H E L L O

Kampania SEM dla sklepu internetowego – dlaczego warto ją prowadzić?

Czy kampania SEM dla sklepu online, która polega na wyświetlaniu reklam w Google’u, Gmailu czy na YouTubie, ma sens, skoro 86% konsumentów cierpi na ślepotę banerową*? Tak, ponieważ średni zwrot z inwestycji w SEM wynosi aż 250%**. To możliwe, bo reklamy planowane w systemie Google Ads targetują osoby, które chcą uzyskać konkretną informację przed zakupem lub zamówić produkt. Dowiedz się, czym jest SEM i jak wypromować sklep internetowy za pomocą reklam.

Kampania SEM – co to jest?

SEM (Search Engine Marketing) to marketing internetowy w wyszukiwarkach. Polega na zwiększaniu widoczności stron internetowych w SERP (Search Engine Results Page), czyli wynikach wyszukiwania, które dzieli się na płatne (sponsorowane) i bezpłatne (organiczne). Linki sponsorowane są opłacane w ramach kampanii Google Ads.

Sponsorowane i organiczne wyniki wyszukiwania dla osoby szukającej informacji o lawinowym ABC.

Sponsorowane i organiczne wyniki wyszukiwania dla osoby szukającej informacji o lawinowym ABC. Źródło: Google

Kampania SEM dla sklepu internetowego koncentruje się na pozyskiwaniu klientów, którzy wpisują słowa kluczowe związane z asortymentem e-sklepu w Google’u. Jeśli użytkownik wyszukiwarki kliknie reklamę, system naliczy opłatę – bez względu na dalsze zachowanie osoby w sklepie. To model rozliczeniowy w kampaniach PPC (Pay Per Click). Stawka CPC (Cost Per Click), czyli koszt kliknięcia, wynosi od kilku groszy do kilkudziesięciu złotych w zależności od stopnia konkurencyjności słowa kluczowego.

Średnie minimalne i maksymalne stawki CPC w systemie reklamowym Google.

Średnie minimalne i maksymalne stawki CPC w systemie reklamowym Google. Źródło: planer słów kluczowych Google Ads

Reklamy i pozycjonowanie – SEO i SEM jako uzupełniające się strategie

SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarki, to jedna ze strategii realizowanych w ramach kompleksowej kampanii SEM dla sklepu internetowego. SEO skupia się na pozycjonowaniu stron w darmowych wynikach wyszukiwania, które wyświetlają się pod linkami sponsorowanymi.

SEO i SEM zajmują się oddzielni specjaliści, dlatego często przyjmuje się, że SEM to reklama w płatnych wynikach wyszukiwania. Co istotne, efektywność obu strategii wymaga ścisłej współpracy co najmniej kilkuosobowego zespołu. Z tego względu skuteczną kampanię SEM i SEO dla sklepu internetowego warto zlecić agencji wyspecjalizowanej w marketingu dla e-commerce.

O ile SEM to marketing bazujący na działaniach w systemie reklamowym Google’a, o tyle SEO obejmuje:

  • działania on-site – zmiany w obrębie e-sklepu, np. rozbudowywanie struktury kategorii produktów, publikowanie treści na blogu czy przyspieszenie ładowania strony,
  • działania off-site – pozyskiwanie linków prowadzących do sklepu internetowego w celu zwiększenia autorytetu domeny pod kątem algorytmów Google’a. Im lepsza reputacja domeny, tym łatwiej się pozycjonować na konkurencyjne słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania.

Zanim jednak rozpoczniesz kampanię SEM lub SEO dla sklepu internetowego, wyeliminuj podstawowe błędy UX, które zniechęcają klientów do zakupów.

Rodzaje kampanii SEM – marketing dla e-commerce w Google Ads

Konfiguracja kampanii SEM dla sklepu internetowego w systemie Google Ads wymaga określenia celu reklamy (np. zwiększenie sprzedaży, budowanie świadomości marki, promowanie aplikacji e-sklepu) i typu kampanii.

Cele kampanii SEM w systemie reklamowym Google Ads.

Cele kampanii SEM w systemie reklamowym Google Ads. Źródło: Google Ads

Rodzaje kampanii SEM w systemie reklamowym Google Ads.

Rodzaje kampanii SEM w systemie reklamowym Google Ads. Źródło: Google Ads

Główne rodzaje kampanii SEM to:

  • Reklamy tekstowe – wyświetlają się w formie linków z tytułem i opisem nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania oraz między nimi. Mogą zawierać także dodatkowe informacje, np. o godzinach otwarcia najbliższego sklepu stacjonarnego.
Reklamy tekstowe w kampanii Google Ads.

Reklamy tekstowe w kampanii Google Ads. Źródło: Google

  • Reklamy produktowe (PLA – Product Listing Ads) – przybierają formę karuzeli z cenami, opiniami i zdjęciami produktów, kosztami dostawy oraz nazwami sklepów internetowych. Reklamy PLA pojawiają się nad wynikami wyszukiwania (w tym nad reklamami tekstowymi) oraz w zakładce Google Zakupy. Ten rodzaj kampanii SEM jest dostępny dla właścicieli sklepów internetowych, którzy połączą konto Google Ads z kontem Google Merchant Center.
Reklamy produktowe wyświetlone nad reklamami tekstowymi w wynikach wyszukiwania.

Reklamy produktowe wyświetlone nad reklamami tekstowymi w wynikach wyszukiwania. Źródło: Google

  • Reklamy graficzne – ukazują się jako banery w Google Display Network. To sieć obejmująca Gmaila, YouTube’a oraz partnerów zewnętrznych Google’a. Jeśli chcesz dotrzeć do osób, które odwiedziły Twój sklep internetowy, ale nie złożyły zamówienia, możesz uruchomić kampanię SEM o charakterze remarketingowym. Produkty oglądane przez potencjalnych klientów wyświetlą się im w serwisach powiązanych tematycznie z Twoim e-sklepem.
Reklama banerowa w serwisie informacyjnym.

Reklama banerowa w serwisie informacyjnym. Źródło: Wirtualna Polska

  • Reklamy filmowe – wyświetlane użytkownikom YouTube’a oraz w sieci partnerów wideo Google’a. W zależności od budżetu i pomysłu na scenariusz warto się zdecydować np. na bumper reklamowy (trwa maksymalnie 6 sekund) lub dłuższą reklamę (możliwą do pominięcia po 5 sekundach lub niemożliwą do pominięcia, ale trwającą do 15 sekund).
Reklama filmowa w kampanii SEM.

Reklama filmowa w kampanii SEM. Źródło: YouTube

Dlaczego warto prowadzić kampanię SEM dla sklepu internetowego?

  • SEM to reklama w wynikach wyszukiwania Google’a, która pojawia się natychmiast po uruchomieniu kampanii Google Ads. To sprawia, że nowy sklep internetowy może docierać do klientów już w dniu uruchomienia.
  • Kampania SEM sprzyja zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym poprzez wyświetlanie reklam na „money keywords”, czyli słowa kluczowe używane przez osoby, które chcą kupić konkretne produkty.
  • Reklamy PPC błyskawicznie docierają do klientów z nowymi promocjami, które organizujesz w ramach sezonowych wyprzedaży lub w związku z bieżącymi wydarzeniami w kraju czy na świecie.
  • Kampania SEM skoncentrowana na płatnych wynikach wyszukiwania jest niezależna od aktualizacji algorytmów, od których zależą pozycje sklepów internetowych w darmowych wynikach wyszukiwania.
  • System Google Ads pozwala na personalizację reklam, które docierają z atrakcyjnymi komunikatami do precyzyjnie określonych grup docelowych.
  • Elastyczne zarządzanie kampanią SEM umożliwia określenie m.in. maksymalnych stawek za kliknięcie oraz średniego budżetu dziennego i miesięcznego. Dzięki bieżącej analizie wydatków i sprzedaży w sklepie internetowym dowiesz się, które konfiguracje reklam i stawek wygenerowały największe zyski.

Ile powinna trwać kampania SEM dla e-sklepu?

Jeżeli Twój sklep internetowy nigdy nie pozyskiwał klientów za pomocą reklam w sieci Google’a, pierwsza kampania SEM powinna trwać co najmniej kilka miesięcy. Ten okres pozwala specjalistom SEM zebrać dane i wyciągnąć cenne wnioski. Na ich podstawie można zoptymalizować kolejne reklamy i generować jeszcze lepsze efekty.

Najważniejsze informacje o SEM – marketingu dla sklepów internetowych

  • Potencjalni klienci, którzy szukają konkretnych produktów w Google’u, są (prawie) zdecydowani na złożenie zamówienia. Jeśli Twój sklep internetowy wyświetli im się w płatnych i bezpłatnych wynikach wyszukiwania, zwiększysz szansę na sprzedaż.
  • Zanim rozpoczniesz kampanię SEM skoncentrowaną na promowaniu produktów, stwórz konwertujące karty produktowe i wyeliminuj błędy UX w sklepie, które mogą zniechęcać konsumentów do składania zamówień.
  • Kampania SEM ułatwi Ci rozkręcenie sprzedaży w nowym sklepie internetowym i przyspieszy budowanie rozpoznawalnej marki.

 

* https://gitnux.org/ads-statistics/

** https://blog.hubspot.com/marketing/ppc-statistics#sem-stats

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość