Zasięg reklam na Instagramie dorównał niemal 30% całkowitej populacji Polski na początku 2024 roku. Chociaż 60% materiałów reklamowych trafia do kobiet, to Instagram stanowi skuteczne źródło pozyskiwania klientów także dla sklepów internetowych z branży budowlanej, motoryzacyjnej czy transportowej1. Jakie rodzaje reklam warto rozważyć i gdzie je publikować? Sprawdź, jak zrobić skuteczną reklamę dla sklepu internetowego na Instagramie.
Z tego wpisu dowiesz się:
- czy warto inwestować w reklamę sklepu na Instagramie,
- jakie są rodzaje reklam na IG,
- jak zrobić reklamę na Insta,
- jak wyłączyć reklamy na tej platformie,
- ile kosztuje reklama na IG.
Czy warto reklamować sklep internetowy na Instagramie?
Zdecydowanie tak, o ile znajdują się tam Twoi potencjalni klienci, czyli albo bezpośredni użytkownicy produktów, albo osoby, które mogą zamówić Twoje produkty, aby wręczyć je jako prezenty. Reklama sklepu internetowego na Instagramie jest szczególnie opłacalna dla marek skierowanych do młodych konsumentek. Instagram to kanał uznawany za kobiecy, dlatego najwyższą skuteczność odnoszą materiały reklamowe z branży beauty, fashion czy home & decor. Niemniej prawie 6,6 mln z ponad 15 mln użytkowników IG to mężczyźni, co oznacza, że sklepy internetowe z asortymentem budowlanym, gamingowym czy motoryzacyjnym również powinny inwestować w reklamę w tym kanale, który może uzupełniać kampanie marketingowe na YouTubie i Twitchu2.
Przeczytaj także: Płatna reklama online sklepu internetowego – co wybrać?
Jakie są rodzaje reklam na Instagramie?
Płatne reklamy na Instagramie wyświetlają się:
- w sekcji z aktualnościami, czyli między postami fanpage’ów obserwowanych przez użytkowników,
- na karcie Eksploruj, która rekomenduje treści na podstawie zainteresowań danej osoby lub wyszukiwanej frazy, np. „poduszka ortopedyczna”,
- w sekcji Rolki, czyli między filmami opublikowanymi przez obserwowane i rekomendowane profile,
- między relacjami profili śledzonych przez użytkownika.
Umiejscowienie reklamy na Instagramie determinuje jej wygląd, przy czym materiały sponsorowane wyświetlane jako relacje mogą być dynamiczne (np. filmy) lub statyczne (np. grafiki). Co ciekawe, reklamy ukazujące się w sekcji Instagram Stories składają się nawet z kilku części, a każda z nich może mieć inną formę. Tuż obok oznaczenia „Sponsorowane” znajduje się przycisk „Rozwiń relację” w przypadku grafik i zdjęć lub „Kontynuuj oglądanie” w przypadku filmu. Buttony są zlokalizowane tuż pod nazwą fanpage’a, co zwiększa szansę na ich kliknięcie przez odbiorcę i wydłużenie kontaktu z reklamą.
Materiał wyświetlany w Instagram Stories powinien mieć format pionowy, który pokrywa cały ekran. Niemniej Meta dopuszcza wyświetlanie multimediów w innych formatach w relacjach, np. kolażu z miniaturkami produktów lub kwadratowych zdjęć.
Zwróć uwagę, że posty sponsorowane, które wyświetlają się w sekcji z aktualnościami, mają:
- ujawnioną liczbę polubień i udostępnień w wiadomościach prywatnych oraz liczbę wyświetleń w przypadku filmu,
- przycisk przekierowujący odbiorcę do profilu na Instagramie lub sklepu internetowego,
- widoczną liczbę komentarzy, z którymi może się zapoznać użytkownik,
- maksymalnie 2-3 linijki treści wyświetlane przed przyciskiem „więcej”,
- opcję zapisania materiału w kolekcji odbiorcy.
Jeśli chcesz zwiększyć efektywność reklamy na Instagramie, reaguj na komentarze użytkowników, szczególnie kiedy pytają o promowane produkty. Zadbaj także o chwytliwe CTA (call to action – wezwanie do działania) na kreacji i pod nią. Generyczne „Odkryj zestawy dla miłośników zielonej herbaty” brzmi mniej zachęcająco w porównaniu z „Zaparz japońską herbatę dla bliskich jak w prestiżowej kawiarni”.
Zwróć także uwagę na zdjęcia produktowe. Pamiętaj, że Instagram intensywnie oddziałuje na zmysły odbiorców, które trudno poruszyć fotografiami na białym tle. Przedstawiaj asortyment w trakcie użytkowania, aby pobudzić wyobraźnię konsumentów i wyróżnić się podczas szybkiego scrollowania feedu.
Dowiedz się więcej: Poradnik Facebook Ads dla e-commerce – jak promować sklep internetowy na Facebooku?
Jak zrobić reklamę na Instagramie?
Chociaż Meta umożliwia dodawanie reklam na Instagramie na kilka sposobów, to najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z Menedżera reklam w Meta Business Suite, który umożliwia zarządzanie płatnymi materiałami na Instagramie oraz Facebooku. W tym celu musisz utworzyć konto reklamowe, a następnie przydzielić odpowiednie funkcje osobie odpowiedzialnej za zarządzanie kampaniami. W kolejnym kroku podajesz dane firmowe i określasz, czy kupujesz reklamy do celów biznesowych. Pamiętaj, że te informacje wpływają na rozliczenia podatkowe, więc muszą być zgodne z prawdą.
Na początku należy wybrać typ zakupu (aukcję lub rezerwację) oraz cel kampanii. Model aukcyjny oznacza, że reklamodawca bierze udział w rywalizacji o przestrzeń reklamową. Wpływ na wygraną ma m.in. jakość materiałów oraz dostępny budżet. Co do zasady, to rozwiązanie zapewnia większą elastyczność w konfigurowaniu reklamy.
W kolejnych krokach określasz m.in.:
- szczegółowe cele reklamy na Instagramie,
- charakterystykę grupy docelowej pod kątem płci, wieku, lokalizacji, zainteresowań oraz zachowania,
- dzienny lub całkowity budżet,
- harmonogram wyświetlania reklamy,
- umiejscowienie materiałów sponsorowanych na platformach (Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network),
- szczegółową lokalizację reklamy,
- format reklamy (pojedynczy obraz lub film, karuzela, kolekcja).
Następnie dodajesz multimedia (filmy, grafiki, zdjęcia), uzupełniasz pola tekstowe i wskazujesz adres URL, który powinni odwiedzać odbiorcy reklamy. Zanim zatwierdzisz kampanię, sprawdź, jak prezentuje się w podglądzie. Pamiętaj, że weryfikacja reklamy może zająć co najmniej kilka godzin, dlatego zaplanuj ją z odpowiednim wyprzedzeniem.
Może Cię zainteresować: Jak założyć i wypromować sklep na Instagramie?
Jak wyłączyć reklamy na Instagramie?
Jeżeli chcesz usunąć reklamę na Instagramie, możesz to zrobić z poziomu aplikacji mobilnej. Wystarczy, że wejdziesz na profil Twojego sklepu internetowego, a następnie otworzysz Pulpit profesjonalny i wybierzesz Narzędzia reklamowe. Aktywne reklamy ukażą się w sekcji Zarządzaj. Funkcja usunięcia materiału sponsorowanego jest dostępna po kliknięciu opcji Wyświetl statystyki.
Jakie są najczęstsze problemy z reklamami na Instagramie?
Problemy z reklamami na Instagramie dotyczą przede wszystkim kwestii administracyjnych (np. braku konta profesjonalnego lub niedostatecznych uprawnień) i płatniczych (np. nieaktywnej karty debetowej). Jeżeli masz trudności z włączeniem reklamy lub jej opłaceniem, przeszukaj oficjalne centrum pomocy dla firm.
Co zrobić, kiedy wydaje Ci się, że przepalasz budżet, bo reklamy na Instagramie nie działają? Analiza nieskutecznej kampanii wymaga pochylenia się nad m.in. parametrami grupy docelowej, dopasowaniem komunikatu do języka odbiorców czy atrakcyjnością wizualną materiałów. Przyczyną niepowodzenia może być także przekierowanie odbiorców na niewłaściwy landing (np. stronę główną sklepu internetowego zamiast podstronę produktową) czy niedostosowanie strony www do urządzeń mobilnych. Pamiętaj, że testy A/B, które pozwalają na porównywanie skuteczności reklam, wymagają stopniowego wdrażania zmian. To oznacza, że należy wprowadzać modyfikacje wyłącznie w jednym obszarze, np. weryfikować skuteczność CTA, aby stwierdzić, czy dany element był wadliwy.
Czy można ustawić reklamę na Instagramie bez Facebooka?
Jak zrobić reklamę na Instagramie bez Facebooka? Jedyne rozwiązanie dla właścicieli sklepów internetowych, którzy nie chcą połączyć konta firmowego na Instagramie z kontem firmowym na Facebooku, to funkcja „Promuj post”. Niestety ceną za łatwe i szybkie promowanie treści w aplikacji mobilnej jest ograniczenie opcji (np. celów reklamowych i parametrów grupy docelowej), które odbija się na skuteczności reklamy na Instagramie.
Ponadto to rozwiązanie nie pozwala na stworzenie nowej kreacji reklamowej, tylko wymusza promowanie wcześniej opublikowanego posta. Jeżeli wybierzesz dowolną grafikę, karuzelę lub rolkę z fanpage’a, stracisz budżet, ponieważ materiał prawdopodobnie nie będzie dopasowany do odbiorców, dla których będzie to pierwszy kontakt z Twoją marką. Aby tego uniknąć, musisz przygotować post z myślą o osobach znajdujących się na początku lejka sprzedażowego, czyli mających pewien problem – uświadomiony bądź nie – lecz nie wiedzących, że możesz go rozwiązać. Pamiętaj, że to zrozumiałe, że taka treść może nie wzbudzić dużego zainteresowania wśród followersów. Niemniej istnieje pewien sposób na zaangażowanie obserwatorów w stworzenie posta do promowania.
Jeżeli wiesz, że obserwują Cię lojalni, zadowoleni klienci, opublikuj post, w którym poprosisz odbiorców o np. podzielenie się opiniami o produktach lub polecenie ulubionych produktów z Twojego sklepu internetowego innym osobom. Pamiętaj, aby odnieść się do komentarzy i moderować dyskusję tak, aby uzyskać jak najwięcej konkretnych informacji. Kiedy zbierzesz satysfakcjonującą pulę odpowiedzi, użyj funkcji „Promuj post”. Reklama na Instagramie wyświetli się z komentarzami, które mogą przekonać nowych odbiorców do złożenia zamówienia.
Ile kosztuje reklama sklepu internetowego na Instagramie?
Średni koszt reklamy na Instagramie wynosi:
- od 0,01 USD do 0,25 USD za kliknięcie,
- od 0,01 USD do 4,00 USD za wyświetlenie,
- od 0,03 USD do 0,08 USD za interakcję użytkownika z płatnym materiałem3.
Pamiętaj, że te statystyczne stawki nie muszą się pokrywać z Twoimi wydatkami na reklamę sklepu internetowego na Instagramie. Finalny koszt zależy od wielu czynników, w tym maksymalnego dziennego lub całkowitego budżetu oraz modelu rozliczenia. Zwróć uwagę, że konkurencja między reklamodawcami zaostrza się w gorących okresach sprzedażowych, czyli głównie przed popularnymi okazjami (np. walentynkami), świętami (np. Bożym Narodzeniem) czy wydarzeniami (np. meczami piłki nożnej).
Zobacz więcej: PPC marketing, czyli skuteczna reklama sprzedażowa dla sklepów internetowych
Skuteczna reklama na Instagramie krok po kroku – najważniejsze informacje
- Najliczniejszą grupą odbiorców reklam na Instagramie są kobiety w wieku od 25 do 44 lat. Chociaż IG uchodzi za „kobiecą” platformę społecznościową, to w Polsce mężczyźni stanowią ok. 40% użytkowników.
- Reklamy sklepu internetowego na Instagramie mogą się wyświetlać między postami, rolkami i relacjami fanpage’ów obserwowanych przez Twoją grupę docelową. Eksperymentuj z różnymi formatami, aby sprawdzić, który najbardziej odpowiada Twoim potencjalnym klientom.
- Jeżeli chcesz ustawić skuteczną reklamę na Instagramie, skorzystaj z Menedżera reklam w Meta Business Suite, aby uzyskać dostęp do szczegółowych opcji targetowania odbiorców i tworzenia kreacji reklamowej.
Źródła:
1 https://datareportal.com/reports/digital-2024-poland
2 https://gemius.com/documents/51/RAPORT_SOCIAL_MEDIA_2024.pdf
3 https://www.webfx.com/social-media/pricing/how-much-does-it-cost-to-advertise-on-instagram/