Aż 53% konsumentów korzysta z AI w procesie zakupowym, aczkolwiek główna funkcja sztucznej inteligencji sprowadza się do szybkiego udzielania odpowiedzi na proste pytania, np. o charakterystykę produktów*. Już niedługo – nawet w ciągu najbliższych kilku miesięcy – znaczenie AI w e-commerce wzrośnie ze względu na agentów AI, którzy zaczną wyręczać konsumentów. Pierwszy krok ku rewolucji w handlu online poczyniło OpenAI, udostępniając funkcję Orders (Instant Checkout) w ChatGPT. Na czym ona polega?
Funkcja Orders w ChatGPT – co to jest?
Chociaż rozwój AI w e-commerce zredukuje ruch w sklepach internetowych, które będzie bezpośrednio odwiedzać mniejsza liczba konsumentów, to programy bazujące na sztucznej inteligencji pozwolą na pozyskiwanie klientów w inny sposób. Jedna z metod to stosunkowo nowa funkcja Orders (Instant Checkout) w ChatGPT, która umożliwia kupowanie produktów, finalizowanie transakcji, a nawet śledzenie przesyłki – bez tradycyjnego składania zamówień w sklepach internetowych.
Funkcjonalność powstała we współpracy z międzynarodową platformą płatniczą Stripe i jest dostępna dla użytkowników ChatGPT w Stanach Zjednoczonych, którzy korzystają z Etsy. Konsumenci nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat, natomiast OpenAI pobiera niewielką prowizję od sprzedawców. Jak podkreśla gigant technologiczny, rekomendacje produktowe ChatGPT nie są sponsorowane, a oparte na wytycznych użytkownika.
ChatGPT rekomenduje produkty na bazie opisu użytkownika. Źródło: OpenAI
W tym momencie warto podkreślić różnicę między asystentami AI a agentami AI, którzy zrewolucjonizują e-commerce. Co do zasady, asystenci AI funkcjonują jako reaktywne chatboty, które reagują na polecenia użytkownika. Konsument może poprosić asystenta o np. porównanie parametrów technicznych kilku produktów. Agent AI stanowi proaktywne rozwiązanie, które nie wymaga stałego nadzoru człowieka. Użytkownik może zlecić agentowi AI wybór produktu spełniającego konkretne wymagania, złożenie i opłacenie zamówienia, a nawet monitorowanie przesyłki.
Jak podkreśla OpenAI, funkcja Orders w ChatGPT to pierwszy krok w kierunku tzw. handlu agentowego. W przyszłości funkcjonalność będzie odgrywać rolę agenta, który wykona czynności za konsumentów w całym procesie zakupowym. Póki co funkcji Orders bliżej do asystenta AI, który wymaga interakcji z osobą selekcjonującą rekomendowane produkty i zatwierdzającą płatność. Nowy moduł będzie zintegrowany z popularnymi platformami e-commerce, np. Shopify.
Może Cię zainteresować: Gotowy sklep internetowy – ranking platform dla małych, średnich i dużych biznesów
Jak działa funkcja Orders w ChatGPT?
Funkcja Orders w ChatGPT łączy rozmowę z asystentem AI z tradycyjnym procesem zakupowym. W pierwszej kolejności użytkownik określa wymagania, np. podstawowe cechy produktu i odbiorcę w przypadku prezentu. Co ważne, zapytanie nie przypomina frazy, którą wpisuje się w wyszukiwarkę, a swobodną rozmowę ze sprzedawcą. ChatGPT umożliwia wprowadzenie wielu szczegółowych informacji w jednej wiadomości, eliminując konieczność wielokrotnego ponawiania zapytania w wyszukiwarce.
Przykładowe zapytanie o produkt w ChatGPT. Źródło: OpenAI
W kolejnym kroku ChatGPT rekomenduje produkty spełniające wymagania konsumenta. Użytkownik może przejrzeć asortyment, nie wychodząc z aplikacji. Co istotne, oprogramowanie prezentuje informacje o dostępnych wariantach produktu, które można wybrać z rozwijanej listy.
Widok w ChatGPT zastępujący tradycyjną kartę produktową w sklepie internetowym. Źródło: OpenAI
Ostatni etap to złożenie zamówienia i sfinalizowanie transakcji za pomocą preferowanej metody (karty zapisanej w systemie lub innej płatności natychmiastowej). Jak widać, ChatGPT umożliwia zapamiętanie danych odbiorcy, sposobu dostawy oraz informacji o płatności.
Ekran zamówienia produktu ze sklepu internetowego w ChatGPT. Źródło: OpenAI
Zobacz także: Ranking platform marketplace w Polsce – gdzie sprzedawać w internecie?
Jak przygotować sklep internetowy pod kątem zakupów za pomocą ChatGPT?
ChatGPT to tylko jedno z wielu narzędzi bazujące na sztucznej inteligencji, które zmieni zachowanie konsumentów. Sklepy internetowe, które chcą się przygotować do tzw. ruchu agentowego, czyli generowanego przez oprogramowanie wykorzystywane przez potencjalnych klientów firmy, muszą zwrócić uwagę zarówno na jakość opisów produktów, jak i recenzje użytkowników w sieci. Eksperci spekulują, że agenci AI będą brali pod uwagę nie tylko szczegółową zawartość karty produktowej, ale także opinie konsumentów o danym sklepie internetowym oraz wybranym asortymencie. To oznacza m.in. inwestycje w działania PR (public relations) oraz rozbudowę treści w sklepie – tak, aby wpisywały się w rozmaite oczekiwania grupy docelowej.
Pamiętaj, że ChatGPT i pokrewne rozwiązania umożliwiają konsumentom zadawanie szczegółowych pytań, które zawierają tzw. frazy long tail, czyli rozbudowane słowa kluczowe. Narzędzia SEO pokazują zwykle zerową liczbę wyszukiwań niszowych fraz, ale to nie oznacza, że absolutnie żaden konsument nie szuka takich informacji. Era AI w e-commerce oznacza skupienie na spersonalizowanych doświadczeniach użytkowników. Już teraz warto zacząć zbierać dane o dotychczasowych klientach, np. oferując im kupony rabatowe w zamian za wypełnienie ankiet dotyczących użytkowania zakupionych produktów.
Dowiedz się więcej: AI Overviews a wyniki wyszukiwania sklepu internetowego – kluczowe elementy
Funkcja Orders w ChatGPT – najważniejsze informacje
- Funkcja Orders w ChatGPT umożliwia składanie, opłacanie i monitorowanie zamówień w sklepach internetowych – bez konieczności ich odwiedzania. Wystarczy, że konsument zleci zakup produktu agentowi AI, który odciąży użytkownika w całym procesie zakupowym.
- Agenci AI ograniczą bezpośredni ruch w sklepach internetowych, ale pozwolą przedsiębiorcom na pozyskiwanie klientów z oprogramowania zasilanego generatywną sztuczną inteligencją, np. ChatGPT.
- Sklepy internetowe, które chcą czerpać korzyści z rozwoju AI w e-commerce, muszą zadbać o m.in. szczegółowe opisy produktów, autentyczne recenzje i opinie klientów – najlepiej pozytywne.
Źródła:
* https://admonkey.pl/e-commerce-w-polsce-2025-raport-gemius/