H E L L O

PPC marketing, czyli skuteczna reklama sprzedażowa dla sklepów internetowych

Lepsza widoczność w sieci, szybkie efekty i konwersja na poziomie 2,35% to tylko kilka powodów, dla których aż 65% firm e-commerce z całego świata inwestuje w reklamy PPC*. Dzięki starannie zaplanowanym kampaniom sprzedażowym w Google Ads czy Meta Ads oferta sklepów internetowych skutecznie dociera do potencjalnych klientów i generuje proporcjonalny zysk, nawet 2-krotnie wyższy względem budżetu reklamowego. Przeczytaj, jak kampanie PPC mogą pomóc także Twojej działalności.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czym jest PPC,
  • jakie cele ma reklama Pay Per Click,
  • jakie formaty PPC są dostępne dla sprzedawców online,
  • ile wydać na kampanię PPC.

Co to jest PPC i dlaczego ten typ reklamy sprawdza się w e-commerce?

Mianem kampanii PPC określa się płatne działania reklamowe w modelu Pay Per Click. Ich kluczową cechą jest sposób rozliczeń – koszty naliczane są tu za kliknięcia linków sponsorowanych czy banerów graficznych, a nie wyświetlenia. Reklamodawca płaci więc tylko wtedy, gdy konsumenci faktycznie wchodzą w interakcje z reklamą, co daje mu dużą kontrolę nad kosztami oraz możliwość monitorowania skuteczności poszczególnych treści promocyjnych w czasie rzeczywistym.

Pierwsze 3 wyniki wyszukiwania w Google’u to treści reklamowe.

Pierwsze 3 wyniki wyszukiwania w Google’u to treści reklamowe. Źródło: Google

Kampanie PPC są cenione za elastyczność, z jaką wspierają akcje marketingowe sklepów internetowych dowolnej wielkości, niezależnie od branży. Wiąże się to poniekąd z powszechnością tego modelu, obecnego w największych systemach reklamowych – od Google Ads, przez Facebooka czy Instagrama (Meta Ads), po kanały, takie jak LinkedIn, TikTok, Microsoft Advertising i Pinterest.

Dzięki zaawansowanym funkcjom wspomnianych platform reklamy PPC można precyzyjnie nakierowywać na grupy potencjalnych klientów. Nie ma tutaj jednak konieczności długiego oczekiwania na rezultaty, co jest charakterystyczne chociażby dla działań SEO. Natychmiastowe efekty to jeden z powodów, dla których PPC e-commerce jest główną strategią promocyjną sklepów internetowych wchodzących na rynek bądź prowadzących spontaniczne wyprzedaże.

Sprzedaż, widoczność i wizerunek jako cele reklamy PPC

Kampanie PPC wykorzystuje się jako reklamy sprzedażowe i to w takim zastosowaniu sprawdzają się najlepiej. Dowodem na to są analizy branżowe, wskazujące m.in. wysoki ROI (zwrot z inwestycji) oraz dobre przełożenie jakościowych, starannie zoptymalizowanych emisji na konwersje. Reklamodawcy e-commerce uzyskują średnio 2 zł za każdą złotówkę wydaną w Google Adwords PPC (Google Ads). Według WordStream 64,6% osób klikających reklamy PPC jest gotowa do sfinalizowania zakupu, jeśli tylko serwowany im przekaz jest atrakcyjny, a cyfrowy sprzedawca pozostaje wiarygodny**.

Wyniki kampanii PPC w Google Ads z podziałem na branże.

Wyniki kampanii PPC w Google Ads z podziałem na branże. Źródło: WordStream

Reklama PPC w Google’u to najszybszy sposób, by zyskać widoczność w sieci, wyprzedzić dobrze wypozycjonowaną konkurencję oraz zebrać wartościowe informacje o rynku. Formaty Search Ads trafiają na pierwszą stronę wyników wyszukiwania tuż po publikacji i zawsze prowadzą do zwiększonego ruchu w domenie promowanego sklepu internetowego. Z kolei analiza wyników kampanii PPC pozwala lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje różnych grup odbiorców bądź zweryfikować skuteczność słów kluczowych oraz innych elementów strategii SEM.

Przeczytaj też: Kampania SEM dla sklepu internetowego – dlaczego warto ją prowadzić?

Pamiętaj jednak o tym, że kampanie PPC gwarantują widoczność tylko do czasu wyczerpania budżetu reklamowego. Długofalowo lepiej postawić na SEO PPC, czyli stałe pozycjonowanie w Google’u i wdrażanie reklam płatnych, gdy jest to konieczne lub po prostu wyjątkowo dochodowe. Dobrymi momentami na przygotowanie dedykowanych reklam PPC są w szczególności: święta sprzedażowe (np. Black Friday, walentynki, Boże Narodzenie), promocje i konkursy ograniczone czasowo oraz okresy, w których określone marki, tematy czy grupy asortymentowe stają się po prostu modne.

Przegląd kampanii PPC – formaty reklamowe dla sprzedawców online

Efektywność kampanii sprzedażowych w modelu PPC wynika m.in. z automatyzacji, jakie przedsiębiorca e-commerce może wprowadzać na swoich kontach reklamowych Google Ads czy Meta Ads. Popularnym rozwiązaniem jest zwłaszcza retargeting i kierowanie komunikatów do osób, które odwiedziły już karty produktowe, ale nie dokonały zakupu. Znajomość marki, wstępne zainteresowanie określonym asortymentem i personalizacja przekazu to czynniki, które świetnie stymulują konwersje.

Reklamy Shopping Ads.

Reklamy Shopping Ads. Źródło: Google

Rodzaje i zastosowania reklam PPC:

Typ

Umiejscowienia (przykłady)

Zalety

Wady

Reklama tekstowa Search Ads

SERP – pozycje na górze lub na dole strony Google’a bądź Binga

Skuteczność w pozyskiwaniu klientów szukających konkretnych produktów i usług

Wysoka konkurencja, krótka treść o ograniczonej perswazji

Reklama graficzna Display Ads

Banery reklamowe na stronach internetowych, powiązanych np. z Google Display Network

Przekaz wizualny, który świetnie buduje rozpoznawalność marki

Wyższe koszty produkcji

 

Reklama interaktywna Social Media Ads

Facebook, Instagram, LinkedIn czy Pinterest

 

 

Najlepsza efektywność w promocji marek nowych, luksusowych i premium, a także mody

Zmienne koszty i efektywność, krótki cykl życia reklam – konieczność dostosowania przekazu do trendów oraz reakcji użytkowników

Shopping Ads

Reklamy produktowe wyświetlane w wynikach wyszukiwania i na kartach zakupu

Konwersje sprzedażowe, możliwość automatyzacji i pełna skalowalność

 

Wyzwania techniczne związane z konfiguracją Google Merchant Center lub Meta Commerce Manager

Local Service Ads

Reklamy w wynikach wyszukiwania i na mapach

 

Wysoka skuteczność w sprzedaży B2B i B2C o zasięgu lokalnym

Brak skalowalności

Video Ads

Reklamy na platformach wideo, takich jak YouTube

Format generujący największe zaangażowanie internautów, zwłaszcza w kampaniach nastawionych na kształtowanie rozpoznawalności marki

Wysokie koszty produkcji

 

Właściwie każdy e-sprzedawca B2C powinien zapoznać się z reklamami PPC w kanałach Zakupy. Są to formaty sprzedażowe prezentujące zdjęcie produktu, cenę, nazwę sprzedawcy oraz inne informacje w sposób bezpośredni, m.in. w wynikach Google’a. W większości przypadków powstają dynamicznie – algorytmy tworzą je w oparciu o dane udostępniane przez sprzedających. Przy dobrej optymalizacji stają się całkowicie bezobsługowe, co może być kluczową cechą dla przedsiębiorców działających bez wsparcia agencji SEO/SEM.

Reklama PPC na stronie partnera Google.

Reklama PPC na stronie partnera Google'a. Źródło: Onet.pl

Ile wydać na PPC marketing w internecie?

Z kampanii PPC korzystają firmy dysponujące bardzo zróżnicowanymi budżetami reklamowymi. Statystycznie mali przedsiębiorcy e-commerce wydają na nie od 400 do 10 000 zł miesięcznie, natomiast korporacje o zasięgach międzynarodowych w Google Ads i Meta Ads lokują sumy przekraczające kilkadziesiąt milionów dolarów rocznie.

Reklamy PPC na Facebooku mogą zawierać grafikę, tekst i aktywne przekierowanie.

Reklamy PPC na Facebooku mogą zawierać grafikę, tekst i aktywne przekierowanie. Źródło: Facebook

Do uruchomienia reklam PPC wystarczy nawet kilka złotych, choć to z pewnością zbyt mało, by liczyć na rosnącą sprzedaż. Dobrym punktem wyjścia jest wygospodarowanie ok. 1000 zł i przetestowanie kilku pierwszych formatów reklamowych. Takie podejście zabezpiecza Cię przed ryzykiem przepalania budżetów na kampaniach PPC o niższej skuteczności – zwłaszcza na początku, gdy nie masz jeszcze doświadczenia, a system reklamowy pozyskuje dane do automatyzacji z użyciem AI. Monitoruj wyniki i zwiększaj limity dla reklam dających najlepsze efekty.

Jak rozłożyć wydatki w e-commerce PPC? Przynajmniej połowę warto będzie przeznaczyć na Google Ads, gdyż z wyszukiwarki korzysta aktywnie ponad 95% rodaków. Wyjątek będą stanowić sprzedawcy związani z branżą odzieżową czy wnętrzarską, a zwłaszcza Ci, którzy wiedzą, jak tworzyć przekaz reklamowy oparty na emocjach. W ich przypadku lepiej sprawdzą się media społecznościowe – Facebook i Instagram.

Kampanie reklamowe PPC w e-sklepie – podsumowanie

  • Kampanie PPC są skuteczniejsze od reklam opartych na wyświetleniach, jeśli celem działań jest sprzedaż. Wyniki zawsze pozostają jednak rezultatem starannego planowania i optymalizacji zgodnie z grupą docelową.
  • Kupuj reklamy PPC tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Mierz siły na zamiary – jeśli nie masz budżetu lub czasu na tworzenie profesjonalnych reklam graficznych czy wideo, postaw na kreatywny tekst w Search Ads bądź dynamiczne formaty Shopping Ads.
  • Koszty kliknięć w kampanii PPC wzrosną znacząco, jeśli działasz w konkurencyjnej branży i nie wiesz, jak dobierać słowa kluczowe. Najwięksi sprzedawcy e-commerce działają w porozumieniu ze specjalistami SEO/SEM, gdyż to oni wypracowują najlepsze zwroty z inwestycji.

 

Źródła:

* https://www.webfx.com/blog/marketing/ppc-faq/

** https://www.wordstream.com/ppc-benchmarks

https://techjury.net/blog/ppc-stats/

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość