H E L L O

Google Search Console w sklepie internetowym – najważniejsze elementy dla e-commerce

Pozycjonowanie sklepów internetowych bazuje m.in. na analizie danych z bezpłatnych narzędzi e-commerce udostępnianych przez Google’a. Jedno z nich to Google Search Console (GSC), które ułatwia optymalizację treści, rozwijanie linkowania wewnętrznego i eliminację błędów technicznych w e-sklepach. Przeczytaj poradnik o Google Search Console, aby sprawdzić, jak założyć GSC dla sklepu online i wykorzystać dane z GSC w strategii SEO.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czym jest Google Search Console,
  • jak założyć GSC dla sklepu online,
  • jak narzędzie to pomoże Ci w e-sklepie,
  • czy w GSC sprawdzisz dane konkurencji i dane na żywo.

Google Search Console – co to jest?

Google Search Console (GSC) to jedno z bezpłatnych narzędzi Google’a dla e-commerce, które służy do analityki sklepu internetowego pod kątem obecności i skuteczności witryny w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. W Google Search Console sprawdzisz m.in.:

  • zapytania wpisywane w wyszukiwarkę przez osoby, które wyświetlają Twój sklep internetowy, kiedy szukają informacji w Google’u (nawet jeśli nie klikają linków),
  • współczynnik CTR (Click Through Rate), czyli stosunek wyświetleń adresów URL w wynikach wyszukiwania Google’a do kliknięć linków przez użytkowników wyszukiwarki,
  • status poszczególnych adresów URL e-sklepu, np. nowych kart produktowych, pod kątem dodania do indeksu Google’a, czyli bazy stron internetowych ukazujących się w wyszukiwarce,
  • poprawność implementacji danych strukturalnych używanych do prezentowania fragmentów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania Google’a, np. dostępności i oceny produktu w e-sklepie.

Jeśli używasz Google Analytics w e-commerce, możesz zintegrować GA z GCS, aby przeglądać dane dotyczące słów kluczowych w jednym panelu.

Liczba kliknięć i wyświetleń adresów URL danej witryny na wykresie w Google Search Console.

Liczba kliknięć i wyświetleń adresów URL danej witryny na wykresie w Google Search Console. Źródło: Google Search Central

Jak założyć Google Search Console dla sklepu internetowego?

Jeżeli chcesz połączyć sklep internetowy z Google Search Console, wejdź na https://search.google.com/search-console/about i kliknij „Rozpocznij”.

Pierwszy krok w zakładaniu Google Search Console dla sklepu internetowego.

Pierwszy krok w zakładaniu Google Search Console dla sklepu internetowego. Źródło: Google

Zaloguj się do GSC za pomocą konta Google. Wpisz adres e-mail lub numer telefonu.

Logowanie do Google Search Console.

Logowanie do Google Search Console. Źródło: Google

Określ typ usługi. „Domena” oznacza, że Google Search Console będzie zbierać dane dla wszystkich adresów URL związanych z daną domeną (np. https://xyz.pl), subdomenami (np. https://abc.xyz.pl) oraz różnymi protokołami (np. https://xyz.pl, http://xyz.pl). Jeśli wybierzesz „Prefiks adresu URL”, GSC obejmie wyłącznie strony związane z danym adresem – bez subdomen oraz innych protokołów.

Wybór typu usługi w Google Search Console.

Wybór typu usługi w Google Search Console. Źródło: Google

Jeżeli wiesz, że zróżnicowana struktura adresów URL Twojego sklepu internetowego wymaga ulepszenia, wybierz wariant „Domena”, który ułatwi Ci wyselekcjonowanie błędów i śledzenie efektów wdrażanych zmian. Jedyny dostępny sposób weryfikacji własności domeny w tym rozwiązaniu to rekord DNS.

Weryfikacja Google Search Console za pomocą rekordu DNS.

Weryfikacja Google Search Console za pomocą rekordu DNS. Źródło: Google

Google Search Console – do czego służy w sklepie internetowym?

W Google Search Console dla e-commerce znajdziesz dane dotyczące m.in.:

  • zachowania użytkowników wyszukiwarki – poznasz frazy kluczowe, których używają osoby wyświetlające Twój sklep internetowy w wynikach wyszukiwania,
  • indeksowania adresów URL – sprawdzisz, czy nowe adresy URL zostały zeskanowane przez roboty Google’a i dodane do indeksu, aby mogły się ukazywać w wyszukiwarce,
  • map sklepu internetowego – zobaczysz listę adresów URL uwzględnionych w poszczególnych mapach strony i ewentualne błędy uniemożliwiające zindeksowanie,
  • wyglądu i działania strony – zweryfikujesz, czy Twój sklep internetowy jest zoptymalizowany pod kątem podstawowych wskaźników internetowych, które oceniają interaktywność, stabilność elementów wizualnych i szybkość ładowania się stron,
  • ręcznych działań – dowiesz się, czy weryfikator Google’a nałożył na Twój e-sklep karę za nieprzestrzeganie wskazówek dla webmasterów,
  • linkowania – przeanalizujesz liczbę i źródło linków zewnętrznych oraz wewnętrznych prowadzących do poszczególnych adresów URL w obrębie sklepu online.

Skuteczność sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania w Google Search Console

Moduł „Skuteczność” z „Wynikami wyszukiwania” to jedna z najważniejszych funkcji Google Search Console dla e-commerce. Domyślny wygląd panelu przedstawia informacje o kliknięciach i wyświetleniach linków prowadzących do Twojego sklepu internetowego z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google’a w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Ponadto możesz weryfikować wskaźnik CTR (Click Through Rate), czyli stosunek wyświetleń stron w wynikach wyszukiwania do kliknięć, oraz średnią pozycję poszczególnych adresów URL na wybrane zapytania.

Domyślny wygląd panelu „Skuteczność” w Google Search Console.

Domyślny wygląd panelu „Skuteczność” w Google Search Console. Źródło: Google Search Central

Filtry umożliwiają selekcję danych ze względu na:

  • typ wyszukiwania – sieć, grafikę, wideo i wiadomości,
  • zakres dat – predefiniowany lub niestandardowy okres,
  • zapytania – słowa kluczowe wpisywane przez potencjalnych klientów sklepu internetowego w wyszukiwarkę,
  • strony – adresy URL zawierające pewne elementy lub pozbawione wybranych informacji (np. nazwy kategorii),
  • kraj – lokalizację użytkowników wyszukiwarki,
  • urządzenia użytkowników wyszukiwarki – komputery, urządzenia mobilne, tablety.

Mimo że dane z Google Search Console pokazują, że Twój sklep internetowy odwiedziło np. kilkaset osób w wybranym dniu, rzeczywista liczba użytkowników może być większa. Dlaczego? Dane są próbkowane. To oznacza, że nie odzwierciedlają ruchu w Twojej witrynie w 100%. Niemniej ilość informacji zbierana przez GSC jest na tyle obszerna, że pozwala na skuteczną optymalizację sklepu pod kątem SEO.

Zgłaszanie nowych adresów URL do indeksacji

Kiedy uzupełniasz drzewko kategorii, dodajesz produkt lub publikujesz poradnik na blogu sklepu internetowego, powstaje nowy adres URL. Roboty Google’a muszą go zeskanować i zindeksować, aby wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. Indeksowanie trwa od zaledwie kilku godzin do nawet kilku tygodni w zależności od witryny. W Google Search Console znajdziesz funkcję „Sprawdzenie adresu URL”, która może przyspieszyć ten proces.

Sprawdzenie adresu URL sklepu internetowego w indeksie Google.

Sprawdzenie adresu URL sklepu internetowego w indeksie Google. Źródło: Google

Wystarczy jedno kliknięcie, aby zgłosić adres URL do zindeksowania.

Potwierdzenie zgłoszenia adresu URL sklepu internetowego do zindeksowania w Google Search Console.

Potwierdzenie zgłoszenia adresu URL sklepu internetowego do zindeksowania w Google Search Console. Źródło: Google

Tę opcję możesz wykorzystywać również do ponownego zindeksowania zmodyfikowanych stron, np. kart produktowych z odświeżonymi opisami. Co więcej, sekcja „Strony” w module „Indeksowanie” umożliwia weryfikację przyczyn braku indeksacji.

Przyczyny braku indeksacji stron w Google Search Console.

Przyczyny braku indeksacji stron w Google Search Console. Źródło: Google

Czy w Google Search Console sprawdzisz dane konkurencji?

Google Search Console nie pozwala na sprawdzenie danych konkurencji. Narzędzia Google’a umożliwiają analizę sklepów internetowych wyłącznie osobom, które:

  • przejdą proces weryfikacji w celu udowodnienia, że zarządzają daną witryną,
  • otrzymają dostęp od właściciela e-sklepu, który wyśle zaproszenie drogą e-mailową poprzez Google Search Console.
Funkcja dodawania użytkowników do Google Search Console dla sklepu internetowego.

Funkcja dodawania użytkowników do Google Search Console dla sklepu internetowego. Źródło: Google

Jeśli chcesz sprawdzić dane konkurencji w e-commerce, skorzystaj z zewnętrznych narzędzi SEO, np. Ahrefs, Semrush, SEMSTORM czy Senuto, które prezentują, na jakie słowa kluczowe pozycjonują się inne sklepy internetowe.

Analiza widoczności sklepu internetowego w narzędziu SEO.

Analiza widoczności sklepu internetowego w narzędziu SEO. Źródło: Senuto

Co istotne, te narzędzia nie pokazują rzeczywistych odwiedzin e-sklepów przez klientów, tylko szacują ruch organiczny na podstawie wolumenu słów kluczowych i pozycji adresów URL w wynikach wyszukiwania Google’a. Analiza sklepów internetowych pod kątem SEO pozwoli Ci określić mocne i słabe punkty konkurencji oraz udoskonalić Twoją strategię content marketingu dla e-commerce.

Czy Google Search Console pokazuje dane na żywo?

GSC nie umożliwia podglądu danych na żywo dla e-commerce. W Google Search Console znajdziesz funkcję filtrowania danych dla wybranego okresu. Jeżeli wybierzesz najnowszą datę, narzędzie wyświetli Ci dane z poprzedniego dnia z adnotacją „Częściowy punkt danych (aktualne dane) – nie pokrywa całej daty” na wykresie. W przypadku informacji sprzed 2-4 dni GSC pokazuje „Aktualne dane – zazwyczaj w ciągu kilku dni są zastępowane danymi ostatecznymi”. To oznacza, że Google Search Console prezentuje finalne dane o odwiedzinach sklepu internetowego sprzed 5 dni.

Funkcja filtrowania i porównywania danych według dat w Google Search Console.

Funkcja filtrowania i porównywania danych według dat w Google Search Console. Źródło: Google

Jeśli chcesz zobaczyć, czy potencjalni klienci przeglądali Twój sklep internetowy w ciągu ostatnich 30 minut, zerknij do raportu o czasie rzeczywistym w Google Analytics. Ten moduł wyświetla wykres, na którym każdy słupek odzwierciedla liczbę użytkowników e-sklepu na 1 minutę. Dzięki tej funkcji możesz zweryfikować, czy posty udostępniane w ramach strategii social media marketingu skutecznie zachęcają użytkowników mediów społecznościowych do odwiedzin Twojego sklepu.

Raport o czasie rzeczywistym w Google Analytics na koncie testowym.

Raport o czasie rzeczywistym w Google Analytics na koncie testowym. Źródło: Google

Google Search Console w e-commerce – podsumowanie

  • Google Search Console to bezpłatne narzędzie do analityki stron internetowych pod kątem ich obecności i efektywności w wynikach wyszukiwania Google’a.
  • Dzięki GSC dowiesz się, jakich fraz kluczowych używają osoby, które wyświetlają Twój sklep internetowy w wynikach wyszukiwania. Analiza danych z GSC podpowie Ci, co zrobić, aby zwiększyć liczbę odwiedzin w sklepie.
  • W Google Search Console znajdziesz funkcje wspierające optymalizację techniczną sklepu internetowego pod kątem SEO, np. linkowanie wewnętrzne, przyspieszenie ładowania czy wdrożenie danych strukturalnych.
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość