H E L L O

System subskrypcji w sklepie internetowym – sprawdź, jakie masz możliwości

Chociaż Polacy subskrybują najczęściej kawę, to są otwarci na zainwestowanie w abonament innych produktów – i to nie tylko FMCG, czyli szybkozbywalnych. Artykuły spożywcze, kosmetyki, suplementy, książki, gry – w przypadku tych kategorii blisko 40% polskich konsumentów wyraża chęć przejścia na metodę płatności opartą na subskrypcji*. Dzięki niej zyskujesz stały przychód z automatycznie powtarzających się zamówień, a Twoi klienci nie muszą pamiętać o cyklicznych zakupach ulubionych produktów. Jakie rozwiązania warto rozważyć przed wdrożeniem subskrypcji  w sklepie internetowym?

Subskrypcja w sklepie internetowym – co to znaczy?

Usługi subskrypcyjne w e-commerce to jeden z trendów w sprzedaży internetowej w 2025 roku. Subskrypcja w sklepie internetowym polega na automatycznym zamawianiu produktów w cyklach określonych przez klienta, np. co tydzień, co miesiąc lub co kwartał. Model subskrypcyjny sprawia, że konsumenci nie muszą ani pamiętać o powtórnym zakupie kończących się produktów, np. karmy dla psa, ani odręcznie składać nowych zamówień w sklepie. Klient podaje dane karty płatniczej i wyraża zgodę na ich zapamiętanie, a system automatycznie pobiera wskazaną kwotę z konta użytkownika. Opłacone zamówienie zostaje przekazane do realizacji z odpowiednim wyprzedzeniem, aby klient otrzymał przesyłkę tuż przed zużyciem produktów z poprzedniej paczki.

Subskrypcja w palarni kawy. Źródło: Hayb

Subskrypcja w palarni kawy. Źródło: Hayb

Subskrypcja ma zastosowanie przede wszystkim w sklepach z artykułami higienicznymi, kosmetycznymi, spożywczymi i zoologicznymi, aczkolwiek na sprzedaż subskrypcyjną decydują się również sklepy papiernicze czy odzieżowe. O ile klienci nie kupują często pewnych elementów garderoby, np. kurtek trekkingowych, o tyle mogą być skłonni do regularnego zamawiania ozdobnych dodatków, np. apaszek. Model subskrypcyjny wykorzystują również wypożyczalnie ubrań online.

Subskrybenci mogą regularnie wypożyczać ubrania na specjalne okazje. Źródło: e-garderobe.com

Subskrybenci mogą regularnie wypożyczać ubrania na specjalne okazje. Źródło: e-garderobe.com

Może Cię zainteresować: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Checklista

Zalety subskrypcji dla sklepu internetowego

Model subskrypcyjny w sklepie internetowym sprzyja osiąganiu regularnych przychodów i wzmacnianiu lojalności konsumentów, którzy nie muszą wkładać żadnego wysiłku w regularne zamawianie ulubionych produktów. Subskrypcja eliminuje ryzyko sytuacji, w której Twój klient zapomina o złożeniu zamówienia, a chwilowy brak produktu doskwiera mu tak bardzo, że decyduje się na jego zakup w sklepie stacjonarnym, aby nie czekać na dostawę. Co więcej, usługa subskrypcyjna ułatwia oszacowanie popytu na produkty w najbliższych miesiącach. To rozwiązanie sprawdza się szczególnie w przypadku produktów ze stosunkowo krótkim terminem ważności, ponieważ pozwala uniknąć ich długiego przechowywania w magazynie. Ponadto model subskrypcyjny może się łączyć z programem lojalnościowym, w którym zgromadzone punkty wymienia się na rabaty kwotowe lub procentowe.

Subskrybentki otrzymują wiele korzyści, w tym darmową dostawę i punkty w programie lojalnościowym. Źródło: Your Kaya

Subskrybentki otrzymują wiele korzyści, w tym darmową dostawę i punkty w programie lojalnościowym. Źródło: Your Kaya

Dowiedz się więcej: Wysoki współczynnik konwersji w e-commerce – jak go osiągnąć?

Pomysły na efektywną i popularną subskrypcję w sklepie internetowym

Co do zasady, subskrypcja polega na cyklicznym zamawianiu produktów wybranych przez klienta. Tradycyjnemu modelowi może towarzyszyć subskrypcja tzw. mystery boxów lub blind boxów, czyli paczek niespodzianek, w których znajdują się losowe produkty z określonej kategorii. To rozwiązanie sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku stałych klientów, którzy wielokrotnie się przekonali, że warto inwestować w produkty danej marki, więc teraz mogą sobie pozwolić na zakup bliżej niezidentyfikowanego pakietu.

Subskrypcja boxa niespodzianki z nowościami, produktami sezonowymi i bestsellerami, ale bliżej nieokreślonymi. Źródło: Kasia z Podlasia

Subskrypcja boxa niespodzianki z nowościami, produktami sezonowymi i bestsellerami, ale bliżej nieokreślonymi. Źródło: Kasia z Podlasia

Jak przekonać nowych klientów do zamówienia mystery boxów? Dobrym pomysłem jest zaprezentowanie co najmniej jednego zestawu, który trafił do subskrybentów. Ponadto warto podkreślić, że zawartość boxów jest limitowana, aby wzmocnić efekt FOMO (Fear of Missing Out), czyli lęk przed pominięciem niepowtarzalnej okazji. Mystery boxy cieszą się dużą popularnością wśród kolekcjonerów (np. gadżetów, figurek) oraz miłośników twórców (np. autorów książek) czy fikcyjnych postaci (np. Harry’ego Pottera). Co ciekawe, jeden produkt z blind boxa może być ujawniony, a pozostałe – owiane tajemnicą.

Subskrypcja mystery boxa z ujawnioną książką i dodatkowymi niespodziankami. Źródło: inBOOX

Subskrypcja mystery boxa z ujawnioną książką i dodatkowymi niespodziankami. Źródło: inBOOX

W każdym modelu subskrypcyjnym klienci powinni mieć możliwość wyboru częstotliwości otrzymywania paczek oraz rezygnacji w dowolnym momencie – bez okresu wypowiedzenia i dodatkowych opłat. Jak zmniejszyć ryzyko anulowania subskrypcji przez klientów? Pamiętaj, że konsumenci subskrybują produkty, aby wydawać jak najmniej w dłuższej perspektywie. Subskrybenci muszą być nagradzani zniżkami na poziomie 5-15% w zależności od cen rynkowych, popularności i marży danego towaru.

Prezentacja ceny produktu w subskrypcji na karcie produktowej. Źródło: LaCava

Prezentacja ceny produktu w subskrypcji na karcie produktowej. Źródło: LaCava

Co ważne, rabaty powinny dotyczyć także pakietów wspierających cross-selling (sprzedaż krzyżową), czyli np. zestawów zawierających produkty do golenia i pielęgnacji skóry. Dzięki temu rozwiązaniu klienci oszczędzają „podwójnie” – na zestawie i na subskrypcji.

Może Cię zainteresować: Budowa podstrony produktowej – jak zaprojektować konwertującą kartę produktu?

System subskrypcji w sklepie internetowym – podsumowanie

  • Model subskrypcyjny w sklepie internetowym opłaca się szczególnie w przypadku artykułów higienicznych, kosmetycznych, spożywczych i zoologicznych, aczkolwiek jest wart rozważenia również w sprzedaży artykułów plastycznych, czasopism, książek czy odzieży.
  • Subskrypcje ułatwiają oszacowanie przychodów w skali tygodniowej, miesięcznej, kwartalnej i rocznej – w zależności od cykli oferowanych klientom.
  • Największe zalety subskrypcji w sklepie internetowym dla konsumentów to zniżki (5-15% od cen regularnych) oraz brak konieczności ręcznego odnawiania zamówień. Niektórzy konsumenci doceniają również ekscytację związaną z tzw. blind boxami, czyli paczkami niespodziankami, w których znajdują się losowe produkty z wybranej kategorii.

 

Źródła:

* https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2024/postawy-i-zachowania-zakupowe-polskich-konsumentow.html

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość