702688
** https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce