H E L L O

Social media marketing w e-commerce – jak promować e-sklep w mediach społecznościowych?

Firmy korzystające z social media marketingu docierają do nawet 28 milionów polskich użytkowników Instagrama czy TikToka, wchodzą w interakcje z potencjalnymi klientami i, co najważniejsze, przekuwają pozytywne doświadczenia fanów w decyzje zakupowe. Poznaj zalety i kluczowe strategie marketingu społecznościowego, dzięki którym zbudujesz rozpoznawalność sklepu internetowego i podkręcisz sprzedaż.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czym jest smm,
  • jakie korzyści niesie za sobą marketing społecznościowy,
  • co wchodzi w skład social media marketingu,
  • na jakie kanały sm warto stawiać w e-commerce,
  • jaką strategię obrać dla e-sklepu.

Na czym polega social media marketing?

Sieci społecznościowe odwiedza blisko 90% internautów w Polsce (IAB) oraz ponad 60% globalnej populacji (Statista). Zasięgi te są na wyciągnięcie ręki przedsiębiorców skłonnych do inwestowania w social media marketing (smm). Co to jest marketing społecznościowy? Są to działania wykorzystujące Facebooka, Instagrama, YouTube’a oraz inne kanały internetowe do promocji produktów, usług, marek i osób. Definicja social media marketingu zwraca uwagę, iż jest to strategia. Tym samym musi mieć ona jasno określony cel, przemyślany przebieg i formułę dostosowaną do oczekiwań grupy odbiorczej.

Marketing społecznościowy z wykorzystaniem influencera.

Marketing społecznościowy z wykorzystaniem influencera. Źródło: Instagram

Marketing w sieciach społecznościowych pozwala firmom na budowanie rozpoznawalności, kształtowanie pozytywnych relacji z klientami, skuteczniejsze pozycjonowanie działalności w kanałach online, a także generowanie leadów sprzedażowych. Odbywa się to poprzez aktywny udział w życiu wirtualnego konsumenta, tj. regularne dostarczanie mu angażujących treści (wpisów, filmów, zdjęć), tworzenie kierowanych kampanii reklamowych, komunikację bezpośrednią (np. odpowiadanie na wiadomości) oraz monitorowanie trendów i działań konkurencji.

Jakie korzyści przynosi efektywny social marketing?

Marketing społecznościowy otwiera możliwość kształtowania nawyków zakupowych oraz rozwijania grupy lojalnych, zaangażowanych i, co najistotniejsze, zadowolonych klientów. Wpływa na każdy etap lejka sprzedażowego, gdyż może zostać wykorzystany do identyfikowania potencjalnych kupujących, promowania oferty, budowania wiarygodności firmy, a nawet obsługi sprzedaży.

Do najważniejszych profitów umiejętnie prowadzonego marketingu w mediach społecznościowych należą:

  • Kontrola nad wizerunkiem – dzięki świadomym działaniom komunikacyjnym marki stają się nie tylko rozpoznawalne, ale i modne bądź uznawane za autorytet w branży.
  • Większa liczba odwiedzin w domenie firmowej – interesujący content z aktywnym przekierowaniem zachęca internautów do przeniesienia się z Facebooka czy Instagrama np. na stronę sklepu internetowego. To z kolei wpływa na pozycjonowanie i lepszą widoczność oferty w sieci.
  • Zwiększenie sprzedaży – nienachalna promocja produktów i usług to szansa na kolejne sfinalizowane transakcje. Pamiętaj, że pozytywne komentarze, przychylne oceny i recenzje użytkowników zachęcają innych do zakupów. Facebook od dawna pozwala gromadzić je na profilach firmowych, gdzie pozostają widoczne dla wszystkich użytkowników.
  • Elastyczne koszty reklamowe i skuteczność kampanii – reklamy na YouTubie, Instagramie czy TikToku możesz skierować na osoby mieszkające w Twoim regionie lub zainteresowane Twoją branżą, aby maksymalizować wyniki kampanii. Przygotujesz je samodzielnie z pomocą kreatorów Facebook Ads czy Google Ads i opublikujesz przy cenach znacznie niższych niż w mediach tradycyjnych (prasie, radiu czy telewizji).
  • Satysfakcja klientów – dzięki moderacji treści i odpowiadaniu na wiadomości pomożesz klientom w wyborze najlepszych produktów czy usług. Zadowoleni wrócą do Ciebie w przyszłości.

Realizowanie celów biznesowych przy pomocy marketingu w portalach społecznościowych wymaga zaplanowania każdego etapu promocji. Kluczowe jest zwłaszcza zrozumienie preferencji odbiorców oraz dostarczenie im wartościowych treści tam, gdzie są oni obecni.

Co wchodzi w skład social media marketingu?

Sukces w sieciach społecznościowych zależy od zaangażowania, kreatywności oraz umiejętnego posługiwania się algorytmami Facebooka, TikToka czy YouTube’a.

Skuteczna i kompleksowa strategia social media marketingu powinna uwzględniać:

  • social listening – typowanie trendów i powodów do rozmowy (tzw. reason to talk) generujących największe zaangażowanie;
  • optymalizację treści – tworzenie tekstów, obrazów lub innych materiałów przyciągających uwagę potencjalnego klienta;
  • social media service – aktywne uczestnictwo w dyskusjach toczących się w kanałach social media marki;
  • płatne kampanie reklamowe – wykorzystanie zalet silników reklamowych połączonych z platformami społecznościowymi;
  • wielokanałowość – wykorzystanie kilku sieci społecznościowych w działaniach promocyjnych;
  • analitykę – sprawdzanie, jak poszczególne publikacje wpływają na konwersję, by tworzyć lepsze treści w przyszłości.

Synergia wszystkich tych czynników zapewnia najlepsze rezultaty, przy czym zakres ich wykorzystania zależy w dużej mierze od funkcji samych sieci społecznościowych.

E-commerce social media – w jakich kanałach warto promować sklep online?

Social media marketerzy preferują sieci z dużą bazą użytkowników, których popularność rośnie lub utrzymuje się na stałym, zadowalającym poziomie. Istotnymi aspektami doboru kanałów promocji są też budżet i rodzaj serwisu społecznościowego. TikTok będzie znakomitym wyborem, jeśli handlujesz produktami dla dzieci i młodzieży, ale już niekoniecznie wtedy, gdy celujesz w grupę wykształconych, dobrze zarabiających dorosłych. Z kolei działania na Pinterest z dużym prawdopodobieństwem przepalą budżety firm działających lokalnie, zwłaszcza tych, których nie stać na tworzenie profesjonalnych zdjęć produktowych.

Wady i zalety portali społecznościowych – rokowania dla e-commerce:

Kanał

Rodzaj serwisu społecznościowego (profil)

Charakterystyka

Dla kogo

System reklamowy

Facebook

Tekst i multimedia

Duża różnorodność treści i globalny zasięg (2,8 mld użytkowników na świecie i ponad 21 mln w Polsce); możliwość tworzenia stron biznesowych; wbudowane narzędzia analityczne

Dla wszystkich sklepów online chcących docierać głównie do osób w wieku 25-54 lat

Tak (Menedżer reklam Meta)

Instagram

Zdjęcia i video

1,22 mld użytkowników zainteresowanych treściami wizualnymi

Sieć polecana sklepom internetowym z branży mody, beauty oraz markom osobistym

Tak (Menedżer reklam Meta)

YouTube

Video

2 mld gości w skali globalnej, którzy dziennie przeglądają ok. 40 minut materiałów wideo; duża swoboda w targetowaniu reklam

Dla każdego e-sklepu, który może pozwolić sobie na tworzenie klipów reklamowych

Tak (Google Ads)

Pinterest

Zdjęcia

400 mln użytkowników w 2022 roku wyszukujących zdjęcia

Dla sklepów online z branży modowej, wnętrzarskiej, kulinarnej i beauty. W grupie użytkowników dominują kobiety poszukujące trendów i inspirujących produktów

Tak, przy czym widoczność reklam pozostawia wiele do życzenia

LinkedIn

Tekst i multimedia

774 mln użytkowników w styczniu 2022 roku; doskonałe miejsce na networking biznesowy

Dla e-sklepów prowadzących sprzedaż B2B

Tak (LinkedIn Ads)

TikTok

Video

Miliard aktywnych użytkowników na świecie, poszukujących rozrywki w formie krótkich filmów wideo

Dla serwisów e-commerce kształtujących trendy wśród nastolatków i młodych dorosłych

Tak (TikTok for Business)

 

Obecność LinkedIna w powyższym zestawieniu może być dla niektórych zaskoczeniem. E-commerce social media prowadzi się tam w sposób punktowy, niebezpośredni – zamiast tworzenia reklam szuka się decyzyjnych przedstawicieli firm potencjalnie zainteresowanych kupnem produktów lub usług e-sklepu. Relacje B2B nawiązuje się np. w formie korespondencji prywatnej bądź strategicznego rozmieszczania wpisów.

Strategie social media marketingu dla e-sklepu

Istnieje wiele sposobów na promowanie asortymentu sklepu internetowego w mediach społecznościowych. Najprostszym z nich jest wykorzystanie systemów reklamowych zintegrowanych z samymi portalami. Meta (Facebook i Instagram) czy Google Ads (YouTube) oferują gotowe, intuicyjne narzędzia do tworzenia reklam, planowania ich publikacji, a także kierowania do wybrane grupy docelowe. Komunikaty wyświetlane są następnie w widocznych miejscach serwisów społecznościowych.

Reklama na Facebooku wyświetlana w formie wpisu.

Reklama na Facebooku wyświetlana w formie wpisu. Źródło: Facebook

Za każde wyświetlenie reklamy trzeba oczywiście zapłacić i koszt ten nie zawsze okazuje się współmierny do wyników sprzedażowych. Wiele sklepów internetowych wzmacnia kampanie wpisów sponsorowanych działaniami o mniej nachalnym charakterze, które angażują odbiorców. Za przykład mogą posłużyć teksty i infografiki poradnikowe, pomagające w wyborze pasujących produktów bez dodatkowych opłat.

Reklama na Facebooku wyświetlana w formie banera graficznego w kolumnie bocznej.

Reklama na Facebooku wyświetlana w formie banera graficznego w kolumnie bocznej. Źródło: Facebook

Co istotne, strategie social media marketingu można z powodzeniem adaptować do możliwości i potrzeb zarówno lokalnych sprzedawców, jak i globalnych liderów e-commerce. Oto kilka popularnych strategii, z których korzystają e-sklepy w social mediach:

  1. Wizerunkowy content marketing – przygotowanie treści umożliwiających nawiązanie kontaktu z firmą i poznanie jej tożsamości. Pomagają w tym profile społecznościowe zawierające dane teleadresowe, linki przekierowujące, artykuły, filmy, infografiki, a nawet żartobliwe memy skracające dystans między sprzedawcą i konsumentem.
  2. Śledzenie nowości i trendów – używanie w komunikacji nowoczesnych technologii, nowych formatów publikacji oraz tematów zyskujących na popularności.
  3. Influencer marketing – zaangażowanie osób rozpoznawalnych w sieci, które będą reklamować produkty lub usługi marki w materiałach tworzonych dla grupy stałych obserwatorów.
  4. Interaktywność – korzystanie z transmisji na żywo, komentarzy oraz innych form budowania dialogu z potencjalnym klientem po to, by miał poczucie, że marka uczestniczy w jego życiu. Przykładów możesz poszukać chociażby wśród sklepów rowerowych, publikujących relacje z wyścigów i spotkań dla fanów pedałowania.
  5. Konkursy oraz akcje sprzedażowe – skierowane tylko do fanów firmy w mediach społecznościowych.

Media społecznościowe i marketing wymagają czasu, uwagi oraz wyczucia. Jeśli nie masz kompetencji lub chcesz minimalizować ryzyko utraty środków, zawsze możesz skorzystać z pomocy smma. Co to smma? Na rynku funkcjonują już agencje reklamowe wyspecjalizowane w social marketingu. Zgłoś się do nich, a zespół specjalistów sprawdzi mocne i słabe strony obecności firmy w kanałach społecznościowych. Następnie przygotuje i wdroży kampanie przynoszące określone korzyści sprzedażowo-wizerunkowe.

Przeczytaj też: Poradnik Facebook Ads dla e-commerce – jak promować sklep internetowy na Facebooku?

E-commerce social media marketing – podsumowanie

  • Wyniki social media marketingu w e-commerce są efektem długofalowego działania, opartego na wiedzy, kreatywności i konsekwencji. Aby nie przepalać budżetu, warto wybierać miejsca oraz sposoby komunikacji preferowane przez potencjalnych klientów.
  • Dobry social marketing ma jasno określony cel, korzysta z narzędzi oferowanych przez platformy społecznościowe i posługuje się zarówno płatnymi, jak i bezpłatnymi formami promocji.
  • Przedsiębiorcy oczekujący szybkich i przewidywanych efektów powinni rozważyć współpracę z agencją SMMA, która potrafi dostosować marketing w portalach społecznościowych do możliwości e-sklepu.
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość