H E L L O

Jak wypromować sklep internetowy i dotrzeć do nowych klientów? Top 5 sposobów

Już 86% Polaków kupuje online*, a 75% z nich zapełnia koszyki rodzimych e-sklepów**. Gdzie szukają inspiracji? Tam, gdzie reklama sklepu internetowego towarzyszy im na co dzień – w wynikach Google’a, mediach społecznościowych i podczas przesyłania e-maili. Podpowiadamy, jak promować sklep internetowy w tych kanałach. Poznaj 5 najskuteczniejszych strategii wizerunkowo-sprzedażowych dla e-commerce.

1. Sklep internetowy i reklama przez pozycjonowanie SEO

Promocja sklepu internetowego w Google’u ma kluczowe znaczenie dla rentowności e-biznesu. Jest to związane z rolą, jaką wyszukiwarka ta odgrywa współcześnie w sieci – dla ponad 91% internautów całego świata i prawie 96% z Polski jest to główne źródło pozyskiwania informacji (Sermush). Niemal połowa konsumentów zaczyna zakupy w wyszukiwarce Google’a i używa jej do porównywania produktów czy usług, nawet jeśli finalizacja transakcji ma miejsce offline (Ipsos). Liderzy e-commerce zajmujący pozycje top 3 wyników wyszukiwania (czyli najczęściej rekomendowani przez algorytm Google’a) zgarniają nawet 54,4% ruchu organicznego, co daje im nawet 10-krotnie większy zysk w porównaniu z konkurentami (Backlinko). Jak wypracowują widoczność? Robią to, promując e-sklep zgodnie z zasadami SEO.

Pozycjonowanie Search Engine Optimization (w skrócie SEO) polepsza m.in. wydajność i zawartość sklepu internetowego, aby częściej pojawiał się w naturalnych wynikach wyszukiwania oraz zajmował jak najwyższe pozycje Google’a tam, gdzie może być potencjalny klient. Efektem tego jest jakościowy ruch, zoptymalizowany pod kątem konwersji (np. sprzedaży), a nie wyświetleń.

Responsywna strona internetowa, unikalny opis produktu i szybkie ładowanie zdjęć to tylko kilka elementów, dzięki którym e-sklep jest widoczny w Google’u.

Responsywna strona internetowa, unikalny opis produktu i szybkie ładowanie zdjęć to tylko kilka elementów, dzięki którym e-sklep jest widoczny w Google’u. Źródło: X-kom

Oto kilka powodów, dla których promocję sklepu internetowego powinieneś zacząć od SEO:

  • długoterminowa skuteczność – zyskasz strumień napływających użytkowników bez opłacania kliknięć czy wyświetleń. Koszty akwizycji klientów będą malały z czasem,
  • lojalność konsumencka – dzięki SEO Twoja witryna stanie się funkcjonalna, przystępna i atrakcyjna dla potencjalnych odbiorców. Pozytywne doświadczenia UX/UI zachęcą klientów do powrotu przy okazji kolejnych zakupów,
  • pozytywny wizerunek marki i wiarygodność oferty – wysokie pozycje w Google’u są sygnałem, że sklep internetowy jest godny zaufania i zapewnia profesjonalną obsługę,
  • wszechstronność oraz efektywne zarządzanie budżetem marketingowym – z pomocą przemyślanej strategii SEO dotrzesz do klientów B2C i B2B na różnych etapach lejka zakupowego. Spenetrujesz z ofertą rynki globalne, krajowe lub lokalne.
  • mierzalne wyniki – ruch, konwersje, współczynnik odrzuceń oraz inne wskaźniki udanego SEO prześledzisz samodzielnie z pomocą bezpłatnych narzędzi od Google’a. Rozwiązania takie jak Keyword Planer umożliwią wygodny dobór słów kluczowych do pozycjonowania działalności.

Jak rozwinąć sklep internetowy dzięki pozycjonowaniu? Prawidłowa kolejność działań zakłada wykonanie audytu, przygotowanie strategii SEO opartej na celach biznesowych oraz wdrożenie rozwiązań on-site i off-site. Optymalizacje warto powierzyć specjalistom, gdyż są one dokonywane na podstawie ponad 200 czynników rankingowych Google’a i wiążą się choćby z dodaniem meta tagów w kodzie HTML strony internetowej czy pracą nad responsywnością witryny. Innymi słowy – do promocji sklepu online z SEO będziesz potrzebował wiedzy technicznej oraz czasu.

Przeczytaj też: Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak robić to skutecznie?

Zastanawiasz się, jak reklamować sklep internetowy samodzielnie? Jeśli masz budżet promocyjny, reklama płatna PPC powinna być Twoim pierwszym wyborem.

2. Skuteczna reklama sklepu internetowego w modelu PPC

W systemach pay per click (PPC) komunikaty promujące sklep internetowy trafiają do odbiorców tuż po uruchomieniu kampanii reklamowej, a Ty płacisz tylko za kliknięcia przekierowujące internautów do kart produktowych czy landing page’y sprzedażowych. Redukcja kosztów, gdy reklama nie spotyka się z zainteresowaniem odbiorców, to największa zaleta tej strategii.

Profity reklam sklepu internetowego w modelu PPC to przede wszystkim:

  • natychmiastowe efekty – ruch w witrynie pojawia się tuż po uruchomieniu kampanii,
  • globalny zasięg – platformy reklamowe z opcjami PPC, takie jak Google Ads czy Facebook Ads, zapewniają dostęp do miliardów aktywnych użytkowników na całym świecie. Strategia sprawdzi się więc w przypadku biznesów o dowolnej skali,
  • precyzyjne targetowanie odbiorców – sam decydujesz, jaki typ odbiorców widzi Twoje reklamy, co pozwala uniknąć zbędnych kosztów,
  • niska bariera wejścia – narzędzia do tworzenia, emisji i monitorowania reklam w modelu PPC są dostępne bezpłatnie, dla wszystkich przedsiębiorców,
  • elastyczny portfel reklamowy – limity wydatków zwiększasz bądź zmniejszasz wedle potrzeb. Zacząć możesz z budżetem kilkuset złotych, wypracowując na nim bardzo dobre wyniki po odpowiedniej optymalizacji formatów reklamowych sklepu internetowego.

Gdzie reklamować sklep internetowy metodami PPC? Zacznij od doboru platformy, która skupia Twoich potencjalnych odbiorców. Kanały Meta Ads (Facebook i Instagram) sprawdzą się, jeśli będziesz chciał docierać do osób zainteresowanych modą, luksusem, podróżami, innowacjami czy kulturą.

Dzięki reklamom płatnym niszowi sprzedawcy mogą konkurować z największymi – w tym przypadku z Allegro i Empikiem 1/2

Dzięki reklamom płatnym niszowi sprzedawcy mogą konkurować z największymi – w tym przypadku z Allegro i Empikiem 2/2

Dzięki reklamom płatnym niszowi sprzedawcy mogą konkurować z największymi – w tym przypadku z Allegro i Empikiem. Źródło: Google

Google Ads będzie lepszym wyborem, jeśli chcesz dotrzeć do klientów B2B czy osoby poszukujące produktów i usług od marek, które znają. W obydwu przypadkach będziesz w stanie angażować internautów atrakcyjnym przekazem, opartym na sloganach reklamujących sklep internetowy, grafice, zdjęciach czy wideo. Przy dobrym dobraniu słów kluczowych, zawężeniu grupy docelowej i nadzorowaniu budżetu dotrzesz do rzeczywiście zainteresowanych e-sklepem użytkowników.

Przeczytaj też: Kampania SEM dla sklepu internetowego – dlaczego warto ją prowadzić?

3. Promocja sklepu internetowego z pomocą content marketingu

Kampanie content marketingowe oparte na wartościowej, atrakcyjnej treści to kolejny dobry pomysł na promocję sklepu internetowego. Często mówi się o nich przy okazji pozycjonowania SEO, jednak w rzeczywistości jest to grupa działań realizujących zadania wykraczające daleko poza sprzedaż bezpośrednią. Dzięki starannie przygotowanemu contentowi Twój e-sklep stanie się rozpoznawalną marką e-commerce. Zyskasz autorytet w branży, unikalną tożsamość i renomę top of mind, a przy okazji wejdziesz na wyższe pozycje SERP w Google’u. Promocja sklepu online poprzez content marketing będzie też najlepszym sposobem budowania społeczności lojalnych, zaangażowanych odbiorców, a więc osób regularnie powracających do e-sklepu i polecających go znajomym.

Ranking produktów ułatwiający wybór najlepszego smartfona.

Ranking produktów ułatwiający wybór najlepszego smartfona. Źródło: RTV EURO AGD

Jak rozwinąć sklep internetowy z content marketingiem? Przede wszystkim tworząc merytoryczne, interesujące teksty, grafiki oraz inne materiały dedykowane potencjalnym klientom na różnych etapach lejka zakupowego. Możesz wykorzystać w tym celu m.in.:

  • bloga firmowego i wpisy poradnikowe,
  • landing page z akcją promocyjną lub konkursem,
  • rankingi najlepszych produktów z oferty sklepu internetowego,
  • artykuły eksperckie zamieszczane w poczytnych źródłach,
  • komentarze przedstawicieli e-sklepu w mediach,
  • raporty bądź e-booki z linkami przekierowującymi,
  • nagrania wideo prezentujące nowości z oferty.

To oczywiście tylko kilka przykładów z rozbudowanego wachlarza możliwości. Reklamując sklep internetowy przy pomocy marketingu treści, pamiętaj o tym, że sukces kampanii zależy przede wszystkim od starannego przygotowania mediów promocyjnych i regularności. Publikacje twórz, bazując np. na trendach Google’a, nasycając teksty słowami kluczowymi czy backlinkami.

Przeczytaj też: Strategia content marketingowa dla e-commerce – jak generować treści, które przyciągają klientów?

4. Promocja sklepu internetowego w social mediach

Media społecznościowe to kolejne po wyszukiwarce Google’a miejsce, w którym konsumenci poznają produkty, usługi i marki. Używa ich aż 62% globalnej populacji i 69% Polaków (DataReportal). W większości są to osoby w wieku 18-54 lat, a więc konsumenci, którzy w internecie kupują najchętniej. 

Jak rozwinąć sklep internetowy, aby został dostrzeżony na Facebooku, Instagramie czy YouTubie? Sposobów jest kilka. Z pewnością warto rozważyć tzw. Social Media Service, czyli aktywny udział w dyskusjach bądź częściową obsługę zamówień poza sklepem internetowym. Taka interaktywność podnosi zadowolenie, daje poczucie bezpieczeństwa (obcowanie z marką zaangażowaną i dostępną) oraz zwyczajnie zachęca do stania się klientem e-sklepu.

Akcja promocyjna z unikalną grafiką.

Akcja promocyjna z unikalną grafiką. Źródło: Facebook

W budowaniu grupy fanów świetnie sprawdza się też kreatywna strategia wizualna. Zamiast przekonywać do zakupu, pokaż możliwości produktów z oferty przy użyciu zdjęć i wideo opatrzonych logiem sklepu. Możesz pokusić się o przygotowanie podcastu, żartobliwych wpisów, infografiki bądź konkursu tylko dla osób obserwujących dany profil społecznościowy. Pamiętaj tylko, że Twoje zasięgi pozostaną ograniczone, jeśli przestaniesz publikować nową zawartość lub będzie ona mało angażująca dla odbiorców.

Przeczytaj też: Social media marketing w e-commerce – jak promować e-sklep w mediach społecznościowych?

5. E-mail marketing, czyli jak reklamować sklep internetowy za darmo

Analizy dowodzą, że promocja sklepu internetowego w e-mailach może być nawet 40-krotnie skuteczniejsza niż działania w social mediach (AMA). Dlaczego? Ponieważ strategia ta jest możliwa do zautomatyzowania i wdrożenia bez dodatkowych kosztów. Dzięki serwisom takim jak Mailchimp czy Sender regularne sprzedażowe newslettery wysyła się dziś jednym kliknięciem.

Dynamiczne powiadomienie e-mail.

Dynamiczne powiadomienie e-mail. Źródło: Allegro

Jak rozreklamować sklep internetowy w wiadomościach e-mail? Najpopularniejszą metodą jest tzw. retargeting dynamiczny, który polega na wysyłaniu spersonalizowanych powiadomień do osób wchodzących w interakcje ze sklepem internetowym. Treść wiadomości jest generowana automatycznie (m.in. dzięki informacjom w plikach cookie), a przypomina m.in. o produktach pozostawionych w koszyku lub zachęca do sfinalizowania zakupu dodatkowym kodem rabatowym.

Przykład newslettera opartego na przyciągającym uwagę szablonie.

Przykład newslettera opartego na przyciągającym uwagę szablonie. Źródło: Frisco

Darmowa reklama sklepu internetowego w e-mailach będzie efektywniejsza, jeśli przygotujesz statyczne, atrakcyjne wizualnie szablony. Podmiana treści zgodnie z nowościami w ofercie czy bieżącymi przecenami zajmie w ten sposób mniej czasu w przyszłości, a marka zachowa profesjonalny wizerunek.

Reklama sklepu internetowego  – podsumowanie

  • Przedsiębiorcy e-commerce powinni rozważyć podejście omnichannel i równoległe użycie wszystkich 5 przedstawionych strategii marketingowych. Dzięki temu reklama sklepu internetowego przyniesie trwałe, szybkie efekty oraz dobry zwrot z inwestycji.
  • Reklamując sklep internetowy, pamiętaj o testowaniu rozwiązań i monitoringu. Rezygnuj z emisji, jeśli reklamy nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, i reaguj bez zawahania, gdy konkurencja wyprzedza Cię w Google’u lub przejmuje klientów.
  • Jeśli nie wiesz, na czym polega promowanie sklepu internetowego lub nie masz czasu, by tworzyć posty, banery graficzne czy teksty SEO – zleć to ekspertom. Zespoły z wiedzą i doświadczeniem przygotują reklamy sklepu internetowego z dobrym ROI, kompensując wstępne koszty lepszymi wynikami sprzedażowymi.

 

Źródła:

* https://www.bankier.pl/wiadomosc/60-proc-Polakow-obecnie-czesciej-robi-zakupy-online-niz-w-poprzednich-latach-8723838.html

** https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2023/

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość