Aż 62% internautów używa mediów społecznościowych. Wśród nich prym wiedzie Facebook, z którego skorzystało ponad 20 milionów osób w Polsce, spędzając w aplikacji 3 godziny dziennie w IV kwartale 2023 roku1. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, czy dopiero myślisz o własnej firmie, sklep na Facebooku pozwoli Ci dotrzeć do nowych klientów. Przeczytaj, jak skutecznie i legalnie sprzedawać produkty na Facebooku.
Z tego wpisu dowiesz się:
- czy warto sprzedawać, wykorzystując Facebooka,
- czy w Polsce można założyć sklep na FB,
- w jaki sposób sprzedawać na tej platformie,
- czy sprzedaż na Facebooku jest legalna,
- z jakimi kosztami wiąże się taka forma sprzedaży.
Czy warto prowadzić sprzedaż na Facebooku?
Jeśli Twoi potencjalni klienci korzystają z Facebooka, który ułatwia im wyszukiwanie informacji związanych z Twoją ofertą, zdecydowanie warto rozpocząć sprzedaż produktów na tej platformie społecznościowej. Posty sponsorowane wyświetliły się potencjalnym klientom firm aż 10,4 miliarda razy w 2022 roku3. Co więcej, przeciętny pełnoletni użytkownik Facebooka klika średnio 18 reklam w ciągu 30 dni4.
Pamiętaj, że system reklamowy Facebook Ads uniemożliwia promowanie niektórych kontrowersyjnych produktów (np. wyrobów nikotynowych i tytoniowych) oraz ogranicza zawartość części materiałów (np. dotyczących diet czy zabiegów kosmetycznych)2. Nie mniej ścisłe restrykcje obejmują tylko wybrane branże. W innych przypadkach należy przestrzegać ogólnych standardów społeczności Facebooka, które wykluczają m.in. publikowanie wypowiedzi bezpośrednio atakujących inne osoby ze względu na chorobę, płeć czy pochodzenie.
Czy można założyć sklep na Facebooku?
Od 10 sierpnia 2023 roku założenie sklepu internetowego na Facebooku i powiązane funkcje nie są dostępne dla przedsiębiorców z siedzibami w większości krajów europejskich, także w Polsce. Aktualnie system określa lokalizację sklepu internetowego na podstawie lokalizacji twórcy konta handlowego. Meta wyłączyła m.in. oznaczanie produktów w postach, relacjach i rolkach na Facebooku, aczkolwiek ta opcja jest wciąż dostępna na Instagramie5.
Jeżeli chcesz prowadzić skuteczną sprzedaż na Facebooku, warto rozważyć:
- strategię opartą na materiałach organicznych (bezpłatnych),
- kampanię PPC (Pay Per Click), czyli generującą koszt za każde kliknięcie reklamy przez użytkownika, bez względu na dalsze zachowanie na stronie internetowej,
- prowadzenie grupy dla potencjalnych klientów,
- udzielanie się w innych grupach o tematyce związanej z asortymentem sklepu,
- współpracę z influencerami.
Przeczytaj też: Social media marketing w e-commerce. Jak promować e-sklep w mediach społecznościowych?
Sprzedaż na Facebooku – działania bezpłatne i płatne
Chociaż założenie sklepu na Facebooku dla przedsiębiorcy z siedzibą w Polsce jest niemożliwe, to istnieją inne sposoby na promocję biznesu na tej platformie. Właściciele sklepów internetowych mogą sprzedawać produkty na Facebooku w ramach kampanii bezpłatnych (organicznych) i płatnych (sponsorowanych).
Jedną z opłacalnych opcji jest kampania PPC oparta na katalogu produktów. Jeżeli reklama w formie karuzeli dotrze do trafnie sprecyzowanej grupy docelowej, czyli konsumentów zainteresowanych Twoją ofertą, zwiększy sprzedaż produktów w sklepie internetowym.
Jak sprzedawać na Facebooku za pomocą reklam z katalogiem produktów?
Promowanie sklepu internetowego na Facebooku wymaga oczywiście założenia fanpage’a oraz konta w Meta Business Suite, które pozwala na zarządzanie aktywnością firmy również w Messengerze i na Instagramie. Kiedy zalogujesz się do Meta Business Suite, kliknij „Wszystkie narzędzia” na pasku po prawej stronie. Następnie przejdź do sekcji „Sprzedaż produktów i usług”. Wybierz „Sprzedaż”.
W kolejnym kroku przejdziesz do konfiguracji katalogu produktów, które zamierzasz reklamować w social mediach. Kliknij „Rozpocznij”.
Wyświetlą Ci się sposoby sprzedaży: utworzenie sklepu na Facebooku lub promowanie katalogu produktów.
Niestety otworzenie sklepu na Facebooku nie jest możliwe dla firmy z siedzibą w Polsce. Meta Business Suite pozwoli Ci na zapoznanie się z podstawami prowadzenia sklepu na Facebooku (np. zasadami pobierania opłat manipulacyjnych od sprzedaży) i określenie platformy e-commerce, z której korzystasz, ale cały proces zostanie zablokowany na etapie wyboru kraju.
Na tym etapie musisz wrócić do drugiej opcji, czyli utworzenia katalogu w celu sprzedaży produktów na Facebooku. Meta Business Suite umożliwia promowanie produktów fizycznych i wirtualnych.
Jeśli nie korzystasz z platformy partnerskiej Facebooka, np. Shopify lub BigCommerce, system poprosi Cię o dodanie produktów do katalogu za pomocą arkusza kalkulacyjnego albo formularza.
Użytkownicy, którzy nie wiedzą, jak poprawnie przygotować plik z produktami do sprzedaży na Facebooku, mogą pobrać szablon z przykładem ułatwiającym uzupełnienie obowiązkowych i opcjonalnych danych.
Manualne dodawanie produktów do katalogu reklam na Facebooku umożliwia wpisanie:
- nazwy produktu,
- cech i zalet produktu,
- linku do sklepu internetowego,
- ceny standardowej i wyprzedażowej,
- kategorii produktu w systemie Meta,
- stanu: nowy, odnowiony, używany (jak nowy), używany (w dobrym stanie) lub używany (w przeciętnym stanie),
- dostępności w sklepie internetowym,
- statusu aktywności, który determinuje wyświetlanie produktu w katalogu,
- marki produktu,
- identyfikatora zawartości (np. SKU).
Pamiętaj, aby aktualizować dostępność produktów wyświetlanych w katalogu promowanym na Facebooku. W przeciwnym razie potencjalny klient nie tylko rozczaruje się brakiem asortymentu, ale także zniechęci się do klikania w kolejne reklamy.
Ponadto sprzedaż na Facebooku wymaga odpowiednich zdjęć produktów. Minimalny rozmiar to 500 × 500 pikseli, natomiast Meta zaleca dostosowanie rozmiaru fotografii do współczynnika proporcji w reklamie karuzelowej.
Współczynnik proporcji |
Minimalny rozmiar zdjęcia w reklamie karuzelowej |
Zalecany rozmiar zdjęcia w reklamie karuzelowej |
1:1 (kwadrat) |
500 × 500 pikseli |
1024 × 1024 pikseli |
4:5 |
600 × 750 pikseli |
1080 × 1350 pikseli |
9:16 |
500 × 888 pikseli |
1080 × 1920 pikseli |
Dzięki katalogowi produktów na Facebooku wyświetlisz potencjalnym klientom reklamy z asortymentem, na którego sprzedaży najbardziej Ci zależy.
Czy sprzedaż na Facebooku jest legalna?
Tak, sprzedaż na Facebooku jest legalna, o ile przedsiębiorca dopilnuje formalności wynikających z przepisów. Regulamin sklepu internetowego i polityka prywatności powinny zawierać zapisy związane z prowadzeniem sprzedaży na platformach społecznościowych oraz plikami cookies wykorzystywanymi w systemach reklamowych.
Czy sklep na Facebooku jest darmowy?
Założenie sklepu na Facebooku w wybranych krajach europejskich6 jest darmowe. Meta pobiera opłatę manipulacyjną od sprzedaży sfinalizowanej w aplikacji. Prowizja wynosi od 2,9% do 3,49% całkowitej wartości transakcji w zależności od metody płatności (karta, PayPal, Shop Pay). Jedynym wyjątkiem są sprzedawcy korzystający z Shopify. W ich przypadku opłaty za przetwarzanie płatności są naliczane bezpośrednio przez Shopify.
Sprzedaż na Facebooku – najważniejsze informacje
- Sprzedaż na Facebooku ułatwia pozyskiwanie nowych klientów sklepu internetowego. Dzięki reklamowaniu katalogu produktów dotrzesz do osób, które interesują się Twoim asortymentem, a nawet są zdecydowane na zakup.
- Prowadzenie sklepu na Facebooku jest możliwe jedynie dla twórców, którzy założyli konta handlowe w Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Norwegii, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
- Skuteczność reklamy karuzelowej, która bazuje na katalogu produktów na Facebooku, zależy nie tylko od treści sprzedażowej i fotografii asortymentu, ale również od budowy karty produktowej w sklepie internetowym.
Źródła:
2 https://transparency.meta.com/pl-pl/policies/ad-standards/
3 https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2023/05/RAPORT_SOCIAL_MEDIA_2023.pdf
4 https://datareportal.com/essential-facebook-stats
5 https://www.facebook.com/business/help/953630345801994
6 https://www.facebook.com/business/help/953630345801994