Ponad 50% konsumentów przyznaje, że reklamy płatne w wyszukiwarce Google’a, na YouTubie i w mediach społecznościowych przekonały ich do zakupu produktu lub usługi* **. Formaty te zapewniają natychmiastową widoczność w konkurencyjnych branżach online i zysk proporcjonalny do wiedzy włożonej w optymalizację. Poznaj rodzaje płatnych reklam sklepu internetowego, których popularność rośnie ze względu na szybkie efekty oraz opłacalność dla e-commerce.
Z tego wpisu dowiesz się:
- kiedy postawić na płatną reklamę sklepu internetowego,
- jakie są rodzaje tego typu promocji,
- co warto wybrać w konkretnych sytuacjach.
Kiedy warto sięgać po płatną reklamę sklepu internetowego?
4 zł zysku na każdej złotówce zainwestowanej w reklamę – tyle średnio zarabiają sklepy internetowe i przedsiębiorcy e-commerce, którzy płacą za wyświetlanie tekstów promocyjnych, banerów graficznych czy klipów wideo w różnych kanałach online***. Dlaczego internetowa reklama płatna jest tak atrakcyjna dla e-commerce? W odróżnieniu od SEO kampanie płatne docierają do odbiorców natychmiast. Dzięki temu są świetnym sposobem na okresowe zwiększenie ruchu w sklepie internetowym lub zbudowanie świadomości marki na początku jej działalności.
Do niewątpliwych zalet płatnych reklam sklepu internetowego należą też atrakcyjne modele rozliczeń – w PPC (Pay Per Click) płacisz tylko za kliknięcia, co czyni tę formę reklamy stosunkowo elastyczną i mierzalną – oraz możliwość precyzyjnego kierowania komunikatów na konsumentów o określonych zainteresowaniach, wykształceniu, wieku, dochodach bądź innych parametrach demograficznych. Największe sieci reklamowe oferują ponadto globalny zasięg i nieograniczoną w praktyce skalowalność – budżet kampanii zwiększasz w dowolnym momencie, a wraz z nim uzyskujesz dodatkowe konwersje.
Narzędzia do maksymalizowania zysku płatnych reklam są przeważnie zintegrowane z platformą reklamową i dostępne bezpłatnie dla wszystkich. Reklamodawca musi dysponować jedynie budżetem reklamowym oraz być świadomy ryzyka – błędy na etapie optymalizacji czy targetowania kampanii w istotny sposób obniżą ROAS, doprowadzając nawet do nierentowności przedsięwzięcia i tzw. przepalenia budżetu.
Przeczytaj też: PPC marketing, czyli skuteczna reklama sprzedażowa dla sklepów internetowych
Rodzaje płatnych reklam w internecie
Na rynku reklam płatnych dominują trzy segmenty: reklama w wynikach wyszukiwania, reklama w sieciach reklamowych i reklama w sieciach społecznościowych. Pierwsze dwa zostały zdominowane przez system Google Ads, obsługujący m.in. płatne reklamy na YouTubie. W social mediach polskie sklepy internetowe reklamują się głównie na Facebooku, Instagramie i TikToku. Zainteresowaniem cieszą się też płatne reklamy typu Marketplace Ads, które podbijają sprzedaż za pośrednictwem np. Allegro.
Google Ads – reklamy płatne na YouTubie i w wyszukiwarce
Google Ads to platforma oparta na reklamie kontekstowej, która umożliwia prowadzenie kampanii w wyszukiwarce oraz sieci Display Network, obsługującej miliony stron internetowych, aplikacji i usługi Google’a (w tym m.in. Gmaila).
Reklamy płatne sklepu internetowego w Google Ads:
Kanał |
Formaty |
Zasięg |
Kiedy się sprawdzi? |
Reklama w wynikach wyszukiwania |
Reklamy tekstowe, rozszerzenia reklam (np. numer telefonu, lokalizacja), a także reklamy produktowe (Shopping Ads) |
Kierowany do osób szukających danej frazy |
Jeśli chcesz dotrzeć do osób gotowych na zakup (wysoka intencja) i przy okazji budować zaufanie do marki |
Reklama w sieci reklamowej (Google Display Network) |
Banery graficzne, animacje, reklamy interaktywne |
Kierowany do witryn i aplikacji partnerskich Google’a |
Reklamy efektywne w remarketingu i wykorzystywane w budowaniu świadomości marki na masową skalę |
Płatna reklama na |
Reklamy wideo (skippable i non-skippable), reklamy w banerach i karty sponsorowane |
Kierowany, oparty na zainteresowaniach |
Jeśli chcesz zbudować świadomość marki, zaangażować użytkowników do interakcji (np. udziału w konkursie) |
System Google Ads oferuje największe możliwości w zakresie promocji produktów czy usług, ale nie jest pozbawiony wad. Wymaga stałej optymalizacji ze względu na zmieniające się algorytmy. Bywa też kosztowny, gdyż przyciąga reklamodawców skłonnych zapłacić więcej za popularne słowa kluczowa.
Płatna reklama na Facebooku i w innych sieciach społecznościowych
Social media są atrakcyjne dla marek dynamicznych, które chcą wyróżniać się na tle konkurencji. Są miejscem, gdzie rodzą się trendy, co czyni je świetnym kanałem wizerunkowo-sprzedażowym, jeśli wchodzisz na rynek, masz w asortymencie produkty bądź usługi innowacyjne, piękne czy niszowe lub działasz w branżach, takich jak moda, uroda, podróże i gastronomia.
Przeczytaj też: Poradnik Facebook Ads dla e-commerce – jak promować sklep internetowy na Facebooku?
Płatna reklama w social mediach – przegląd korzyści:
Kanał |
Formaty |
Zasięg |
Kiedy się sprawdzi? |
Reklama płatna na Facebooku |
Obrazy, wideo, tekst, stories, karuzele |
Największy wśród użytkowników 25+ |
Gdy priorytetem jest budowanie społeczności, obsługa przed i pozakupowa (social media service) oraz tworzenie pozytywnego wizerunku marki |
Reklamy płatne na Instagramie |
Obrazy, wideo, stories, reels, karuzele |
Młodzi dorośli w wieku 18-34, osoby z dużym potencjałem nabywczym |
Jeśli chcesz budować wizerunek marki w oparciu o treści wizualne, angażować potencjalnych klientów, a także sprzedawać produkty i usługi luksusowe, designerskie, beauty bądź modowe |
Płatne reklamy na TikToku |
Wideo, efekty AR, branded challenges |
Rosnący wśród użytkowników w wieku 16-24 |
Budowanie rozpoznawalności marki i zaangażowania wśród młodszych grup docelowych |
Chcesz używać reklam płatnych na Instagramie, Facebooku i TikToku? Musisz mieć na to zasoby – zaplecze finansowe, jak również kreatywne. Rywalizacja z dużymi markami czy influencerami wymaga precyzyjnej strategii połączonej z głębokim zrozumieniem platform społecznościowych ciągłym testowaniem rozwiązań.
Marketplace Ads – płatna reklama na platformach e-handlowych
Reklamy płatne w znanych marketplace’ach online, takich jak Allegro czy Empik, są w stanie istotnie zwiększyć sprzedaż, gdyż skupiają internautów nastawionych na aktywne zakupy. Stoi za nimi renoma sprawdzonych, godnych zaufania marek, co stanowi istotną pomoc zwłaszcza dla e-sklepów na początku działalności, mierzących się z kryzysem wizerunkowym lub w trakcie zamian UX/UI.
Reklama płatna sklepu internetowego na platformie marketplace:
Kanał |
Formaty |
Zasięg |
Kiedy się sprawdzi? |
Reklama płatna na Allegro |
Reklamy produktowe, sponsorowane oferty |
Użytkownicy Allegro w Polsce |
Sprzedaż towaru z segmentu innego niż premium |
Płatna reklama w Amazon |
Reklamy produktowe, sponsored brands |
Użytkownicy Amazona (lokalnie i globalnie) |
Sprawdź możliwości, gdy zechcesz wejść na rynki europejskie |
Płatne reklamy Empik Ads |
Tekst i obraz (wyróżnienia produktów oraz marek w widocznych miejscach serwisu) |
Ograniczony do celu kampanii i doboru promowanych produktów |
Sprzedaż zapasu produktów (zwłaszcza z kategorii kultura i multimedia) lub jako dywersyfikacja metod promocji marki |
Sporą zaletą Marketplace Ads są integracje z platformami e-commerce. Jeśli korzystasz z Shopify, WooCommerce czy PrestaShop, reklamy płatne przykładowo w Empik Ads wygenerujesz niemalże automatycznie, synchronizując zamówienia między systemami.
Koszty działań promocyjnych w segmentach marketplace są najniższe, tak samo jest z ryzykiem, ale sam kanał pełni funkcje czysto sprzedażowe i sprawdza się w końcowych fazach lejka marketingowego.
Reklama płatna w e-commerce – podsumowanie
- Płatne reklamy są niezastąpione, gdy zależy Ci na szybkich wynikach, dużym zasięgu i precyzji targetowania. Są szczególnie skuteczne w e-commerce, gdzie liczy się konwersja oraz szybki zwrot z inwestycji.
- Wybierz kampanie reklam płatnych w mediach społecznościowych, by zdobyć uwagę internautów oraz kreować wizerunek nowoczesnej, modnej marek. Użyj Google Ads z funkcjami remarketingu, aby dotrzeć do niezdecydowanych klientów i przekonać ich do skorzystania z oferty sklepu internetowego.
- Reklamy płatne Marketplace Ads potraktuj jako wsparcie sprzedażowe e-sklepu, zwłaszcza jeśli jego szata graficzna nie zachęca do zakupów, a w zespole brakuje specjalistów i środków do tworzenia kreatywnych reklam wizualnych bądź wideo.
Źródła:
* https://www.digitalthirdcoast.com/blog/ecommerce-marketing-statistics
** https://www.semrush.com/blog/ecommerce-statistics/
*** https://www.wordstream.com/blog/2024-google-ads-benchmarks