H E L L O

Budowa podstrony produktowej – jak zaprojektować konwertującą kartę produktu?

Skoro aż 85% klientów sklepów internetowych podejmuje decyzje zakupowe na podstawie opisów i zdjęć*, to dlaczego niektóre karty produktowe nie sprzedają, mimo że zawierają te elementy? Droga do wyższej konwersji tkwi w szczegółach. Sprawdź, co powinien zawierać wzór karty produktu, który skłania konsumentów do zakupów, a nawet zwiększa wartość zamówień i redukuje liczbę porzuconych koszyków.

Czym jest karta produktu?

Karta produktowa to podstrona w e-sklepie, która zbiera wszystkie informacje o danym produkcie i przedstawia go tak, aby zmotywować potencjalnego klienta do jak najszybszego złożenia zamówienia. Co istotne, osoby przeglądające karty produktów to te, które dotarły do końca lejka sprzedażowego. To oznacza, że lada moment podejmą decyzję zakupową. A zatem, jeśli zaprojektujesz konwertujący wzór karty produktowej, w którym wykorzystasz m.in. techniki wpływu społecznego, zwiększysz szansę na sfinalizowanie transakcji w Twoim sklepie internetowym.

Jak zaprojektować wzór karty produktowej?

Dobrze, jeśli wzór karty produktowej zawiera elementy, takie jak:

  • nazwa w nagłówku H1 – z najważniejszymi cechami produktu i słowami kluczowymi używanymi przez potencjalnych użytkowników,
  • opis – napisany językiem korzyści i podzielony na czytelne sekcje z nagłówkami H2 (i niższego rzędu w razie potrzeby) oraz krótkimi akapitami,
  • cena – z informacją o ewentualnej akcji promocyjnej i płatności ratalnej,
  • dane o wysyłce – koszty, terminy i sposoby dostawy,
  • zdjęcia – pokazujące asortyment na neutralnym tle i podczas użytkowania,
  • specyfikację techniczną – najlepiej w formie tabeli,
  • opinie klientów – punktowane (zwykle w formie gwiazdek) i opisowe.

Na karcie produktu nie może zabraknąć również elementów sprzyjających zwiększeniu wartości koszyka, np. karuzel z komplementarnymi i podobnymi produktami.

Nazwa karty produktowej

Tytuł karty produktu w sklepie internetowym powinien być unikatowy. Niepowtarzalne nazwy produktów ułatwiają klientom odszukanie interesującego ich asortymentu i wpływają korzystnie na pozycjonowanie podstron sklepu na precyzyjne słowa kluczowe.

Zróżnicowane nazewnictwo towarów to jeden z czynników zapobiegających kanibalizacji, czyli wewnętrznej rywalizacji podstron produktowych o pozycje na te same frazy w wynikach wyszukiwania Google’a. W tej sytuacji algorytmy wyświetlają naprzemiennie co najmniej dwie karty produktowe z Twojego sklepu, które zajmują niższe i wyższe pozycje. Taka roszada przyczynia się do spadku ruchu organicznego.

Unikatowe nazwy produktów w sklepie internetowym z biżuterią.

Unikatowe nazwy produktów w sklepie internetowym z biżuterią. Źródło: Zeccoro

Rodzaj asortymentu wpływa na elementy zawarte w nazwie produktu:

  • markę, np. Apple, Garmin, Lenovo;
  • model, np. iPhone 15 Pro, Fenix 7 Solar Edition, ThinkPad L13 Gen 4;
  • parametry techniczne, np. częstotliwość odświeżania ekranu smartfona, rozmiar koperty zegarka, procesor w laptopie;
  • cechy zewnętrzne, np. kształt kolczyków, kolor opaski smartwatcha, wzór na koszuli;
  • przeznaczenie, np. buty do wspinaczki, spodenki do biegania, spódnica na wesele;
  • określenia definiujące grupę docelową, np. damskie legginsy, sukienka plus size, smycz flexi dla psa do 50 kg.
Nazwa produktu zawiera słowa kluczowe, których używa potencjalny klient, korzystając z wyszukiwarki w sklepie internetowym lub Google’u.

Nazwa produktu zawiera słowa kluczowe, których używa potencjalny klient, korzystając z wyszukiwarki w sklepie internetowym lub Google’u. Źródło: Medicine

Umieść nazwę produktu w nagłówku H1, który może brzmieć identycznie jak meta title, czyli nazwa podstrony sklepu w wynikach wyszukiwania Google’a. Oba tytuły są elementami optymalizacji karty produktu pod SEO. Pamiętaj również o uzupełnieniu meta description, czyli opisu widocznego pod meta title.

Meta title karty produktowej w wynikach wyszukiwania Google’a odpowiada frazie kluczowej wpisanej przez użytkownika wyszukiwarki i nazwie produktu w sklepie internetowym.

Meta title karty produktowej w wynikach wyszukiwania Google’a odpowiada frazie kluczowej wpisanej przez użytkownika wyszukiwarki i nazwie produktu w sklepie internetowym. Źródło: Google

Opis na karcie produktu

Skuteczne opisy w sklepach internetowych prezentują asortyment z perspektywy klientów, którzy chcą się dowiedzieć, czy dany produkt wpisuje się w ich głębokie potrzeby. Jak je odkryć? Wesprze Cię w tym jedna z podstawowych technik sprzedażowych, czyli język korzyści.

Wypunktowane najważniejsze cechy, zalety i korzyści produktu w sklepie sportowym.

Wypunktowane najważniejsze cechy, zalety i korzyści produktu w sklepie sportowym. Źródło: Decathlon

Rozbudowany opis na karcie produktowej warto podzielić na kilka części. Zastanów się, które korzyści są najważniejsze dla użytkownika. Możesz je wypunktować w segmencie ze zdjęciami w górnej części podstrony.

Lista najważniejszych korzyści dla potencjalnego użytkownika czytnika książek.

Lista najważniejszych korzyści dla potencjalnego użytkownika czytnika książek. Źródło: Amazon

Szczegółowy opis na podstronie produktowej powinien uwzględniać nagłówki H2 i krótkie akapity, które można łatwo przeskanować wzrokiem.

Rozbudowany opis ergonomicznej myszki komputerowej zawiera nagłówki H2, eksponujące korzyści dla użytkownika, oraz kilkuzdaniowe akapity.

Rozbudowany opis ergonomicznej myszki komputerowej zawiera nagłówki H2, eksponujące korzyści dla użytkownika, oraz kilkuzdaniowe akapity. Źródło: x-com

Pamiętaj, że zaledwie kilka linijek tekstu w widoku desktopowym oznacza dłuższy blok treści w widoku mobilnym. Sprawdź, czy treść na karcie produktowej jest czytelna na małym ekranie, np. 5-calowym wyświetlaczu smartfona, aby nie zaprzepaścić efektywności komunikatów sprzedażowych.

Cena na karcie produktu

Karta produktowa powinna informować odwiedzających sklep o aktualnych promocjach. Zegar odliczający czas do zakończenia akcji promocyjnej wpisuje się w regułę niedostępności. Potencjalni klienci odczuwają większe pożądanie produktu, który mogą kupić w okazyjnej cenie przez ograniczony okres.

Karta produktu z informacją o aktualnej promocji. Sklep internetowy wyświetla kod rabatowy i kwotę zniżki dla danego produktu oraz pop-up z zegarem odliczającym czas.

Karta produktu z informacją o aktualnej promocji. Sklep internetowy wyświetla kod rabatowy i kwotę zniżki dla danego produktu oraz pop-up z zegarem odliczającym czas. Źródło: NAOKO

Jednym z ciekawych i rzadkich rozwiązań stosujących regułę niedostępności jest komunikat o podwyżce na karcie produktowej. Ten nietypowy zabieg nie tylko motywuje klienta do złożenia zamówienia, ale także wpływa korzystnie na wizerunek marki, która uczciwie ostrzega konsumentów przed wyższą ceną.

Komunikat ostrzegający klientki sklepu internetowego przed wzrostem cen. Zegar odliczający czas do podwyżki w połączeniu z możliwością odebrania rabatu potęguje chęć natychmiastowego złożenia zamówienia.

Komunikat ostrzegający klientki sklepu internetowego przed wzrostem cen. Zegar odliczający czas do podwyżki w połączeniu z możliwością odebrania rabatu potęguje chęć natychmiastowego złożenia zamówienia. Źródło: Daag

Jeżeli oferujesz klientom zakupy ratalne, karta produktowa powinna wyświetlać maksymalną liczbę rat, minimalną wysokość raty i oprocentowanie.

Karta produktowa z banerem o płatności ratalnej.

Karta produktowa z banerem o płatności ratalnej. Źródło: StrongTree

Zdjęcia na karcie produktu

Konwertujące karty produktowe zawierają rozmaite fotografie.

  • Tradycyjne zdjęcia na białym lub beżowym tle – zapobiegają rozproszeniu konsumenta przez detale na drugim planie.
  • Zdjęcia produktu podczas użytkowania – must have w branży modowej. Konsumenci oczekują prezentowania akcesoriów, odzieży i obuwia przez osoby różniące się aparycją, bo chcą zobaczyć, jak wygląda produkt noszony przez ludzi podobnych do nich.
  • Zdjęcia produktu 360°C – umożliwiają obejrzenie towaru pod dowolnym kątem.
  • Zdjęcia prezentujące efekt uzyskany dzięki produktowi – zdjęcia „przed” i „po” wpływają na konsumentów również poza branżą beauty. Sprawdzają się na kartach produktów, które obiecują namacalny efekt, np. usunięcie zabrudzeń ze skórzanych butów.
Zdjęcia „przed” i „po” na karcie produktowej pokazują efekt użycia pianki czyszczącej skórzane buty.

Zdjęcia „przed” i „po” na karcie produktowej pokazują efekt użycia pianki czyszczącej skórzane buty. Źródło: Cocciné

Dostępne warianty na karcie produktowej

Jeśli dany model jest dostępny w różnych wersjach, to karta produktowa powinna umożliwiać potencjalnemu klientowi płynne przełączanie się między wariantami.

Karta produktowa umożliwia klientowi wybór koloru i rozmiaru opaski smartwatcha.

Karta produktowa umożliwia klientowi wybór koloru i rozmiaru opaski smartwatcha. Źródło: Euro

Tabela z danymi technicznymi na karcie produktu

Specyfikacja techniczna produktu w formie tabeli powinna znajdować się w dolnej części karty, np. między opisem sprzedażowym a opiniami klientów. W tej sekcji warto umieścić link do pobrania instrukcji obsługi. Ten dokument przydaje się nie tylko użytkownikom produktu, ale też osobom usiłującym znaleźć odpowiedź na drobiazgowe pytanie, które zostało pominięte w opisie.

Tabela ze specyfikacją techniczną na karcie produktowej.

Tabela ze specyfikacją techniczną na karcie produktowej. Źródło: LoveAir

Informacje o dostawie na karcie produktu

Brak informacji o wysyłce na karcie produktowej zniechęca 21% konsumentów do zakupów, bo uniemożliwia im szybkie oszacowanie całkowitego kosztu zamówienia**. Klient, który dopiero po przejściu do koszyka dowie się, że nie spełnia warunków darmowej dostawy lub otrzyma paczkę dopiero za kilka dni, prawdopodobnie zrezygnuje z transakcji.

Podstawowe dane o dostawie mogą być widoczne obok ceny i przycisku dodającego towar do koszyka. Interaktywne karty produktowe umożliwiają klientom sprawdzenie czasu, kosztu i sposobu wysyłki bez opuszczania podstrony. Wystarczy, że osoba zainteresowana produktem kliknie wyróżniony komunikat o dacie dostawy, a następnie wpisze swój kod pocztowy. System wyświetli ceny i terminy wysyłek dla różnych przewoźników.

Interaktywna karta produktowa umożliwia sprawdzenie ceny, daty i sposobu wysyłki towaru bez opuszczania podstrony.

Interaktywna karta produktowa umożliwia sprawdzenie ceny, daty i sposobu wysyłki towaru bez opuszczania podstrony. Źródło: Euro

Okno pop-up z ceną, terminem i sposobem dostawy towaru wyświetlane nad kartą produktową w sklepie internetowym.

Okno pop-up z ceną, terminem i sposobem dostawy towaru wyświetlane nad kartą produktową w sklepie internetowym. Źródło: Euro

Stałe informacje o czasie i koszcie dostawy warto natomiast ulokować w zakładce na karcie produktowej.

Informacje o czasie i koszcie dostawy w zakładce o wysyłce na karcie produktowej.

Informacje o czasie i koszcie dostawy w zakładce o wysyłce na karcie produktowej. Źródło: Medicine

Opinie klientów na karcie produktowej

Segment z opiniami klientów, którzy kupili dany produkt, realizuje regułę społecznego dowodu słuszności. Zgodnie z tą zasadą ludzie podejmują decyzje, kierując się postępowaniem grupy nieznanych osób. Duża liczba pozytywnych recenzji na karcie produktowej zwiększa szansę na kolejne zamówienia, zwłaszcza jeśli opinie są szczegółowe i zawierają zdjęcia wykonane przez użytkowników.

Sekcja z opiniami i zdjęciami klientów sklepu zoologicznego zachęca do zakupu zabawki dla kotów, mimo że niektóre recenzje podkreślają krótką żywotność wymiennych świecących piłek.

Sekcja z opiniami i zdjęciami klientów sklepu zoologicznego zachęca do zakupu zabawki dla kotów, mimo że niektóre recenzje podkreślają krótką żywotność wymiennych świecących piłek. Żródło: Zooplus

Co jeszcze warto uwzględnić we wzorze karty produktu?

Wzór karty produktowej warto wzbogacić o elementy, które:

  • zachęcają klientów do powrotu do sklepu,
  • ułatwiają podjęcie decyzji zakupowej,
  • sprzyjają zwiększeniu wartości zamówienia.

Karta produktu powinna także prezentować podstawowe warunki zwrotów. Co ważne, możesz ograniczyć ich liczbę. Wystarczy, że przedstawisz klientom dane, które zmniejszają ryzyko zamówienia niedopasowanego modelu. Ponadto informacje o właściwym użytkowaniu, np. praniu odzieży, zredukują liczbę reklamacji.

Karta produktowa z podstawowymi warunkami zwrotów i danymi zmniejszającymi ryzyko zamówienia niedopasowanego produktu oraz reklamacji towaru wskutek niewłaściwego użytkowania.

Karta produktowa z podstawowymi warunkami zwrotów i danymi zmniejszającymi ryzyko zamówienia niedopasowanego produktu oraz reklamacji towaru wskutek niewłaściwego użytkowania. Źródło: Zalando

Lista ulubionych produktów

Lista życzeń to funkcja dla zarejestrowanych użytkowników sklepu internetowego. Karta produktowa powinna zawierać klikalny symbol – zwykle serca – który umożliwia zapisanie produktu na liście ulubionych. Jeśli klient zgodzi się na otrzymywanie informacji o akcjach promocyjnych na skrzynkę e-mailową, powiadomisz go o zmianie ceny modelu podczas wyprzedaży.

Kliknięcie symbolu serca dodaje produkt na listę życzeń osoby zarejestrowanej w sklepie internetowym.

Kliknięcie symbolu serca dodaje produkt na listę życzeń osoby zarejestrowanej w sklepie internetowym. Źródło: SportStyleStory

Porównanie podobnych produktów

Niektóre osoby odwiedzające karty produktowe znajdują się na środkowym etapie lejka sprzedażowego. To oznacza, że planują kupić produkt, ale jeszcze nie wybrały konkretnego modelu. Ułatw im podjęcie decyzji zakupowej, wyświetlając tabelę porównującą maksymalnie 3 opcje na 1 podstronie. Jeśli chcesz spersonalizować doświadczenie użytkownika, stwórz interaktywną kartę produktową, która umożliwia wybór dowolnych modeli do porównania.

Karta produktowa z automatycznie wygenerowaną tabelą, która porównuje podobne modele.

Karta produktowa z automatycznie wygenerowaną tabelą, która porównuje podobne modele. Źródło: Media Expert

Listy podobnych, uzupełniających i ostatnio oglądanych produktów

Konwertująca karta produktowa powinna zawierać linki do podobnych produktów w ramach up-sellingu (zachęty do zakupu modelu z wyższej półki cenowej) lub uzupełniających akcesoriów w ramach cross-sellingu (rekomendacji towarów związanych z danym produktem). Odnośniki do innych kart produktowych mogą przyjąć formę karuzeli. Zwróć uwagę, że miniaturki produktów uzupełniających zawierają cenę, średnią ocenę i liczbę opinii, co ułatwia klientowi podjęcie wstępnej decyzji.

Karuzela akcesoriów na karcie produktowej drukarki laserowej.

Karuzela akcesoriów na karcie produktowej drukarki laserowej. Źródło: Euro

Jeśli chcesz zwiększyć szansę na zakup komplementarnego produktu, zaoferuj go w opłacalnym pakiecie.

Pakiet książek zarekomendowany przez księgarnię internetową pozwala zaoszczędzić 16%.

Pakiet książek zarekomendowany przez księgarnię internetową pozwala zaoszczędzić 16%. Źródło: Onepress

Rekomendacje łączenia produktu z innymi tej samej marki

Karty produktowe w sklepie internetowym z kosmetykami powinny zawierać zalecenia i ostrzeżenia związane z używaniem różnych produktów w jednej rutynie pielęgnacyjnej. Dzięki temu rozwiązaniu marka buduje wizerunek zaufanego eksperta, który podpowiada, jak używać produktów, aby osiągnąć jak najlepsze efekty i zminimalizować niepożądane interakcje między składnikami aktywnymi.

Co więcej, rekomendacje na karcie produktowej odciążają biuro obsługi klienta, ponieważ odpowiadają na najczęściej zadawane pytania.

Fragment karty produktowej z informacjami o stosowaniu serum, w tym rekomendacjami dotyczącymi używania innych produktów dostępnych w sklepie internetowym marki.

Fragment karty produktowej z informacjami o stosowaniu serum, w tym rekomendacjami dotyczącymi używania innych produktów dostępnych w sklepie internetowym marki. Źródło: BasicLab

Wzór karty produktowej – najważniejsze informacje

  • Skuteczne karty produktowe sprzedają, bo satysfakcjonują konsumentów, którzy nie chcą tracić czasu na poszukiwanie danych o kompatybilnych akcesoriach, kosztach dostawy czy warunkach zwrotów.
  • Skonsultuj budowę karty produktu z działem obsługi klienta. Konsultanci podpowiedzą Ci, o co najczęściej pytają konsumenci, którzy zastanawiają się nad złożeniem zamówienia.
  • Interaktywne karty produktowe personalizują doświadczenia użytkowników, umożliwiając im m.in. tworzenie tabel porównujących produkty lub sprawdzanie warunków dostawy dla konkretnego adresu.

 

* https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/product-information-preference-statistics/

** https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość