H E L L O

Zdjęcia produktów do sklepu internetowego – kompleksowy poradnik

Testy użyteczności sklepów internetowych wykazały, że aż 56% konsumentów ogląda zdjęcia, zanim zapozna się z innymi informacjami na karcie produktowej. Niska jakość fotografii, która nie pozwala na przyjrzenie się detalom, sprzyja rezygnacji ze składania zamówień*. Sprawdź, jak robić profesjonalne zdjęcia produktów, które zachęcą klientów sklepu online do zakupów. Przeczytaj też, jak zadbać o optymalizację techniczną oraz ile wynosi koszt profesjonalnej sesji produktowej.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • skąd brać zdjęcia produktowe do sklepu online,
  • jakie są rodzaje fotografii dla e-commerce,
  • o czym pamiętać, robiąc zdjęcia produktów,
  • jak optymalizować pliki pod SEO,
  • ile kosztują fotografie do e-sklepu.

Skąd wziąć zdjęcia produktów do sklepu internetowego?

Jeżeli zamierzasz sprzedawać produkty różnych marek, możesz otrzymać fotografie produktowe od dystrybutora, hurtowni lub producenta. Umowa handlowa powinna określać zasady używania fotografii w sklepie online. Ponadto upewnij się, czy masz zgodę na wykorzystanie zdjęć produktów w social media marketingu – zarówno w postach organicznych (bezpłatnych), jak i kampaniach PPC.

Hurtownie udostępniają sklepom internetowym podstawowe zdjęcia produktów na białym tle.

Hurtownie udostępniają sklepom internetowym podstawowe zdjęcia produktów na białym tle. Źródło: Hurtownia Zabawek

Warunki publikacji zdjęć produktowych są szczególnie istotne dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą internetową w formie dropshippingu. W tym modelu logistycznym sklep internetowy służy do zbierania zamówień, których wysyłką zajmuje się dostawca, np. hurtownia. Właściciel e-sklepu nie ponosi kosztów magazynowania, pakowania i wysyłki towarów. Niestety brak dostępu do asortymentu uniemożliwia zlecenie sesji produktowej.

Przedsiębiorcy sprzedający własne produkty, np. rękodzieło, muszą samodzielnie sfotografować asortyment lub skorzystać z usług profesjonalnego fotografa. W przypadku ograniczonego budżetu sprawdzi się współpraca barterowa z influencerami, którzy zrobią ładne zdjęcia produktów i zgodzą się na ich wykorzystanie w sklepie internetowym.

Zaaranżowane zdjęcia produktu na zamówienie w sklepie rękodzielniczki.

Zaaranżowane zdjęcia produktu na zamówienie w sklepie rękodzielniczki. Źródło: Leaf Pillows

Jakie są rodzaje zdjęć produktów do sklepu internetowego?

Galerię zdjęć na karcie produktu należy dopasować do asortymentu i grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów sklepu internetowego. Fotografie powinny odpowiadać na pytania konsumentów (np. „Czy ta poszewka na kołdrę ma guziki, czy zamek?”), a nawet pokonywać obiekcje przed zakupem (np. „Czy rodzice poradzą sobie ze sterowaniem odkurzaczem przez aplikację?”), zanim klienci przeczytają opis produktu.

  • Zdjęcia packshotowe – w klasycznej wersji przedstawiają produkty ułożone na białym tle i fotografowane z góry lub boku. Neutralne packshoty nie zawierają elementów rozpraszających uwagę konsumentów, więc sprzyjają dostrzeżeniu detali. Warto zadbać o odbicia i cienie, które podkreślają trójwymiarowość.
Podstawowe zdjęcie packshotowe na białym tle.

Podstawowe zdjęcie packshotowe na białym tle. Źródło: W Domu 24

  • Zdjęcia na modelach – must-have dla sklepów internetowych z branży beauty, fashion i jubilerskiej. Fotografie z udziałem modeli prezentują m.in. konsystencję kosmetyków na skórze, układanie się materiału czy stylizacje z biżuterią.
Galeria zdjęć produktowych z udziałem modelki.

Galeria zdjęć produktowych z udziałem modelki. Źródło: Reserved

  • Zdjęcia makro – przybliżają konsumentom detale produktu, np. wzory na biżuterii.
Zdjęcie produktowe w wysokiej rozdzielczości umożliwia dostrzeżenie graweru na luksusowym zegarku.

Zdjęcie produktowe w wysokiej rozdzielczości umożliwia dostrzeżenie graweru na luksusowym zegarku. Źródło: W. Kruk

  • Zdjęcia 360° – umożliwiają obejrzenie produktów pod dowolnym kątem. Stanowią alternatywę dla wideo.
Zdjęcie produktowe w 3D umożliwia obejrzenie łóżka z każdej strony.

Zdjęcie produktowe w 3D umożliwia obejrzenie łóżka z każdej strony. Źródło: Ikea

  • Zdjęcia z aranżacją – prezentują asortyment w otoczeniu, np. łóżko dla niemowlaka w pokoju dziecięcym. Dzięki nim konsumenci mogą sobie wyobrazić, jak będzie wyglądać produkt w ich biurze, mieszkaniu lub innej lokalizacji.
Zdjęcie produktowe przedstawiające lampę wiszącą w aranżacji inspirującej klientów.

Zdjęcie produktowe przedstawiające lampę wiszącą w aranżacji inspirującej klientów. Źródło: Lampy Studio

  • Zdjęcia „przed” i „po” – pokazują efekt użytkowania produktu, np. pasty czyszczącej do butów.
  • Wizualizacje – fotografie z efektami naniesionymi w programach graficznych ułatwiają konsumentom zrozumienie niektórych funkcji produktu.
Zdjęcie produktowe z wizualizacją przedstawia, jak działa funkcja automatycznego usuwania zabrudzeń przez stację dokującą.

Zdjęcie produktowe z wizualizacją przedstawia, jak działa funkcja automatycznego usuwania zabrudzeń przez stację dokującą. Źródło: iRobot

Jak robić zdjęcia produktowe do sklepu internetowego?

Jak samodzielnie wykonać zdjęcia produktów do sklepu internetowego? Pamiętaj o poniższych zasadach:

1. Zadbaj o oświetlenie

Naturalne światło dzienne pomoże Ci wyeksponować zalety produktu – kolory, strukturę czy wzór. Blendy fotograficzne, które odbijają promienie słoneczne, zastąpisz folią aluminiową lub jasnymi arkuszami.

2. Przygotuj produkt i tło

Jeżeli używasz dodatkowych akcesoriów w aranżacji, pamiętaj, aby były czyste i nieuszkodzone.

3. Zaprezentuj produkt pod różnymi kątami i zrób zbliżenia na istotne detale

Pozwól klientom na obejrzenie asortymentu z każdej strony. Umieść produkt w centrum kompozycji, zwłaszcza w przypadku packshotów. Jedynym wyjątkiem może być aranżacja artystyczna.

4. Zainwestuj w statyw, szczególnie jeśli robisz zdjęcia produktów smartfonem

Stabilne ulokowanie sprzętu wyeliminuje przypadkowe poruszenia i ułatwi Ci ustawienie ostrości na detalach.

5. Pamiętaj o kontrastach

Jeśli fotografujesz produkty z błyszczącymi elementami, wybierz matowe tło. I odwrotnie – połyskująca powierzchnia, na której położysz matowy produkt, zapewni Ci efektowne odbicie światła oraz doda głębi.

6. Zapoznaj się z podstawami psychologii kolorów

Zastanów się nad emocjami, które chcesz wzbudzić u potencjalnych klientów, i dopasuj do ich kolorystykę zdjęć. Zwróć uwagę również na kontrast między kolorem tła a produktu.

7. Użyj programu do obróbki graficznej

Obejrzyj tutoriale na YouTubie. Sprawdź, jak wydobyć atuty sfotografowanego asortymentu, ale nie wprowadzić konsumentów w błąd. Jeżeli klient otrzyma produkt, którego kolor znacząco odbiega od widocznego na zdjęciach, może żądać zwrotu pieniędzy.

Co ciekawe, badania wykazały, że konsumenci preferują zdjęcia z produktami na pierwszym tle, ciepłymi kolorami, wysokim kontrastem i dużą głębią ostrości**.

Podstawowe zasady optymalizacji zdjęć produktów pod SEO

Fotografie produktowe wyświetlają się w zakładce „Grafika” w Google’u. Optymalizacja zdjęć pod SEO wpływa pozytywnie na pozycjonowanie sklepu internetowego i przyciąga konsumentów, którzy szukają produktów o określonym wyglądzie. O czym warto pamiętać, wrzucając pliki graficzne na stronę?

  • Tytuł pliku – unikaj przypadkowych ciągów liter, liczb i znaków specjalnych. Nazwa pliku powinna zawierać słowa kluczowe i opisywać produkt, np. „woda-perfumowana-chanel-n5-dla-kobiet.jpg”.
  • Opis alternatywny – kiedy klientowi sklepu internetowego nie ładują się zdjęcia produktów, wyświetla mu się opis zastępczy. Tekst powinien prezentować zawartość fotografii, np. „Laptop gamingowy MSI Katana 17 i7-12650H/32GB/1TB RTX4050 144Hz”. Co istotne, opisy alternatywne są odczytywane zarówno przez programy dla osób niewidomych, jak i roboty Google’a.
  • Format, rozdzielczość i wielkość pliku – zdjęcia produktów powinny mieć wysoką rozdzielczość i stosunkowo niewielką wagę, aby nie spowalniać ładowania się strony. Korzystaj z programów do kompresji plików, które pomogą Ci znaleźć złoty środek między rozdzielczością a wagą zdjęć. Przyjmuje się, że pliki graficzne nie powinny ważyć więcej niż 1 MB.

Ile kosztuje fotografia produktowa? Cennik zdjęć produktów

Cennik zdjęć produktowych dla sklepu internetowego jest uzależniony od wielu czynników, w tym:

  • asortymentu,
  • doświadczenia fotografa,
  • formatu, rodzaju, rozdzielczości i liczby zdjęć,
  • przygotowania zdjęć do druku,
  • lokalizacji,
  • konieczności zaangażowania dodatkowych osób, np. modelek,
  • zakresu obróbki w programie graficznym,
  • kosztu zakupu dodatkowych elementów aranżacyjnych,
  • wynajęcia studia,
  • okresu oczekiwania na zdjęcia,
  • zgody na wykorzystanie zdjęć poza sklepem internetowym, np. w social mediach.

Ceny zdjęć produktowych rozpoczynają się od 20 zł netto. Zdjęcia flatlay na białym tle są przeważnie najtańsze. Jeżeli zależy Ci na zdjęciach 360°, musisz się przygotować nawet na pięciokrotnie wyższy wydatek. Niektórzy fotografowie zastrzegają, że realizują zamówienia o minimalnej wartości 500 zł netto lub zawierające co najmniej 30 zdjęć.

Co istotne, fotografowanie produktów wykonanych z błyszczących materiałów, szkła czy metalu jest droższe ze względu na trudniejsze warunki oświetleniowe i dodatkową pracę podczas obróbki graficznej. Niekorzystne odbicia promieni słonecznych od połyskujących powierzchni mogą obniżać widoczność detali.

Zdjęcia produktowe w sklepie internetowym – najważniejsze informacje

  • Zdjęcia w sklepie internetowym powinny umożliwiać konsumentom obejrzenie produktów ze wszystkich stron – włącznie z najdrobniejszymi detalami. Atrakcyjne i estetyczne fotografie, które przedstawiają produkty w aranżacji, zwiększają szansę na sprzedaż.
  • Optymalizacja zdjęć produktowych pod kątem technicznym to element pozycjonowania sklepu internetowego. Nazwy i opisy alternatywne fotografii są istotne z perspektywy robotów Google’a, które identyfikują na ich podstawie zawartość zdjęć.
  • Minimalny koszt zdjęcia produktu to 20 zł netto. Cenniki zdjęć produktowych zależą od wielu czynników, w tym doświadczenia fotografa, rodzaju asortymentu czy wielkości zamówienia. Najtańsze są zdjęcia packshotowe na białym tle, a najdroższe – sesje angażujące modelki i fotografie 360°.

 

Źródła:

* https://baymard.com/blog/ensure-sufficient-image-resolution-and-zoom

** https://www.researchgate.net/publication/287267271_The_impact_of_product_photo_on_online_consumer_purchase_intention_An_image-processing_enabled_empirical_study

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość