Wyobraź sobie, że zaledwie jeden artykuł poradnikowy na blogu w e-commerce przyciąga niemal 400 potencjalnych klientów sklepu internetowego. To oznacza, że tysiące konsumentów mogą się dowiedzieć o Twojej marce, jeśli zainwestujesz w regularne publikacje w ramach strategii łączącej content marketing i SEO. Sprawdź, co robią liderzy w e-commerce w Polsce, których treści przeanalizowano w ramach raportu „Ranking blogów w e-commerce”1.
1. Współpracuj ze specjalistami, by budować ekspercki autorytet marki w e-commerce
Blogi w e-commerce w Polsce przyciągają najwięcej konsumentów z wyników wyszukiwania Google’a w kategoriach, takich jak:
- zdrowie,
- zakupy, ogłoszenia i marketplace,
- zwierzęta,
- elektronika i technologia,
- dom i ogród.
Potencjalni klienci sklepów internetowych szukają praktycznych porad przed złożeniem zamówienia. Marka, która dostarcza satysfakcjonujących odpowiedzi, buduje autorytet i pozycję eksperta w branży. Co istotne, świadomi konsumenci zwracają uwagę na autorów treści, ponieważ chcą mieć pewność, że kierują się rekomendacjami specjalistów. Dlatego też liderzy w e-commerce w Polsce, np. SuperPharm.pl, współpracują z ekspertami, takimi jak dermatolodzy, kosmetolodzy i trycholodzy, aby dostarczać odbiorcom zweryfikowane porady, które są zgodne z obecnym stanem nauki. Co więcej, takie praktyki wpisują się w koncepcję systemu przydatnych treści Google’a2.
Dowiedz się więcej: Jak prowadzić sklep internetowy? 5 kluczowych wskazówek
2. Nie ograniczaj się wyłącznie do treści sprzedażowych w e-commerce
Koncepcja lejka sprzedażowy w e-commerce zakłada, że zanim konsument zdecyduje się na złożenie zamówienia w sklepie internetowym, przechodzi przez kilka etapów, na których interesują go inne treści niż stricte sprzedażowe. Według raportu „Ranking blogów w e-commerce” największym estymowanym ruchem organicznym wyróżniają się artykuły poradnikowe, które:
- rozwiązują codzienne problemy potencjalnych klientów (np. „5 sprawdzonych sposobów na zapchany zlew” na lazienkaplus.pl),
- inspirują czytelników (np. „10 pomysłów na szybkie przekąski na grilla” na garneczki.pl),
- ułatwiają podejmowanie decyzji zakupowych (np. „Czym różni się próba złota 333 od 585?” na apart.pl),
- poszerzają wiedzę odbiorców (np. „Dereń jadalny – Cornus mas” na obi.pl),
- przyspieszają naukę użytkowania nowego sprzętu (np. „MacBook screenshot – czyli jak zrobić screena na MacBooku?” na cortland.pl),
- przedstawiają instruktaże (np. „Jak nauczyć się szyć w domu?” na ultramaszyna.pl).
Im więcej razy Twój potencjalny klient odwiedzi sekcję poradnikową, która go usatysfakcjonuje, tym większa szansa, że złoży zamówienie właśnie w Twoim sklepie internetowym. Pamiętaj przy tym, że artykuły edukacyjno-informacyjne powinny zawierać linki wewnętrzne do innych poradników, a także kategorii i produktów.
Niektóre artykuły mogą brzmieć sprzedażowo, np. „Najlepsze serum z witaminą C: ranking naszych bestsellerów” na puderikrem.pl. Pamiętaj jednak, że główny cel porównań i rankingów produktów w e-commerce to dostarczenie klientom szczegółowych informacji. Na ich podstawie konsumenci samodzielnie podejmują decyzje.
3. Systematycznie analizuj efektywność treści na blogu w e-commerce
Niestety nie każdy blog w sklepie internetowym odnosi sukces. Raport „Ranking blogów w e-commerce” alarmuje, że aż 7% treści ma zerowy ruch organiczny, czyli nie przyciąga żadnego odbiorcy.
Autorzy raportu uważają, że przyczyną jest albo publikowanie nieatrakcyjnych artykułów, albo niewłaściwa optymalizacja tekstu pod SEO. Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga m.in. wyboru właściwych słów kluczowych, trafnego odczytania intencji użytkowników oraz oceny treści konkurencji w wynikach wyszukiwania Google’a. Funkcje Google Search Console dla sklepu internetowego i funkcje Google Analytics dla e-commerce to must have w analizowaniu efektywności treści na blogu.
Metryki, które warto śledzić, to m.in.:
- średni czas trwania sesji,
- liczba wyświetleń na sesję,
- głębokość scrollowania strony,
- najbardziej i najmniej popularni autorzy artykułów na blogu,
- kliknięcia linków wewnętrznych, szczególnie prowadzących do kategorii i produktów.
4. Zastanów się, czy konsumenci oczekują tekstu na blogu w e-commerce, czy innej formy treści
Według raportu „Ranking blogów w e-commerce” istnieją spore różnice między popularnością artykułów w poszczególnych branżach. Konsumenci rzadko interesują się treściami związanymi z wyrobami tytoniowymi, narzędziami, okularami i soczewkami czy armaturą łazienkową. Jeżeli porównasz ruch organiczny generowany przez artykuły o zwierzętach do ruchu organicznego zdobywanego przez artykuły o oprogramowaniu i grach komputerowych, to okaże się, że ten drugi jest… ponad 13 razy mniejszy. W tych przypadkach warto się zastanowić, czy klienci oczekują innych form, np. filmów instruktażowych na YouTubie, streamów na Twitchu, inspiracji na Pintereście, a może efektów „przed” i „po” na Instagramie.
5. Unikaj błędów, które obniżają szanse na przyciąganie klientów w e-commerce
Raport „Ranking blogów w e-commerce” został wzbogacony komentarzami ekspertów, którzy wypunktowali błędy popełniane na blogach sklepów internetowych. Jeśli chcesz podążać za liderami w e-commerce, musisz uważać na:
- Formatowanie artykułów – stosunkowo krótkie akapity powinny być podzielone nagłówkami pełniącymi funkcję nawigacyjną zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google’a. Internauci nie czytają długich treści, którym brakuje wyróżnień najistotniejszych informacji, wypunktowań oraz innych elementów ułatwiających skanowanie tekstu.
- Kanibalizację treści – unikaj optymalizowania więcej niż jednego artykułu pod te same lub zbliżone słowa kluczowe. Jeżeli opublikujesz poradniki pt. „Jak karmić psa?”, „Czym karmić psa?” i „Zasady żywienia psów”, narazisz się na kanibalizację artykułów. To oznacza, że Twoje poradniki będą rywalizować w wynikach wyszukiwania Google’a, ponieważ algorytm nie będzie mógł jednoznacznie określić, który artykuł pokazać użytkownikowi. Taka rotacja przyczynia się do spadku ruchu organicznego.
- Brak linkowania wewnętrznego – linki wewnętrzne zachęcają odbiorców treści do eksplorowania strony internetowej i wpływają na pozycjonowanie bloga w e-commerce poprzez anchory, czyli treści linków. Ponadto hiperłącza budują strukturę, po której poruszają się roboty Google’a w celu zeskanowania i zaindeksowania nowego contentu.
- Publikowanie treści sezonowych z opóźnieniem – czy wiesz, że treści, które są popularne tylko przez krótki okres w ciągu roku, warto opublikować nawet z kwartalnym wyprzedzeniem? Dążenie do zajęcia wysokich pozycji artykułów na słowa kluczowe, o które rywalizuje dużo firm w e-commerce, może bowiem zająć nawet kilka miesięcy.
Raport o blogach w e-commerce w Polsce – najważniejsze statystyki
- Średni ruch organiczny na blogach w e-commerce, czyli bezpłatne wejścia z wyników wyszukiwania Google’a, przekracza 100 000 w kategoriach, takich jak artykuły gospodarstwa domowego, motoryzacja, ogród czy zwierzęta. Konsumenci najchętniej zapoznają się z treściami dotyczącymi zdrowia.
- Przeciętny artykuł na blogu w e-commerce generuje od 90 do prawie 1600 wejść w ciągu miesiąca. Efekty zależą m.in. od branży, zagadnienia, potencjału słów kluczowych oraz konkurencji w wynikach wyszukiwania Google’a. Pamiętaj jednak, że nawet kilkadziesiąt odsłon treści miesięcznie może wygenerować wyższą sprzedaż.
- Aż 7% artykułów blogowych nie generuje żadnego ruchu z wyszukiwarki. To przypomina, że strategia content marketingu i SEO musi zakładać systematyczne analizowanie oraz ewentualne odświeżanie starych treści.
Źródła:
1 https://www.elephate.com/pl/ranking-blogow-w-e-commerce-raport
2 https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content?hl=pl