H E L L O

Strategia e-commerce na Boże Narodzenie – jak zwiększyć sprzedaż przed świętami?

Niemal 1500 zł – tyle wydają konsumenci na przygotowania do świąt Bożego Narodzenia, przy czym prawie 600 zł przeznaczają na zakup prezentów1. Polacy wybierają najczęściej książki, kosmetyki, odzież oraz zabawki dla dzieci, a jeśli nie są pewni, jaki upominek zamówić dla bliskich osób, decydują się na karty podarunkowe. Blisko 20% budżetu świątecznego pochłaniają dekoracje2. Co zrobić, aby konsumenci zrobili zakupy bożonarodzeniowe w Twoim sklepie? Sprawdź, co warto uwzględnić w strategii e-commerce na Boże Narodzenie.

Kiedy zacząć przygotowania do Bożego Narodzenia w sklepie internetowym?

Jeżeli Twoja strategia e-commerce na Boże Narodzenie zakłada, że ogłosisz pierwsze przedświąteczne rabaty tuż przed mikołajkami (6 grudnia), to ryzykujesz co najmniej kilkudniowe i nawet kilkutygodniowe opóźnienie w stosunku do konkurencji. Konsumenci realizują przedświąteczne zakupy już podczas Black Month, czyli listopadowych promocji związanych z Black Friday (28 listopada 2025 roku), i Cyber Monday (1 grudnia 2025 roku). Co więcej, niemal 50% Polaków kupuje upominki świąteczne z 3-miesięcznym wyprzedzeniem! Mniej niż 10% konsumentów szuka prezentów tuż przed Wigilią3.

Kampanie newsletterowe z okazji Bożego Narodzenia rozpoczynają się już w październiku. Źródło: Homla

Kampanie newsletterowe z okazji Bożego Narodzenia rozpoczynają się już w październiku. Źródło: Homla

Dowiedz się więcej: Strategia e-commerce na Black Friday – ważne wskazówki

Pozycjonowanie sklepu internetowego przed Bożym Narodzeniem

Czy wyżej wspomniane statystyki oznaczają, że Twoja komunikacja w różnych kanałach musi nawiązywać do Bożego Narodzenia już w październiku? Niekoniecznie, ponieważ przedwczesne materiały świąteczne mogą wywołać negatywne emocje wśród konsumentów, którzy wolą np. udekorować mieszkanie na Halloween. Jeżeli chcesz się przygotować do świąt, postaw na pozycjonowanie sklepu internetowego pod kątem słów kluczowych związanych z prezentami (np. „prezent dla teściowej pod choinkę”, „prezenty na święta do 50 zł”) i motywami bożonarodzeniowymi (np. „obrus w bombki”, „światełka na choinkę”). Takie zapytania należy przyporządkować do opisów produktów, opisów kategorii oraz poradników na blogu firmowym. Pamiętaj, aby wziąć pod uwagę też mniej typowe grupy odbiorców niż rodzinę i przyjaciół, np. pracowników biurowych czy miłośników kryminałów, którzy mogą zostać obdarowani Twoim asortymentem.

Linki prowadzące do świątecznych podstron nie muszą być od razu widoczne z poziomu strony głównej sklepu internetowego, ale mogą się wyświetlać w wynikach wyszukiwania Google’a konsumentom, którzy rozpoczną wczesne poszukiwania upominków. Główne menu z kategoriami produktowymi warto zaktualizować tuż po Black Friday.

Zanim zaplanujesz tworzenie świątecznych treści, sprawdź, jakie podstrony wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google’a na wybrane zapytanie. Źródło: Google

Zanim zaplanujesz tworzenie świątecznych treści, sprawdź, jakie podstrony wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google’a na wybrane zapytanie. Źródło: Google

Może Cię zainteresować: Czy opisy kategorii są konieczne w pozycjonowaniu sklepu internetowego? Wnioski z raportu

Strategia cenowa w e-commerce na Boże Narodzenie

Co prawda prowadzenie wojen cenowych jest charakterystyczne dla popularnych dyskontów, ale sklepy internetowe również skłaniają się ku bataliom w obszarze akcji promocyjnych i kodów rabatowych przed Bożym Narodzeniem. Czy słusznie? Mimo że wskaźnik inflacji stopniowo się obniża, to – podobnie jak w zeszłym roku – dążenie do ograniczenia wydatków może być silniejsze niż chęć pozostania lojalnym klientem lubianych marek4. Z jednej strony – to szansa na dotarcie do nowych klientów, których można pozyskać za pomocą newslettera z kodami rabatowymi wyłącznie dla subskrybentów. Z drugiej strony – sklep internetowy nie może obniżać cen w nieskończoność.

W związku z tym strategia cenowa na Boże Narodzenie powinna uwzględniać cross-selling (sprzedaż krzyżową) i up-selling (zachęcanie konsumentów do zakupu produktów z wyższej półki cenowej). Cross-selling zwiększa wartość koszyka zakupowego, ponieważ skłania do zamawiania tzw. bundle’ów, czyli pakietów uzupełniających się produktów, np. zestawu odżywek i lakierów do paznokci, kompletu odzieży sportowej czy etui na czytnik książek. Pakiet musi być tańszy – nawet o kilkanaście złotych – w porównaniu z łączną kwotą za zakup osobnych przedmiotów.

Pakiety produktów zachęcają klientów do składania zamówień o wyższej wartości. Źródło: Empik

Pakiety produktów zachęcają klientów do składania zamówień o wyższej wartości. Źródło: Empik

Co istotne, karta produktowa powinna nie tylko wyświetlać koszt danego produktu w zestawie, ale też pokazywać klientowi droższe opcje. Dzięki up-sellingowi można skłonić klienta do zamówienia produktu z wyższej półki. Wystarczy przedstawić, ile korzyści zyska użytkownik w zamian za niewielką dopłatę. Ponadto konsumenci powinni mieć zagwarantowaną darmową dostawę i możliwość wyboru zapakowania produktu na prezent – za nie więcej niż kilka złotych.

Sklep internetowy umożliwia klientom zamówienie zestawu do samodzielnego pakowania prezentów, odciążając ich z konieczności zrobienia dodatkowych zakupów papierniczych. Źródło: Pan Bombel

Sklep internetowy umożliwia klientom zamówienie zestawu do samodzielnego pakowania prezentów, odciążając ich z konieczności zrobienia dodatkowych zakupów papierniczych. Źródło: Pan Bombel

W zależności od skali poświątecznych zwrotów w Twoim sklepie internetowym możesz rozważyć wdrożenie odroczonych płatności, których oczekuje ok. 30% konsumentów5. Pamiętaj jednak, że system BNPL („Buy Now, Pay Later”) sprzyja próbom zwrotów… produktów używanych w trakcie Bożego Narodzenia, np. obuwia, ubrań czy zastawy stołowej. Nieuczciwi klienci mogą podjąć takie ryzyko, ponieważ nie muszą opłacać zamówienia aż do 30 dni.

Przeczytaj także: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Checklista

Strategia e-commerce na Boże Narodzenie – najważniejsze informacje

  • Połowa polskich konsumentów kupuje prezenty bożonarodzeniowe z 3-miesięcznym wyprzedzeniem. To oznacza, że pozycjonowanie sklepu internetowego pod frazy związane z Bożym Narodzeniem warto rozpocząć nie później niż na początku jesieni.
  • Sklep internetowy przygotowany na Boże Narodzenie powinien umożliwiać użytkownikom szybkie dotarcie do kategorii z prezentami świątecznymi poprzez wyeksponowane linki w głównym menu oraz banery na podstronach.
  • Cross-selling, up-selling, bundle, darmowa dostawa, pakowanie na prezent za kilka złotych – to jedne z taktyk, które warto wziąć pod uwagę w strategii cenowej na Boże Narodzenie, aby przekonać do zakupów konsumentów poszukujących przede wszystkim oszczędności.

 

Źródła:

1 https://biznes.pap.pl/wiadomosci/konsument/srednie-wydatki-na-boze-narodzenie-w-tym-roku-wyniosa-1460-zl

2 https://www.trade.gov.pl/aktualnosci/swiateczny-portfel-polakow/

3 https://biznes.pap.pl/wiadomosci/konsument/srednie-wydatki-na-boze-narodzenie-w-tym-roku-wyniosa-1460-zl

4 https://hurtidetal.pl/article/art_id,43290-107/swiateczne-zakupy-%E2%80%93-cena-wazniejsza-niz-logo/

5 https://tvn24.pl/biznes/najnowsze/swieta-bozego-narodzenia-wielu-polakow-planuje-je-na-kredyt-wyniki-raportu-comfino-platnosci-ratalne-i-odroczone-w-polsce-202324-st7522643

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość