Z platformy e-commerce Magento korzysta 8% sklepów internetowych*, w tym marki, takie jak Coca-Cola, T-mobile, 4F, Super-Pharm czy YES. Oprogramowanie oferuje pełną kontrolę nad technicznymi aspektami SEO i pozwala lepiej dostosować działania do specyficznych potrzeb sklepów internetowych obsługujących setki tysięcy transakcji dziennie. Przeczytaj, jak przygotować pozycjonowanie Magento, by wyróżnić się w sieci i zwielokrotnić przychody.
Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie są zalety sklepów internetowych i pozycjonowania Magento,
- jakie wbudowane funkcje platformy warto wykorzystać do SEO,
- jak tworzyć przyjazne adresy URL i przekierowania,
- jakich narzędzi i wtyczek używać do pozycjonowania sklepu Magento.
SEO sklepu Magento – kluczowe rozwiązania platformy sprzedażowej
Wydajność dostosowana do biznesów o dużej skali oraz nieograniczona personalizacja to główne atuty platformy e-commerce Magento oraz powody, dla których wybierają ją globalne marki bądź sprzedawcy z tysiącami produktów czy usług w portfolio. Platforma jest obecna na rynku od 2008 roku, a obecną generację (Magento 2) rozwija Adobe w oparciu o 2 modele dystrybucji. Przedsiębiorcy mogą korzystać z darmowej wersji Magento Open Source bądź Adobe Commerce – opcji płatnej, rozszerzonej m.in. o ekskluzywne funkcje chmurowe i B2B, integracje z narzędziami czy ekosystemem Adobe, automatyzacje AI oraz wsparcie techniczne.

Panel administratora w Magento. Źródło: Meetanshi.com
Zalety sklepów internetowych i pozycjonowania Magento:
|
Magento Open Source |
Adobe Commerce |
Możliwość wdrożenia dowolnej funkcji |
TAK |
TAK |
Gotowość SEO Magento |
Platforma ceniona i uznawana przez agencje SEO za przyjazną pozycjonowaniu w Google |
|
Wydajność i skalowalność |
Wysoka (ale zależy od konfiguracji) |
Wysoka (obsługa wielu sklepów na jednej instalacji, automatyczne skalowanie zasobów serwera) |
Rozszerzenia |
Duży wybór płatnych i bezpłatnych wtyczek w Magento Marketplace |
Duży wybór (w tym moduły premium) |
Integracje ERP i CRM, bramki płatności, usługi kurierskie, księgowość, rabaty i promocje |
Do samodzielnego wdrożenia |
Gotowe, ze wsparciem usług ratalnych i zaawansowanym raportowaniem |
Wsparcie techniczne |
NIE |
TAK |
Funkcje marketingowe |
NIE |
TAK |
Bezpieczeństwo |
Bardzo wysokie |
Bardzo wysokie, zgodne z normami PCI DSS |
W obu przypadkach otrzymujesz kompletny system sprzedażowy z nowoczesnym zapleczem technicznym, obsługą milionów produktów i dostępem do kodu źródłowego, który w żaden sposób nie ogranicza pozycjonowania sklepu Magento. W bezpłatnej wersji działasz jednak samodzielnie – masz możliwość praktycznie nieograniczonego wzrostu oraz wejścia do TOP 3 wyników wyszukiwania Google’a, ale zmiany po konfiguracji systemu wdrażasz z pomocą deweloperów lub po instalacji dodatkowego oprogramowania. W Adobe Commerce wiele narzędzi SEO Magento jest już gotowych, a wdrożenie nowych jest prostsze dzięki profesjonalnemu wsparciu technicznemu.
Przeczytaj też: Płatna reklama online sklepu internetowego – co wybrać?
Wbudowane funkcje do pozycjonowania sklepu Magento
Optymalizację Magento warto zacząć zmian niewymagających programowania, zwiększających widoczność w Google’u przy minimalnym wysiłku. Konfigurację zacznij od stworzenia mapy strony XML, przygotowania przyjaznych adresów URL i opisów meta zgodnych z SEO.
Elementy meta w pozycjonowaniu Magento
Kluczowe w pozycjonowaniu Magento są elementy meta trafiające bezpośrednio do wyników wyszukiwania. Należą do nich tytuły (meta title) oraz opisy (meta description), w których dla dobrego SEO powinieneś umieścić strategiczne słowa kluczowe. Globalne ustawienia meta do pozycjonowania sklepu Magento znajdziesz w sekcji Zawartość > Elementy -> Strony -> Optymalizacja dla wyszukiwarek. Resztę będziesz musiał uzupełnić podczas edycji stron produktów i kategorii. Uważaj na długość – tytuły zawierające więcej niż 60 znaków nie będą wyświetlane w całości!

Optymalizacja dla wyszukiwarek w pozycjonowaniu Magento. Źródło: Meetanshi.com
Optymalizacja Magento z mapą strony
Mapa strony XML pomaga wyszukiwarkom zrozumieć strukturę sklepu internetowego i szybciej indeksować jego zawartość. Z poziomu dedykowanej sekcji w panelu administratora (Sklepy > Ustawienia > Konfiguracja > Katalog > Mapa witryny XML) ustawisz częstotliwość, z jaką crawler Google’a będzie skanował np. strony produktowe, oraz dobierzesz priorytetowe kategorie, by najważniejsze elementy oferty były zawsze aktualne w organicznych wynikach wyszukiwania. Gotową mapę wygenerujesz następnie przy użyciu modułu SEO Magento, umieszczonego w sekcji Marketing > SEO i Search > Mapa witryny XML. Pamiętaj o wgraniu pliku do Google Search Console, aby zmiany zostały uwzględnione.
Przeczytaj też: Google Search Console w sklepie internetowym – najważniejsze elementy dla e-commerce

Opcje SEO Magento do konfiguracji mapą strony XML. Źródło: Meetanshi.com
Przyjazne URL i przekierowania w SEO Magento
W sekcji Optymalizacja dla wyszukiwarek (Sklepy > Ustawienia > Konfiguracja > Katalog) ustawisz zasady tworzenia URL-i w całym sklepie internetowym. Warto tutaj zrezygnować ze zbędnych liczb, znaków specjalnych i prowadzenia użytkowników przez wszystkie kategorie produktów. Opisowe, krótkie ścieżki są czytelne dla użytkowników, a ponadto roboty Google’a taką właśnie formułę oceniają lepiej.

Przyjazne adresowanie w SEO sklepu Magento. Źródło: Meetanshi.com
Pozytywnie na pozycjonowanie sklepu Magento wpłynie też włączenie linków kanonicznych (Sklepy > Konfiguracja -> Katalog -> Optymalizacja dla wyszukiwarek) oraz przekierowań 301 (Marketing -> SEO & Search -> URL Rewrites). Te pierwsze eliminują problemy z duplikatami stron, a kolejne pozwalają zachować moc linków zewnętrznych np. jeśli produkt zniknie z oferty.

Ustawienia przekierowań do optymalizacji Magento. Źródło: Meetanshi.com
Na koniec wejdź do sekcji Bazowy URL (Sklepy > Konfiguracja > Ogólne > Sieć), w której po zainstalowaniu certyfikatu bezpieczeństwa SSL powinny być widoczne odnośniki HTTPS. Jeśli ich brakuje, uzupełnij adresy podstawowe i bazowe.
Kompleksowe SEO Magento – narzędzia, wtyczki i dobre praktyki
Po podstawowej konfiguracji przyjrzyj się wydajności serwera. Prędkość ładowania sklepu internetowego to ważny czynnik rankingowy, więc upewnij się, że wybrany przez Ciebie hosting działa bezproblemowo, a zdjęcia produktów zostały należycie skompresowane. Możesz w tym celu wykorzystać usługi Ahrefs lub SEMrush z funkcjami audytu SEO oraz bezpłatny kompresor obrazów Tinypng.com.
Zewnętrzne usługi nie oferują jednak automatyzacji, z których znane są wielozadaniowe wtyczki do pozycjonowania sklepów internetowych Magento. Rozwiązania typu all in one, takie jak SEO Suite Ultimate, Amasty SEO Toolkit, SEO Suite Ultimate czy Super Easy SEO, automatycznie wygenerują meta tagi, opiszą zdjęcia atrybutami ALT i wdrożą elementy Rich Snippets oraz inne optymalizacje wpływające na wyniki w Google’u i sprzedaż.
Dodatkowej wtyczki wymagać będzie też blog firmowy. W Magento stworzysz go np. z pomocą dodatku Magento 2 Blog Extension. Regularne publikowanie wartościowego contentu SEO to najszybsza droga, by awansować w wynikach wyszukiwania. Twórz poradniki zakupowe, rankingi produktów oraz odpowiadaj na częste pytania klientów we wpisach eksperckich. W treści zachowuj zaś równe bloki tekstu podzielone nagłówkami w strukturze H1-H5 oraz zawartością graficzną. Tu także umieszczaj słowa kluczowe.
Przeczytaj też: Strategia content marketingowa dla e-commerce – jak robić treści, by przyciągać klientów?
Pozycjonowanie sklepu Magento – podsumowanie
- Wiele zadań związanych z techniczną optymalizacją Magento przeprowadzisz z poziomu panelu administratora. Stanowią one jednak punkt wyjścia w strategii SEO, która powinna uwzględniać też m.in. konfigurację serwera, działania contentowe, link building i analitykę.
- Kompleksowe pozycjonowanie sklepu Magento wymaga wsparcia deweloperskiego lub korzystania z rozszerzeń. Szukając modułów blogowych i innych dodatków, upewnij się, że wspierają one niezbędne funkcje lub automatyzację SEO.
- Krytyczne błędy w pozycjonowaniu Magento (np. Black Hat SEO) skutkują usunięciem sklepu internetowego z wyników Google’a oraz przynajmniej częściową utratą dochodów. Pamiętaj, że agencje SEO/SEM doskonale znają platformę i w razie problemów są w stanie udzielić fachowej pomocy.
Źródła:
* https://trends.builtwith.com/shop