Jeśli prowadzisz sklep internetowy w branży beauty lub fashion, to walentynki stanowią doskonałą okazję do pozyskania nowych klientów i zwiększenia sprzedaży. Słupki konwersji rosną także w segmencie home & decor oraz FMCG, w których odnotowuje się zwiększone zainteresowanie produktami sprzyjającymi romantycznej atmosferze. Sprawdź, jak przygotować się na walentynki w e-commerce, aby skutecznie zauroczyć konsumentów i konsumentki specjalnymi ofertami.
Cross-selling w strategii sklepu internetowego na walentynki
Cross-selling, czyli sprzedaż krzyżowa, to strategia zwiększania wartości koszyka zakupowego w sklepie internetowym za pomocą rekomendowania klientom produktów uzupełniających, np. rozświetlacza do różu w drogerii kosmetycznej, kimona do bielizny w sklepie odzieżowym czy zawieszek do bransoletki w sklepie jubilerskim.
Sprawdź, jak przygotować się na walentynki w e-commerce, aby skutecznie zauroczyć konsumentów i konsumentki specjalnymi ofertami.
Chociaż klasyczny cross-selling wspomaga sprzedaż asortymentu komplementarnego, to strategia e-commerce na walentynki może uwzględniać także zestawy produktów dla dwojga. Jeśli klient zamierza kupić romantyczną filiżankę, powinien otrzymać rekomendację zakupu drugiej – najlepiej różniącej się detalem lub kolorem – filiżanki, aby stworzyć niepowtarzalny komplet do celebrowania wspólnych chwil przy kawie czy herbacie. Propozycje mogą się pojawić w sekcji „Inni klienci oglądali również”, „Więcej z kolekcji [nazwa kolekcji]” czy „Zobacz również” na karcie produktowej albo na podstronie koszyka.
Sekcja na karcie produktowej zachęcająca do zamówienia innych produktów z kolekcji. Źródło: Nordic Nest
Rozważ też stworzenie limitowanych zestawów, które będą dostępne w okazyjnych cenach wyłącznie na walentynki. To podstawowe zastosowanie reguły niedostępności. Zasygnalizuj konsumentom, że dana okazja powtórzy się dopiero za rok, aby zwiększyć szansę na złożenie zamówienia.
Cena kompletu składającego się z kolczyków i wisiorka nie jest niższa w porównaniu z wartością zamówienia zawierającego oddzielne produkty, więc nie zachęca konsumentów. Źródło: W.KRUK
Pozycjonowanie sklepu internetowego a walentynki w e-commerce
Sklepy internetowe w branżach, które odnotowują wzrosty sprzedaży tuż przed świętem zakochanych, muszą się pozycjonować na słowa kluczowe związane z walentynkami. Strategia SEO dla e-commerce powinna uwzględniać zarówno ogólne frazy (np. „prezenty na walentynki dla niej”), jak i szczegółowe zapytania (np. „sukienki na walentynki”). Darmowe i płatne narzędzia SEO, m.in. Ubersuggest czy Senuto, podpowiedzą Ci słowa kluczowe związane z Twoim asortymentem, np. „świeczki zapachowe na walentynki”.
Liczba wyszukiwań słowa kluczowego „prezent na walentynki dla męża ”. Źródło: Senuto
Pamiętaj, że im większa liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego, tym bardziej zacięta konkurencja, która rywalizuje o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google’a. Niemniej zwróć uwagę, że konsumenci wpisujący ogólne zapytania w wyszukiwarkę, np. „prezent na walentynki”, dopiero szukają pomysłów na upominek dla drugiej połówki. To oznacza, że prawdopodobieństwo złożenia zamówienia po wejściu na stronę jest stosunkowo niskie. Lepsze efekty możesz osiągnąć, celując w sprecyzowane frazy, które mają niższą liczbę wyszukiwań, ale charakteryzują się większym potencjałem sprzedażowym, np. „czekoladki na walentynki”. Zanim przyporządkujesz słowa kluczowe do podstron kategorii lub produktów, zweryfikuj, jakie rodzaje stron wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google’a.
Kategoria ze świecami na walentynki w sklepie internetowym. Źródło: Wosk i Knot
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak robić to skutecznie?
Strategia na walentynki w social mediach
Jeżeli planujesz promować sklep internetowy w social mediach przed walentynkami, pamiętaj, że lejek sprzedażowy w e-commerce zakłada komunikację do kilku grup konsumentów. Twoje posty powinny być skierowane do osób, które:
- szukają pomysłów na prezenty na walentynki, ale nie wiedzą o istnieniu sprzedawanych przez Ciebie produktów,
- są zainteresowane pewną kategorią produktów, lecz nie znają Twojej marki,
- kojarzą Twoją markę, aczkolwiek nie są przekonani do złożenia zamówienia, więc rozważają także zakupy u konkurencji,
- są niemal zdecydowani na zakup produktów, więc potrzebują finalnej zachęty, np. zapoznania się z opiniami innych klientów lub kodu rabatowego na pierwsze zamówienie.
Kiedy będziesz szukać inspiracji na kampanię marketingową, zajrzyj do biblioteki reklam Meta, aby zobaczyć przeszłe i aktualne reklamy sklepów internetowych z okazji walentynek. Co ważne, filtry pozwalają na wybór reklamodawców, multimediów, platform oraz okresu wyświetlania reklam, dzięki czemu wyszukiwanie przebiega sprawnie i szybko.
Reklama e-commerce na Facebooku z okazji walentynek. Źródło: biblioteka reklam Meta
Dowiedz się więcej: Social media marketing w e-commerce – jak promować e-sklep w mediach społecznościowych?
Komunikacja na karcie produktu a walentynki w sklepie internetowym
Skuteczna karta produktu w sklepie internetowym uwzględnia sekcję prezentującą informacje o gwarantowanym czasie dostawy, np. „Zamów dzisiaj do 14:00, odbierz jutro!”. Jeżeli przygotowujesz komunikację walentynkową, poinformuj klientów, kiedy muszą złożyć zamówienie, aby otrzymać przesyłkę najpóźniej 14 lutego. Ponadto konsumenci rozważający zakup upominków powinni się dowiedzieć, czy mogą zamówić specjalne zapakowanie produktu, który będzie gotowy do wręczenia od razu po wyjęciu z paczki.
W zależności od Twojego budżetu na marketing możesz zlecić przygotowanie sesji walentynkowej, w której zaprezentujesz wybrany asortyment w romantycznym wydaniu. Dzięki temu rozwiązaniu poruszysz zmysły odbiorców i ułatwisz im zwizualizowanie produktów w realistycznej scenerii. Zdjęcia produktów do sklepu internetowego wykorzystasz także w newsletterze czy postach w mediach społecznościowych.
Strategia na walentynki na przekór, czyli nie zapominaj o singlach
Chociaż Międzynarodowy Dzień Singla, który wypada 15 lutego, cieszy się mniejszą popularnością w porównaniu ze świętem zakochanych, strategia dla e-commerce na walentynki powinna uwzględniać osoby niebędące w związkach. Warto, aby akcja promocyjna koncentrowała się na pozytywnych emocjach (np. koncepcji self-love), a nie negatywnych (np. samotności).
Kategoria w sklepie internetowym z biżuterią wpisującą się w pozytywną komunikację z okazji Dnia Singla. Źródło: Apart
Komunikacja sklepu internetowego powinna podkreślać, że single mogą się skoncentrować na własnych potrzebach w walentynki, zwłaszcza jeżeli brakuje im czasu na realizację hobby czy odpoczynek w codziennym pośpiechu. Przemyśl, które produkty sprzyjają dbaniu o samego siebie, a następnie podkreśl tę korzyść w opisach produktowych oraz opublikuj zestawienia w formie poradnika na blogu firmowym lub karuzeli na Instagramie.
Kreacja walentynkowa nie sugeruje, że produkty są przeznaczone wyłącznie dla osób w związkach. Źródło: Sinsay
Zobacz też: Jak założyć i wypromować sklep na Instagramie?
Strategia e-commerce na walentynki – najważniejsze informacje
- Strategia na walentynki powinna uwzględniać limitowane zestawy produktów oraz podstrony pozycjonowane na słowa kluczowe związane z dniem zakochanych.
- Sprawdź reklamy konkurencyjnych sklepów internetowych z okazji walentynek w mediach społecznościowych. W tym celu zajrzyj do biblioteki reklam Meta i przejrzyj profile na Facebooku, Instagramie czy TikToku.
- Skuteczna kampania w sklepie internetowym z okazji walentynek uwzględnia również osoby, które nie obchodzą święta zakochanych, ale chcą zadbać o siebie w tym dniu lub spędzić go z rodziną czy przyjaciółmi.