93% polskich internautów regularnie robi zakupy w sieci, ale aż 82% potencjalnych klientów sklepów internetowych porzuca koszyki przed sfinalizowaniem transakcji. Chociaż główne przyczyny to atrakcyjniejsza oferta konkurencji, brak darmowej dostawy czy niedostępność preferowanej metody płatności, to konsumenci rezygnują ze składania zamówień również przez procesy, które zostały źle zaprojektowane na etapie tworzenia szablonu sklepu internetowego1. O czym warto pamiętać, tworząc makietę e-commerce?
AI w makiecie sklepu internetowego – jakie inteligentne rozwiązania warto uwzględnić w szablonie?
Co prawda niektórzy specjaliści e-commerce wieszczą spadek ruchu w sklepach internetowych i wyręczanie konsumentów w zakupach przez agentów i asystentów AI, ale sztuczna inteligencja nie wyeliminuje tradycyjnego procesu składania zamówień w krótkim czasie. Niemniej już dziś warto projektować rozwiązania bazujące na AI, szczególnie na chatbotach, z których jest zadowolonych aż 51% konsumentów2.
Zanim konsument porozmawia z realnym doradcą, może się skonsultować z wirtualną asystentką, która udzieli mu odpowiedzi na podstawowe pytania o produkt. Źródło: Media Markt
Dzięki chatbotom konsumenci nie muszą samodzielnie szukać informacji o czasie wysyłki, kosztach dostawy czy funkcjach sprzętu. Co więcej, asystenci AI ułatwiają porównywanie produktów – to funkcjonalność, której często brakuje w sklepach internetowych. Jeśli konsument nie może wybrać kilkoma kliknięciami modeli produktów do porównania, które wyświetli się w czytelnej tabeli, istnieje ryzyko, że zrezygnuje z zakupów, zwłaszcza jeśli znajdzie pomocne informacje w konkurencyjnym sklepie. Ponadto chatboty powinny wspierać klientów w dopasowywaniu produktów do spersonalizowanych preferencji. Niestety, opisy produktów w sklepie internetowym nie są w stanie wyczerpać wszystkich scenariuszy, w których mogą znajdować się konsumenci, natomiast sztuczna inteligencja może podpowiedzieć klientowi, które funkcje produktów wpisują się w jego potrzeby.
Przeczytaj także: Gdzie założyć sklep internetowy? Poznaj 6 popularnych platform e-commerce
Jakich błędów w makiecie e-commerce warto unikać?
Jeśli założysz sklep internetowy na platformie SaaS (Software as a Service), otrzymasz dostęp do wielu gotowych szablonów, które są dostosowane do podstawowych potrzeb konsumentów. Niestety, wystarczy chwila nieuwagi, aby usunąć pozornie drobny, ale szalenie istotny element, który wpływa na zachowanie konsumentów i decyzje zakupowe. Najczęstsze błędy w makietach sklepów internetowych dotyczą:
- braku breadcrumbs, czyli menu okruszkowego – ułatwia konsumentowi poruszanie się po rozbudowanym drzewku kategorii produktów,
- braku responsywności – dostosowania szablonu do różnych ekranów: laptopów, tabletów czy smartfonów,
- pominięcia CTA (Call To Action, czyli wezwań do działania) – zachęcającego konsumentów do dodania produktu do koszyka, złożenia zamówienia oraz innych akcji,
- niedostępności trybu dark mode – eliminującego ryzyko „oślepienia” klientów białym lub jasnym tłem strony internetowej wyświetlanej w ciemnym pomieszczeniu,
- braku dynamicznych elementów – przykuwających uwagę konsumentów, np. banerów z produktami rekomendowanymi w zależności od sezonu lub akcji promocyjnych,
- zaburzonej hierarchii treści, która powinna prowadzić użytkownika od ogółu do szczegółu, zwłaszcza na stronie produktu,
- pominięcia funkcji zapisywania produktów do ulubionych lub włączenia powiadomień o ponownej dostępności produktów.
Warto zobaczyć: Gotowy sklep internetowy – ranking platform dla małych, średnich i dużych biznesów
Makieta sklepu internetowego, która przewiduje pokazywanie komplementarnych produktów na jednej karcie produktowej, może zwiększyć wartość koszyka. Źródło: Medicine
Makieta sklepu internetowego dla pokolenia silver – jak zaprojektować stronę dla seniorów?
Pokolenie silver, czyli osoby po 55. roku życia, będą stanowić niemal 40% populacji do 2050 roku. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, już dzisiaj silversi stanowią 25% polskiego społeczeństwa. Co ważne, 40% osób w wieku od 55 do 64 lat ma konto w mediach społecznościowych, a niemal wszyscy korzystają z bankowości elektronicznej. Pamiętaj, że klienci z pokolenia silver nabywają asortyment przeznaczony także dla młodszych osób – ich dzieci (millenialsów) czy wnuków (pokolenia Z i alfa). To oznacza, że makieta sklepu internetowego z każdej branży powinna być dostosowana do oczekiwań starszych konsumentów.
Makieta e-commerce może być zarówno nowoczesna, jak i przejrzysta, ułatwiając odczytanie informacji i poruszanie się po stronie konsumentom w każdym wieku. Źródło: x-reh.pl
Jak sprawdzić szablon strony internetowej pod kątem przystępności dla seniorów? Silversi oczekują przede wszystkim intuicyjnego interfejsu z prostym, przejrzystym menu. Makieta karty produktowej powinna zawierać miejsce na szczegółowy i wyczerpujący opis produktu, który jest odpowiednio sformatowany, czyli ma m.in. nagłówki rozdzielające krótkie akapity. Co więcej, seniorzy nie przepadają za tzw. pop-upami, czyli wyskakującymi okienkami. Jedne z najważniejszych elementów to łatwo dostępne dane firmy – z numerem telefonu i adresem e-mail3.
Dowiedz się więcej: Czym jest UI/UX design i jak wykorzystać go w e-commerce?
Błędy w makiecie strony internetowej – najważniejsze informacje
- Nowoczesne makiety sklepów internetowych powinny uwzględniać projekty chatbotów zasilanych AI, które ułatwiają klientom znalezienie pożądanych informacji (np. godzin otwarcia sklepu stacjonarnego), porównywanie asortymentu oraz dopasowywanie produktów do preferencji.
- Najpopularniejsze błędy w makietach e-commerce dotyczą pomijania przycisków z CTA, braku responsywności strony WWW czy funkcji na karcie produktowej.
- Szablon strony sklepu internetowego musi być dostosowany do różnych pokoleń, a szczególnie silversów, których udział w populacji stopniowo rośnie. Seniorzy robią zakupy online zarówno dla siebie, jak i dla dzieci (millenialsów) czy wnuków (zetek i alf).
Źródła:
1 https://eizba.pl/wp-content/uploads/2025/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2025-skrot.pdf
2 https://gemius.com/documents/81/RAPORT_E-COMMERCE_2025.pdf
3 https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/01/Raport-Mr-Mrs-e-Commerce.pdf