Instagram zajmuje 3. miejsce w rankingu najpopularniejszych platform społecznościowych w Polsce. Aż 15 milionów osób korzysta z IG, a ponad 1/5 użytkowników stanowią osoby, które są jedynymi odpowiedzialnymi za zakupy w gospodarstwie domowym1. To sprawia, że założenie sklepu na IG staje się kuszące dla marek z różnych branż. Jak włączyć sklep na Instagramie krok po kroku? Sprawdź dobre praktyki w sprzedawaniu na IG.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czy w Polsce można założyć sklep na Instagramie,
- jak stworzyć profil sklepu krok po kroku,
- jak oznaczać produkty i dodawać ceny na IG,
- w jaki sposób promować sklep internetowy na tej platformie,
- czy można prowadzić sprzedaż na Insta bez sklepu.
Jak dodać sklep na Instagramie w Polsce?
Niestety obecnie założenie sklepu na Instagramie w Polsce nie jest możliwe. 10 sierpnia 2023 roku Meta wyłączyła sklep na IG i powiązane funkcje dla niektórych krajów w Europie, w tym dla Polski. Lokalizację sklepu internetowego określa się na podstawie lokalizacji konta, z którym powiązano witrynę internetową. Meta bierze pod uwagę lokalizację twórcy w przypadku kont utworzonych po 1 kwietnia 2023 roku. Jedyny wyjątek stanowią przedsiębiorcy, którzy mają siedzibę w Polsce, ale konto handlowe i powiązany sklep w Stanach Zjednoczonych, a przy tym spełniają dodatkowe wymagania1. W tej sytuacji potencjalni klienci z USA mogą kupować produkty bezpośrednio w aplikacji Instagram.
Przeczytaj też: Social media marketing w e-commerce. Jak promować e-sklep w mediach społecznościowych?
Gdzie jest opcja dodania sklepu na Instagramie?
Funkcja włączenia sklepu na IG była dostępna w zakładce „Ustawienia i aktywność” w sekcji „Firma” (aktualnie „Narzędzia biznesowe i kontrola”). Przedsiębiorcy z Polski nie mają dostępu do tej opcji od 10 sierpnia 2023 roku.
Jak założyć sklep na Instagramie krok po kroku?
Chociaż włączenie sklepu na Instagramie w Polsce nie jest możliwe, to polscy przedsiębiorcy z branży e-commerce mogą prowadzić profile sklepów internetowych na IG. W tym celu wystarczy stworzyć profesjonalne konto firmowe i realizować strategię lejka sprzedażowego, która wiedzie od zapoznania konsumentów z marką, przez potęgowanie zainteresowania ofertą, aż po złożenie zamówienia w sklepie internetowym. Co więcej, istnieje szansa, że niektórzy obserwatorzy sklepu na Instagramie staną się dobrowolnymi ambasadorami marki i będą przyciągać kolejnych klientów.
Kiedy warto zrobić sklep na Instagramie?
Efektywność sprzedawania na Instagramie zależy przede wszystkim od aktywności Twojej grupy docelowej w tym kanale. Według raportu „Social Media 2024” autorstwa IAB, PBI i Gemius analiza zaangażowania użytkowników wykazała, że IG stanowi medium bardziej „kobiece”. To sugeruje, że promowanie sklepu na tej platformie ma największy sens w przypadku produktów z kategorii beauty, mody czy wyposażenia wnętrz. Jeżeli chcesz budować świadomość marki wśród mężczyzn, lepszym wyborem może okazać się np. założenie kanału na YouTubie. Sprawdź również, czy Twoja konkurencja prowadzi kampanie marketingowe na X (dawnym Twitterze).
Zanim założysz sklep na IG, musisz też zweryfikować, czy klienci w pożądanej grupie wiekowej korzystają z tej aplikacji. Wspomniany raport podaje, że dominujące grupy wiekowe to 25-34 oraz 35-44. Klienci w wieku od 55 do 75 lat używają chętniej Facebooka i YouTube’a. Więcej najmłodszych internautów, którzy mają od 7 do 14 lat, spędza natomiast czas na TikToku, mimo że oficjalnie minimalny wiek użytkownika to 13 lat1.
Jak założyć profil pod e-commerce na Instagramie?
Jak dodać sklep na Instagramie? Wystarczy założyć konto z nazwą sklepu internetowego lub marki. Pamiętaj, że nazwa profilu musi być czytelna i łatwa do zapamiętania przez użytkowników. Unikaj używania znaków specjalnych. Nie musisz umieszczać w nazwie słów kluczowych, które wpisują potencjalni klienci w wyszukiwarkę. Wystarczy, że wstawisz je w polu przeznaczonym na imię i nazwisko oraz w biogramie, czyli opisie, który ma do 150 znaków ze spacjami. IG umożliwia również dodanie informacji kontaktowych oraz maksymalnie 5 linków zewnętrznych.
Lejek marketingowy dla sklepu internetowego na Instagramie powinien zawierać treści przeznaczone dla klientów, którzy:
- nie wiedzą o istnieniu marki, ale mogą być zainteresowani zakupem produktów,
- kojarzą markę, ale jeszcze nie przekonali się do złożenia zamówienia w sklepie internetowym,
- rozważają zakup produktów, porównując Twój asortyment do konkurencyjnych ofert,
- planują zrobić zakupy, aczkolwiek mają wątpliwości wobec warunków dostawy, zwrotów lub używania produktów,
- zrobili pierwsze zakupy, więc mogą wyrazić opinie o produktach,
- wracają do Twojego sklepu internetowego i polecają go innym osobom.
To oznacza, że sklep na IG wymaga zarówno treści sprzedażowych, jak i budujących relacje z konsumentami. Jednym z ciekawych pomysłów (i rzadko realizowanych!) jest stworzenie oddzielnego konta edukacyjnego dla potencjalnych klientów. Profil skoncentrowany na eksperckich materiałach buduje autorytet marki u odbiorców i nienachalnie odsyła ich do głównego konta sklepu internetowego oraz oferty produktowej.
Jak oznaczać produkty na Instagramie?
Oznaczanie produktów na Instagramie jest możliwe wyłącznie w reklamach. Jeśli chcesz odesłać potencjalnych klientów do kart produktowych w sklepie internetowym z bezpłatnych materiałów, przekieruj odbiorców do linków umieszczonych pod biogramem lub dodaj linki w relacjach. Co prawda Instagram Stories wygasają po upływie 24 godzin, ale zachowasz materiały z odnośnikami, dodając je do relacji wyróżnionych, które wyświetlają się nad feedem.
Rozważ też wdrożenie automatyzacji za pomocą ManyChat (oficjalnego partnera Instagrama). Dzięki temu rozwiązaniu osoby, które skomentują w określony sposób Twój post, otrzymają automatyczną wiadomość z linkami.
Jak dodać cenę na Instagramie?
Sklep na Instagramie nie może publikować bezpłatnych postów z oznaczeniami produktów i cenami. Jeśli chcesz promować asortyment w organicznych materiałach, możesz uwzględnić ceny i aktualne promocje na grafikach, w scenariuszu rolki lub opisie. Pamiętaj, że niektórzy potencjalni klienci nie mają ochoty ani na pytanie o cenę w komentarzach bądź wiadomościach prywatnych, ani na szukanie linków umieszczonych w profilu.
Jak wypromować sklep na Instagramie?
Promocja sklepu na IG może bazować na działaniach:
- organicznych (bezpłatnych), np. publikowaniu postów w formie grafik, karuzeli czy zdjęć, rolek i relacji,
- sponsorowanych (płatnych), np. kampaniach PPC.
Jak wypromować sklep na Instagramie, mając ograniczony budżet na działania marketingowe? Dobry pomysł to influencer marketing, który opiera się na barterze, czyli podarowaniu twórcy produktów w zamian za publikację na jego profilu. Zanim zdecydujesz się na współpracę barterową z influencerem, zweryfikuj:
- Liczbę i jakość obserwujących – polski twórca, który ma tysiące zagranicznych śledzących, prawdopodobnie ich kupił. W tym przypadku liczba obserwatorów nie ma odzwierciedlenia w aktywnościach pod postami. Dzięki Social Blade i podobnym narzędziom sprawdzisz, w jakim tempie influencer zdobywał fanów. Jeżeli zauważysz nagły przyrost followersów, zobacz, czy twórca dotarł do nowej publiczności za pomocą np. viralowej rolki lub posta sponsorowanego. Biblioteka Reklam Meta pozwoli Ci zobaczyć płatne materiały.
- Dotychczasowe współprace z innymi markami – dowiedz się, czy twórca promował konkurencyjny sklep internetowy lub poruszał kontrowersyjną tematykę. Przeczytaj, jak obserwatorzy reagowali na wcześniejsze materiały sponsorowane.
- Przeanalizuj, czy tematyka konta wpisuje się w wartości, które chcesz promować jako marka – przedsiębiorca, który prowadzi mały sklep internetowy z odzieżą z materiałów naturalnych, nie powinien współpracować z twórcą reklamującym odzież poliestrową z dużych sieci.
Ponadto przewodnik Instagrama dla małych biznesów rekomenduje, aby przedsiębiorcy zachęcali społeczności do dodawania filmów i zdjęć, które pokazują używanie ich produktów. Tak powstaje UGC (User Generated Content), czyli darmowe treści generowane przez użytkowników. Uwaga – aktualnie to określenie dotyczy również płatnych materiałów, które są zamawiane przez marki u content creatorów. W tym przypadku sklep internetowy publikuje np. rolki nakręcone przez freelancera.
Czy można prowadzić sprzedaż na Instagramie bez sklepu internetowego?
Nie musisz mieć przedsiębiorstwa i strony internetowej, aby założyć sklep. Instagram umożliwia przekształcenie konta osobistego lub twórcy w konto firmowe użytkownikom, którzy nie mają zarejestrowanej działalności gospodarczej. Konto firmowe pozwala na wyświetlanie informacji kontaktowych (wskazówek dojazdowych, numeru telefonu, adresu e-mail) i kategorii (np. „Uroda, kosmetyka i higiena osobista”) w profilu. Zapewnia również podgląd zaawansowanych statystyk i wcześniejszy dostęp do nowych funkcji IG.
Czy prowadzenie sklepu na IG się opłaca?
Niestety zdobycie uwagi potencjalnych klientów na IG może okazać się trudniejsze w porównaniu z innymi platformami społecznościowymi. Raport„Social Media 2024” podaje, że internauci spędzają na IG zaledwie 23 minuty dziennie, czyli prawie 4 razy mniej niż na TikToku i ponad 2 razy mniej niż na Facebooku. Co więcej, IG generuje niemal 7 razy mniej kontaktów reklamowych w porównaniu z FB, a średni czas kontaktu z reklamą wynosi zaledwie 2,6 sekundy. Facebookowicze obcują z reklamami nawet 8 sekund, a YouTubowicze – prawie 12 sekund. To oznacza, że sprzedaż na Facebooku poprzez kampanie bazujące na karuzeli produktów czy materiałach filmowych może szybciej przynieść zwrot z inwestycji. Powyższych danych nie można jednak traktować zero-jedynkowo, pamiętając o indywidualnym podejściu do konkretnego e-biznesu.
Jak prowadzić sklep na Instagramie? Podsumowanie
- Mimo że dodanie sklepu na Instagramie zostało wyłączone dla przedsiębiorców z Polski, warto założyć profesjonalne konto firmowe na IG, aby pozyskiwać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż.
- Oznaczanie produktów na Instagramie jest dostępne w materiałach sponsorowanych. Niemniej sklep na IG może promować asortyment w postach, rolkach i relacjach. Meta pozwala na dodawanie linków do kart produktowych pod biogramem, zapisywanie relacji z odnośnikami i zautomatyzowane wysyłanie wiadomości z linkami za pomocą ManyChat.
- Sklep na IG powinien zachęcać klientów do publikowania materiałów z opiniami o zakupionych produktach. Darmowe UGC (User Generated Content), czyli treści generowane przez użytkowników, stanowią społeczny dowód słuszności, który przekonuje kolejnych konsumentów do zaufania marce.
Źródła:
1 https://gemius.com/documents/51/RAPORT_SOCIAL_MEDIA_2024.pdf
2 https://www.facebook.com/business/help/449169642911614
3 https://support.tiktok.com/pl/safety-hc/account-and-user-safety/underage-appeals-on-tiktok