Ponad 7 milionów sklepów internetowych opartych na WordPressie sprzedaje w sieci wyłącznie dzięki funkcjom WooCommerce*. Z platformy korzystają mali i więksi gracze e-commerce, gdyż poza łatwą instalacją czy skalowalnością oferuje ona też pełną kontrolę nad kluczowymi elementami optymalizacji SEO. Poznaj przydatne techniki pozycjonowania WooCommerce, zapewniające widoczność w Google’u i rosnące zyski ze sprzedaży w sieci.
Z tego wpisu dowiesz się:
- dlaczego warto wybrać WooCommerce,
- od czego zacząć optymalizację SEO na tej platformie,
- jakie działania podjąć w ramach pozycjonowania sklepu,
- które wtyczki do pozycjonowania WooCommerce są godne uwagi.
Dlaczego WooCommerce jest idealną platformą do e-commerce i SEO?
WooCommerce to darmowa wtyczka do WordPressa, która przekształca stronę WWW w pełnoprawny sklep internetowy. Pozwala sprzedawać produkty fizyczne i cyfrowe, zarządzać zamówieniami, płatnościami, wysyłkami oraz integracjami z narzędziami marketingowymi. Podobnie jak PrestaShop, platforma zapewnia dostęp do kodu źródłowego, co z perspektywy przedsiębiorcy jest ogromną zaletą oprogramowania. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób rozbudowa, pozycjonowanie sklepu WooCommerce czy dostosowanie go do indywidualnych potrzeb sprzedawcy są właściwie nieograniczone.
Przeczytaj też: Pozycjonowanie sklepu internetowego PrestaShop – to musisz wiedzieć
6 kluczowych zalet WooCommerce:
- Platforma jest darmowa (w wersji podstawowej), co minimalizuje koszty startu e-sklepu.
- Rośnie wraz z biznesem, bez ograniczeń liczby produktów,
- Zapewnia pełną integrację z WordPressem – możliwość instalacji jednym kliknięciem i dostęp do tysięcy przydatnych wtyczek czy narzędzi SEO.
- Bogata baza rozszerzeń premium umożliwia szybsze i wygodniejsze dodawanie bramek płatności, opcji wysyłkowych, dynamicznych cen bądź rezerwacji (za dodatkową opłatą).
- Łatwa obsługa – intuicyjny panel zarządzania jest przyjazny dla początkujących, a samo uruchomienie sklepu WooCommerce nie wymaga umiejętności programistycznych.
- Oferuje zaawansowane funkcje sprzedażowe i logistyczne – od optymalizacji dostaw w zależności od lokalizacji klientów, po e-mail marketing, automatyczne odnawianie zamówień (sprzedaż subskrypcji) bądź rekomendacje cross-sellingowe i up-sellingowe.
Sklep internetowy WooCommerce może być swobodnie optymalizowany pod kątem wyszukiwarek. Platforma oferuje pełną kontrolę nad tytułami, meta opisami, URL-ami, tagami i kategoriami oraz innymi elementami witryny, które wpływają na pozycje SERP. Dodatkowo można sparować ją z wtyczkami WordPressa i używać równolegle np. z narzędziami automatyzującymi SEO. Od czego warto zacząć pozycjonowanie WooCommerce, aby zyskać widoczność w Google?
SEO sklepu WooCommerce – podstawy optymalizacji
Wydajność witryny, bezpieczeństwo i jej prawidłowe indeksowanie w Google’u to pierwsze elementy, którym warto przyjrzeć się na początku pozycjonowania sklepu WooCommerce. Przyczyna jest prosta – konfiguracja techniczna WordPressa jest znacznie szybsza niż SEO oparte na treści, a podjęte kroki są kluczowe w obliczaniu rankingu SERP.
Pozycjonowanie sklepu WooCommerce – checklista techniczna:
- Zainstaluj certyfikat SSL e-sklepu, aby podwyższyć poziom ochrony i maksymalizować liczbę wejść z wyszukiwarek.
- Wygeneruj mapę strony XML (np. w WordPressie możesz to zrobić ręcznie lub za pomocą narzędzi dostępnych w opcjach), a następnie dodaj ją w Google Search Console, by witryna znalazła się w Google’u.
- W Ustawieniach WordPressa przejdź do zakładki Bezpośrednie odnośniki (Permalinks) i wybierz opcję Nazwa wpisu (Post name) dla struktury URL. Dzięki temu adresy URL będą krótkie, czytelne oraz przyjazne użytkownikom, co jest lepsze dla SEO (np. /produkt/nazwa-produktu).
- Każdy produkt, strona i kategoria powinny mieć unikalne tytuły oraz meta opisy zawierające słowa kluczowe. Unikaj automatycznych tytułów generowanych na podstawie nazw produktów. Jeśli nie masz strategii keywordsów, opracuj ją z pomocą Ahrefs, Semrush lub agencji SEO.
- Optymalizuj elementy wizualne – kompresuj pliki obrazów, aby ładowały się szybciej, dodając opisy meta (alt), dzięki którym więcej produktów z oferty trafi do wyników wyszukiwania z poziomu zdjęć.
- Upewnij się, że motyw sklepu WooCommerce jest w pełni responsywny, co zapewnia prawidłowe wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych. Możesz też zminimalizować kod CSS/JavaScript oraz użyć cache’owania, by jeszcze bardziej zwiększyć wydajność.
Na tym etapie pozycjonowania WooCommerce warto też wzbogacić strony produktowe o dane strukturalne, zawierające np. ceny czy oceny kupujących. Google wykorzysta je do wzbogacenia wyników wyszukiwania, co w praktyce wyróżni Twój sklep na tle konkurencji i przyciągnie nowych klientów. Zrobisz to samodzielnie, dodając ręcznie nowe linijki kodu HTML albo z pomocą wtyczki (o czym za chwilę).
Content w pozycjonowaniu WooCommerce – co, jak i gdzie pisać, by zdobywać klientów?
Unikalne, przydatne i meta-gotowe treści pomagają budować autorytet domeny oraz poprawiają wyniki SEO. Pozycjonowanie sklepu WooCommerce zacznij od przygotowania dobrych opisów produktowych – podziału tekstu na równe bloki opisane nagłówkami w strukturze H1-H5, nasyceniu go słowami kluczowymi oraz linkami wewnętrznymi do treści poradnikowych, rankingów czy landingów promocyjnych. Pozbądź się tekstów zduplikowanych i spamu, gdyż negatywnie wpływają na SEO.
Sklep internetowy oparty na WordPressie nie może obyć się też bez bloga firmowego. Stwórz artykuły rozwiązujące problemy klientów. Zachęcaj do pozostawiania recenzji, aby budować zaufanie, i inspiruj, publikując przewodniki po produktach z oferty, które pasują do sezonowych trendów. Regularnie aktualizuj treści i analizuj wyniki oraz zachęcaj do kupna, np. używając aktywnych przycisków lub linków CTA.
Wtyczki do pozycjonowania WooCommerce, które warto zainstalować
Optymalizację sklepu internetowego ułatwią dodatki stworzone na potrzeby WordPressa. Zainstalujesz je podobnie jak WooCommerce, by następnie wygenerować mapę sklepu online bądź poprawić jej wydajność całkowicie automatycznie.
Polecane rozwiązania do SEO sklepu WooCommerce:
- WooCommerce SEO – wtyczka dedykowana do optymalizacji WooCommerce oferuje funkcje, które pomagają poprawić widoczność produktów i kategorii w wyszukiwarkach.
- All in One SEO (AIOSEO) – umożliwia łatwe zarządzanie meta tagami, optymalizację dla social media oraz generowanie mapy strony XML. Doskonała alternatywa np. dla Yoast SEO, jeśli szukasz łatwego w obsłudze interfejsu i zaawansowanych automatyzacji w planie płatnym.
- Schema Pro – wtyczka do dodawania danych strukturalnych (schema markup), co pozwala na lepsze wyświetlanie produktów w wynikach wyszukiwania. Umożliwia łatwe konfigurowanie różnych typów danych strukturalnych.
- WP Rocket – choć nie jest to wtyczka SEO per se, WP Rocket poprawia wydajność strony poprzez cache’owanie i optymalizację ładowania, co może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie WooCommerce.
- Broken Link Checker – narzędzie do monitorowania i naprawy uszkodzonych linków w sklepie.
Jak poprawić pozycjonowanie sklepu WooCommerce – podsumowanie
- SEO sklepu WooCommerce jest proste do wdrożenia, ale jego efekty stają się widoczne z czasem. Zacznij od optymalizacji technicznych, by upewnić się, że strona jest w Google’u, a na wyniki content SEO poczekaj kilka miesięcy. Brak awansu w rankingu SERP będzie oznaczał, że Twoja strategia jest nieskuteczna lub działasz w zbyt małej skali w porównaniu z konkurencją.
- Używaj wtyczek do pozycjonowania sklepów WooCommerce, jeśli to tylko możliwe – najlepsze z nich są ulepszane przez lata, testowane na milionach aktywnych instalacji i bardzo skuteczne w działaniu.
- Pozycjonowanie WooCommerce jest całkowicie zależne od WordPressa i algorytmów Google’a – by działać skutecznie, musisz być na bieżąco z aktualizacjami, stale monitorować ruch i reagować w razie problemów z wtyczkami lub wdrożonymi rozwiązaniami SEO.
Źródła:
*https://codexpert.io/woocommerce-statistics/