Chociaż corocznie konsumenci wykazują mniejsze zainteresowanie produktami szybkozbywalnymi w listopadzie w porównaniu z październikiem, to rośnie ich zainteresowanie sprzętem AGD i RTV, meblami, odzieżą, obuwiem, książkami czy kosmetykami. Statystyki GUS pokazują, że obroty w handlu zaczynają pikować we wrześniu, aby osiągnąć szczyt tuż przed świętami Bożego Narodzenia1. Jak zatem zaplanować jesień w sklepie internetowym, aby zmaksymalizować sprzedaż? Sprawdź, które okazje i produkty warto wziąć pod uwagę w jesiennych kampaniach promocyjnych.
Kiedy zacząć przygotowania do jesieni w e-commerce?
Mimo że astronomiczna jesień wypada dopiero między 21 a 24 września, to jesienny sezon w e-commerce startuje już na początku miesiąca, kiedy uczniowie wracają do szkół. Co ważne, strategia marketingowa na wrzesień, październik i listopad powinna powstawać już latem, szczególnie jeśli główną oś działań stanowi SEO, czyli pozycjonowanie sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania Google’a. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, ile czasu upływa od opublikowania dobrze zoptymalizowanego tekstu na stronie internetowej do osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. W przypadku domen z m.in. długą historią, zróżnicowanym profilem linków i contentem wysokiej jakości ten okres może wynosić zaledwie kilka godzin.
Poradnik o jesiennych stylizacjach został opublikowany pod koniec lata. Źródło: Vistula
Social media marketing dla e-commerce wymaga znacznie mniejszego buforu. O ile musisz przygotować materiały z wyprzedzeniem, o tyle docierają do odbiorców w czasie rzeczywistym. Karuzele, relacje i rolki, szczególnie sponsorowane, mogą wygenerować niemal natychmiastową sprzedaż, kiedy trafią do konsumentów na ostatnim etapie lejka marketingowego – podobnie jak kampanie SEM. Pamiętaj, że jeśli chcesz nakłonić spóźnialskich klientów do zakupów za pomocą płatnych reklam, np. na 1-2 dni przed Halloween, karta produktowa powinna prezentować informacje o dacie wysyłki towaru. Użytkownik, który nie ma pewności, że paczka dotrze na czas, prawdopodobnie zrezygnuje z zamówienia.
Zobacz też: Budowa podstrony produktowej – jak zaprojektować konwertującą kartę produktu?
Jakie są nietypowe okazje w strategii e-commerce na jesień?
Jeśli prowadzisz sklep internetowy z artykułami papierniczymi, możesz wesprzeć swoich potencjalnych klientów, którzy zwlekają z wykonywaniem zadań. Dzień Walki z Prokrastynacją wypada już 6 września, więc nie zostawiaj przygotowania treści marketingowych na ostatnią chwilę. Drogerie online powinny zwrócić uwagę na Światowy Dzień Brody (również 6 września) i zachęcić drugie połówki partnerów do zamówień zestawów pielęgnujących zarost. 8 września obchodzimy Światowy Dzień Wellbeingu, w który wpisują się wszystkie produkty sprzyjające dbaniu o dobrostan fizyczny i psychiczny. Sklepy sportowe nie powinny pominąć zarówno Dnia Piłkarza (10 września), jak i Światowego Dnia bez Samochodu (22 września), w którym można promować jazdę na rowerze, hulajnodze, bieganie czy spacery.
Social media pozwalają na szybkie powiadomienie klientów o jednodniowej promocji z okazji nietypowego święta. Źródło: Story Coffee Warsaw
Inne ważne okazje, które warto wpisać do strategii e-commerce na jesień, to:
- Światowy Dzień Królika (26 września),
- Dzień Kawy (29 września),
- Dzień Chłopaka (30 września),
- Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu (1 października),
- Światowy Dzień Nauczyciela (5 października),
- Światowy Dzień Wzroku (9 października),
- Dzień Gier Planszowych (10 października),
- Halloween (31 października),
- Światowy Dzień Ergonomii (12 listopada),
- Dzień Seniora (14 listopada),
- Dzień Czarnego Kota (17 listopada),
- Dzień Kredki (22 listopada).
Zobacz więcej ważnych dat: Kalendarz dla e-commerce – najważniejsze okazje i święta dla sklepu internetowego w 2025 roku
Jakie produkty warto promować w sklepie internetowym jesienią?
Szeroko pojęta rozrywka, szukanie nowego hobby, dbanie o zdrowie – to główne obszary zainteresowań konsumentów, którzy w okresie od września do listopada zmieniają się w domatorów. W związku z tym sklepy internetowe odnotowują wyższą sprzedaż produktów sprzyjających spędzaniu czasu w czterech kątach – zarówno w pojedynkę, jak i w towarzystwie.
Zestawienie gier planszowych na jesień będzie generować ruch z wyników wyszukiwania Google’a co roku. Jedyne, co może zrobić autor, to dopisać nowe pozycje do listy. Źródło: Allegro
Ponadto dzieci wracają nie tylko do przedszkoli i szkół, ale także na zajęcia pozalekcyjne, co wiąże się z rosnącą popularnością sprzętu fotograficznego, muzycznego, sportowego czy akcesoriów plastycznych2. Twój asortyment nie musi mieć etykiety „for kids”, aby mogły go używać osoby w wieku szkolnym. Co więcej, możesz się zastanowić, czy warto stworzyć zestawy zachęcające rodziców i dzieci do wspólnego spędzania chłodnych wieczorów. Można powiedzieć, że to forma cross-sellingu, czyli proponowania klientom uzupełniających się produktów w celu zwiększenia wartości koszyka.
Jesień to również okres wzmożonego zainteresowania produktami wspierającymi odporność i łagodzącymi objawy przeziębienia. Jeżeli sprzedajesz leki bez recepty, suplementy diety lub wyroby medyczne, pamiętaj, że opisy produktów z branży zdrowotnej muszą być zgodne z przepisami.
Black Friday, Black Week, Black Month – jak wcześnie rozpocząć kampanie sprzedażowe przed Czarnym Piątkiem?
Mimo że Black Friday wypada 29 listopada 2025 roku, to pierwsze wyprzedaże pojawiają się już kilka tygodni wcześniej – pod szyldem Black Month. Czy warto zaplanować akcje promocyjne na cały listopad w strategii e-commerce na jesień, czy postawić wyłącznie na Czarny Piątek? Co do zasady, obroty w handlu są wyższe o ponad 100% w Black Friday w porównaniu z pozostałymi dniami listopada3. Finalna decyzja zależy od m.in. Twojej konkurencji – nie tylko stricte biznesowej, ale głównie innych sklepów, które zajmują wysokie pozycje na interesujące Cię zapytania w wynikach wyszukiwania Google’a.
Niektóre sklepy internetowe używają kategorii Black Friday przez cały rok, przypisując do niej produkty objęte najwyższymi przecenami. Źródło: Zalando
Sprawdź, które strony wyświetlają się na czołowych pozycjach, a potem zweryfikuj, kiedy wybrane marki rozpoczęły kampanie w ramach Black Month, Black Week albo Black Friday. Jeśli zdecydujesz się na przeprowadzenie kilkutygodniowej kampanii, zagwarantuj klientom, że poszczególne promocje się nie powtórzą, a przeceny nie będą wyższe. W przeciwnym razie konsumenci, którzy skorzystają z pierwszych okazji, mogą się poczuć rozczarowani, a wręcz – naciągnięci na nieopłacalne zakupy.
Przygotuj sklep internetowy także na inne pory roku: Strategia e-commerce na lato – jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym w wakacje?
Strategia e-commerce na jesień – najważniejsze informacje
- Jeśli chcesz wypozycjonować sklep internetowy na jesień, zacznij pracę nad strategią e-commerce latem, aby nie stracić okazji na przyciągnięcie klientów z wyników wyszukiwania Google’a już we wrześniu.
- Zrób listę okazji, które wpisują się w Twoją ofertę. Zwróć uwagę, które nietypowe święta są często wyszukiwane przez użytkowników Google’a, np. Dzień Kawy lub Dzień Chłopaka, i przygotuj m.in. poradniki prezentowe.
- Black Friday, Black Week czy Black Month? Zastanów się, czy chcesz zorganizować serię akcji promocyjnych, które obejmą małe grupy produktów, czy jedną dużą kampanię na Czarny Piątek.
Źródła:
1 https://kig.pl/aktualnosc-ekonomicz/sprzedaz-detaliczna-w-listopadzie-2024-roku/
3 https://tpay.com/blog/wyniki-black-week-2024