H E L L O

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Checklista

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym jest uzależnione od wielu czynników, w tym wewnętrznych (np. treści na karcie produktu) oraz zewnętrznych (np. preferencji konsumentów wobec form dostawy i płatności). Na dobry początek musisz zweryfikować, które elementy mogą zniechęcać Twoich potencjalnych klientów do zakupów. Sprawdź, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym dzięki modyfikacji strony i udoskonalonej strategii marketingowej.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jakie pytania warto sobie zadać, by zwiększyć sprzedaż online,
  • jakie zmiany na stronie wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności,
  • jakie kampanie marketingowe poprawią wyniki w e-commerce.

Jak zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego? 7 kluczowych pytań

Jeśli zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż online, przeanalizuj dotychczasowe działania, które miały wypromować Twój sklep internetowy wśród nowych klientów. Na jakie pytania warto sobie odpowiedzieć?

  1. Czy budujesz świadomość marki wśród wszystkich grup docelowych, czyli osób, które są potencjalnie zainteresowane asortymentem Twojego sklepu?
  2. Czy Twoja marka jest obecna w mediach społecznościowych, w których działa Twoja konkurencja, np. na Instagramie, TikToku, Pintereście?
  3. Czy posty Twojej marki w social mediach wzbudzają zainteresowanie odbiorców i wpływają na sprzedaż w sklepie?
  4. Czy publikujesz wyłącznie treści sprzedażowe, czy także edukacyjno-poradnikowe, aby trafiać do konsumentów z każdego segmentu lejka marketingowego?
  5. Czy sklep internetowy jest widoczny w pierwszej trójce lub dziesiątce wyników wyszukiwania Google’a na zapytania związane z Twoimi produktami?
  6. Czy masz budżet na opłacenie usług świadczonych przez ekspertów, np. promowanie sklepu na Instagramie, czy wolisz zainwestować swój czas w naukę nowych umiejętności, aby zwiększyć sprzedaż online?
  7. Czy opisujesz asortyment językiem korzyści, zwracając uwagę na potrzeby użytkowników, czy zachwalasz produkty, używając przymiotników w stylu „najlepszy”, „najwygodniejszy”, „najbezpieczniejszy”?

Sklepy internetowe, które:

  • prowadzą niespójną komunikację marketingową,
  • borykają się z brakiem lojalnych klientów,
  • zamierzają zmienić asortyment,

mogą rozważyć rebranding, czyli transformację marki.

To rozwiązanie jest polecane również przedsiębiorcom, którzy zamierzają sprzedawać produkty z wyższej półki cenowej, więc potrzebują nowej strategii biznesowej. Rebranding ułatwia również wypromowanie marek kojarzonych negatywnie przez konsumentów, np. wskutek nieprzemyślanych kampanii marketingowych lub współpracy z kontrowersyjnymi influencerami.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym dzięki zmianom na stronie? 3 kluczowe elementy

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym zależy od pozytywnych doświadczeń konsumentów, którzy nie powinni napotkać żadnych przeszkód na drodze do wirtualnego koszyka. Dzięki audytowi UX (user experience) dowiesz się, jak potencjalni klienci oceniają strukturę strony. Zdarza się, że architektura informacji sklepu internetowego zawiera wszystkie niezbędne dane, ale ich formatowanie i rozmieszczenie sprawia, że są mało czytelne i trudne do wyszukania dla użytkowników.

Założenie sklepu internetowego na platformie SaaS zmniejsza ryzyko popełnienia błędów, które zniechęcają konsumentów do zakupów, zwłaszcza jeśli wykorzystasz gotowe szablony. Pamiętaj, że możesz podglądnąć konkurencyjne rozwiązania, kiedy będziesz przeprowadzać audyt. Postaraj się wczuć w osobę, która zamierza złożyć pierwsze zamówienie w danym sklepie. Sprawdź, ile czasu zajmuje założenie konta, uzupełnienie danych i sfinalizowanie transakcji.

Świetnym pomysłem jest również zweryfikowanie sklepu internetowego pod kątem zapytań, które najczęściej wpływają do działu obsługi klienta. Jeśli konsumentki dopytują o tabelę rozmiarów lub zasady zwrotów w sklepie odzieżowym, to znak, że prawdopodobnie te dane są niedostatecznie wyeksponowane.

Karta produktowa z informacjami, o które konsumentki mogłyby zapytać biuro obsługi klienta.

Karta produktowa z informacjami, o które konsumentki mogłyby zapytać biuro obsługi klienta. Źródło: Ochnik

#1 Uzupełnij brakujące elementy na karcie produktowej

Jeden z najważniejszych KPI w e-commerce to współczynnik konwersji, czyli stosunek liczby osób, które zrobiły zakupy w sklepie internetowym, do całkowitej liczby użytkowników w wybranym okresie. Ten wskaźnik można obliczać dla każdej karty produktowej. Jeśli dane z Google Analytics pokazują, że dany asortyment cieszy się dużym zainteresowaniem potencjalnych klientów, ale niewiele osób dodaje go do koszyka, to niepokojący sygnał. Prawdopodobnie mało atrakcyjna zawartość podstrony utrudnia zwiększenie sprzedaży. W tym przypadku warto zweryfikować m.in.:

  • jakość, szczegółowość i różnorodność zdjęć produktowych,
  • język sprzedażowy w opisach produktów,
  • formę prezentowania cen i promocji,
  • czytelność danych technicznych,
  • obecność danych o dostawie, gwarancji i zwrocie produktów,
  • wiarygodność opinii klientów (np. informację o zweryfikowanym zakupie przy recenzji).
Linkowanie wewnętrzne na karcie produktu umożliwia szybkie przeniesienie się klienta do opinii, opisu czy danych technicznych.

Linkowanie wewnętrzne na karcie produktu umożliwia szybkie przeniesienie się klienta do opinii, opisu czy danych technicznych. Źródło: RTV Euro AGD

Przeczytaj więcej: Budowa podstrony produktowej – jak zaprojektować konwertującą kartę produktu?

#2 Udostępnij konsumentom różne metody płatności

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024” preferencje konsumentów w zakresie metod płatności online ewoluują w stronę łatwych, prostych i szybkich rozwiązań. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż internetową, pozwól klientom na opłacenie zamówienia BLIK-iem lub szybkim przelewem, np. za pośrednictwem Przelewy24, Tpay lub PayU.

Co więcej, wyniki w raporcie „Płatności ratalne i odroczone 2023/24” Comfino sugerują, że sklepy internetowe w branży modowej powinny wdrożyć system BNPL (Buy Now, Pay Later), czyli płatności odroczone, które umożliwiają klientom pokrycie kosztów zamówienia w ciągu 30 dni od dnia transakcji. Nie zapominaj także o zakupach na raty 0%, szczególnie w sklepie z elektroniką lub wyposażeniem wnętrz.

#3 Zapewnij klientom popularne formy dostawy produktów

Aż 82% konsumentów uważa automaty paczkowe za najlepszą formę dostawy zakupów ze sklepu internetowego. Dostępność Paczkomatu® InPost na etapie finalizacji zamówienia pomoże Ci zwiększyć sprzedaż online*. Ponadto zapewnij użytkownikom dostawę produktów kurierem i pocztą oraz odbiór zamówień w punktach partnerskich.

Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, przemyśl, czy zaoferować klientom szybkie dowozy zamówień na terenie miasta. W tym celu możesz wykorzystać własny środek transportu (np. auta firmowe), nawiązać współpracę z aplikacjami taxi (Uber, Wolt, Free Now) lub pozwolić konsumentom na zakupy w aplikacji do zamawiania jedzenia (Glovo, Lisek).

Klient sklepu internetowego nie może zobaczyć form wysyłki, dopóki nie poda danych adresowych.

Klient sklepu internetowego nie może zobaczyć form wysyłki, dopóki nie poda danych adresowych. Źródło: Sante

Jak zwiększyć sprzedaż w internecie dzięki kampaniom marketingowym? 3 kluczowe działania

Kody rabatowe w e-mailach, współprace z influencerami w mediach społecznościowych, pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania Google’a na frazy sprzedażowe – to zaledwie kilka pomysłów na zwiększenie sprzedaży online w ramach kampanii marketingowych. Źródła pozyskiwania klientów należy dopasować do m.in. budżetu firmy, charakterystyki grupy docelowej i pożądanego czasu oczekiwania na pierwsze efekty. Jeśli chcesz dotrzeć z nową ofertą jak najszybciej do konsumentów, warto postawić na influencer marketing i kampanie PPC, które dają szansę na falę zamówień niemal od razu po opublikowaniu materiałów sponsorowanych.

#1 Jak zwiększyć sprzedaż internetową za pomocą social mediów?

Chociaż Meta wyłączyła funkcję prowadzenia sklepu na Facebooku i Instagramie dla przedsiębiorców z Polski, istnieje wiele innych sposobów na zwiększenie sprzedaży za pomocą tych platform. W zależności od budżetu możesz się zdecydować na:

  • opracowanie strategii bazującej na organicznych (bezpłatnych) materiałach, czyli postach, rolkach i relacjach na profilu sklepu,
  • publikowanie płatnych reklam, np. karuzeli produktowych,
  • współprace z influencerami (płatne lub barterowe),
  • zachęcanie klientów (np. w e-mailach po zakupie) do publikowania materiałów z zamówieniami w mediach społecznościowych,
  • prowadzenie grupy tematycznej na Facebooku,
  • organizowanie spontanicznych live’ów lub webinarów z ekspertami.
Grupy na Facebooku ułatwiają utrzymanie stałego kontaktu z dotychczasowymi klientami i pozyskiwanie nowych.

Grupy na Facebooku ułatwiają utrzymanie stałego kontaktu z dotychczasowymi klientami i pozyskiwanie nowych. Źródło: Facebook

#2 Jak pozycjonowanie sklepu internetowego wpływa na zwiększenie sprzedaży?

Pozycjonowanie sklepu internetowego zwiększa sprzedaż internetową dzięki pozyskiwaniu klientów z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google’a. Strategia obejmuje działania w obrębie strony (np. linkowanie z poradników na blogu do produktów) oraz poza nią (np. publikowanie treści z linkami do sklepu w serwisach zewnętrznych).

Pamiętaj, że SEO to proces długofalowy. Pierwsze efekty w postaci większej liczby zamówień mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach. Im więcej firm rywalizuje o wysokie pozycje na te same frazy, tym trudniej znaleźć się w TOP 3 wyników wyszukiwania.

Sklepy internetowe pozycjonujące się na frazę poradnikowo-sprzedażową „wózek dziecięcy dla trzylatka”.

Sklepy internetowe pozycjonujące się na frazę poradnikowo-sprzedażową „wózek dziecięcy dla trzylatka”. Źródło: Google

Przeczytaj też: Jak pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma sklepu internetowego?

#3 Jak zwiększyć sprzedaż online dzięki płatnym reklamom?

Kampania SEM, która polega na wyświetlaniu m.in. reklam tekstowych i produktowych w wynikach wyszukiwania Google’a, umożliwia błyskawiczne dotarcie do klientów poszukujących konkretnego asortymentu. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż za pomocą kampanii SEM, musisz zadbać o konwertującą kartę produktową. W przeciwnym razie płatne kliknięcia nie przekształcą się w zamówienia i zmarnujesz budżet.

Sekcja reklam tekstowych i produktowych w wynikach wyszukiwania Google’a.

Sekcja reklam tekstowych i produktowych w wynikach wyszukiwania Google’a. Źródło: Google

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym – najważniejsze informacje

  • Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym zależy od wielu czynników – wewnętrznych (np. struktury strony) i zewnętrznych (np. form dostawy, które preferują klienci). Przedsiębiorcy muszą także pamiętać o kwestiach niezależnych od obu stron transakcji, np. algorytmach mediów społecznościowych i wyszukiwarek.
  • Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż internetową, postaraj się wczuć w potencjalnego klienta, który po raz pierwszy wszedł na Twoją stronę. Przeanalizuj też dotychczasowe działania marketingowe pod kątem efektywności i na tle konkurencji.
  • Budżet na marketing determinuje wybór nowych metod pozyskiwania klientów. Jednym z najtańszych sposobów na zwiększenie sprzedaży, lecz wymagającym cierpliwości i długofalowych działań, jest pozycjonowanie sklepu internetowego.

 

Źródła:

* https://gemius.com/documents/54/RAPORT_e-commerce_2023.pdf

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość