H E L L O

Współczynnik odrzuceń – co to jest? Jak poprawić wysoki bounce rate w e-commerce?

Wyobraź sobie, że scrollujesz kartę produktu w sklepie internetowym, która zawiera zdawkowe informacje i nieatrakcyjne zdjęcia na białym tle, a na dodatek wolno się ładuje. Zniechęcasz się, więc zamykasz zakładkę w przeglądarce. Czy wiesz, że Twoje krótkie odwiedziny sklepu zwiększyły współczynnik odrzuceń (bounce rate)? Co to jest? Sprawdź, ile powinien wynosić współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym i czy wysoki bounce rate zawsze powinien Cię zaniepokoić.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czym jest bounce rate,
  • jaki powinien być współczynnik odrzuceń w e-commerce,
  • jak zmniejszyć ten wskaźnik w sklepie internetowym,
  • jak poprawić bounce rate na podstronach produktowych.

Współczynnik odrzuceń – co to jest?

Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to jeden z najważniejszych parametrów w Google Analytics. Dzięki współczynnikowi odrzuceń dowiadujesz się, ile użytkowników opuszcza Twój sklep internetowy po zobaczeniu zaledwie jednej podstrony, na której spędzili mniej niż 10 sekund. Ten wskaźnik obejmuje także konsumentów, którzy nie wykonają pożądanej akcji określonej jako kluczowe zdarzenie (key event) w Google Analytics, np. nie przescrollują 90% zawartości podstrony. Oba przypadki klasyfikuje się jako sesje bez zaangażowania.

Właścicielom sklepów internetowych zależy przede wszystkim na sesjach z zaangażowaniem, czyli takich, podczas których użytkownicy przeglądają co najmniej 2 podstrony przez minimum 10 sekund. Im dłużej konsument przebywa w sklepie, tym większa szansa, że zapamięta markę, a nawet złoży zamówienie. Oczywiście istnieje wiele wyjątków, dlatego współczynnik odrzuceń to niejednoznaczny wskaźnik, który bywa problematyczny w interpretacji.

Przeczytaj także: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Checklista

Google Analytics nie wyświetla domyślnie współczynnika odrzuceń. Jeżeli chcesz sprawdzić bounce rate, musisz włączyć raport (np. „Strony i ekrany” w zakładce „Zaangażowanie” w sekcji „Cykl życia”), a następnie dostosować parametry. Wystarczy kliknąć ikonę ołówka w górnym prawym rogu, wybrać „Wskaźniki” i znaleźć współczynnik odrzuceń.

Dodawanie współczynnika odrzuceń do raportu w Google Analytics.

Dodawanie współczynnika odrzuceń do raportu w Google Analytics. Źródło: Google Analytics

Jaki powinien być współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym?

Średni współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym waha się między 20% a 45%1, ale przeciętny bounce rate zmienia się w zależności od branży, rodzaju podstrony i źródła kliknięcia. Sklep spożywczy może odnotowywać nieco wyższy współczynnik odrzuceń (67%) niż zoologiczny (58%), ogrodniczy (56%) czy sportowy (51%). Jak podaje CXL, bounce rate podwyższają przede wszystkim konsumenci klikający linki do sklepu internetowego w płatnych reklamach i mediach społecznościowych. Niski wskaźnik odrzuceń jest charakterystyczny dla e-mail marketingu w e-commerce2.

Współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym waha się także w zależności od czynników zewnętrznych, np. pory roku czy sytuacji gospodarczej. Średni bounce rate dla segmentu health & beauty w skali globalnej wahał się od 44% do 52% w ciągu 12 miesięcy3. Nawet giganci technologiczni, np. Apple czy Samsung, rejestrują współczynnik odrzuceń przekraczający 50%4.

Co ciekawe, bounce rate w przypadku blogów sięga aż 70-90%5. Czy to oznacza, że poradniki na blogach sklepów internetowych nie interesują konsumentów? Wręcz przeciwnie! Przeciętny artykuł odwiedza niemal 400 potencjalnych klientów w ciągu miesiąca6. Zdarza się, że odbiorca treści edukacyjno-informacyjnej otrzymuje pożądaną informację – i od razu wychodzi ze strony, bo znajduje się na początkowym etapie lejka sprzedażowego. Content spełnił swoją funkcję. Niemniej możesz się zastanowić, co zrobić, aby zachęcić użytkownika do eksplorowania innych treści poradnikowych czy kategorii produktowej.

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń strony w e-commerce?

Jeśli chcesz obniżyć bounce rate, potrzebujesz kompleksowej analizy sklepu internetowego, która wykaże usterki zniechęcające konsumentów do składania zamówień, porównywania produktów, przeglądania kategorii bądź czytania bloga. Wysoki współczynnik odrzuceń może być skutkiem:

  • wolnego ładowania się strony,
  • niedopracowanej podstrony koszyka, np. niedostępności informacji o metodach i kosztach dostawy dla niezalogowanych użytkowników,
  • niedopasowania meta title i meta description (tytułu i opisu widocznych w wynikach wyszukiwania Google’a) do zawartości podstrony,
  • niepoprawnej interpretacji intencji użytkownika, czyli celu wpisania danego słowa kluczowego przez konsumenta w wyszukiwarkę,
  • błędów w projekcie podstrony, np. nieintuicyjnego menu, zbyt małego fontu lub przycisków z niejednoznacznymi komunikatami,
  • pomijania linkowania wewnętrznego,
  • braku CTA (call to action), czyli wezwań do działania, które zachęcają odbiorców do przejścia na inne podstrony,
  • małej wartości treści, np. artykułu poradnikowego bez praktycznych wskazówek,
  • nadmiaru pop-upów, szczególnie banerów zasłaniających zawartość, z którą użytkownik nie zdążył się zapoznać,
  • błędu 404 (komunikatu „Strona nie istnieje”),
  • braku responsywności, czyli niedostosowania sklepu internetowego do urządzeń mobilnych.
Zabawny komunikat z CTA i linkiem wewnętrznym zmniejsza współczynnik odrzuceń w przypadku błędu 404.

Zabawny komunikat z CTA i linkiem wewnętrznym zmniejsza współczynnik odrzuceń w przypadku błędu 404. Źródło: Many Mornings

1. Zwiększ wydajność sklepu internetowego

Długie ładowanie się podstron to jedna z głównych przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń. Dzięki Google PageSpeed Insights lub zakładce „Podstawowe wskaźniki internetowe” w sekcji „Eksperymenty i personalizacja” w Google Search Console dowiesz się, czy Twój sklep internetowy zapewnia konsumentom pozytywne doświadczenia pod kątem wydajności. Wspomniane narzędzia analizują poszczególne adresy URL pod kątem:

  • LCP (Largest Contentful Paint) – czasu renderowania największego elementu w obszarze podstrony widocznym dla użytkownika,
  • INP (Interaction to Next Paint) – czasu, który upływa od wykonania akcji przez użytkownika do zauważalnej modyfikacji na stronie,
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – wskaźnika mierzącego niepożądane przesunięcia elementów, które sprawiają, że podstrona jest niestabilna wizualnie,
  • FCP (First Contentful Paint) – czasu ładowania się pierwszego elementu zobaczonego przez odbiorcę na podstronie,
  • TTFB (Time to First Byte) – czasu reakcji serwera na wysłanie zapytania przez użytkownika, np. kliknięcie linku w mediach społecznościowych.

Co ważne, Google PageSpeed Insights sugeruje rozwiązania, które warto wdrożyć, aby poprawić efektywność sklepu internetowego.

Fragment raportu z Google PageSpeed Insights z błędami, które mogą zwiększać bounce rate.

Fragment raportu z Google PageSpeed Insights z błędami, które mogą zwiększać bounce rate. Źródło: Google PageSpeed Insights

Przeczytaj też: Lazy loading – co to jest i jak wpływa na e-commerce? Jak wdrożyć lazy loading w witrynie e-sklepu?

2. Zweryfikuj podstrony pod kątem SEO

Konsumenci, którzy przeglądają wyniki wyszukiwania Google’a, klikają linki na podstawie m.in. meta title i meta description, czyli krótkiego tytułu i opisu. Jeżeli te treści mają clickbaitowy charakter, który nie odzwierciedla rzeczywistej zawartości podstrony, rozczarowany odbiorca może od razu opuścić sklep internetowy. Pamiętaj też, że Google często modyfikuje meta title i meta description, wyświetlając dowolne fragmenty treści, które lepiej odpowiadają zapytaniu użytkownika. W związku z tym warto weryfikować, jak prezentują się wyniki wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe.

Jeśli artykuł nie zawierałby porad fizjoterapeuty obiecanych w tytule linku, użytkownik mógłby szybko opuścić podstronę.

Jeśli artykuł nie zawierałby porad fizjoterapeuty obiecanych w tytule linku, użytkownik mógłby szybko opuścić podstronę. Źródło: Google

Sprawdź również, czy wyniki wyszukiwania są mieszane. W tym przypadku Google wyświetla różne rodzaje podstron na daną frazę kluczową, np. artykuły poradnikowe i kategorie produktowe. Jeśli konsument kliknie link, który zaprowadzi go do zawartości informacyjnej zamiast sprzedażowej, może wyjść ze sklepu, zamiast szukać pożądanej pozycji w menu.

Artykuł poradnikowy, który nie rekomenduje konkretnych modeli ekspresów, może mieć wyższy współczynnik odrzuceń niż rankingi produktowe.

Artykuł poradnikowy, który nie rekomenduje konkretnych modeli ekspresów, może mieć wyższy współczynnik odrzuceń niż rankingi produktowe. Źródło: Google

Może Cię zainteresować: Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak robić to skutecznie?

3. Popraw błędy pogarszające user experience

Długie bloki treści, brak wewnętrznej wyszukiwarki, niewiele opcji filtrowania w kategoriach produktowych, niska rozdzielczość zdjęć – to zaledwie kilka niedopatrzeń, które wpływają negatywnie na doświadczenia użytkowników i podwyższają współczynnik odrzuceń. Konsumenci stawiają sklepom internetowym coraz większe wymagania. Jeśli strona utrudnia proces zakupowy, zniechęcony użytkownik prędzej ją opuści i uda się do konkurencji, niż będzie szukać rozwiązań.

Pamiętaj także, że nie każdy klient ma ochotę na kontaktowanie się z centrum obsługi klienta. Brak sekcji FAQ (Frequently Asked Questions), czyli najczęściej zadawanych pytań, sprzyja utracie konsumentów, którzy nie mogą znaleźć odpowiedzi na wątpliwości dotyczące produktów czy procesu zamówienia.

Pop-up zachęcający do zapisania się na newsletter w zamian za kod rabatowy i e-book może zwiększyć współczynnik odrzuceń, jeśli pojawia się niemal od razu po wejściu na stronę i zasłania cały ekran.

Pop-up zachęcający do zapisania się na newsletter w zamian za kod rabatowy i e-book może zwiększyć współczynnik odrzuceń, jeśli pojawia się niemal od razu po wejściu na stronę i zasłania cały ekran. Źródło: Skalnik

Dowiedz się więcej: Pozytywne doświadczenia = zysk – czym jest UI/UX design i jak wykorzystać go w e-commerce?

Jak poprawić wysoki współczynnik odrzuceń na karcie produktowej?

Chociaż konsumenci podejmują decyzje zakupowe przede wszystkim na podstawie opisów i zdjęć produktowych, to brak informacji o czasie wysyłki, dostawie, płatnościach czy zwrotach na podstronie produktu może poskutkować „odrzuceniem” użytkownika. Potencjalny klient oczekuje, że oszacuje czas oczekiwania na przesyłkę i koszt dostawy, zanim włoży produkt do koszyka. Ponadto podstawowe informacje o gwarancji czy zwrocie sprawią, że konsument łatwiej „zaryzykuje”, składając zamówienie w nieznanym sklepie.

Karta produktowa z linkami do innych produktów zachęca konsumentki do przeglądania oferty, zmniejszając współczynnik odrzuceń.

Karta produktowa z linkami do innych produktów zachęca konsumentki do przeglądania oferty, zmniejszając współczynnik odrzuceń. Źródło: More’moi

Zdobądź więcej informacji: Budowa podstrony produktowej – jak zaprojektować konwertującą kartę produktu?

Współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym – podsumowanie

  • Współczynnik odrzuceń (bounce rate) pokazuje, ilu potencjalnych klientów opuszcza sklep internetowy po zobaczeniu zaledwie jednej podstrony lub bez wykonania pożądanej akcji.
  • Poprawna interpretacja współczynnika odrzuceń w sklepie internetowym wymaga uwzględnienia intencji konsumenta i rodzaju podstrony. Wysoki współczynnik odrzuceń jest charakterystyczny dla treści informacyjnych, nawet jeśli spełniają swój cel, czyli edukują odbiorcę.
  • Jeśli chcesz poprawić współczynnik odrzuceń, przeanalizuj zawartość sklepu internetowego z perspektywy konsumenta. Sprawdź, jak wygląda strona na różnych urządzeniach mobilnych.

 

Źródła:

1 https://www.customedialabs.com/blog/bounce-rates/

2 https://cxl.com/guides/bounce-rate/benchmarks/

3 https://www.statista.com/statistics/1424885/online-shopping-bounce-rate-health-beauty/

4 https://www.statista.com/statistics/1325859/consumer-electronics-websites-bounce-rate-worldwide/

5 https://www.siegemedia.com/strategy/bounce-rate

6 https://www.elephate.com/wp-content/uploads/2024/04/ranking-blogow-w-e-commerce.-raport-elephate.-wyd-10.04.2024.pdf

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość