H E L L O

Ile kosztuje sklep internetowy? Czy można go założyć za darmo?

Domena, hosting, platforma e-commerce, marketing – to zaledwie kilka z wielu kwestii, o które trzeba zadbać, zakładając sklep internetowy. Jakiego budżetu potrzebujesz do uruchomienia sklepu online i przeprowadzenia pierwszych transakcji? Które zadania można zrealizować na własną rękę, a które prace warto zlecić specjalistom? Sprawdź, ile kosztuje założenie i utrzymanie sklepu internetowego w różnych wariantach.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • ile kosztuje strona sklepu online,
  • ile kosztuje prowadzenie serwisu e-commerce,
  • ile kosztuje utrzymanie e-sklepu pod kątem podatków,
  • ile kosztuje marketing dla e-commerce.
  • czy można założyć sklep internetowy za darmo.

Ile kosztuje strona internetowa ze sklepem?

Minimalny koszt założenia sklepu internetowego wynosi kilkaset złotych, maksymalny – nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, szczególnie jeśli nad uruchomieniem dużego sklepu online pracują freelancerzy lub agencja marketingowa. Główne wydatki dotyczą strony technicznej (np. zbudowania strony, przygotowania dokumentów) i marketingowej (np. zaprojektowania brandingu, ułożenia strategii pozyskiwania klientów).

Ile kosztuje postawienie sklepu internetowego? Ceny domen i hostingów

Koszt zarejestrowania domeny, na której postawisz sklep internetowy, zależy od:

  • nazwy – jeśli domena zawiera popularne słowo kluczowe wyszukiwane przez użytkowników Google’a, kosztuje nawet kilkaset złotych,
  • rozszerzenia – końcówka domeny, np. „.com.pl”, „.edu.pl”, „.co.uk”, „.fr”, „.szczecin.pl”, odzwierciedla profil strony internetowej i kraj,
  • dodatkowych usług – możesz kupić domenę, hosting i platformę e-commerce u jednego dostawcy.
Przykładowy koszt zarejestrowania domeny dla sklepu internetowego z meblami.

Przykładowy koszt zarejestrowania domeny dla sklepu internetowego z meblami. Źródło: Home

Minimalny koszt zarejestrowania domeny i jej utrzymania przez pierwszy rok to kilka złotych. Pakiet zawierający domenę i hosting dla sklepu internetowego kosztuje nawet mniej niż 100 zł netto dla nowych klientów. Stawki zwykle rosną w kolejnych latach, więc zwróć uwagę, czy dostawca informuje o koszcie odnowienia.

Koszt hostingu dla sklepu internetowego postawionego na WooCommerce.

Koszt hostingu dla sklepu internetowego postawionego na WooCommerce. Źródło: CyberFolks

Ile kosztuje zrobienie strony internetowej sklepu?

Platformy e-commerce, na których stawia się sklepy internetowe, są dostępne w modelu open source (bezpłatnym) i SaaS (płatnym).

Pierwsze rozwiązanie polega na zainstalowaniu darmowego oprogramowania w systemie zarządzania treścią, np. wtyczki WooCommerce w WordPressie. Platforma open source pozwala na swobodne modyfikowanie kodu źródłowego. Niestety, jeśli nie masz dużej wiedzy programistycznej, prawdopodobnie będziesz potrzebować wsparcia specjalisty (100-200 zł netto za 1 godzinę pracy) lub gotowych rozwiązań (od kilku do kilkudziesięciu dolarów za aktywację dodatku na 1 rok).

Wolisz uzyskać dostęp do intuicyjnego kreatora, w którym metodą drag & drop („przeciągnij i upuść”) zaprojektujesz sklep internetowy? Wybierz platformę e-commerce SaaS (Software as a Service) w abonamencie. Ceny zaczynają się od kilkunastu złotych za miesiąc. Co więcej, pakiet obejmuje różnorodne integracje (np. z marketplace’ami, bramkami płatności, systemami kurierskimi) i wsparcie techniczne.

Koszt założenia sklepu internetowego na platformie e-commerce SaaS.

Koszt założenia sklepu internetowego na platformie e-commerce SaaS. Źródło: Sky-Shop

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego, który spełnia wymogi prawne?

Koszt zrobienia sklepu internetowego powinien uwzględniać wydatek na dokumentację wynikającą z przepisów, m.in. regulamin. Przedsiębiorcy, którzy nie przestrzegają prawa, narażają się na kary finansowe. Z tego względu warto zainwestować w gotowy pakiet dokumentów dla sklepu internetowego lub konsultację z prawnikiem. Jeżeli kupisz uniwersalny komplet dokumentów za kilkaset złotych od kancelarii, zyskasz pewność, że są zgodne z obowiązującym prawem, a wskazówki ułatwią Ci poprawne wypełnienie wzorów. Jednorazowa współpraca indywidualna, która obejmuje konsultację, przygotowanie dokumentów i zaleceń wdrożeniowych, kosztuje nawet kilka tysięcy złotych.

Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego?

Utrzymanie sklepu internetowego kosztuje minimum kilkaset złotych miesięcznie. Niektórzy przedsiębiorcy samodzielnie zajmują się marketingiem, obsługą klientów czy optymalizacją strony pod kątem technicznym, aby zminimalizować wydatki. Niestety w takim przypadku płacą własnym czasem, którego zaczyna im brakować na strategiczne podejście do biznesu. Pamiętaj, że koszty współpracy ze specjalistami zwracają się wielokrotnie. Pierwsze efekty sprzedażowe możesz zobaczyć nawet w ciągu kilkunastu godzin od uruchomienia kampanii reklamowej.

Ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego pod kątem obsługi klientów?

Im większa popularność sklepu internetowego, tym więcej czasu potrzebujesz, aby obsługiwać klientów, którzy oczekują pomocy w wyborze produktu, złożeniu zamówienia czy wymianie towaru. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w wymiarze od kilku do kilkunastu godzin w ciągu tygodnia, przeprowadź rekrutację i zaangażuj osobę, z którą rozliczysz się na podstawie umowy-zlecenia. Pamiętaj, aby przestrzegać minimalnej stawki godzinowej obowiązującej w danym roku. Aktualną stawkę sprawdzisz na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego z różnymi systemami płatności?

Wybór dostawcy bramki płatniczej wpływa na koszt uruchomienia i prowadzenia sklepu internetowego. Wydatki związane z systemami płatności obejmują:

  • opłaty startowe – za zweryfikowanie przedsiębiorcy, założenie i aktywację konta w systemie dostawcy,
  • opłatę abonamentową – za utrzymanie aktywnej bramki płatniczej (nawet w przypadku braku transakcji w sklepie internetowym),
  • opłaty za transakcje – wyrażone kwotowo i procentowo lub ustalane indywidualnie,
  • dodatkowe opłaty – w tym za zwroty produktów w sklepie internetowym i wypłaty środków przez przedsiębiorcę.
Prowizje pobierane przez operatora płatności.

Prowizje pobierane przez operatora płatności. Źródło: Przelewy24

Ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego pod kątem podatków?

Wysokość podatków i składek ZUS, które opłaca przedsiębiorca utrzymujący sklep internetowy, są zależne od formy działalności gospodarczej, formy opodatkowania i uzyskiwanych przychodów. Doradca podatkowy przeanalizuje Twoje plany i przedstawi Ci optymalne rozwiązanie. Jeżeli zamierzasz sprzedawać własne produkty (np. rękodzieło) i chcesz zweryfikować, czy oferta wpisuje się w potrzeby konsumentów, uruchom sklep internetowy bez zakładania firmy. Rozliczysz się na podstawie nierejestrowanej działalności gospodarczej. Przepisy zobowiązują Cię do zarejestrowania firmy dopiero po przekroczeniu miesięcznego limitu przychodów.

Jeżeli nie planujesz wspólników, możesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą, która jest najpopularniejszą formą prowadzenia firmy w Polsce. Dzięki kalkulatorom online oszacujesz, ile zarobisz „na rękę”. W kosztach prowadzenia działalności możesz uwzględnić wydatki na m.in. utrzymanie strony internetowej, kampanie marketingowe czy akcesoria do pakowania zamówień klientów, ponieważ są niezbędne do osiągania przychodu.

Dane niezbędne do oszacowania zysków z jednoosobowej działalności gospodarczej.

Dane niezbędne do oszacowania zysków z jednoosobowej działalności gospodarczej. Źródło: Ladnepodatki.pl

Szacunkowe podatki, składki i średni miesięczny zysk dla osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą.

Szacunkowe podatki, składki i średni miesięczny zysk dla osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą. Źródło: Ladnepodatki.pl

Ile kosztuje marketing dla sklepu internetowego?

Koszt utrzymania sklepu internetowego zależy od działań przyciągających konsumentów z różnych etapów lejka sprzedażowego. Klienci mogą odwiedzić Twój sklep internetowy, kiedy wyświetli im się w wynikach wyszukiwania Google’a wskutek pozycjonowania lub kampanii SEM.

Pozycjonowanie to proces długofalowy, który wymaga inwestowania co najmniej kilkuset złotych miesięcznie w treści wewnętrzne (publikowane na Twojej stronie) i zewnętrzne (publikowane na innych stronach) z linkami wiodącymi do Twojego sklepu. Jeżeli włączysz reklamy w systemie Google Ads, które wyświetlają się nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania w Google’u, poniesiesz opłatę za każde kliknięcie linków sponsorowanych. Koszt kliknięcia sięga od kilkunastu groszy do nawet kilkudziesięciu złotych w zależności od branży i zapytania użytkownika wyszukiwarki.

Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego w social mediach?

O ile założenie fanpage’a i publikowanie postów jest darmowe, o tyle działania organiczne (bezpłatne) nie pozwolą Ci na szybkie pozyskanie setek klientów. Branża handlowa wygenerowała aż 20% wydatków na reklamę online w Polsce w I kwartale 2024 roku. Szacunkowy całkowity budżet reklamowy sięgnął prawie 2 mld zł*. Prowadzenie fanpage’a na Facebooku czy Instagramie kosztuje co najmniej 1500 zł netto za miesiąc. Tę kwotę należy uzupełnić o m.in. wydatki na kampanię PPC oraz nagrywanie materiałów do wykorzystania w relacjach i rolkach.

Jeśli chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów za pomocą social media marketingu, musisz wziąć pod uwagę nie tylko obecność grupy docelowej w wybranym kanale, ale także działania konkurencji i potencjał danego medium. TikTok wyróżnia się niższymi kosztami reklam w porównaniu z Instagramem czy Facebookiem, umożliwia szybsze pozyskanie nowych odbiorców i sprzyja generowaniu viralowych filmów**. Współpraca barterowa z influencerami, szczególnie mającymi małe, lecz zaangażowane społeczności, pozwoli Ci wypromować sklep internetowy przy ograniczonym budżecie. Orientacyjne koszty publikacji sponsorowanych u influencerów sprawdzisz na specjalnych platformach.

Profil influencera z kosztem materiałów sponsorowanych. Zakres współpracy ustala się indywidualnie.

Profil influencera z kosztem materiałów sponsorowanych. Zakres współpracy ustala się indywidualnie. Źródło: REACHaBLOGGER

Jak założyć sklep internetowy za darmo? Czy to możliwe?

Założenie sklepu internetowego całkowicie za darmo nie jest możliwe. Pierwszy koszt, który musisz ponieść, obejmuje zakup domeny i hostingu. Dzięki promocyjnym ofertom dla nowych klientów zarejestrujesz domenę i wykupisz hosting na pierwszy rok nawet za mniej niż 100 zł netto. Samodzielna instalacja CMS (Content Management System), czyli systemu zarządzania treścią, jest darmowa. Intuicyjny WordPress można zintegrować z bezpłatną platformą e-commerce open source, np. WooCommerce, która pozwoli Ci na zbudowanie m.in. konwertujących kart produktowych.

Minimalny budżet na założenie sklepu internetowego powinien obejmować także przygotowanie dokumentów przez prawnika, m.in. regulaminu i polityki prywatności. Darmowe wzory online mogą zawierać nieaktualne postanowienia i luki. Jeśli wolisz uniknąć kosztów konsultacji i przygotowania wzorów przez kancelarię na indywidualne zamówienie, możesz kupić gotowy pakiet dokumentów za 500-800 zł netto. Wyjaśnienia trudnych terminów i wskazówki ułatwią Ci samodzielne wypełnienie formularzy. Dzięki temu rozwiązaniu unikniesz popełnienia błędów i zyskasz pewność, że zapisy są zgodne z bieżącym stanem prawnym.

Następny obowiązkowy wydatek dotyczy systemów płatności. Jednorazowa opłata aktywacyjna wynosi co najmniej kilkadziesiąt złotych netto. W teorii – możesz pominąć ten krok i przeprowadzać transakcje wyłącznie za pomocą przelewów tradycyjnych. W praktyce – konsumenci są przyzwyczajeni do szybkich płatności online, więc ich brak sprzyja porzucaniu koszyków. Co więcej, zintegrowanie bramki płatności z platformą e-commerce może wymagać albo płatnych wtyczek, albo zainwestowania we współpracę z programistą. Stawki za godzinę pracy specjalisty wahają się od 100 zł do 200 zł netto.

Ile kosztuje sklep internetowy? Podsumowanie

  • Koszt założenia sklepu internetowego na własną rękę wynosi co najmniej kilkaset złotych netto. Ta kwota obejmuje wydatki na domenę, hosting, dokumenty prawne i bramkę płatności. W przypadku współpracy z programistą należy doliczyć 100-200 zł netto za 1 godzinę pracy.
  • Jeśli chcesz ograniczyć koszty uruchomienia sklepu internetowego, warto skorzystać z bezpłatnych platform e-commerce open source, które można zintegrować z darmowym systemem zarządzania treścią, np. WordPressem.
  • Koszty utrzymania sklepu internetowego zależą przede wszystkim od wydatków na marketing. Zanim zdecydujesz się na samodzielne działania, oszacuj, ile zajmie Ci nauka podstaw marketingu oraz ile kosztuje godzina Twojej pracy. Pamiętaj, że specjaliści, np. agencja marketingowa wyspecjalizowana w e-commerce, mają wieloletnie doświadczenie, dzięki któremu zapewnią Ci pożądane efekty w krótszym czasie.

 

Źródła:

* https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2024/08/IAB_PwC_AdEx_2024Q1_infografika.png

** https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2024/06/SEMbook-2024_IAB-Polska.pdf

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość